Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-soppor-såser
Läst 6568 ggr
Neeelia
0

Sås?

Hej alla, Har verkligen torka på hur man gör såser som inte är i pulver. haha. Ge mig gärna lite recept på hur jag göra lite olika såser så kanske jag inte behöver förlita mig på skitprodukter Skrattande utan på er kunskap istället .. hehe

Wildrat
1

Steksky eller buljong + grädde, smör och kryddor. Koka en stund och servera. Blir en ganska lös sås men med sked så…

nobban7
0

Riv gurka och krama ur vätskan. Blanda turkisk yoghurt och philadelphiaost. Salta, peppra och rör ihop alltsammans. Vitlök är suveränt i om man får det för övriga familjen…

Blenda01
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tips om var ni hittar mycket recept på KiF!

Babz
0

Fräs en hackad lök i smör tills den blir glansig och liksom genomskinlig. Häll på grädde i omgångar och låt den koka in. Krydda med peppar, ev. salt och kryddor du tycker om och som passar till den mat du har.

Funkar till allt.

Kryddad med senap är den suverän till korv. Med paprika och chilipulver blir den bra till en köttbit, med saffran och dillfrö är den perfekt till fisk… bara fantasin sätter gränserna!

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

Frualbertsson
0

Smart gjort Blenda01 =)

Neeelia
0

Go men visst, har sökt där i omgångar, men ibland står inte allt där.. Tänkte ¨på det.. Kan man på något sätt göra en sås tjockare? Någon som vet, för redning känns ju inte jätteaktuellt om det än är lite mjöl man har i…

Mervi
0

Jag använder creme-fraiche så blir det fylligare, och inget vatten utan bara stekfettet.

Wildrat
0

Jag använder sked, då behöver man inte nån tjock sås (gillar inte syrligheten av CF).

Maia
0

Äggula kan man reda av med. Sedan du lagt i den ska såsen inte koka, utan bara värmas på.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

MdM-Cernita
0
  • Philadelfiaost gör att det tjocknar.

• Torkad svamp suger upp en hel del vätska.

• Mjöl malt på fläsksvålar.

• Nötmjöl

• Proteinpulver

Några förslag att prova, det är ju så olika hur man är van att ha det med såsen.

Gusan
0

Jag använder smör, grädde och philadelphiaost. Jag tar så mycket philadelphiaost som behövs beroende på hur tjock jag vill ha den.

Jag kryddar ofta med lantbuljong, det blir en jätte god smak av den. Ska jag ha den till fisk tillsätter jag lite citron. Det blir sagolikt gott!

Anninni
0

Jag gör brunsås på ca 1dl nedkokt buljong eller steksky och en skvätt vin.

blandar 1 dl grädde med 1-2 äggulor som jag häller i skyn och vispar som besatt.

viktigt att det inte får koka.

det blir en krämig skummig sås som liknar en sabayon men som smakar brunsås.

Rulan
0

hejsan, jag är alldeles ny här så jag har säkert bommat att någon skrivit om den här såsen, men den är helt enkelt godast (i min smak):

grädde reduceras dvs. kokas sakta till hälften. Den är då så tjock så att den inte behöver redas. Smaksätt med det du tycker om. Jag gillar att fräsa kantareller i smör och hälla ihop med grädden, salta o peppra (helst nygrovmalen svartpeppar).

Andra goda varianter är att smaksätta gräddsåsen, som visst kallas creme double, med vitlök eller med någon god ädelost, tex. gorgonzola.

Denna sås håller sig bra i kylen under flera dagar och eftersom den är mycket dryg så behöver man inte så mycket ovanpå en köttbit. Prova den här såsen med fläskfile. Ibland har jag bråttom och kokar grädden i micron, men kom ihåg att röra om ibland.   //  Rulan

Pylle
0

Men problemet med gräddsås är att den skär sig när den värms i micro.

Det ser äckligt ut! och det är svårt att "suga" upp allt. Så när jag ska värma mat i micron på jobbet, lägger jag bara med en stor smörbit och använder den när maten är värmd. Och smöret kan man ju smaksätta efter behag även om jag just nu är förälskad i smaken av smältande smör

Rulan
0

Inga problem när gräddsåsen skär sig. Späd bara med lite vanlig okokt grädde och rör ut såsen med den, så går den ihop igen. Även när man kokar grädden i kastrull kan den skära sig, man kan t.o.m. göra en creme triple, dvs man kokar ihop 9 dl grädde till 3 dl. Som sagt skär den sig så späd bara ut den lite och rör ihop. Det är även gott att ersätta en del av grädden med creme fraiche. Det blir då en aning syrligare smak på såsen som balanserar det feta på ett bra sätt. Men creme fraichen brukar jag inte hålla på och koka ihop så länge utan den kan man låta vara med och koka lite på slutet.

Fast jag håller med dig om att det inte är mycket som slår smält smör.