Fläsksvålar -Dagens funderare
Hej allesamman!
Var iväg en sväng på affären för å handla lite och tänkte att det skulle va gott med nåt "gotta" till kvällen. Funderade litegrann och kom på det där med fläsksvålar som varit uppe här på forumet.
Så jag knatade iväg till chipshyllan för att kolla upp det där och butiken hade ju fläsksvålar, ett märke. Då blev det problem…var det Mr Chipps eller det där märket som började på LY-nånting som var så förb-at äckliga ?!?!
Affären hade bara ena sorten så jag funderade en del men insåg att jag ju inte kom ihåg, köpte då den påse som fanns. Har aldrig ätit såna förut så jag var lite sugen på att testa varpå jag öppnade påsen redan i bilen. Det var det mest grönjä-liga jag provat. URRRK, höll nästan inte på att få upp bildörren för att kunna spotta ut.
Man lär sig den hårda vägen, hoppas jag lyckas snubbla över det där märket som börja på Ly-nånting så kanske det blir lite lördagsgotta nån annan helg!
Jag kände ungefär sådär när jag stoppade en mr chipps fläsksvål i munnen första gången. Men om du gör en dip på cf och vitlök så funkar det faktiskt… 
Hm…törs jag !
Har nästan inte fått bort smaken i munnen efter första smakomgången! Har inte hunnit slänga dom så det provas kanske ikväll då. Tack för tipset!
Ahh, antingen älskar man fläsksvålar eller så hatar man dom… 
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

#3: Då är jag ett undantag, jag tycker inte om dom men jag hatar dom inte, ska kanske försöka med nån dipsås, men först skall jag få min arm opererad, bröt den i måndags och går nu med ett gipspaket, förbannat krångligt 
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

#4 - Usch då, det låter inte så bra! Hoppas det läker ihop bra!
"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk
Ingen av er är från Skåne, va? 
Härnere är vi nästan uppfödda på fläsksvålar (pga närheten till Danmark). Tyvärr känns dessa i våra kommersialiserade likriktningstider som ett livsmedel i fara…hoppas dock att LCHF-revolutionen kan ändra på detta.
Jag sitter just i detta nu och knaprar på Gammeldaw's flaeskesvaer". Märke: OK Snacks från Ejstrupholm. Värden: Prot 44 gr, Kolh 0-1 gr, Fett 30 gr.
Tycker dessa är jättegoda, vet dock inte hur Mr Chipps eller LY… smakar. Förmodar att det till största delen är en vanesak, och att många ovana kanske chockas av hur uppenbart animaliska fläsksvålar är i smak och konstistens. Men ge inte upp, kan jag tycka om det så kan väl ni… 
Varumärket ni fikar efter är LYKA. Det luktar djuraffär när man öppnar påsen, men jag brukar mala dem till smulor och ha i stället för ströbröd när jag panerar lever eller fläskkarré. Det funkar fint och smakar bra!
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus
nä #6, åtminstone jag är från norrland. Bygdsiljum närmare bestämt. Jag hade inte ens hört talas om fläsksvålar innan jag läste om det här på forumet. 

Jag bor ju i Danmark och här finns det oftast 4 - 5 olika sorters flæskesvær att välja på. Många gånger kanman hitta "hemlagade" hos slaktaren (jodå, det finns sådana här i Danmark, ofta med ett eget sortiment av smörrebröd också.)
Kul att det kan vara såna skillnader i vad man är va till.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Testade i helgen för första gången och jag kommer nog inte att testa igen…Håller mig till minimalt med nötter i stället…
Däremot så frågade jag på en affär här om de hade fläsksvålar och de brukar ha frysta med de var slut. Jag var den andra som hade frågat på den dagen. Så det är fler och fler som köper!!
¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
Http://northnaked.com
Vi väntar kattungar (mitten av september!)

Lyka´s fläsksvålar tycker vi är jättegoda, men denna vecka har de varit slut på ICA Maxi i Karlstad som är de enda som har dem!!! Tänk om det inte kommer in nya då går jag under. De hade någon variant på Netto men den var inte lika god!

Det är som oliver Ät tio sen är du fast..

Fläsksvålar är nog nånting som jag har lärt mig äta , jag kommer såväl ihåg stanken från den första påsen jag öppnade , det lukta allt annat än gott så jag var tvungen att titta en gång till om det verkligen inte var torrfoder till hunden jag hade köpt .
Men som halvdansk säger så finns det otroligt många fler alternativ i danmark och jag hitta en sort när jag var där förra veckan som smakade riktigt gott , tyvärr har jag slängt påsen så jag vet inte vilket märke det var , men den hette bacon nånting . jag tror den var fettreducerad på något sätt men det var ju inget problem då man åt mer än dubbelt så mycket än från en svensk påse .
Alla 3 sorter jag köpte där slog dom svenska alternativen i smak . Jag ger mig tusan på att Danskarna behåller nog dom bästa svålarna själva och skickar skiten hit till sverige 
#6 Jag är också i norrland. Hittade danska fläsksvålar på Willys, solbacken i skellefteå. Har dock inte hunnit prova dom. Glömde faktiskt att de fanns i skafferiet, hade ppassat bra till schlagerkvällen
Hm…hm…hm… sniffade lite i påsen för en stund sen men det är alltså samma reaktion som igår. Tror inte jag törs göra som förslaget angående oliver, dvs ät 10 och sen är man fast. Vill inte trampa på några tår men kattlådan luktar jordgubbar i jämförelse
.
Jaja, jag kanske vänjer mig, får väl sniffa lite nu och då i påsen.
GAH! Vad frustrerande, är faktiskt sugen på nåt chipsliknande just nu, men ingen av affärerna jag kollat på har någon annan sort (ICA Maxi hade inte nåt). Synd att det är 61g kh/100g av Mr Chipps snacks med baconsmak, DET hade suttit finfint de! Kanske detta är en liten sväng av kolhydratabstinens som jag varit otroligt förskonad ifrån hittills.
Förresten, i fall jag missat det men kan man hitta produkterna nån annanstans än i snackshyllan på affärn?

Och jag som relativt nyligen börjat äta kött igen (efter 16 år utan!) älskar Mr Chipps fläsksvålar! Det märket är tyvärr det enda jag provat än så länge, men goda är de! Så kan en f.d. vegetarian älska fläsksvålar så… 
Nu har jag provat! De heter Mr Chipp's Flaeske Svaer och smakade absolut inte illa. Tyckte nästan att de hade för lite smak. Blir perfekt med en fet dippsås till, såg att proteinhalten var 73 mot fett 29.. kolhydrat 0
Mums på er
JA, det var dom jag smakade. Mm, smaken e som baken.

För de som har tillgång till Dollar Stores, så har de två Lykas för 30:-! Hade precis köpt på Coop innan, för 25/st..morr..)
Men mina döttrar har lärt sig nu att snabbt springa och hämta nåt att dricka, om jag ligger i soffan och äter dem, och såklart glömt vatten.. För man blir enormt torr i halsen/munnen av dem! I allafall jag:)
När jag först hittade påsen, spred sig ett stort leende på mina läppar, härliga tanke, att få knapra på nåt så trevligt.) Men föråt mig nog redan första kvällen, stön! Vad mätt jag blev.. Och torr i halsen:)) Men tackar för tipsen här om dipsås till, ska fixas nästa gång jag blir sugen på nåt att knapra på!