Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-jag-behöver-måltidstips
Läst 1051 ggr
Novisan
0

Hur gör ni på kalas?

Tar ni med er ngt om ni är bortbjudna på kalas, eller ser ni till att ha ätit er mätta o nöjda så ni avstår helt från fika, tårta, glass etc när ni träffar släkt o vänner på kalas?

fia1
0

Alla ser ju att jag är tjock så det enda som sägs när jag inte tar tårta är att jag är duktig och har så bra karaktär. Däremot har ingen sagt nåt om att jag skippar potatis o andra tillbehör. Man ska nog inte göra för stor affär av det. Skulle jag vara på middag där jag inte känner så många skulle jag ta tex potatis o "låtsasäta", dvs ha sönder en o peta lite med den. Ska jag på kalas med bara fika skulle jag nog se till att få i mig nåt innan.

annainorrland
0

Serveras det någon kaka med vispgrädde till tar jag en smal bit av kakan och mycket grädde. Serveras det tårta tar jag en liten bit,äter lite och lämnar lite och skyller på att jag är mätt.             Är jag bjuden på middag äter jag av kött fisk sås och grönsaker. Skippar pasta potatis ris och bröd

wimawe
1

Jag gör som fia1, de flesta kommenterar inte. Och om någon frågar: "men ska du inte ha lite potatis" så säger man artigt "nej tack, det är bra". Slut på diskussion. Jag brukar se till att ha ätit nåt bra innan jag åker iväg på kalas, det blir lättare att stå emot eventuella frestelser då!

Icegirl
0

Jag hade tur igår när jag var på kalas. Före maten små snittar av laxröra inlindad i tortilla och skivade till smala snittar. En sådan kunde jag unna mig, blev juminimalt av tortilla i den tuggan. Sedan fisksoppa - andra åt börd med ost, men jag tog bara ett par ostskivor - ingen som ifrågasatte. Efter maten ostbricka o kex - hoppade kexen och åt litet ost.  Skulle iväg på annat sedan så vi tackade för oss innan tårtan kom fram.

Fialotta333
1

Jag talade om i god tid att jag börjat med denna kost och förklarade lite vad det innebar när vi var bortbjudna på födelsedagskalas.

Jag var noga med att påpeka för syrran att hon absolut inte behövde tänka på mig speciellt, men heller inte räkna med mig på pasta, tårta osv. Tänkte att jag kunde ta lite av sås, kött, fisk, grönt eller vad som fanns.

När vi väl kom dit var det smörgåstårta - gissa vad jag fick?

Jo, en tjusigt upplagd tallrik med skivad Wästgöta kloster, gurka, ägghalvor, rökt lax och en skål majonnäs i mitten + en stor skål med färska oskalade räkor och vitt, torrt vin till! Det ni!Glad

Det var INTE svårt att skippa gräddtårtan efteråt.

Tack snälla syrran!Kyss

Jag tror det kan vara bra att säga till i förväg om möjligheten finns. Då behöver det inte bli pinsamt. Är det inte läge att säga till skulle jag nog ta lite kolhydrater och "röra runt" och ta en tugga eller två så det såg ut som om man hade ätit men inte orkat riktigt.

Är man som jag ganska överviktig är det aldrig någon som säger nåt om man tackar nej till tårtan…

Hade min kära farmor varit i livet hade jag dock tagit åtmintone nån kaka och en bit tårta - av respekt för henne - en gammal människa som ägnat flera dagar åt att baka och förbereda för ett möte hon sett fram emot. Hon tillhörde den generationen som kunde bli förtvivlade om man inte tog av maten och fikat - för henne var det ett personligt nederlag som hon kunde älta för sig själv länge. Då där hade jag gjort ett undantag och "bitit i den söta kakan".Flört

sandrina
0

jag säger att jag är allergisk… vilket ju nästan är sant… Blir alltid så sjuk, får ruskig huvudvärk mm om jag gör avsteg. klarar socker i små mängder konstigt nog men inte ris, mjölmat eller potatis… få som försöker truga på dig mat som du är allergisk mot…

Lena123
0

Ska på kalas i helgen hos min systerdotter.

Min syster vet vad jag äter och inte äter,så vi får väl se hur det går.Var och fikade hos henne i helgen och då åt de andra kladdkaka med vispgrädde och hembakta bullar medans jag tog en slät kopp kaffe.

Äter LCHF främst för lederna så jag "skyller väl på" det om någon frågar på kalaset.Ingen kan ju säga emot då jag förklarar hur mycket bättre jag blivit i lederna på den här maten.

Har ju ingen synlig övervikt så jag tror att det skulle bli mycket funderingar om jag bara tackade nej till allt utan förklaring.

Konstigt föresten att man måste ha något att"skylla på"…en rökare som slutat får ju bara beröm för att han/hon slutat med sin last,ingen trugar väl"en cig kan du ju ta,det är väl inget",eller har jag fel?Obestämd

http://www.winthers-skafferi.se/

babybel
0

Jag har tillbringat hela helgen hos min sambos syster (eller fästmannens heter det väl nu, sedan Alla Hjärtans Dag! Flört ) och jag är jättenöjd att det gick så bra!

Jag packade med: hårdkokta ägg, ett paket skinka, Babybelostar, macadamianötter, lite kokosfett, pressad citron (till dryck) och en bruk med egen majonnäs. Bad att få låna ett hörn i svägerskans kyl. På det viset klarade jag frukostarna och alla frestelser!

På lördagen fick vi buffe hos svärföräldrarna och vi åt av grillad kyckling, prinskorvar, olika dipper typ guacamole, gurkstavar och olika ostar. Hoppade över pajer, smörgåsar, marängtårta, kex, potatis och jordgubbstrifle. Vet inte om selleristavarna som brorsonen stoppade upp i min sambos näsa räknas som ätna eller inte? Skrattande

På söndagen fick vi redig middag och då gick det bra att äta kyckling, coleslaw, ost och lite majonnäs (fettsnål, usch!) och hoppa över hemgjort potatismos, bröd, chokladbitar och muffins till efterrätt.

De var alla förstående - de vet att vi äter LCHF men vet inte exakt vad som är okay och inte. Sambon syndade en del med efterrätterna, men han verkar inte vara lika känslig som jag är för en kolischock då och då.

I never worry when I get lost. I just change where I want to go.

fia1
0

#8 Grattis till förlovningen!!

Novisan
0

Tack för alla tips!