Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 3585 ggr
Bin555
0

Törstig

Jag håller på att sakta slussa ut kolhydrater till förmån för protein och fettrik kost. Min kropp är ganska känslig för fett nämligen och jag får gallstensliknande kramper i magen om det blir för mycket. Lång förklaring Glad, nåväl. Det jag lider mycket av nu är törst! Hittar inget om det här. Jag dricker vatten, vanligt som kolsyrat, te och någon kopp kaffe.

Är det här något som tillhör övergångsbesvär?

En annan sak, när man räknar på kolhydrater så är det väl totalt vad man äter på en dag? Fick en uppfattning att om man skulle äta kolhydraterskost skulle produkten inte innehåll mer än 5. Hoppas ni förstår vad jag menar.

mikaelj
0

Hej du.

Det är ett sätt att göra det enklare att handla, <5g kolhydrater/100g, men visst är det totala intaget under dagen som spelar roll. Så lågt som möjligt. <20g verkar vara vad de flesta går på.

Mervi
0

Drick när du är törstig, man blir extra törstig i början.

Rottans
0

Jag är nybörjare, 2½ v har jag hållit på. Jag är också såå törstig! Det var värst första veckan, nu lite bättre. Jag tolkar det som att kroppen håller på att "rensa" sig. Stämmer det - det vet jag inte!

Mina andra övergångsbesvär hittills har varit seghet, trötthet, huvudvärk och nu är jag inne på aptitlöshet… MEN jag kämpar vidare!

Akta dig förresten för kolsyrat vatten - det ska inte vara bra, har jag hört. Ngt med salterna, tror jag det var. Ang kolisarna så försöker jag köra högst 10% per dag, gärna längre. 5 g kolisar/per 100 g är ett riktmärke när jag väljer livsmedel. Försöker att inte äta ngt som innehåller mer än det.

Önskar dig lycka till !Glad

Bin555
0

Tack då vet jag! Får gå med en vattenflaska hela tiden. Gäller att hålla isär hunger- och törstkänslorna också.

Pasi
0

#3 Nä, det har inte med rensning att göra utan med överskott av ketoner som är vätskedrivande.
Kroppen optimerar ketonproduktionen på några veckor så att det inte bildas mer än vad kroppen behöver….då kommer även törsten att fösvinna.Glad

Bin555
0

Angående kolsyrat vatten. Jag är inte orolig för det. Det vatten som jag dricker kolsyrar jag själv efter att först ha renat och återmineraliserat det. Mitt vatten kan jämföras med naturligt fjällvatten. Kanongott!

ariaam
0

Jag var oxå törstig i börja men det har gått över nu, är inne på min andra månad. Jag köpte lågkolsyrat vatten från Lidl, o tyckte då att det fungerade bra, numera står det 2 stora flaskor kvar o tittar på mej i skafferit för jag har gått över på vanligt kranvatten, som nu smakar godare.

Cissit
0

Jag har tom hört att kolsyrat vatten kan vara BRA om man är väldigt törstig eller har vätskebrist eftersom kroppen lättare tar upp det på något sätt…,men det var min man som mumlade nått om det förut. Jag kan ibland tycka att det enda som släcker törsten riktigt bra är just kolsyrat vatten, men jag håller mig undan från det för det mesta, är inte snällt för min känsliga mage. Det blir vid festliga tillfällen, istället för läsk och sånt :)

Jag är också sjukt törstig just nu (är inne på fjärde veckan nu), har inte vätskebrist tror jag iaf för jag kissar hur mycket som helst och det luktar inte starkt. Dricker och dricker och dricker, vet inte vad jag ska göra det är rätt jobbigt.

moos
0

Säger bara SodaStream

Den har då betalat sig många gånger omSkrattande

Minorca
0

Törstigheten kan också bero på att man äter livsmedel med mindre vatten i. Tex om man åt till frukost 3dl fil + en stor apelasin och jämför det med ägg och bacon så fick man ca 4 dl mer vatten i maten än med ägg & bacon

Fialotta333
0

#9 Håller med helt - vi gör av med säkert 45-50 liter kolsyrat kranvatten i veckan, men så är vi 3 tonåringar och 2 vuxna.

Vårat kranvatten smakar inte gott alls men när man kolsyrar det blir det helt plötsligt gott! Undrar hur det går till…

Kan i alla fall varmt rekommendera en Soda Stream om man har lite svårt att dricka vanligt vatten.

Det man köper ska man som sagt vara lite försiktig med i för stora mängder precis som Rottans säger,  eftersom det innehåller salter.

Zepp
0

Det är väl Ramlösa man skall vara försiktig med den innheåller höga halter fluor har jag för mig!?

En teori är att kolsyran i bubbelvattnet gör att magmunen fortare öppnar och släpper igenom innehållet i magsäcken!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Irran
0

Jag har också hållt på med detta i ca 2 veckor, är också jättetörstg, torr i munnen samt att det smakar illa i munnen… Törs inte tänka på om det också luktar illa om mig… Dålig andedräkt, med andra ord! Hur länge pågår det, månne?

Bin555
0

*10 Precis! Det där har jag också funderat på. Maten är mer torr på något sätt och det kan jag sakna lite. fast, jag som då tillhör kategorin älskar-bubbelvatten och min soda stream, får ju dricka lite mer. Men törsten kvarstår fortfarande och et kan ju ha att göra med just detta.

Cissit
0

Jag dricker ju jättemycket så jag borde kompensera för förlusten av vätska i maten tycker jag…men men, det går nog över, vet att jag iblanf fick såna här törstighetsperioder även på min gamla kost.

Vi köpte en wazzermaxx, mkt billigare och snyggare än sodastreamern, dessutom mkt lättare att hantera. Den har varit värd varenda krona! Läste lite test också där den hade vunnit över sodastreamern,det blev billigare vatten och så. Men jag vet inte, är väldigt nöjd med den och dessutom fanns den i en snygg röd färg som matchar vår vattenkokare från chiliserien från OBH Nordica :)

Vi hade problem med att vattnet smakade lite kontsigt förut, men med kolsyra så gick det i. Men då fick jag problem med magen istället, klarar inte av så mkt kolsyra. Nu smakar vattnet tack och lov bättre :)