Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 1549 ggr
beefree67
0

Undran om potatis!

hejsan!

Jag har köpt nya kokboken och där finns kolhydratvärden på bla kokt potatis utan skal på 19 g/ 100g
Blev lite förvirrad för jag hade läst innan att det var betydligt högre. Det finns dessutom inget värde på kokt kall potatis?

Kan nån reda ut begreppen vore det jättebra?

Kalle-B
0

Intressant om potatis: Potatis

Doc
0

beefree,

sådana här frågor passar bättre på andra ställen än i min frågelåda, om jag får säga det själv Flört

nyborjare08
0

Du blandar ihop kolhydratsinnehåll med GI-värde. GI-värdet lär vara lägre i kokt kall potatis, alltså blodsockret höjs långsammare. Jag är ingen expert på GI. Kolhydratinnehåll är lite förenklat uttryckt mängden socker i en vara. 19g kolhydrater/100g potatis verkar stämma. En bra livsmedelsdatabas med närings- och kolhydratinnehåll i livsmedel hittar du här.

Inom LCHF räknas alla kolhydrater eftersom man försöker hålla nere den totala kolhydratsmängden. Så om man äter lite potatis eller inte beror på hur strikt man är och hur mycket kolhydrater man klarar av.

Kalle-B
0

Det är faktiskt inte bara GI som varierar. Mängden kolhydrater som kroppen tar upp varierar också hos potatisen. I rå potatis kan vi inte tillgodögöra oss någon stäkelse alls. I kokt potatis är stärkelsecellerna i ett format som kroppen lätt tar upp - men när potatisen kallnar så strukturerar stärkelsecellerna om sig så att vi inte kan ta upp all stärkelse. Därför är kokt kallnad potatis inte helt fel att äta även för "oss". I rimliga mängder förstås..

beefree67
0

Tack för alla uttömmande svar! nu vet jag..ler..

Och till dig Doc så får jag väl ursäkta mig om jag hamnade fel men gruppen heter ju mat-livsmedel och det tycker jag stämmer in bra.

Till kalle-B..vet du kolhydratmängd på kokt kall potatis och ändras värdet om du värmer upp den igen säg i en matlåda på jobbet?
vad blir det för värde om man steker den kokta kalla potatisen.

FrågvisSkrattande
Inger

Jennix
0

#5  beefree67: Ditt inlägg låg från början i Docs frågelåda men jag som Medarbetare flyttade det till en kategori där det passade bättre.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!