Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 8891 ggr
novator
0

Nutrilett diet

Har kört en ganska strikt nutrilett diet här i fem veckor och lyckats gå ner 8 kilo, börjar dock bli lite orolig för vad som skall hända när jag försöker övergå till vanlig mat igen, kan ju inte gärna äta måltidsersättning resten av livet men vill ju samtidigt inte få en jojo effekt när jag slutar, några tips på hur man gör, vad man skall äta etc?

wickan57
1

Ja du det är inget bra som sagt att svälta sej. Själv drack jag Allove i 2 v och gick ner 6 kg. Det var i början av aug. Åt sedan lite GI i en v när jag var ute o gick med en gammal kompis som gått ner massor p g a LCHF. Jag börja fråga henne o var ute o läste om kolhydrater i fokus. Har sedan kört efter det förutom lite fusk ibland. Har gått ner 10 kg fram till dags datum. Är lite till åren komna så det tar ju lite längre tid för mej, men är ute o går också. Allt tar sin tid men jag drack Allove för att få en kickstart. Det är bara att förändra sin kosthållning har jag förstått.

Fortsätt med lchf ska du se att det händer nåt även med dej….

Kram Eva

Aniara4
0

Ja, det är bättre att gå över från svältdieten till LCHF (möjligen får man rentav mindre omställningsbesvär om man redan är i ketos) än att gå tillbaka till "vanlig" kost - gör du det så kommer du garanterat att gå upp alltihop igen med råge.

Viss viktuppgång kanske du får räkna med eftersom en del av den vikt du tappat förmodligen försvunnit från musklerna och kanske även från inre organ om svälten varit hård, så när de återställd ökar ju vikten i kilo. Så använd måttband, är mitt råd. Plus att ha lite tålamod i början. Det tar ett tag för kroppen att hämta sig från svältchocken och få ordning på metabolismen igen. Men på lång sikt blir effekten mycket, mycket bättre av att äta LCHF!

Eventuellt kan det kännas jobbigt att äta mycket fett i början, både för psyket och för gallan som kan ha legat av sig, så mitt förslag är att du börjar med små portioner lite oftare, och inte tokstrikt på en gång utan kanske med lite grönsaker till maten. Men inte så mycket kolhydrater att du sabbar ketosen, det är ju synd att ta en extra omställning senare!

Lycka till!

Maia
0

Mitt hetaste råd är att du faktiskt inte väger dig alls på en månad eller så efter du slutat med Nutrilett och går över till LCHF. Det är lätt att vågen blir ens herre istället för ett osäkert mått på hälsa, som det egentligen är.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Lena123
0

Du skriver att du inte vill ha en jojoeffekt…men varför valde du då att gå ner dina kilon med nutrilett??Obestämd

Såklart kommer du att gå upp några av dina 8 kilo oavsett vad du börjar att äta eftersom kroppen svultit under 5 veckor men förmodligen så går du upp mindre om du börjar äta LCHF istället för att du äter kolhydratrik mat eftersom det förmodligen var det du gick upp av från från början…

http://www.winthers-skafferi.se/

Rottans
1

Novator, hmmm…. jag tycker du ska sluta med Nutrilett. Det är inte bra för kroppen, jag har provat preparatet i omgångar . Man går alltid upp det man minskat med råge och dessutom så förstör man sin mages naturliga balans! Jag har lidit av sura uppstötningar och "grinig" mage VARJE gång jag ätit/druckit Nutrilett och även lång tid efteråt.

Nej, bli en lchf:are istället! Det är sunt, gott och ger bättre resultat. Magen mår kanon och tarmarna med! Du är mätt och belåten och kan unna dig att äta gott - istället för att "shaka" pulver som ändå aldrig löser sig ordentligt och smakar fadd essens…

Lycka till och välkommen i gänget!Glad

Kalle-B
1

Jag körde VLCD-pulver 20 dagar och gick direkt på LCHF efter kuren. Funkade klockrent! Ingen stor omställning eftersom kroppen redan var inställd på ketogen diet. Jag fortsatte viktnedgången direkt efter VLCD-kuren, fick aldrig nån platå.. Fortsatte neråt i 3 månader. Efter det har jag gått upp lite igen (3 kg). Men jag är fortfarande "normalviktig". (Ett år efter VLCD-kuren.)

Många som kör LCHF är "anti" mot pulverdieter och påstår att man bränner mera muskler än fett. Men det stämmer inte, det är ju liksom bara att kolla sig i spegeln…. Eller också var det muskler jag hade på magen innan viktnedgången? Skrattande

Jag upplevde att det var en toppenkombination med LCHF direkt efter VLCD.Glad

Lena123
0

#6 Skönt att det fungerade för dig,men jag tror tyvärr att du är ett undantag.

Skillnaden som jag ser det är ju att du är man och överhuvudtaget har ju män lättare att gå ner än kvinnor..oavsett diet.Män har ju oftast inte  "misshandlat" sina kroppar med olika dieter från tidiga tonår.

JAUS
0

#7 testosteronet hjälper också till.

Kalle-B
0

#7 Men i vilket fall som helst så är väl LCHF den bästa möjliga fortsättningen? Jag kommer iaf inte på nån bättre lösning.

JAUS
0

LCHF är väl alltid den bästa kosten. Flört

Lena123
0

#9 Ja visst är det så men risken är att om novator går upp några kilon(vilket förmodligen händer oavsett kost)kommer tankarna att det är LCHF som sabbat det….inte den tidigare Nutrilett-svältdieten Obestämd

Katti
0

2003-2004 gick jag ner en väldig massa (28 kg) med hjälp av cambridgekuren. 2004-2006 gick jag upp lika mycket med hjälp (?) av SNR-kuren (d v s livsmedelsverkets rekommendationer…). 2006-2007 gick jag ner närmare 10 kg med hjälp av LCHF. Står dock stilla i vikt på "vanlig" LCHF och kombinerade med ett mål cambridge och då gick jag ner (helt fel enligt alla förståsigpåare - jag vet!!!). Men sedan var det stopp. Jag har "ballat ur". Inte helt, men tillräckligt för att nu väga lika mycket som jag gjorde när jag började med VLCD…

Måste nu ner i vikt eftersom jag känner mig trött och slö p g a övervikten och det gör att jag inte rör mig som jag borde = nedåtgående spiral… Har inget roligt arv vad hjäller hjärtsjukdom och har själv medicinerat mot högt Blodtryck sedan jag blev vuxen (hade det t o m tidigare än så…). Jag vill helt enkelt leva!

Så nu är det pulver en tid för mig. Sedan kommer jag att gå över till LCHF. Den stora fördelen men pulver för mig är att jag efter kort tid (någon vecka) helt slutar tänka på mat. Tar mina soppor när jag ska, dricker en massa vatten, och för övrigt är jag en fri människa Glad.

För övrigt vet jag inte om svält är så farligt som man försöker få det till? Det är ju faktiskt något helt naturligt! Många djurslag lägger på sig en reserv under sommaren och lever på denna under vintern för att när våren kommer vara tämligen magra. Jag har svårt att tro att detsamma inte skulle gälla den ursprungliga människan!

Den här gången tillåter jag mig lite fett och protein när det finns tillgång, förra gången var jag mycket strikt. Igår fångade jag t ex två stekta ägg Skrattande.

För min del vet jag att en rejäl viktnedgång nu är det som gäller för min del, både fysiskt och psykiskt. Tack vare LCHF ska jag sedan stanna på normalvikt resten av mitt liv!!!

deluxe
0

Jag vet inte om jag tror att svält är så himla farligt, men det är ju knappast optimalt för någon som vill gå ner i vikt och stanna där - svälter man sig så får man garanterat jojoeffekten på köpet. Vilket kanske är helt okej om man är en björn och följer säsongerna, men mindre kul om man inte vill vara tjock på vintern och smal på sommaren…

Dessutom tror jag att det är katastrof för en rent mentalt, varje gång man går upp igen efter att ha bantat ner sig så är det ju ett misslyckande. Och om man hela tiden misslyckas gång efter annan så är chansen ganska stor att man ger upp och slutar som tjockis året runt istället.

Något mer komplext för oss människor än för vilda djur.

Kalle-B
0

Jag håller med dig Katti, jag tror att evolutionen anpassat oss för svältperioder. Förmodligen är det av den anledningen som vi överhuvudtaget har förmågan att bygga upp fettdepåer.

Jag tror inte alls det är fel att utsätta sig för svält för att få ner fettlagret, men man får akta sig för kolhydraterna som arbetar med att bygga upp fettlagret igen.

Lycka till Katti Glad

JAUS
0

Svält sliter på kroppen så det är knappast hälsosamt. Att bygga upp ett fettlager inför vintern var nödvändigt för att över huvudtaget överleva inte något som var bra för hälsan. Kolhydrater var nödproviant i brist på riktig mat.

deluxe
0

Men vi är ju inte anpassade för att svälta heller, det är kroppen som är anpassad för att överleva svält och det är därför vi kan lägga på oss och lagra fett. För mig är det en väsentlig skillnad. Framför allt är det fruktansvärt hårt att hela tiden jobba emot kroppen. Jobba MED kroppen istället! Varför svälta om det finns bättre och lättare alternativ? :)

JAUS
0

Har jag sagt att vi ska svälta? Jag sa ju att svält var ohälsosamt, jag håller med dig fullständigt, jag tror du missuppfattade mitt inlägg.

Kalle-B
0

Jag föredrar också en viktnedgång utan svält - men OM det inte funkar tycker jag det är ok med "svält". Och jag är av den uppfattningen att en ständig fetma är mer skadlig för kroppen än en tillfällig svältperiod.

Katti
0

#16 Bättre alternativ, för kroppen, tror jag definitivt att det finns (LCHF). Lättare är det dock definitivt inte - inte för mig! Så jag väljer pulver framför att behålla den övervikt jag har! Sedan ska jag hålla mig all världens väg från kolhydrater Glad.

# 14, Tack för det!

deluxe
0

JAUS: Sorry, jag syftade såklart på inlägget ovanför ditt! :)

bazz
0

Kalle-B

Det finns en annan tråd här som heter "Viktuppgpng efter lågkaloridiet" där frågeställaren kommer direkt från VLCD till LCHF (eller skall precis börja LCHF). Kan du inte ge henne några handfasta tips och råd som själv gjort resan?