Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 5988 ggr
ASD66
0

Två döda barn

ariaam
0

Ja, vad ska man säga, jag tror ju inte att det berodde på kosten, där stog det ju också att dom kunde lida av selenbrist (finns mycket i ägg). Jag tror att dom led av annat som orsakade deras bortgång. R.I.P

skogs-tolva
0

Bedrövligt…

Mina barn går ju på samma som vi vuxna, men får olika livsmedel för att kompensera ev. näringsbrister. Inälvsmat, fisk, kyckling etc, och ovanjordsgrönsaker. Plus en multivitamintablett varje dag i förebyggande syfte.

dufva
0

Och hur många barn dör varje år på normalkost??

skogs-tolva
0

Typ….. Obestämd

Anninni
0

Hur kan man änns gämföra. Det handlar om två pojkar som har EP, troligen har de fått massa mediciner och massa andra saker som oxå kan ha påverkat dem.

Visst ska alla vara uppmärksamma och inte bara köpa att denna diet fungerar, men man ska sätta allt i rätt propotion.

Jag hatar när pressen utnyttjar sorg för att skriva chock artiklar. Jag hatar ännu mer att jag blir så påverkad av det.  

Sänden tanke till pojkarnas familjer.

parsley
0

Jag hade en länk till Expressen på G jag med. Tragiskt, men jag antar att det finns mer bakom dödsfallen, som inte är lika intressant att skriva om. 

Ca 80 % av läsarna som röstat anser att LCHF-kost motsv är farlig, antingen rent allmänt eller på längre sikt.

Bellamorte
0

Det är jäkligt intressant att de ska hänga ut Annika Dahlqvist så fort de får chansen. Hon förespråkar ju inte ens en strikt form av LCHF om man ser det utifrån helheten!

mejram
0

Som förälder måste jag säga att jag ändå hajar till. Självklart är allt i Expressen vinklat så mycket det bara går, men ändå. Om det nu var selenbrist de dog av, hur undviker man det? Har för mig att det finns i skaldjur, är jag helt ute och cyklar? Obestämd Måste nog googla lite…

A-L--
0

Här är de 50 livsmedlen med mest selen i:

fineli.fi

Tror tamejtusan att alla dessa ingår i LCHF-kost Glad (kanske inte fröna?)

fasching
0

Mejram: Här hittar du en bra sammanfattning av selenkällor:

http://www.contox.se/skydd/selen.htm

Kontentan: Det är väldigt svårt att inte få i sig ordentligt med selen om du äter LCHF - det krävs nästan en medveten satsning för att få selenunderskott.

I den svenska kosten ("Svenssonkosten") kommer bara cirka 18 procent av Selenet från matvaror från LCHF-förbjudna källor, och det är naturligtvis väldigt lätt att kompensera upp med ökat intag av kött,fisk,ägg,ost, etc.

mejram
0

Har googlat lite också nu. Glad Och som ni säger så är det ju gott om selen i vår mat, skaldjur, fisk, kött, ägg, inälvsmat. Låga halter i spannmålsprodukter. Förstår inte riktigt hur de kan få det till att det skulle vara selenbrist som de dog av, det verkar ju som sagt svårt att uppnå med LCHF. Går nog mer på kostdoktorns teori om medfödda hjärtfel.

Suck….Expressen….

irode
0

Konstigt bara att man inte hittar något om det internationalt genom att Googla Low Carb Children Die eller liknande.

Mera förvånande är det att där inte finns någon artikel som matcher här Pediatric neurologi. Jag har kollat perioden juli 2007 tills nu.

:-) Inge

parsley
0

Multihandikappade var min spontana tanke (om barnen - inte Expressens journalisterOskyldig.

Aniara4
0

Strax intill finns en artikeln om att man kan få cancer av Facebook. Jag antar att jag som både äter LCHF och hänger på fejjan lever ruggigt farligt! Eller så säger det mer om Expressens journalistik än om min hälsa…

kaisakavat
0

#13 Men parsly - naturligtvis menade du barnen.. Oskyldig

#14 *LOL* Jag tor då på det senare..

JAUS
0

Kan det inte vara så att de har ätit fel sorts fett (margariner och växtoljor) istället? Lågkolhydratkost i Amerika brukar väl innehålla mycket omega-6?

Lena123
0

Undrar hur rubrikerna hade sett ut om de hade ätit fettsnålt+kolhydratrik kost Obestämd

"Barn dog av att äta enligt livsmedelverkets rekomendationer"

skulle inte tro det…

http://www.winthers-skafferi.se/

irode
0

#17 Jag betvivlar att där rent faktiskt är något barn som har dött av att äta LCHF

Om det var tillfället måste där väl finns informationer på internationala hemsidor!

sunface
0

Hur många dör av kolhydratrik kost? De flesta människor äter väl kolhydratrikt och hur mår vi människor idag med fetmaepidemi, diabetes typ 2 osv.

Selen finns ju i den mat vi lchf-are äter. Hur kan man då få vitaminbrist?

Dagens livsmedel innehåller mindre vitaminer, mineraler än den gjorde förr. Vilken kost du än äter kan det vara bra att ta vitamintillkost med tex magnesium, d- vitamin, fiskolja omega-3 tex.

Men att dö av sockerbrist. Nu får Expressen ta och kamma sig.

[Nilla59]
0

Man kan ju undra hur vi människor har överlevt från start. Vad jag vet så åts varken spagetti, bröd eller potatis från början. Jag tror INTE någon dör av att äta ren mat. Däremot alla kemikaliebomber och konstgjorda ting som finns nu.

Lena123
0

#18 precis det jag menar.Såklart de inte dog av LCHF.Däremot så blev deras EP förmodligen bättre under de åren de undvek kolhydraterna.

Vad blir nästa rubrik…kvinna dog av cocacolabrist??

http://www.winthers-skafferi.se/

Aniara4
0

Har en kompis som är insatt i området (barnhabilitering) och hon säger att eftersom ketonkostbehandling är såpass kontroversiellt är det ingenting man provar som förstahandsalternativ bara nån har lite "vanlig" epilepsi. Förmodligen har man först provat alla upptänkliga kombinationer och doser av medicin, kanske rentav försökt med operation, men barnet har fortfarande svåra besvär. De här barnen var alltså med största sannolikhet svårt sjuka, kanske multihandikappade (precis som… eller nej visst nej Flört), och kanske tungt medicinerade. Visst, de kanske dog av kosten (som förmodligen hade mer protein och mindre fett än vad vi äter, kanske också mer vegetabiliska fetter som någon spekulerade i), de kanske dog av att de hade fått på sig udda strumpor den dagen och att det råkade vara torsdag, eller så kanske de rentav dog av sin hjärnskada?

Lieta
0

Nu är visst artikeln stängd för kommentarer också. Expressen rädd för debatt?

lillalapinkulta
0

Skickade ett mail till Anna Norberg.. undra om man får svar? 

Hej!
Vill bara fråga om rubriken "Barn dog av den populära fettdieten".. vet ni bevisligen att det var kosten?
Om inte.. så tycker jag att det är himla dåligt att skrämma folk från att äta en kost som faktiskt kan hjälpa människor att slippa en massa mediciner och få en bättre livskvalité.

Mvh Sandra, typ 1 diabetiker som känner att jag först nu kan leva "på riktigt" (med LCHF och därmed bättre blodsockerkontroll)

Bengt-Olov
0

Vi får nog räkna med att det kommer att spridas mycket LÖGNER och vinklad info om LCHF:n framöver. Massmedia är naturligtvis helt i händerna på de ekonomiska intressen som fått till stånd- och lever på det HÄRSKANDE paradigmet…

Anninni
0

Då de trode att selenbrist var orsaken till att barnen dog tänkt jag tipsa om att det finns gott om i paranötter och paranötsolja.

Saxifraga
0

Från artikeln länkar dom till denna:

http://www.expressen.se/halsa/1.1383893/svenskarnas-nya-feta-trend

Där utalar sig en viss Claude Marcus, han är väl förmodligen välkänd på det här forumet men jag hadde missat honom. Googlade lite och kom in här:

http://ki.se/ki/jsp/polopoly.jsp?d=25135&a=4715&l=sv

Otäckt med en professor som överhuvud taget överväger Gastric banding på barn.

rullz
0

"Den ketogenic kost är en hög fetthalt, låg kolhydrater, tillräckligt proteinrik diet som används för att minska frekvensen av kramper hos patienter som har refraktär epilepsi. Trots de positiva effekterna för vissa patienter, det finns potentiella negativa effekter. Två komplikationer i samband med ketogenic diet är selen-brist, som har förknippats med nedsatt myocardial funktion och QT-förlängning som dokumenterats på electrocardiography. Redovisas här är två fall av död i ett barn om ketogenic kost för beslag kontroll. Vid 1, barnet som dog av komplikationer i samband med torsade de pointes, med dokumenterad QT-förlängning, post mortem-undersökning visade selen-brist kardiomyopati. I fall 2, ett barn upplevt QT förlängning samtidigt på ketogenic kost och senare avled plötsligt hemma. Både barn uppvisade selen brist. Dessa två fall visar att patienter på ketogenic kost kräver övervakning av QT-intervallet av electrocardiography, myocardial funktion genom echocardiography och selen nivåer före och under ketogenic kost."

OBS! Översatt av google translate.

Hittade detta i läkartidningen; "Ett förlängt QT-intervall är oftast uttryck för förlängd repolarisering i hjärtats celler, och det kan uppträda i en sällsynt, familjär, medfödd form (kongenitalt långt QT-syndrom) och i en förvärvad, ofta läkemedelsorsakad form [1, 2]."

Innebär inte det att dödsorsakerna förmodligen berodde på medfött hjärtfel eller läkemedel?

dufva
0

Man hittar ju mest selen i djurriket speciellt i skaldjur om jag inte minns felObestämd så det vore ju intressant att veta hur dom åt egentligen..

Jag börjar också tro att vi kommer att få se än tuffare försök till smutskastning av kosten itakt med att etablissemangets desperation över utvecklingen ökarGlad

Luccy
0

1. Man ska inte tro allt som står i tidningar.

2. Man ska deffinitivt inte tro allt som står i Expressen

Raring
0

100-0 till Luccy.

maxiq
0

3. Tyvärr är det väldigt många som inte läst punkt 1 och 2

Rynkar på näsan

parsley
0

Sanningen är bara det folk vill tro.

Jennix
0

Men…selenbrist kan ju vem som helst få, oavsett LCHF eller tallriksmodell??!

Jag förstår inte denna rädsla för normal mat… Det är ju inte gift vi äter.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

mikaelj
0
Pasi
0

#35 Bra skrivetCool

mikaelj
0

#36 Whee!

Jag hoppas att ingen missförstår min slutsats ang. Bäsén, bara…

irode
0

Bra Mikael!!

:-) Inge

Muskrat
0

Vet inte hur det är med resten av er men JAG skulle iaf väldigt gärna vilja få en insyn i deras diet meny och deras medicin intag. Hela idén stinker som en 3 veckor gammal fisk.

maxiq
0

Per Wikholm slår tillbaka här!