Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettoff-topic-ot
Läst 7891 ggr
[trumman]
0

OT - Ond nostalgi!

Både bra (nostalgi) och dåligt (infon) från barndommen :)

http://uk.youtube.com/watch?v=JFsrfhC_hLU&feature=related

Glennart
0

Haha underhållning på hög nivå! vilket år är det ifrån?

raphanus
0

Som jag älskade det här programmet när jag var liten! Men det är från en annan tid. Tiden före Internet, restskatt, tinnitus och krossade drömmar. Ah, ljuuuva tid!

DaMum
0

Och jag var kär i Jan Bergqvist….Generad

Jennix
0

Åh gud, den här killen har ju massor av guldfynd! Urcellen Ellen!!! Sant o Sånt!! :D

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

grona-marie
0

Måste vara från mitten av sjuttitalet, man hade såna där mönstrade skjortor med långa kragsnibbar då. Måste titta ordenligt på detta en annan dag.

[trumman]
0

Ja, 76-79 nagerst tror jag… hur bra som helst. Sök på Fablernas Värld då!! ;) Hur brfa som helst. Penti Spelman…. oh jag dånar! Så bra och sån nostalgi. Detta vill jag ju visa mina barn.

Jag har redan börjat hjärntvätta dom med Vilse i Pannkakan-dvd'n! :D

MWHUHAHAHAHA!

miagumman
1

Åh, va kul!!Skrattande De va tider de!

Är det nån som minns:  Ett jullovsprogram som sändes nån gång islutet av 60-talet eller början av 70 med Beppe Wolgers? Han var inne i ett hus och visade tecknade  filmer med Scooby doo mm.  Scoobydoo blev det för övrigt  ramaskri om pga att det ansågs för skrämmande för barn! Tror det hette: Där är du-Här är jag…Skitbra!!

Humle och dumle! Jag brukar måla hakorna på min systers barn med öga, näsa och mun, dölja deras ögon och sen "tvinga" dem att ställa sig upp och ned och prata och gissa vem som skrattar mest?! Dom däremot tycker inte det är så värst kul….Förvånad

Matulda och megasen….? Fröken ensam hemma åker gungstol…..? Aktiebolaget Pling och Plong med Robban Broberg…? osv,osv

Mammeli
0

Ville och Valle och Viktor med den mystiske mannen?

Margareta
0

Humle och Dumle säger jag bara - jag hängde upp och ner över en stol och tittade på deras skafferi…

Numer pensionär i Nynäshamn

miagumman
0

Samma här Margareta!Skrattande

Denna kommentar har tagits bort.
Mona-Stina
0

#9  … och Kapten Bäckdahl.

miagumman
0

Shit,jag lyckas inte radera ett av mina inlägg….Generad

Mona-Stina
0

Fixat!  Hemlis

miagumman
1

Tack Mona-Stina!Glad

-Bombibitt och jag! Åh, vad jag va kär i Stellan Skarsgård!!Kyss

-High chaparall och Manolito! Lika kär i honom!!

-Kråkguldet……Kullamannen……Huuu va rädd jag var!!Förvånad

-Hylandshörna med Carl-Gustaf Lindqvist som gubben i lådan!Där låg jag under soffbordet och tittade tills jag somnade och blev buren till sängen.

Bookjones
1

Jag säger bara…. Catweazle!

Finns att kolla på youtube.

Jennix
0

Martin Ljung och hans burkar älskade jag verkligen. Doktor Krall, Tårtan, Professor Drövel…

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

miagumman
0

Bookjones, visst hade han en groda som hette ta i trä?

Det programmet va ju kanonbbra!!

Mona-Stina
0

Tutchwood!

Det såg jag trots att jag var vuxen, tyckte det var skojigt att se.

Margareta
0

Är vi möjligen jämnåriga miagumman - det låter så…

miagumman
0

Miagumman är född 1960! En väldigt bra årgång!!Skrattande

miagumman
0

Vill oxå tillägga att hade jag varit född bara en ynka vecka senare hade jag varit född 1961 och då genast ett år yngre….shit va nära de va att jag skulle ha varit "ung och fräsch "nu! Flört

Bookjones
0

Miagumman ja… och electrickery!

Margareta
0

Miagumman är några år yngre än jag - men jag hängde nog kvar framför barnTV lite extra länge - får skylla på småsyskon…

anki1
0

Jag minns Andy Pandy, en spratteldocka tror jag. I fin röd och vit randig dräkt.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Mona-Stina
0

Andy Pandy kommer jag också ihåg, men bara svart vit dräkt.

Margareta
0

Det kanske var svart-vit tv?Flört

LatMask
0

Miagumman - Stellan Skarsgård som Bombi Bitt var MIN - sådeså!

miagumman
0

Va! Hade han fler än mig!!Förvånad

Georgina
0

Oh, vad glad jag blir av denna tråd, alldeles varm i hjärtat.

ANDY PANDY (svart-vit), HUMLE & DUMLE, MANOLITO. Åhhhhhhhhhhh!

Det görs inte sån TV idag.

miagumman
0

PellePennan och SuddaGumman! Skrattande

Karin20
1

Blicken blir stirrig, han gör mig virrig, var gång jag ser High Chaparall, Manolito, Manolito…

Åsså Michael Landon som Little Joe i Bröderna Cartwright på Ponderosa

Eller Clintan i Rawhide (Prärien) 

Varför gör man inga bra westernserier nuförtiden, eller rättare sagt, numera är de mer realistiska, de här ovanför var ju väldigt romantiserade, lite mer romantik tack! Och snygga cowboys.

//Karin

Mona-Stina
0

Jag har en snygg cowboy hemma.  Flört

miagumman
1

Karin20, den gamla härliga dängan tror jag Lill-Babs sjöng!  Ang. Cowboys och indianer så gillade jag indianerna mer! Dom va ju mycke snyggare ju!Flört

MaMaMade
1

#1   1975

Jag var 11 år kommer ihåg det nu när jag ser videosnutten. Jag saknar Beppe Wolgers o hans dockor, Matulda och megasen, Fröken ensam hemma åker gungstol, Aktiebolaget Pling och Plong med Robban Broberg, Ville Valle o Viktor, High Chaparall var ju bara *sååå* spännande…o Lilla huset på prärien.

Annars var jag rätt så inne på vuxnare program också, det fanns ju inte så mkt att välja emellan. Älskade Hylands hörna o vad hette det där revyprogrammet m alla gamla godingar; Carl-Gunnar Lindstedt, Martin Ljung o de andra (Då tar vi tagelskjortan på o Det var en gång en guuube…ni vet…).

Vi skaffade TV när jag var 5 år, det var 1969, den var svartvit o det var *stort*! Den höll fortfarande måttet när mamma o pappa flyttade från huset 1997…jag ville ha den men pappa slängde bort den. En tjusig sak i teak m flådiga knappar i vitt o gulddetaljer…*snyft*!

Karin20
1

#34, jo håller med.

När jag var sju år skulle jag antingen emigrera till USA och gifta mig med en indian eller så skulle jag gå i kloster. Inget blev sant! Det blev en rospigg istället.

Sen så såg jag en fantastisk film som hette Polyanna om en flicka som var så snäll så snäll. Otroligt att den inte visats på TV, men det är väl så att snälla flickor kommer till himlen, andra kan komma hur långt som helst.

//Karin

LatMask
0

Liiilla Miagumman, du var ÅTTA ÅR när Bombi Bitt gick på TV - överlämna Stellan åt oss mogna kvinnor…

miagumman
0

Helt plötsligt så känner jag mig så ung och fräsch….!Flört

Margareta
0

Jag har nog läst Polyanna Karin20 - men jag minns inte handlingen.

Jag följer Saltkråkan just nu…

miagumman
1

Black Beauty!  Handlade om en svart häst och var väldigt sorgligt vill jag minnas….

Anita och Televinken! Åh, vad jag gillade dom! Satt och funderade över hur jag skulle kunna komma in i tv:n så jag fick träffa Televinken. Minns jag tittade på tv-kabeln och måttade med fingrarna…kanske jag skulle kunna krypa in på nåt vis..Generad

Margareta
0

Både Black Beauty (som jag sett om som vuxen) och Televinken gillade jag med…

Baglady
1

Vilken nostalgitripp. Mitt första barnprogramsminne är Andy Pandy, det såg jag på grannens TV, vi hade ingen. Hela kvarterets barn satt och tittade på testbilden och när hallåan kom vinkade vi. När vi fick tv såg jag på tant Mård med Chicko guldhamster. Jag trodde länge hon hette så. Det var kul att minnas.

Brynhilde
1

Sant o Sånt med Staffan och Bengt. Jag har inte glömt hur Staffan visade Bengt vad man bäst använde geleråttor till; papperslim!!! Follyfarm gillade jag också.

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

Brynhilde
0

Trolltyg i tomteskogen. Tecknad film som visades flera år i rad under julhelgen. Mina favoritfigurer var sibiriske tomten och trollungen Fjant.

miagumman
0

The monkeys med David Jones som jag tyckte va jättesöt!Kyss

Undrar vad som hände med dom egentligen…..?

Sen så minns jag alla gamla öststatsfilmer som visades i tv på eftermiddagarna när man hade lov från skolan. Man kunde skruva ner ljudet på tv:n och sätta på radion där man dubbade filmen till svenska!!! Kan ni tänka er vilken teknik!! Förvånad Jag älskade dessa filmer!Skrattande

Georgina
0

Monkeys tillhörde också mina favoriter. Men jag tyckte mest om Pete - så söt. Tänk flera av mina pojkvänner (fd) liknade honom. Sammanträffande?

TV visade bara för ett par veckor sedan ett program om The Monkeys - då såg jag likheterna.

Blenda01
0

"Alias Smith & Jones", "Larmet går", "Månbas Alpha" och "De överlevande". De två sistnämnda var läskiga! Fot i munnnen (Jag vet inte vad foten betyder men hittade ingen 'rädd'.)

[trumman]
0

Professor Drövels Hemlighet!! :D

raphanus
0

Är det ingen mer som minns Privatdetektiv Kant?

[trumman]
0

Nej… men därimot kommer jag ALDRIG att glömma Apkungen!!

Tecknad serie som jag nog skulle DÖDA för att hitta på DVD.

Hjälp mig nån så slipper jag decimera världsbefolkningen!!

raphanus
0

Den där kinesiska historien? Den finns ju på youtube.

[trumman]
0

http://www.apkungen.info.se/

Mwhuhahahaha!!! Aldrig sett denna förr.

Denna kommentar har tagits bort.
miagumman
1

Nån som minns Lucy Ball?? Jag tyckte hon va superkul!

raphanus
0

O ja! The Lucy Show var en favorit! Lite förbjuden och spännande, eftersom jag var så liten och den gick så sent på kvällen.

miagumman
1

Skrattande Kul att fler minns!

Har även ett svagt minne av en serie som hette Mannen från mars. Minns inte så mycket mer än en gubbe som hade en sorts antenn på huvudet och att jag tyckte den va jättebra!

Nån som kanske minns mer om handlingen?

anki1
0

55, Ja den minns jag hihi.Men jag var ju barn då.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

raphanus
0

Det fanns ju också en serie som hette Automan, om en man med blåskimrande kropp, där man kunde se hans maskinella innanmäte.

monkan
1

Som hästtokig älskade jag Follyfoot, men det har jag inte sett eller hört om sedan. Kullamannen och Kråkguldet vara bara superläskiga, Beppe gillade jag också. Vilse i Pannkakan och hans andra program har jag aldrig gillat. Det gick ett program när jag var liten där det Staffan Vesterberg gick in i tavlor och så var det en dam som spelade piano och sjöng med barn (Gullan Bornemark..?), men det programmet drömde jag mardrömmar om.

Jennix
0

#58  Min första TV-crush! Skrattande  Guuud, så jag dyrkade honom. Hade en plansch på väggen… Automan och Buck Rogers. :)  Jag var scienc fiction-nörd tidigt i livet…

Babz
0

Vi hade ingen TV när jag var liten, men ibland gick vi (jag & brorsan) till någon kompis och såg Bröderna Cartwright - det var kul!

När jag blev lite äldre, brukade SVT köra Hitchkock-repriser på somrarna. En mörk, dimmig augustikväll hade jag och en kompis varit hos en tredje kompis och tittat på en repris. Sen skulle vi ju hem… Liten "by" på landet, inga gatlysen = kolsvart, dimma och en lom som skriker lite ödsligt i augustinatten…
Kompisen bodde lite längre bort än jag, men hon var mera mörkrädd, så jag fick först följa henne hem och sen gå ensam tillbaka till mitt… Huvva…

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

miagumman
0

Kom på en serie som kallades: Mindre modiga män….Nån som minns den och kan berätta lite om vad den handlade om? Minns inget mer än titeln och att jag tyckte den va jättebra…

Effie
0

Miagumman, vi minns ungefär samma. Min vän från Mars, med antennerna - men vad handlade det om? Roligt, vill jag minnas. Och modiga mindre män - ja, det ville jag aldrig missa, men vad det handlade om…inte en susning.

Och visst minns jag Follyfoot, Catweazle (lite åtminstone), Alias Smith and Jones (vad ledsen jag blev när den ene skådisen tog livet av sig; serien blev aldrig densamma), High Chaparral (fast då gillade jag Blue Boy bättre; förstår inte det), The Monkees var också ett måste (Mike, han med mössan), och visst tittade jag på Bombi Bitt (fast jag gillade Eli; är jag helt annorlunda?)…och Scooby Doo, förstås, ett måste varje jullov…

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

miagumman
0

Kul! Skrattande De va tider de!!

Men nån måste väl minnas vad dessa serier handlade om…?

magma
0

#17: Martin Ljung med sina burkar och professor Drövel, jag håller med dig där… Jag drömde mardrömmar efter vampyrepisoden i Drövels resor!

Något jag minns väl är ju förstås Lilla huset på prärien, jag var småkär i pappan som ju hade så fina, mörka lockar:) Han dog visst sedan av en hjärntumör. Även sångaren Vargtass var med i några avsnitt i den serien, mama mia säger jag bara…

magma
0
Bookjones
0

#61 Ojojoj… Minns sommaren vi bodde hos en vän till familjen i grindstugan till Skokloster slott. Utanför fönstret såg man bara ekarna och det upplysta spökiga slottet. På teven visades alla gamla monsterfilmerna … Dracula, varulven och Frankensteins monster. (De gamla svartvita som ungarna bara skrattar åt nuförtiden)

Dasset var i trappen en trappa UPP och jag var tvungen att pinka mitt i natten men var för skraj för att gå ut i trappen och det slutade med katastrof… Av den våta sorten.

[trumman]
0

Ville bara säga att jag numer är stolt ägare av Apkungen-filmen!! :DC Äntligen - MWHUHAHAHAHAHAH!!

Lycka kan vara så banal!

Jennix
0

#68  Apkungen var en av mina favvisar när jag var liten. Skulle gärna se den igen… :)

[trumman]
0

#69 Logga på msn nån gång så fåruren!

Brynhilde
0

#62 Mindre modiga män var några pojkar som löste olika gåtor. Det kunde vara spöken, bla vita damen som härjade på en herrgård. I ett avsnitt där pojkarna jagade några skumma typer var en scen med "tortyr". En person, jag kommer inte ihåg om det var hjälte eller bov, blev fasthållen och kittlad under fötterna med en fjäder tills han gav efter och berättade vad "torteraren" ville höra.

LatMask
0

Apropå nostalgi så har jag just sett "Mamma Mia" - underbar, rekommenderas!- och då slog det mig att där medverkar TVÅ av mina gamla kärlekar - hmmm…Skäms Jag var nere i Björn Ulvaeus när han var med i Hootenanny Singers, men sen gick Bombi Bitt på TV och då föll jag pladask för Stellan Skarsgård…ack, det var tider det…

Katarina2
0

Men hur kan ni missa att nämna Vilse i pannkakan…eller Tårtan, Doktor Krall…Ja herre gud…det är det under att man överlevde.

Jag minns också ett barnprogram om ett dockskåp..tror det var Monika Nielsen…det kan var Den lilla teatern spelar för dig, men jag är inte helt säker…Jag var inte så gammal och man minns ju bara lösa bitar.

parsley
0

Black Beuty var fullständigt underbar, den får verkligen tårarna att rinna.

Jag föredrog Laura Ingalls Wilders böcker om Lilla Huset på Prärien. Det var bara de första avsnitten i TV-serien som byggde på böckerna, resten är nyskrivet material.

Sen har vi förstås "Farbrorn som inte ville vara stor" 

http://www.youtube.com/watch?v=Ul-s-QTuc2I  

Kalles Klätterträd

http://www.youtube.com/watch?v=baB8oBAoqcg

Hemsken
0

miagumman #7: Beppe Wolgersprogrammet. Jag fick en svag minnesbild av det programmet. Fanns det inte en docka som hette Glömmabortsson?

Effie
0

Black Beauty minns jag bäst som bok, "Vackra Svarten" av Anna Sewell; den läste jag många gånger; den kan aldrig ha varit lika bra som TV-serie.

Beppe och alla hans dockor…var det på jul? Jag minns det som godnattprogram - eller var det inte samma? I vilket fall minns jag mest att när det var slut, och han lade sig att sova, med nattmössa och allt, så ropade Sigrid, som satt på pottan: FÄRDIG!      Fast det var jag för stor för att titta på.

Katarina2
0

Om det inte är Beppes god natt stund så tror jag att det är det här:

Beppes världshus
1969

Producent: Christian Stannow

I månadsskiftet november-december 1969 fick Sverige två TV-kanaler i och med att den dittills enda kanalen delades i TV1 och TV2. Beppe Wolgers blev ett dragplåster i TV1. Kanalen engagerade honom för en långserie för barn i alla åldrar, "Beppes världshus". Det något vitsiga namnet antydde att seriens tema var olika miljöer, länder och folk.

Programmen utspelade sig i ett fiktivt kråkslott med tinnar och torn som med hjälp av en stor propeller kunde lyfta och landa var som helst i världen. Beppes reskamrater var dockorna Zoom (som bodde i hans bröstficka), Baklänga (som hustrun Kerstin gav en fransk accent) och Örat. Tillsammans besökte de bland annat England, Frankrike, Polen, Ungern, Österrike och Belgien.

Toots Thielemans spelade och visslade seriens signaturmelodi "Lisa".

Eller det här:

Där är du, här är jag
1971, 1972, 1973

"Där är du - här är jag" var Beppes morgonprogram i TV1 under julloven åren 1971, 1972 och 1973. Beppe var den enda vuxne i programmen, i övrigt medverkade barn, djur och dockor. Miljön var familjen Wolgers stora villa i Käppala på Lidingö, även om det mesta spelades in i studio. Beppes egna barn Mats, Jens och Camilla medverkade, liksom ett tjugotal andra barn som bodde i grannskapet.

I programmen förekom inslag med bland andra Anita och Televinken och Sanslösa gängets Brak-Teater. Det mest omtalalade inslaget var den tecknade serien med hunden Scooby Doo.

Till julen 1974 skulle Beppe och Scooby Doo ersättas av skådespelaren Janne Bergqvist. Förändringen väcket en tittarstorm, utförligt beskriven i Expressen. "Vi vill se Beppe i jul!", "Hela julen blir förstörd", "Det blir ingen riktig jul utan Beppe" var några av rubrikerna i tidningen.

- Jag har inte tidigare varit med om så häftiga reaktioner för en sådan här sak. Några ändringar i vårt julutbud har t.o.m. åstadkommit löpsedlar och kommentarer på ledarplats. Man skulle kunna tro att det gällde barnmisshandel eller något annat våld. Det är inte rimliga proportioner, sade Karin Wilhelmsson, chef för barnredaktionen på TV1.

Utanför TV-huset demonstrerade ett 60-tal elever från Tallbohovsskolan i Jakobsberg med plakat och ivriga rop mot beslutet. Under två timmar hade de samlat in 400 namn till stöd för Beppe och Scooby Doo.

Mera fakta finns på Beppes egen sida .

LatMask
0

En underbar nostalgitråd!

MariaTherese
0

Guud va kul att läsa, sitter och länktar tillbaka….Flört

Visst fanns det nåt som hette Drutten & Jena ?? och nåt om John Blund ?? (*titta kom och titta, kom sätt er här en stund….*)

#44  Trolltider är kult i våran familj, hade den på ett video band som nöttes av…Gråter finns inte att köpa, men det finns på Youtube Glad

mamski
0

Känner naturligtvis igen de flesta program som nämns ovan, men saknar omnämnandet av mina favoritprogram som jag såg på eftermiddagarna när jag kommit hem från skolan. Mork (Robin Williams!) och Mindy, och så den absoluta favoriten Monty Pythons Flygande Cirkus. Älskade verkligen Monty Python och deras konstiga humor. Gillade bäst de animerade inslagen även fast jag aldrig begrep dem, barn som jag var.

kaisakavat
0

# 44 Åh, trollungen Fjant!! Ojojoj.. så roliga de var.. Fjant var alltid "försvunnen"..

Trollmamma: "Var e Fjant??"

Fjant: "HÄÄÄÄÄR MAMMA!!"

Så himla många minnen ni sätter igång! Tack alla!

konichiwa
0

Latmask, vi har precis samma smak :->))

Aniara4
0

Trolltider! (julkalender). Häck väck, våt fläck!

MariaTherese
0

Just ja ! Det var inte Trolltider jag menade (även om den oxå var en höjdare) det hette ju Trolltyg i tomteskogen !!

#81   Dom där fraserna "körs" fortfarande i vår släkt Flört

(när mamman står framför spegeln, sätter en stackars orm i håret, kråmar sej och utbrister "nu e` jag fiiin)

Aniara4
0

#84 Jag gick en gång på en folkhögskola där ett litet gäng gick runt och sa "bränn! bränn! bränn!" hela tiden. Sen råkade de sätta eld på bastun och bränna ner halva skolan, och då var det inte lika roligt längre.

MariaTherese
0

Nä, det är ju klart !!

Men dom är ju ganska sköna i sin "dumhet" trollen…Glad förhoppningsvis ska vi väl vara klokare ( tydligen inte allaFlört)

korseett
0

Skrattande vilken rolig tråd och vilka minnen! hjärntvättad av vilse i pannkakan blev väl alla 70-talister. Inte undra på att vi är som vi är *s*

greensis
0

Född - (en bra årgång!) och minns allt ovanstående. vill bara bidra med Fem Myror är Fler än Fyra Elefanter, som till och med mina barn fortfarande tycker är bra!

Ananrs - är det någon som minns en tv-serie från Polen, som kom strax i samband med att Vackra Svarten/Black Beauty gick på tv, där hästen hette Karino? Jag minns bara någon enstaka bild, men jag köpte en gunghäst i 7-8-års ålder för surt ihopsparade pengar och döpte den till Karino, så serien BORDE ha gått ca 1975-76….

Fabricati diem, pvnc!

fia1
0

Kalimero med äggskalet som hatt, någon som minns den svarta kycklingen?? jag var en liten trånande tjej som följde Vargtass äventyr. Han var vackrast i hela världen……

Effie
0

#89 Kalimero! Visst! "Det är orättvist, det är det!" (stående replik) Fast så mycket mer minns jag inte av den

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.