Frukt???
Livsmedelsverket kan faktiskt ändra sig ibland, men då måste andra myndigheter gripa in! I nya Sveriges Natur från Naturskyddsföreningen finns kolumnen vinklat som egentligen berättar för oss att frukt är livsfarligt! Inte bara gott och sött alltså.
I en ny stor EU-granskning hittades rester av bekämpningsmedel i 49 % av frukt- och grönsaksproverna. I 4,7 % överskreds EUs gränsvärden. Värstingen var vindruvorna där 72% av proverna innehöll bekämpningsmedel.
Läs mera här
"Livsmedelsverket har i mediekommentarer menat att halterna är för låga för att påverka hälsan. Detta är märkligt eftersom undersökningen fann fem cancerframkallande, hormonstörande och reproduktionsstörande ämnen som nu dessutom är på väg att förbjudas inom EU.
Efter att Naturskyddsföreningen presenterat EU-studien på DN-debatt uttalade sig Kemikalieinspektionen och bekräftade oron över kombinationseffekter av bekämpningsmedel. Efter det svängde Livsmedelsverket snabbt om och lovade fler stickprovskontroller!!!!-- och verka för att kombinationseffekter av att använda flera bekämpningsmedel på samma gröda undersöks!!!"
Ja ja, när då? När de gjort om näringsrekommendationerna ? 2025?
//Karin

Menar du då att frukt även ur näringssynpunkt skulle vara livsfarligt?
Mvh Iram

Det värsta enskilda exemplet i undersökningen var dock en paprika som innehöll rester av 29 olika bekämpningsmedel.
Argh!!!
Paprika och lök utgör 90% av mina grönsaker. 
Inte konstigt att vi (dvs människorna i västländerna) är så sjuka……. Vem farao vet vad vi får i oss??
Självklart är frukt livsfarlig ur näringssynpunkt. T.ex Banan och Äpplen innehåller 91 E% socker! En banan innehåller motsvarande c:a 5 teskedar strösocker.
- Skulle du sleva i dig 5 teskedar strösocker…?
Sockret orsakar höjt blodsocker och därmed höjd insulinnivå - varken eller är särskilt nyttigt för kroppen. Det märks inte på en gång - det tar lite tid - och då är det "för sent". Lågt insulin har gynnsam effekt på t.ex minnet, och indirekt även på risken för hjärtinfarkt pga lägre blodsocker.
Vadå "frukt är livsfarligt"…? Ja - det höjer ju blodsockernivån. Helt i onödan. Du blir ju inte mätt på frukt. Bättre att äta sig mätt på något annat så slipper man äta mellanmål som bara får insulinet att jojja upp och ner, och på nervägen skapa hungerkänslor.
Visst kan man äta bananer och äpplen för att de är goda - men ur närinssynpunkt är de ganska värdelösa på alla sätt jag kan tänka mig.
Det är precis som Annika Dahlqvist säger; - Äpplen - det är bara besprutad sockerlösning.

#1. För mig som diabetiker är frukt livsfarligt på kort och lång sikt. Det höjer mitt blodsocker till oanade höjder, beroende på vilken frukt det är. Snabba kolhydrater direkt effekt. Frukt är kanske gott, godis, men jag låter bli för att få slippa insulinsprutor och vidare komplikationer. Jag avstår och väljer att få mina vitaminer från gröna grönsaker och riktig mat. Ett äpple som håller i tre år, vad är det?
Så frukt är godis, jättegott (för dem som kan äta det) men helt onödigt.
Kostdoktorn skriver mer om frukt här.
//Karin