Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 1980 ggr
finntroll
0

Diskussionen vaknar i Finland?

Råkade nyss se att det finns en tittarfråga på Rundradions (YLEs) webplats. Programmet OBS frågar om kostråden borde förnyas. Hipp hurraa att frågan ställs här i Finland också!

http://svenska.yle.fi/obs/respons.php

berndt
0

Jo, den senaste versionen av programmet OBS från förra veckan hade ett längre inslag om LCHF-kosten, där en professor från Sverige (skrev förstås inte upp namnet) och en hälsovårdare/dietist? från Kyrkslätt berättade hur väl LCHF passat henne och hur bra hon nu mår. Sen uttalade en läkare sig om hur illa det är med mycket fett osv.. !

Men det var första gången jag upplevde att man på riksplan tar upp kostfrågan så här pass synligt… det rör på sig!

tyvärr tror jag att man spärrat programmet så att man inte utanför finland kan titta på det; annars finns det på nätet på YLEs hemsida (Arenan)

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

Annica38
0

Hurra! Hoppas fler vaknar i Finland snart! Skrattande

Jag håller sakta på att väcka intresset runt om bland bekanta här där jag bor!

finntroll
0

Jag tittade på programmet via arenan eftersom jag missade det förra veckan, ett helt bra och sakligt program! det var Professor Göran Berglund från Lund Universitet som intervjuades, Mikael Fogelholm representerar det finska kostetablissemanget och drog den vanliga visan, hälsovårdaren som själv äter lchf heter Patricia Hällfors.

Sinain
0

LCHF passar Finland extra bra, eftersom många finnar ligger stenålderkosten närmare genetiskt än många andra folk. Något med historisk vetegräns! Intressant och bra! I Finland är man redan idag mer medveten än i Sverige om mjölk- och glutenallergi. I de flesta menyerna på restauranger står det angivet ang. matallergier + att det finns alternativ.