Osockrade biskvier
Först görs egen mandelmassa :
Skålla och mal 200 g mandel (jag kör i matberedaren)
Tillsätt önskad mängd sötning (sort och mängd avgör du själv efter dina smaklökar) och en skvätt grädde till önskad konsistens uppnås.
klart!
Sätt på ugnen på 175-200°
ingredienser:
mandelmassa
äggvita
100 g smör
2-3 tsk kakao
ev sötning/vaniljpulver
drygt 100 g mörk choklad (t.ex. 70%-ig kakaohalt)
Bottnarna:
Kör mandelmassan med en äggvita till en smidig smet. Klicka ut på en plåt med bakplåtspapper. Platta till dem om så behövs.
Grädda sen i mitten av ugnen i 10-12 min. Låt kallna på galler.
Fyllning:
Rör samman rumsvarmt smör med kakao, och ev. sötning av valfri sort och mängd. Rör tills det är en jämn smörkräm. Bred denna lite toppigt på undersidan av de kalla bottnarna. Ställ i kylen i mins 1 timme.
Toppa:
Smält favoritchokladen, jag kör 70%-ig, och rör ner en smörklick. Doppa kakorna hastigt i chokladen så att fyllningen täcks. Ställ kallt.
Chokladbiskvierna går bra att frysa!
Hoppas de smakar 
/Fjällmor

Ååååå vad jag blev sugen att baka nu men klockan är rätt mycket, men inte för en arbetslös haha jag ska baka

Gud va gott det lät. Bokmärker
bokmärkes direkt! *dräglar*
vilket bra recept
Smakar gör de alldeles säkert! Jag har precis beställt stevia så jag inväntar den leveransen, sedan ska här bakas biskvier! *bokmärker*

Det ser jättegott ut. Är det någon som har förslag på hur mycket stevia som kan vara lämpligt?
De ser jättegoda ut! Undrar om de går att göra helt utan sötningsmedel? Måste testas!
en annan variant är att bara ha lite smält vit choklad i smörkrämen så behövs ingen annan sötning. tar då bara finhackad mandel i bottnarna ist för mandelmassa, för att det inte ska bli för sött totalt sett. oxå jättegott!!

Fjaellmor….det där såg gott ut!

Åhh chokladbiskvier!!! Har aldrig varit särskilt förtjust i bakelser, kakor eller tårta, men biskvier är ju helt fantastiskt gott ….mmmm :o)

Hej!
Oj vilken respons - tack! 
De går att göra helt utan sötning, absolut. Och om man ska ha gäster kan man ju spä på lite extra sötma för deras skull…
Jag valde att inte ange sötningsmängd och/eller sort just för att det är så viktigt att alla följer sin egen kropp i detta. Hur just din kropp reagerar på dessa kan bara du veta. Jag kan äta något sött ibland utan att det är någon fara.
Mitt sockermonster bor i brödburken…
/Fjällmor
Fjaellmor du är ju livsfarlig! Såg kanongott ut!
Det ska jag provar. Bokmärker 

ska det vara en äggvita, 
mums, bokmärker

japp, en äggvita räcker - tycker jag då… andra kanske vill ha fler ;-)
/Fjällmor
jag förmodar att syftet med skållningen är att man ska skala dom också? Eller finns det något annat syfte?

ooops! 
jo, tack för uppmärksammandet, det är för att skala dem som jag skållar!
/Fjällmor

Jag testade idag och de var jättegoa.
Skållade inte mandeln för sånt har inte en stressad skogsmänniska tid med. 
Jag använde en högoktanig lågprischoklad som absolut inte gick att smälta. Det beror nog på att den innehåller så himla mycket kakaopulver (lågpris som sagt). Så ett tips när man använder choklad där den skall smältas är att titta efter choklad utan kakaopulver och kanske helst med en hyfsad andel kakaosmör. Eller vad tror ni?
hellre finchoklad än fulchoklad - i alla lägen!
Gjorde detta för en vecka sedan, och de blev verkligen goda! Det är nog första gången jag bakat något i den här vägen som är LCHF och ändå väldigt gott:) Fast nästa gång tar jag nog osaltat smör, för jag tyckte saltsmaken slog igenom för mycket.
annars brukar ju salt och choklad funka mer än väl! Lindt seasalt… mmmm… men tyvärr bara 57 % kako eller nåt sånt… och det brukar ingå lite salt i tex. kladdkakerecepten, undrar vad det kan vara som gör att det inte funkar här.

#22 Det blir nog lite för mycket salt med normalsaltat smör (fast det är ju en smaksak). Själv körde jag osaltat.
ja det är kanske en smaksak, jag använder alltid normalsaltat smör i all bakning och ändå tycker jag det är gott med den där lilla saltskvätten i kladdkaka!

mmm..nog är det en smaksak. Jag kör normalsaltat smör - gott till den mörka chokladen. Maken vill ha mer sötma, men då får han göra egna… 
Så roligt att så många tycker om dem!
Jag blir allt lite småstolt ska jag erkänna 
/Fjällmor

Hej!
Det verkar vara en underbar kaka, vill bara tipsa om att Lidl har färdigmalda mandlar i påse, det är helbra att ha i kaka eller som jag gör ostkaka i micron.
Här är receptet:
Ostkaka i micro
2 ägg
2msk mjöl (inget vidare, vet det) Arrowrot skulle kunna gå hört att det är bättre!!!)
1 burk keso 250 g
2 dl mjölk
1/2 dl mandel mald
om du vill eller bara har bittermandelolja hemma, ett par droppar.
Vispa ägg o ev sötningsmedel motsvarande 2 msk socker. Jag tar inget.
Blanda i det övriga ingredienserna, rör om. Häll i en rund form, ca1l.
Tillaga på full effekt i 10 min. Servera ljummen med vispgrädde o kanske lite bär.
Lite fuskglass till kanske, frysta bär i mixern med grädde. Mixa till det ser glassigt ut!
Jag gör den ibland när jag är extra sugen, händer inte så ofta nu.