Energidrycker
Hej!
Har nyss sett barn i 10-12 års ålder som dricker energidrycker. Jag har fått för mig att det är åldersgräns för att få köpa energidryck. Har jag missuppfattat det?
Är det någon som vet om det är åldersgräns eller inte?

Vi har åldersgräns i vår butik på 15 år. Men det är mer en regel som vi satt upp för oss vad jag vet.

Jag tror inte att det finns åldersgräns på energidrycker, men det är nog många affärer som satt en egen gräns. De innehåller ju inte alkohol så jag tror att det inte finns nån laglig grund för att förbjuda för barn…
Men jag kan ju ha fel.

Det är så. Grannens barn köper energidrycker när han va 13. Hade han aldrig fått göra hos oss.

Om det inte finns så borde det finnas. Jag såg ett par killar i trettonårsåldern igår som gick och halsade ur varsin halvliters burk med energidryck. En av dem blev kissnödig och ställde sig att kissa mitt på cykelbanan mitt på blanka eftermiddagen.
Enligt min uppfattning så klarar inte så unga personer av att dricka energidryck Blir de dessutom tillvanda på energidryck så är det betydligt lättare att ta steget till andra droger.
#0, Det rekommenderas inte att barn under en viss ålder köper koffeinhaltiga drycker, men det finns ingen lag eller regel som förbjuder dom från att göra det.