Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 9167 ggr
Mumrikshumla
0

Kolhydratsfri majonäs?

Jag ÄLSKAR majonäs, men den bästa jag lyckats hitta är Coroli från citygross. Den har 2,5g kolhydrater per 100g. Finns det någon bättre (dvs, med mindre kolisar)?

Om man gör egen så borde det ju bli noll? Ägg och olja? Jag har fått några bra recept, men har inte prova än. Lite orolig hur länge den håller och hur man förvarar den etc.

Någon som är bra på majonäs? Obestämd

senada
0

Jag brukar köpa majonäs utan någon socker och med 0,7 kolh/100 gr. Majonäsen heter Thomy och finns i invandraraffärer men har set den komma lite i andra affärer. Den är gjord i Slovenien men licensen är från Nestlé i Shweiz. Förpackningen är gul och ljusblå. Den är jättegod också.

Pasi
0

Jag smälter ca 150g kokosfett i mikron utan att jag låter det bli varmt (bara ljummen) och tillsätter sedan kyllskåpskall kallpressad rapsolja….0,5-1 dl.
Tar ett rumsvarmt ägg i en mixerbunke (kläckt såklart) och ev en extra äggula, 1/2 tsk 12% ättika, en nypa salt, en dutt vitpeppar (ev 1/2 tsk dijonsenap, absolut inte mer…har provat, inte gott då)….häller på oljan. Sedan sätter man stavmixern ovanpå äggulan, håller den stilla medans man kör igång. När nästan allt blivit majonäs och bara högst 1/3 av oljan är oblandad kan man börja röra på staven.
Sedan är det bara att smaka av med citronsaft, salt osv, men oftast är den i det närmaste perfekt som den är - skitgod.Tungan ute

Håller sig nog ett par, tre dagar i rumstemperatur (i kylen blir den för hård pga kokosfettet).

Popruta
0

#1 åh den ska jag spana efter!

Är alldeles för osmidig för att göra en egen. Är den dyr?

Johannika
0

Jag köper alltid Rydbergs Klassiska majonäs. 1 g kolhydrater per 100 gram samt helt utan tillsatser, endast alldeles vanliga ingredienser.

"It´s not today que le ciel me tombera sur la tete"

mikaelj
0

Ett eller två gram, troligtvis ett, i Coops egna majonnäs.

senada
0

#3 Jag har glömt priset då jag burkar alltid handla mycket där och majjo följer bara med. Ska rapportera om priset  så fort jag tar mig dit igen.

fasching
0

Gav upp i dag och köpte Findus, 2g/100g. Hittade inga kolisfria alternativ i butiken.

Inkanyezi
0

Om det är kolhydrater i så kan det väl knappast vara majonnäs? Jag har gjort majonnäs massor av gånger när jag bodde i Genève, och inte tillsattes något mjöl eller socker eller stärkelse där. Ägg, olja och kryddor är ingredienserna.

Så vad det än är med kolhydrater i, så inte är det majonnäs.

[Pennylane1]
0

ägg har ju lite kolisar så en del kommer ju därifrån

Inkanyezi
0

Verkligt lite, i stort försumbart. Nä, det är den hemlige kocken som har varit framme.

Pasi
0

#3 Osmidigt? en bytta och en stavmixer samt 2-3 minuters tid.Flört
Gräddsås tar längre tid!

Inkanyezi
0

oops…

glömde

Jag kramade nog lite citron också över den, det är ju en del kolhydrater, förutom de 0,2 g /100 som ingår i äggulan. Det kanske kommer upp i lite mer, men troligen inte, för det är ju lite olja också. Sedan beror det ju på om man häver i något annat, som senap med socker i eller så, men grundreceptet innehåller bara äggula, olja, några droppar citron och kryddor. Jag tror inte att man kommer upp i ett halvt gram per hekto av majonnäsen.

Mumrikshumla
0

Oj, det fanns många som var bra på majonäs! Tack för alla tips!Glad

Jag jobbar precis bredvid kista-grossen, som är en affär med många exotiska produkter. Ska springa ned på lunchen och kolla om de har Thorny! Rydbergs lät ju också himla bra!

Någon dag ska jag vara ambitiös och göra egen, men jag är ju så galet lat….

nilu
0

Jag köper Rydbergs Klassiska majonäs, lite, om ens några, tillsatser och lite kolisar. Finns inte i alla butiker, även när de har andra Rydbergs-produkter (som för övrigt inte alls är nåt bra, massvis med tillsatser), men det är nog bara att be dom skaffa hem den, eftersom det är ett så pass vanligt märke.

#2 Pasi: Ska ägget vara kläckt eller knäckt? Skrattande

ulrslo
0

Hej!
Köpte igår Hellman´s på ICA.

Den hade 0% kolhydrater och var väldigt god!

Ulrika

Pasi
0

#14 Både ock tror jag!?Skrattande (Oops)

nyborjare08
0

0# Jag köpte också Coroli majonnäs, och utan att läsa alltför noggrant på förpackningen. Den var väldigt billig… Redan där borde mina varningsklockor ha ringt!

Det visade sig att innehållförteckningen var angiven i g/100ML! Förvånad Jag gissar (jag vet inte!) att majonnäs väger lite mindre än 1g/ml så blir väl också kolhydrathalten/100 g högre än 2,5 g? Dessutom var innehållsförteckningen lååång, och innehöll bl a sötningsmedel! Skrikandes Nixpix, det gör jag inte om!

[Pennylane1]
0

jag trodde SÄKERT att majonnäs var tyngre än vatten men efter koll så flyter en klick! Skrattande Så den är lättare än 1 gram/ml,  (och så fick jag smaska på lite mayo)

Mumrikshumla
0

# Johannika - har du coops majonäs inlagd i minmat? I så fal kan du lägga upp näringsvärdet? Tack! Skrattande

jejjja
0

jag hittade thomy majonäs på ica kvantum igår, den fans bland utlänska varor, 0,7 hadde den och god var den medSkrattande

senada
0

#20 ja visst är den god, man inser att tuben tar slut för fort så jag brukar köpa glasburkar med ca700 gr. lägger man till lite citron över den blir den ännu godare. kul att du hittade den!

Moogie
0

Tack Pasi för receptet på majonnäsen, den blev hur bra som helst! Nu slipper jag lägga pengar på köpemajonnäsGlad

MimLan
0

#15 Visserligen, men oljan som används är gjord på sojabönor.

mejram
0

Håller med #23, hellre en majonnäs med 4%kolhydrater gjord på rapsolja än en med 1% kolhydrater gjord på odefinierad vegetabilisk olja. Findus brukar det bli här. Eller egen.

[Sias]
0

#2  Vad kan man ta istället för kokosfett ? Smör ?

JAUS
0

Rydbergs 82% Majonnäs

Ingredienser:

Vegetabilisk olja, senap (vatten, gult senapsfrö, socker, ättika, salt, kryddor), äggula, salt, ättika. 

Näringsvärde per 100g:
Proteinhalt 1,5 g  
Kolhydrathalt <0,5 g  
Fetthalt 82 g  
Energivärde 3100 kJ/750 kcal

Oljan är raps har mejlat dem och frågat. Finns i 5-15kg förpackning, för storkök alltså.

MimLan
0

#26 Det är rapsolja de använder.

Oljan är ospecificerad för att de vill ha utrymme för att byta olja ifall marknadspriserna kräver det.

Jag har skrivit det i annan majonnäs-tråd.

JAUS
0

Ja, jag sa ju att det var det. De hade dock använt sojaolja förut.

Mumrikshumla
0

Jag har inte lyckats hitta rydbergs majonäs någonstans. Någon som vet vart den finns i norra stockholm?

gluffgluff
0

Jag kör på kavlis ekologiska, trots att den innehåller socker och 3g kolisar/100 g. Ekologisk rapsolja känns okej.

jejjja
0

21#

Jo tack det har jag set att den tar slut fort,så det får bli burken nästa gång, och det blir idag jag måste köpa den hahaFlört

JAUS
0

#29 Brukar finnas bland köttet deras 80% inte riktigt lika bra som deras 82% men den duger bra för mig. Alternativet är att ställa sig utanför en grossist och be någon köpa ut en 5kg:s burk 82%. Flört