Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 15148 ggr
Cammis
14

Är 7 ägg / dag farligt?

Jag är på min fjärde dag och undrar om det är för mycket (farligt) att äta sju kokta ägg per dag?

Jag äter fyra kokta med smör till frukost och tre kokta med smör och bacon till kvällsmat.

Detta funkar kanon för mig, men jag vill inte äta så många ägg om det är farligt för mina organ och min kropp Rynkar på näsan

Någon som har ett bra svar?

maxiq
2

Ägg är världens bästa livsmedel och kolesterolmyten är just en myt så fortsätt äta dina ägg du!

Om du börjar kliva upp klockan fem, sätta dig på en pinne och gala så kan du dra ner något på äggen…

Flört

Cammis
0

KUL maxiq!!! Cool

Men ärligt talat - sju om dagen???

Det KÄNNS inte nyttigt…

JohanBaltic
0

#0 Nej.

Cammis
0

Vad konstigt det blev…

[Pennylane1]
0

tror han svarade på frågan i titeln, om det var  #3 du menar?

JohanBaltic
0

Hej - jag svarade på titelnGlad.

Nej - det är inte farligt att äta 7 ägg om dan - inte 10 heller. / Johan

Cammis
0

Johan >>> tack för att du förtydligade ditt "Nej" - jag blev lite förvirrad Flört

berndt
0

Enligt skaldemans bok kan man leva bara på ägg - med lite vitamintillskott… själv äter jag också mycket mycket ägg.. i dag tror jag det blev 6 st..

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

Idean
0

men makrill i tomat ( för många ) kan utlösa smärre maggas

Libbe7
0

Jag äter 3 hela ägg och 6 gulor om dagen och mår hur fint som helt. Slänger i nån liten vitamin i halsen då o då.

Skaldeman
0

Ägg är bland det nyttigaste som finns. 7 ägg är ett bra intag, jag åt ofta mer under min strikta viktminskning. 17 ägg är också fullt OK, om du är hungrig av dig. Men äter du 107 ägg om dagen får du problem med att gå ner i vikt.

/SSS

dufva
1

Orsaken till att ägg utpekats som ett livsmedel man bör vara återhållsam med är just för att dom innehåller kolesterol.

Äggrädslan bygger på förlegad kunskap från 70-talet och den påstådda farligheten kan idag helt avfärdas..

Dels vet vi idag att kolesterol kan vara både av godo eller av ondo beroende på många faktorer (som jag inte går in på nu mitt i natten :-)

Kolesterol är ett mycket viktigt byggmaterial för kroppen och blev vi av någon anledning helt utan det så dör vi mycket snabbt.

Kroppen tillverkar själv så mycket kolesterol som den behöver och intar vi massor av ägg så minskar kroppen sin egenproduktion så totala mängden kolesterol i kroppen påverkas nästan inte alls av vad vi äter..

Jag kan tillägga att efter 5 år på kosten och ett genomsnitt av 3-5 ägg per dag under denna tid har jag idag det lägsta kolesterolvärde jag någonsin haft..Glad

andreas0
1

#0, Det är inte ett dugg farligt att äta 7 ägg per dag, tvärtom så är det väldigt nyttigt. Vill du ta ännu fler så är det inga problem heller.

bertina
4

min älskade pappa levde på 80 talet, och dog också då. efter sina proppar, fick han inte äta ägg. ägg var det som han älskade mäst.. när han blev utskriven från sjukhuset, hittade vi ett kokt ägg i hans ficka. vi tar det som ett täcken från far. det var ju ägg du skulle äta.pappa var en av dom första som avrättades av staten.

lizaohman
0

Fy sjutton vad det känns i hjärtat det du skrev, Bertina. Jag har också släkt och vänner som har avrättats av staten. (… och innan jag fattade vad du menade med det!!!!)

Cammis
1

Tack Skaldeman och alla andra för era svar - nu känner jag mig lugn!

bertina
0

# lisaohman. tack för att du förstog vad jag menade. det var statens kostråd som gällde för min kära pappa. han fick inte äta ägg smör fläsk fetfisk grädde. inget av det som är naturligt. 6-8 skivor bröd, flora-milda magert magrare magrast. hoppas det inte är allt för förvirrande. jag bara tänker på vad som sägs nu och hur det har varit. så bra som jag mår,  på denna kosten , har jag inte mått tidigare i livet.

lizaohman
0

#17 Jo, man önskar bara att alla andra runt omkring skulle få må så bra, de också. Doktor Annika Dahlqvist syntes i Aftonbladet igår med sina feta råd, så det verkar röra på sig. Har du sett vad många medlemmar vi är - och ökar i kvadrat!!!

bertina
0

#18 det är verkligen en spännande tid som vi går tillmötes. vuxenskolan i vår stad startar en cirkel i vår. det måste vara ganska stort. de sökte cirkelledare. hoppas detta blir av. fler och fler vet vad LCHF är. då slipper vi att förklara och försvara oss hela tiden. men god mat äter vi i allafallTungan ute

Pasi
0

#19 Vilken stad? Kan inte jag bli cirkelledare?Förvånad

maxiq
0

Kan man ta jobb som cirkelledare för att få det att gå runt?

Obestämd

Pasi
0

Därav namnet!Skrattande

Majja12
0

Jag har läst att man kan äta hur många ägg som helst så länge de är ekologiska. Icke-ekologiska ägg innehåller höga halter av omega-6 som kan vara skadligt. Stämmer det?

*** Medarbetare på belgiskjättekanin.ifokus ***

andreas0
1

#23, Nja, så höga halter är det inte i icke-ekologiska. En 5:1 ratio har jag för mig, vilket inte är värre än t.ex. kött man köper i vanliga mataffärer. Dom är inte farliga på något sätt. Fast dom ekologiska är antagligen bättre.

Du kan äta så många ägg du vill, du blir mätt långt innan något ämne når nivåer som kan vara skadliga.

Pasi
0

Egentligen har du helt rätt #23….omega 6 är aldeles för högt i ägg kyckling, fläskkött och egentligen allt spannmålsuppfödd animalisk råvara.
Sen är det frågan hur allvarligt man skall se på det? Upp till var och en!

Högt omega 6 är skadligt (sänker immunförsvar, stör kroppens användning av omega 3 och kan främja inflammationer och proppar) och det finns en del studier på detta, men det starkaste samlade beviset för de skadliga verkningarna skall finnas i en bok som bla Jenny Reimer refererar till, men som jag tyvärr inte har råd med för tillfället.

Till försvar för en fattigmansLCHF-kost kan man visa att även en LCHF-kost med ökat intag av omega-6 ger minskade inflammationer i kroppen när man mäter en rad inflammationsmarkörer….så även en LCHF-kost med en hel del omega-6 ger ändå hälsofördelar mot en kolhydratkost av standardmodell, som jag ser det.

jejjja
0

Jag äter 10 om dan. Började dagen med tre ägg och en bit brieost liggande på ägghalvorna och in i mikron MUMSSkrattandeTungan ute

vargensmat
0

http://wholehealthsource.blogspot.com/2008/12/polyunsaturated-fat-intake-practical.html

Tycker jag är bra angående de fleromättade fetterna, man kommer nog väldigt långt bara genom att skippa majsolja etc (industrioljorna) och eventuellt ta torskleverolja om man får i sig mycket omega-6.

Zepp
0

Skall man vara lite petig så är det antagligen stora skillnader på om man får i sig Omega-6 på en kolhydratstinn kost och om man äter lågkolhydrat!

Det är bland annat som så att det är insulinhalten som bestämmer hur mycket O-6 som skall omvandlas till de inflamatoriska Eikosanoiderna!

"En kost med mycket kolhydrater gör att hormonet insulin dominerar, och insulin tillsammans med AA förstärker produktionen av AA från LA på bekostnad av produktionen av långkedjiga omega-3-fettsyror. Vid en kolhydratfattig kost dominerar i stället glukagon, och det driver på omvandlingen av ALA till EPA och EPA till DHA. För att kunna tillgodogöra sig de gynnsamma effekterna från omega-3-fettsyrorna, för kärl och hjärta t ex, ska man alltså undvika en kost med mycket kolhydrater och dessutom avstå från vegetabiliska fröoljor och andra produkter som innehåller stora mängder linolensyra (LA)."

http://fatlies.wordpress.com/fats/omega-3-6-eikosanoider/

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

vargensmat
0

Zepp - den här studien säger ganska precis detsamma

http://www.springerlink.com/content/r1x1143pl42737u8/

Klockers! vi lågkarbare är immuna mot omega-6 Oskyldig

bertina
0

# 20 Skövde

munchausen
0

Det är inte farligt. Kroppens totalkolesterol påverkas inte nämnvärt av högt äggintag - kroppen sänker sin egen produktion något.

Men skippa äggvitorna om du inte tränar mycket. Äggvitor innehåller väldigt mycket protein och överskottsprotein bryts ner till blodsocker av kroppen…

Ägg är bland det nyttigaste du kan äta - framför allt om hönorna får leva på naturlig kost.

Förresten så är högt totalkolsterol ett mycket dåligt mått på om du är hälsosam. Kolla på --> kostdoktorn.se

Lycka till! Skrattande

LatMask
0

Men ägg både till frukost och middag - är inte det lite mycket? Visst är det bättre att äta någon kötträtt endera gången? Innehåller ägg lika mycket bra näringsämnen som kött?

munchausen
0

Jag skulle kunna äta ägg(ulor) morgon, lunch och middag. Det går att variera i oändligt många former.

Bra ägg, som ekoägg från hönor som lever naturligt (svårt att hitta) är bättre än spannmål och sojauppfödda kor och grisar.

Men om bortser från c-vitaminet skulle det vara fullt godtagbart att leva på enbart ägg.

Om du är en normalvuxenkvinna och behöver runt 2000 kcal/dag skulle du behöva äta runt 10 ägg + 15-16 äggulor för att nå dagsbehovet om du enbart åt ägg.

Låter rätt enahanda, men kör du om det passar det dej.Skrattande

nikkebe
0

Den här äggmyten är verkligen seglivad! Inte ovanligt, när det råkar komma på tal att jag äter 6 ägg om dan, att jag får nån kommentar i stil med "oj, hur är ditt kolesterol egentligen" eller "är det verkligen bra?".

Men jag tar inte illa upp. Vet ju att det är bra mycket nyttigare än 6 brödskivor om dan.Glad

andreas0
0

#32, Ägg innehåller mer näringsämnen än kött.

vargensmat
0

#33 äggulor är verkligen fantastiskt gott, rörde ihop 6 äggulor och 50 gram smör på ganska svag värme till frukost, blev en fantastiskt välsmakande äggröra.

vargensmat
0

#32 äggula håller Kwasniewski för det absolut näringsrikaste man kan äte, näst bröstmjölk.

Annalf
0

Jag älskar ägg och äter nog ca 6 stycken per dag. Men jag köper oftast Omega-3-berikade ägg, hur är de (jämfört omega-3-Omega6)?

andreas0
0

#38. Vad jag har hört så är omega-3 äggen inte bättre än dom ekologiska äggen, och dom ekologiska smakar godare och är möjligtvis bättre från andra perspektiv också, så jag tycker att man kan lika gärna ta dom. Exakt vad omega 6:3 balansen blir i ekologiska/omega-3 ägg har jag ingen aning om.

copia
0

14 Bertina

jag bor i Skövde!! Var har du sett att dom söker ledare?? Kollade på deras sajt och såg att det fanns kurser på flera orter ,men ingen här..än…Låter väldigt spännande!

Pasi
0

bertina - Jaha, jag kanske får resa tillbaks till Skövde då.Glad

hennessommar
0

Jag har svårt att hitta ekologiska ägg och satsar på att köpa ägg från frigående höns i a f. Vad brukar ekologiska ägg kosta?

Mumrikshumla
0

Ni som skriver att man kan leva på ägg (vilket jag tror på också), vet ni vilka vitaminer man bör ta på sidan, om några?

Jag äter kött, smör, grädde, lite ost, majonäs och lite ägg. I vanliga fall äter jag också broccoli och spenat etc, men nu kör jag en längre fakir. Vad behöver jag tillskott av?

Babz
0

Det är väl C-vitaminet som hamnar lite lågt. Paprika har ju en del sånt i sig om du inte vill ta tabletter.

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

Pasi
0

#43 Lever (C-vitamin, folsyra och mycket annat), fisk (omega3) och D-vitamin är bra tillskott oavsett kost egentligen.

Mumrikshumla
0

#44 och 45 C-vitamin tar jag redan i form av lite askorbinsyra i ett glas vatten. Lever får jag tyvärr inte ner, men fisk äter jag. Vilken typ av mat är det mycket D-vitamin i?

Jag smörjer in ansiktet med AD-droppar, räknas det? Flört

Babz
0

#46 - äter du inte leverpastej heller? Annars finns det här på sajten ett väldigt gott recept på Margaretas kycklinglevermousse.

Tyskt ordspråk

copia
0

Vi kanske kan vara ledare ihop,Pasi??!!Skrattande

andreas0
0

#42, De större coop-affärerna brukar har krav-märkta ekologiska ägg av märket änglamark. ICA har också av sitt eget ekologiska märke där dom har bland annat ägg, men jag tror inte att deras ägg är krav-märkta, så man kan inte veta säkert vad dom menar med ekologiskt.

Pasi
0

#48 JA, det låter bra!Cool

vargensmat
0

#49 - köpte veckoransonen ägg i morse på ica - deras ekologiska variant är kravmärkt (åtminstone i mörby cetrum - Stockholm!).

#42 - tror de gick på 20 spänn per 6 (surt att alla ekologiska varor sälj i pytteförpackningar - ge mig ett 50 pack vettja …)

andreas0
0

#51, 20 spänn för 6, det blir 40 spänn för 12, det låter lite dyrt. På coop här tar dom ca 32-34 spänn för ett 12-pack ekologiska.

maxiq
0

#48 & #50: Med tanke på ämnet så kan väl ni då kallas Äggledare?

Obestämd

copia
0

53 #  Ha,ha, ja då var det nästan klart då!! Ingen kan väl motstå ett sånt team..Äggledare…..

50# Jag ska kolla med Vuxenskolan här vad det är dom vill ha, vore faktiskt jäkligt kul!!

bertina
0

#50 platsen som äggledare var redan tillsatt, det är 4 anmälda det fattas bara 1, sen kör dom igång. du måste nog vara mer på bettet. kolla med fler vuxenskolor. men till hösten kommer det nog att behövas många, många fler, inte bara äggledare, utan ett helt gäng ägghjärnorObestämd nä, den var inte bra! flåt!

Andina
0

amenh… jag som har opererat bort min ena äggledare… o den andra är ur funktion…
(jag som så gärna hade velat vara med…)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Babz
0

#52 -Jag brukar köpa ekologiska extra stora ägg (XL) i 10-pack. De kostar ca 35 - 40 kr per förpackning (går på vikt). De är dessutom lokalproducerade. Men när man vant sig vid dem så ser normalstora ägg ut som små vaktelägg…

Tyskt ordspråk

copia
0

Ajdå, det var tråkigt.. Men nu är det ju igång så det kanske blir fler tillfällen. Det sprider sig som ringar på vattnet ,sånt här. På tal om ägg ,iallfall, som tråden handlar om, så äter jag mycke ägg.. producerade av egna hönor. Dom har varit duktiga och värpt hela vintern, om än i mindre skala.

Annalf
0

Om studiecirkeln hålls i skogen så får äggledarna sitta på "stocken"Flört

Andina
0

#59 - Skrattande

(då kan jag va' me' o ruva i alla fall kanske…)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

[Pennylane1]
0

sa dom inte för nåt år sen att hönorna lider när de får lägga stora ägg, det går att manipulera fodret så att äggen blir stora men hönorna spricker när de ska pressa ut de stora äggen? Jag har dåligt samvete när jag ser att äggen är stora i vissa förpackningar och jag inte upptäckt det innan jag köpte dem… hur stämmer det där tro? Är det så eller är det bara olika sorts hönor?

magma
0

Vad jag läst i mina hönsböcker så handlar det om att olika raser värper olika stora ägg- från bara ca 30 gram upp till 65! (Fast dessa dvärghönsägg finns inte i vanlig handel av kommersiella orsaker)

Det stod även att en sjukdom som är vanlig hos högproducerande hönsraser är äggledarinflammation, och denna beror på att det är ansträngande för fortplantningsorganen att producera ägg så gott som dagligen. Jag har inte sett något om att själva storleken skulle vara ett problem- är rasen avlad att få stora ägg så är också dess anatomi avlad med avsikten att bära fram dessa ägg.

Babz
0

Tack för de lugnande orden, magma! Då kan jag fortsätta med mina extrastora ägg… Skrattande

Tyskt ordspråk

[Pennylane1]
0

mja… googlade lite på det och hittade detta

"Många hönor är framavlade för att värpa extra stora ägg. Köp små ägg! De stora äggen är för stora för hönornas kroppar, så de spricker i baken av att lägga sina ägg."

länk

vet inte varför det blev så stort!

på andra ställen står det att gamla hönor lägger större ägg… ja vad ska man tro…

Uttelille
0

Våra små dvärghöns har börjat värpa som bara den! Det bra med deras ägg är att de består av en stor gula, och mycket mindre vita. Dessutom är gulan riktigt gul och fin…och GOD!

Och så kan samvetet vara rent eftersom de springer ute och har det braGlad

berndt
0

Eftersom tråden handlar om ägg så -

nånstans skrev nån om att äggvitan på något sätt är farlig om den inte är kokt/behandlad/upphettad.. det var på tal om äggmjölk tror jag.

Nån som vet mer om det här? Lät konstigt.

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

magma
0

#64: Jag har inte kollat runt på nätet vad som finns, bara läst i mina böcker som är skrivna av experter och hönskunniga personer.

Din länk upplyste inte om var denna information hittats, utan det presenterades snarare som hörsägen "något som h*n hört" på ett ungefär. Vem/vad är http://suvi.se/?p=2214 , det står bara att det är en blogg som en singelkvinna född på 70-talet innehar? Om jag ska bedöma källsäkerhet och relevans så väger din länk lättare…Flört

#66: Sök på "avidin" så hittar du en hel del.Glad

[Pennylane1]
0

ja jag vet att den inte presenterade så mycket men det var iallafall samma info som jag har hört sedan tidigare. Bekräftade för mig att jag inte mindes fel.

pyromanen
0

Angående äggstorleken: Unga hönor som precis börjar värpa gör små ägg, och äggen blir efterhand större. Har man dom tills de blir riktigt gamla 5-6-7 år, då värpar de jättestora ägg, men sällan -kanske bara ett i veckan på slutet och sen slutar de helt och blir pensionärer :-).  Äggstorleken varierar mellan racer som någon annan också skrev.  Har alldrig hört om att äggstorleken skadar "industrihönorna" det är nog snarare det att de pressas (med hjälp av fodersammansättning o konstljus) till att producera ägg varendaste dag som slitar på dom. Industrihönor får alldrig bli pensionärer, och inte blir de medelålders heller utan när de behöver rugga första gången (byta fjädrar och inte värpa på några veckor) efter ca 1 år blir det olönsamt att ha kvar dom och de slås ihjäl och blir sällan till något bättre än djurfoder, ibland inte ens det.

Brittalovisa
0

Tråden handlar ju om ägg: Jag köper lokalproducerade ägg och betalar 2:/st och det tycker jag är toppen och dessutom är dom godare och gulare!

BattleBitch
0

TS:

Ensidig kost är aldrig bra i längden, men gör man det bara någon dag så är det ok. =)