Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 844 ggr
jessikan
0

Lite grönsaker

Hallå everybody!

Jag är ny på sajten och halvny vad det gäller LCHF. (Har kört Atkins i drygt ett år). Har lyckats gå ner 11 kg på det här året, vilket jag är väldigt glad förGlad.

Jag har läst en massa inlägg på den här sidan och undrar mycket över en sak…. Får man verkligen tillräckligt med vitaminer och mineraler i sig när man äter så lite carbs som så många av er gör?

Tacksam för kloka svar!

Wildrat
0

Ägg, kött, mjölkprodukter och fisk innehåller nästan allt men behöver. Äter man lever får man dessutom c-vitamin. Äter man inte lever kan man behöva lite grönsaker eller en vitamintablett.

Om du tittar på vad grönskaer eg innehåller så ser du att det är mest vatten och inte mycket annat. Kostdoktorn har ett bra diagram, ska se om jag (eller nån annan) hittar det.

berndt
0

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

Per_W
0

Hej Jessikan och välkommen hit!

Titta också på den här tråden:

http://kolhydrater.ifokus.se/Forum/Read.aspx?MessageId=78831f11-0407-4bee-8a92-6829d52efd3d

I inlägg #18 hittar du en bifogad pdf-fil med C-vitaminvärden för olika livsmedel. Läs gära den och skriv ut den. Kort sammanfattning: Du behöver inte alls äta särskilt kolhydratsrikt för att uppnå c-vitaminbehovet om du äter grönsaker. Resten av vitaminerna och mineralerna hittar du i animalier.

m v h

Per Wikholm, författare

jessikan
0

Tackar så mycket för svaren!

Är ganska så övertygad nu om frukten och grönsakernas betydelse i  våra liv. Antar att det känns skumt för att man alltid bivit intutad att man SKA äta minst 500 g grönsaker om dagen. Fast det verkar vara lika sant som att mättat fett är skadligt för digGlad