Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-recept-på-soppor-såser
Läst 3326 ggr
sol68
0

kan jag äta couzcouz???

Jag har fastnat vet inte vad jag ska äta till ex. lax, kyckling m.m. Är lite trött på broccoli, blomkål,sallad.

Jag skulle bli jätteglad för tips!

Jo en sak till; kan man inte äta typ bulgur, couzcouz eller liknande?  Glad

mikaelj
0

Bulgur, couscous och spaghetti är alltihop gjort på vete och innehåller lika stor mängd kolhydrater.

Stärkelse utan vitaminer eller mineraler.

Melindrea
0

bulgur-couscous-etc är ju antingen frön eller fröbaserat, tror jag.

Vad man ska äta till… Tja, en god sås, kanske litet kryddsmör. =)

Lava
0

Några förslag: blomkålsmos, spenat, coleslaw

Bulgur och couscous innehåller lite väl mkt kolhydrater för att passa i LCHF-kost, men man gör ju förstås som man vill. :)

finntroll
0

Enligt fineli.fi har couscous 70g kolhydrater /100g

Zepp
0

100Gram Couscous tillagad

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

sol68
0

Ok då vet jag att det är "kört" med couzcouz.

sol68
0

Ok då vet jag att det är "kört" med couzcouz.

fia1
0

När jag åt enligt GI var det ok med såna gryn. I dag med lchf skulle jag aldrig stoppa dem i min mun.  Behandlad vete. Ät smör för att bli mätt.

Fialotta333
0

#8 - Haha - det låter bara så skönt - "Ät smör för att bli mätt."

Bara liksom som vilket vardagsråd som helst - men för en "fettskrämd färsking" låter det fantastiskt roligt, som om nån sagt ett roligt skämt!Skrattande

Fast jag vet ju nu att det är inget skämt - funkar 100 gånger bättre än alla gryn i världen.Glad

hennessommar
0

Något som är lätt och gott är Haricot Vertes. Kokta med smör eller kokta och sedan stekta i smör med vitlök. Fungerar perfekt med lax och kyckling.

Eller smörstekt vitkål. Blir jättegott.

Coleslaw äter jag till mycket.

Brysselkål och selleri till all typ av köttfärs.

sol68
0

Det låter jättegott det du skrev "hennessom". Så det få det bli i helgen.

Coleslaw- är det nån som har recept på det för det skulle va kul och prova också det.

Äter ni mycket fett sent på kvällarna?  Jag är ofta sugen på något och då bli det mest ost och skinka och avokado, men blir inte säskillt mätt.

Anders-S
0

#11  Enkelt.  Riv färsk vitkål med en osthyvel i en tallrik. Blanda med lite ekologisk 10% gräddyoghurt. Smaksätt eventuellt med lite vispgrädde. Färdigt.

Zepp
0
Ingredienser

3 dl riven vitkål
1 stor morot
1 dl turkisk yoghurt
3 msk dijonsenap
Salt
2 msk äppelcidervinäger

http://www.matklubben.se/recept/enkel_coleslaw_46844.html

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

sol68
0

Tack!

[Pennylane1]
0

putta i lite majonnäs också så blir det fetare och bättre!

magma
0

Jag tror det är en mental grej mer än en praktiskt- för ärligt talat så kan man ju variera grönsakerna till köttet oändligt mycket mer än om man äter någon form av frön till maten! Det kanske finns ett halvdussin sorter eller max ett tiotal- pasta, quinoa, bulgur, couscous, ris, potatis, matvete o.dy- medan det finns säkert ett femtiotal grönsaker/svampar man kan välja.

kaisakavat
0

Ìbland tar jag hälften vitkål, hälften fänkål i cole slawn. Fänkål har en bitigare smak, mycket gott. Sen brukar jag spetsa med lite limesaft.

greensis
0

#0 Jag brukar ha bestick till maten.Flört

Annars är enkel grönsaksgratäng bra: valfria frysta grönsaker, broccoli, blomkål, blandningar (ej majs). koka upp någon minut. Ned i smörad ugnsform, häll över äggstanning och lite riven ost. In i ugnen ca 20-25min…

Fabricati diem, pvnc!

kaffemoster
0

Broccoli- och ostlåda är jättegott:

250 gr broccoli, koka lätt och lägg i gratängform

4 ägg

2 dl grädde

3 dl riven ost

salt, peppar, timjan eller vad man nu gillar för smak

Blanda och häll över broccolin, grädda ca 30 min i 200 grader

Gratinerad rättika, recept finns här på forumet

I veckan testade jag majrova! Det blev utmärkt:

Jag skalade och tärnade en medelstor rova. Kokade den några minuter (den är lättkokt) i ca ½ dl grädde. Kryddade och mosade den grovt. Kan säga att jag redan har köpt fler rovor för det blev smarrigt!