Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 2661 ggr
Solpuss
0

Det räckte inte...

…att läsa om hur många här som får minskad tolerans för alkohol med denna goda kost.

Nä - Solpuss måste testa själv…

Har tagit det lugnt de här veckorna och bara druckit lite whisky och en gång innan ett glas rödvin. Inga problem så långt. Inget sötsug som vaknat, ingen baksmälla, no nothing. :o)

Så i går kväll, tänkte jag att det skulle gå bra att dricka ett par glas rött till det goda köttet. Hela dagen innan hade jag bara ätit protein och fett, var mätt och glad.

Ett par glas blev, inte helt oväntat, tre glas. Till det tredje glaset åt jag jordnötter. Ingen bra idé, jag vet, men jag kuuunde inte låta bli, bekymmerslös som vinet gjort mig. Tungan ute

Och som jag mådde i natt!

Vaken mellan ett och halv fem. Med frossa/svettningar, illamående som inte ville ut, mage i uppror, huvudvärk… Obestämd

Jisses.

Så nu vet jag det.

Max ett glas rött!

Nu till veckans siffror: 5hg ner, 1 cm mindre runt midjan. Skrattande

Fialotta333
0

Hehe - man får väl skylla sig själv…tänkte precis som du igår kväll - gott med lite rött till osten. Det blev 1 1/2 glas, sen fick jag lov att gå och lägga mig. Blev så vansinnigt trött så det bara myrkröp i hela kroppenRynkar på näsan.

Gissa om sambon såg snopen ut när jag lämnade bordet och snubblade i säng kl 18.45 en fredagkväll…Skäms.

Nåja, en gång e ju ingen gång, eller hur - tänkte göra ett nytt försök ikväll, smart som man är, haha!

Grattis i alla fall till viktminskningen, Solpuss!

Solpuss
0

*skrattar*

Gick just förbi whiskyflaskan i köket, och tänkte "det är ju lördag…" Flört

Viktminskningen är en ljuv bonus med den här kosten, tycker jag. Den stora vinsten är att kunna leva i lugn utan suuuug!

Jag har tio kilo ner till min "snygg-vikt". Vi får väl se vad kroppen stannar på.

Kram till dig!

nobban7
0

Konstigt - jag tål alkoholen precis lika bra som förut och mår bättre dagen efter. Misstänker att det hänger ihop med att jag inte hinkar i mig en massa socker. Men vikten! Går upp flera kilo efter en fest och sen stannar de kvar i evigheter. Åtminstone nästanFörvånad

Solpuss
0

Hoppsan!

Det var ju inte heller så kul…

nobban7
0

Nä, tror nog att jag hellre tar en dags bakfylla

Solpuss
0

*ler*

Det brukar jag också tro - tills jag ligger vaken halva natten nästa gång.

Konstigt att du går upp så pass efter en fest. *kliar mig i huvudet och hoppas att det vänder för dig*

Fialotta333
0

Solpuss - tror du att det var vinet eller jordnötterna som gjorde att du blev så dålig?

Jag gillar inte nötter över huvud taget, men visst blir man sugen på nåt "snask" till vinet. Försöker ha lite tärnad ost, ölkorv och svarta oliver till, men oftast är jag mer sugen på chips och ostbågar *dräggel*Tungan ute.

shamani
0

Min alkohol (små mängder) får aldrig sällskap av något tuggbart och jag mår alltid prima efteråt. =) Fast jag dricker en hel del vatten innan jag lägger mig, kanske därför? Och självklart att det blir SMÅ mängder alkohol…

Solpuss
0

#7 Jag brukar knapra i mig de äkta, gammeldags danska fläsksvålarna när salt- och chipssug sätter in, men i går räckte det inte till - ville ha jordinötter!

När det var som värst i natt, var det tanken på jordnötterna som fick mig att vilja, ja…… så det är inte alls omöjligt att de var minst lika stora bovar i dramat!

#8 Jag har svårt att inte tugga ihop med alkohol. Har varit rökare innan, och tror att det hänger ihop. Innan: vin å cigg, sedan: vin å chips eller ännu hellre chokladpraliner.

Jag dricker också mycket vatten med alkoholan, har alltid, alltid haft som regel - varannan vatten. I natt funkade inte heller det…

emiilia
0

Märker också att min toleransnivå är betydligt lägre - men jag blir mindre bakis iaf!

Solpuss
0

Vad skönt!

Jag får prova mig fram, för att se om det var vinet eller nötterna som var värst.

I kväll blír det oststavar utan vin. ;o)

shamani
0

#11 Ingen större risk för baksmälla, då! =)

Anna63
0

Varför eller vad är det som gör att man går upp i vikt eler fastnar. Är det så enkelt att man äter fel saker till??????

Karin20
0

Vinet, man kommer tillbaka till sin gamla toleransnivå efter någon tid, något år eller så, åtminstone ibland. Cool

//Karin

Solpuss
0

#12 Jag ääälskar ost, så jag "tillåter" mig inte så mycket som jag skulle vilja ha, det gör det extra gott att frossa lite…

#13 Ingen aaning. :o( Men visst verkar det logiskt. Alkohol är ju inte heller det fetaste man kan få i sig…*ler*

#14 Gott! Jag älskar ett fyllig rödvin, och vill ju gärna få ett glas inemellan utan att vara halvdöd efteråt…

Kiasara
0

Enligt "Fakta, tips och myter om alkohol och hälsa" från Systembolaget så innehåller alkoholen en hel del socker.

1 starköl (5,6%) 40 cl             11,6 sockerbitar

1 glas rött vin (12 %) 15 cl        6,8 sockerbitar 

1 glas vitt vin (12 %) 15 cl         6,3 sockerbitar  

1 glas punch (26%) 4 cl             6,1 sockerbitar

1 glas whisky (40%) 4 cl            5,6 sockerbitar

Kan detta stämma eller har de bara "översatt" mängden kalorier till socker?

Om det stämmer är det inte konstigt att jag blir väldigt sugen på saltlakrits när jag dricker rödvin… Flört

nobban7
0

#16 Jag tror att de räknar kalorier - whisky ska innehålla mindre än 3 g kolhydrater per liter, också enligt Systembolaget

Efva
0

Hrmm….. känner igen det där om man läst om lägre toleransnivå men måste prova själv. Blev väldigt snurrig förra helgen av 1,5 glas rödvin. Och vaken halva natten. OCH jag hade också ätit jordnötter till! Tror att det är dom i kombination med rödvinet som är boven faktiskt.

Igår kväll blev det 1,5 glas rödvin igen, och camembertost till istället, och tänk vad jag sov bra inatt!

Nu börjar kvällens stora begivelse: Melodifestivalen!!! Skrattande

Solpuss
0

#16, 17 Whisky funkar mycket bättre för mig! I kväll bidde det en Irish Coffee med massor, massor av grädde. Kanske den godaste desserten på länge?

#18 Jag mumsade ost till maten, det var så gott, så gott! :o)

Hoppas du får en trevlig stund framför TV:n, och fortsätter bevisa att det visst går att titta på melodifestivalen utan att mumsa chips!

Efva
0

#19 Självklart går det att titta på Melodifestivalen utan chips (fast ostchips a la LCHF är väl ok?). Vad som däremot är betydligt svårare är att titta på TV överhuvudtaget utan laptopen i knät med KiF på skärmen…. Man blir lätt schizo…

Cool

Solpuss
0

*garvar*

Underbart!

Fialotta333
0

Vaken än efter 1 glas vin - eller var det två? *fniss*

Efva
0

#22 Grattis! Du får rapportera i morgon om du fick sova inatt eller inte.

Pga vinet alltså… Flört

Själv somnar jag snart pga usla låtar på Melodifestivalen. Molly Sandén var väl rätt bra, och kanske BWO. Resten sk*t enligt mig. KiF lockar mer än TV:n just nu….

Efva
0

#19 Ser du på Melodifestivalen? Henrik Dorsin med Irish Coffee som dropp… jag tror jag dör av skratt….SkrattandeSkrattandeSkrattande

Fialotta333
0

Efva - håller med dig fullständigt - gäsp! Kanske Rickfors då, det var ju i alla fall lite drag…

Sover gott gör jag nästan alltid - speciellt i går när jag slog igen 18.45, hehe!

Däremot fick ju Solpuss lite problem igår natt - hoppas du sover bättre inatt Solpuss!Flört

Fast först MÅSTE man ju hålla sig vaken och kolla på Wallander - vet inte varför men jag bara älskar svenska deckare, veckans höjdare för mig.Glad

Solpuss
0

Tack, tjejer!

Har sovit så gott så gott. :o)

Irish med tonvis av grädde var perfekt. Hihi.

*snöpussar*

Fialotta333
0

Visst var det skönt med en ordentlig natts sömn! Själv vaknade jag redan 06.00 och såg att det snöade - men måste ha somnat om för helt plötsligt var klockan kvart i tio, hm…Skäms

Dags att fundera på frukosten - jag tror jag hoppar vinet och tar en äggmjölk istället!FlörtFast en Irish med tonvis med grädde kanske vore nått efter en långpromenad med hundarna i snön framemot kvällningen.

Man kan göra Irish på flera sätt - en gång när vi var ganska nyinflyttade och hade kräftskiva på "gatan" började det bli lite kyligt, så jag bjöd in allihop på en Irish och "hustitt" (vi hade byggt nytt och många var nyfikna).

Jag fick såååå mycket beröm för Irishen - fler sa att det var den goooodaste Irish dom nånsin druckit - dagen efter funderade jag en lång stund över att whiskyflaskan var nästan full….

….jag hade glömt whiskyn!Skäms (Sa aldrig nåt om det till nån - levde länge på att vara hon som gjorde så grymt god Irish.)

Efva
0

#27 Härligt! Skrattande Jag gjorde en liknande variant, fast helt medvetet: bjöd hem folk på glögg (alkoholfri), och flera av dom sa att det var såå gott med riktig vinglögg,  - och att dom aldrig skulle låta saftglögg komma över sina läppar….

shamani
0

Det är lätt att TRO sig veta saker! Min farmor gnällde alltid på kaffe och sa att det sämsta var gevalia. Då jag frågade om hur kaffet smakade sa hon: Jättegott!  Ni skulle sett hennes min när jag sa att det var gevalia…Cool

FruFilur
0

Min alkoholtolerans ligger ganska lika som tidigare ; det är fortfarande standard med "ett halvt glas rödvin och sedan sängen" på fredagskvällen
Skrattande Herr Filur brukar snegla lite på mig när jag börjar gäspa och slutligen säga "ja, du FÅR gå och lägga dej så här tidigt…" varpå jag mycket osällskapligt men synnerligen nöjd tassar upp för att fluffa till kudden och somna på trettio sekunder blankt…

Tjänstehjon åt Bröderna Bus

http://bröderna-bus.har.skoj.nu

Solpuss
0

#27 Heja Fialotta! :o)

#30 Vad skönt det låter! *gäääsp*

Jag har ätit för lite hittills i dag, och är såå trött!

Ska göra en laddning ägg- och baconmuffins till efterrätt.

fia1
0

Varför får man svårt att sova en hel natt efter att ha druckit vin ? Man somnar tidigt (och gott) men vaknar i vargtimmen? Är det nåt kemiskt?

kaisakavat
0

# 0 Erfarenheter gör en människa vis! Oj så vis du blev av ditt tilltag!Glad

# 16 Jag tror inte heller på siffrorna, åtminstone inte gällande vinet. Man kan läsa på bolagets hemsida om sockerhalten i produkterna. De flesta torra viner ligger väldigt lågt i sockerhalt..

..kollade snabbt ett par av mina favoritviner och på dem båda står det mindre än 5 gram socker per liter. En enda sockerbit väger ju flera gram. Alltså stämmer det INTE! Sicken tur!! Skrattande

ragnhildar
0

Vad är det som händer då man dricker vin? Min egen och andras erfarenhet är att det hindrar viktnedgång och att det släcker "fettbrasan". Varför egentligen? Hört att levern prioriterar nedbrytning av alkohol. Och några 6 sockerbitar kan det inte röra sig om.

Solpuss
0

#32 Nu är ju jag (uppenbarligen ;o)) inte rätt människa att svara på det, men jag tror att det är när kroppen bryter ner alkoholen som sömnproblemen kommer…

#33 Det var bra att jag skrev om det här, det minskar risken att jag gör om det igen! ;o)