Kolhydrater, bra o dåliga...?
Finns det varianter av kolhydrater(som olika fetter)? Är det någon som helst skillnad mellan kolhydrater i spannmål, grönsaker eller mejeriprodukter?
En kolhydrat är en kolhydrat :)
Tack för det!
Visst är det skillnader på kolhydrater. Föreslår att du läser den här bloggen av Johanna Söderlund: Kost o hälsa
Har för mig att det finns en del intressant där om olika kolhydrater. Men kommer inte precis ihåg var du ska söka. Finns för övrigt väldigt mycket annat intressant där..
Kan förövrigt nämna att det var den bloggen som så småningom fick mig att hitta till LCHF. Tack Johanna Söderlund.!

Jag har resonerat så att en kolhydrat är alltid en kolhydrat, men van man äter till är det skillnad på.
Jag tar tillbaka.. Tänkte nog lite fel. När väl kroppen tagit upp sockret så är nog en kolhydrat en kolhydrat. Jag tänkte mer på att vi tillgodogör oss kolhydraterna olika i olika livsmedel…
Sorry
Jag håller med om att en kolhydrat är en kolhydrat, men det finns olikheter på hur bra eller dåliga olika kolhydrats-livsmedel är för kroppen i övrigt. Grönsaker är tex nyttigare än pasta och bröd, det är jag övertygad om.
Stärkelse är det värsta för mig - enklare kolhydrater fungerar bättre
Numer pensionär i Nynäshamn
Jag tycker absolut det finns en skillnad. Exakt varför vet jag inte men efter egen erfarenhet och många andras, är det tydligt att folk reagerar på olika saker: socker, stärkelse och helt enkelt vissa livsmedel. Alltså går det inte alltid att jämföra en kolhydrat med en kolhydrat.
Låter jag mina kolhydrater komma ifrån grönsaker och till och med tomat/paprika kan jag äta betydligt mer än t.ex. grädde och ost. Det har inte med mängden att göra utan just varifrån de kommer.
Varför vet jag inte. Än. 
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Bra kolhydrater är sådan man inte äter.. ännubätre e dom om man lämnad kvar dom i affären och därmed inte ens betalade dom!
Dåliga kolhydrater är med andra ord tvärs om!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Det finns tabeller att slå i.
SLV.se har och fineli.fi har (Finska SLV)
Numer pensionär i Nynäshamn

Här har du en tabell på fruktogrönt!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Hävdar att en kolhydrat är en kolhydrat. Att man inte kan äta mjölkproudkter utan att få ont i magen eller få minskad viktnedgång har inte med kolhydraterna att göra. Alla livsmedel innehåller ju ANNAT än kolhydrater.
Däremot så är det skillnad på fett och fett.
En kalori är också bara en kalori. Att det sedan är nyttigare att få i sig kalorier från paprika istället för pepparkaka, det har inte med kalorierna att göra. Men om man tänker sig att man ska hålla sig under 20 gram kolhydrater per dag, så mår man troligtvis bättre om de kommer från ovanjordsgrönsaker än från kolor. Att säga att det är skillnad på kolhydrater är som att säga att det är skillnad på centimetrar. Bara för att det gör ont att gå en viss sträcka när man har brutit foten betyder det inte att sträckan de facto blivit längre. Men det kan förvisso kännas så. 
#14 Ahh, intressant åsikt. Hur tänker du då? Varför skulle då lågkolhydratskost ens vara intressant om alla kalorier är lika? DÅ kan man ju lika gärna äta tallriksmodellen?
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Jah håller inte med om att alla kolhydrater är lika.
Kolhydrat är ju samma sak som kolväte på svenska och det finns ju en oherrans massa olika molekyler som kan göra anspråk på att vara av just detta. En del kolhydrater är ju inte ens smältbara i kroppen.
Härunder finns ett urklipp som beskriver saken lite utförligare.
Att en kalori är en kalori är ju en helt annan sak.
En kalori är ju ett mått på energi precis som en meter är ett mått på längd.
Däremot så är det ju inget som hindrar att kroppen reagerar olika om kalorin kommer från fett socker eller sågspån trots vad som sades på nyheterna alldeles nyss.
"Kolhydrater är uppbyggt av små byggstenar. Det finns kolhydrater som består av en enda byggsten (monosackarid), det finns kolhydrater som består av två byggstenar (disackarid) och det finns kolhydrater som består av många byggstenar (polysackarid).
Antalet byggstenar har betydelse för hur snabbt kolhydrater kan tas upp av kroppen. Kolhydrater med få byggstenar tas upp snabbt och kolhydrater med många byggstenar tas upp långsamt."

Är det bara jag som tänker GI?

Stärkelse skyr jag också som pesten. Bröd triggar mitt sug värst.

Problemt är väl inte kolhydraterna i sig utan de ämnen man får i sig samtidigt när man äter vissa livsmedel.
Dvs jag klarar stärkelse (=glukos) bra mycket bättre än vad jag klarar vanligt socker. Däremot har jag problem med spannmål (ger astma). Så ska jag äta stärkelse ska det ske i form av rotgrönsaker, inte fullkorn.
Fabricati diem, pvnc!