Cola Zero
Mitt dilemma i livet är att jag inte dricker kaffe, men ändå har ett visst behov av koffein när jag jobbat natt för att dagen efter skall fungera…efter en dryg månad med LCHF har jag dragit ner mitt Cola Zero-drickande avsevärt, men det är ändå en eller ett par glas/dag och jag försöker bli av med det…men efter vaknätter hjälper det mig att lättare komma tillbaka till normal dygnsrytm igen och jag upplever inte att det triggar mig till att äta sötsaker eller mer mat…men sänker det farten på min viktminskning?
Vad är din erfarenhet?

Tyvärr inget svar dricker inte sådant längre men är en kaffedrikare.
Tycker att du gjort det bra som iallafall har dragit ner på konsumtionen
!
Har du provat med tée? det kan ju också göra så att man piggnar till!
Du kommer säkert att få bra svar utav någon annan

Äter du LCHF kan det fungera med svart te. Testa.
En del går ner i vikt även om de dricker lightläsk, andra kanske inte gör det. På sikt brukar det kännas bra att sluta med lightvaror.
Det finns ju även koffeintabletter att köpa på Apoteket.
#2 Du menar vanligt Earl Grey?
Earl Grey är ett bra exempel på "vanligt svart te".
Nackdelen är nog att du blir lite avtrubbad av colan. Du blir inte av med behovet så länger du underhåller det.
Testa med te åtminstone!
Numer pensionär i Nynäshamn
Lightläsk är ju verkligen bara fullt av en massa tillsatser och kemikalier så det är ju jättebra att du har dragit ner på din konsumtion! Jag tror att när du har kört litet längre på LCHF kommer du inte att behöva den där koffeinkicken… och om du ändå gör det, koffeintabletter på apoteket som parsley skrev är väl det minst onda… Lycka till!
"It´s not today que le ciel me tombera sur la tete"
#4 självklart skall jag testa med både te och koffeintabletter och även om inte det funkar som substitut så är min tanke att jag skall dra ner på colan så att den försvinner helt och hållet…till viss del handlar det om en vana som skall brytas och med tanke på hur enkelt det varit att ändra maten så skall jag nog klara av att fixa även detta.

Sötningsmedlet i cola zero och liknande är väl inte världens nyttigaste… 
"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk
#7 Tror inte att det finns några bra sötningsmedel och självklart vill även jag komma ifrån dem, men samtidigt så innebär det efter ha haft en allt för hög konsumtion en viss abstinens…och jag upplever inte att det triggar mitt gamla sötbegär…
Svart Te innehåller mer koffein än vad cola gör, så om det är koffein du saknar så ska det nog inte vara något problem.
Cola innehåller rätt lite koffein egentligen, för att komma upp i en kopp kaffe så måste man dricka 4 burkar cola @ 3.3 dl styck. Och en kopp kaffe om dagen är knappt tillräckligt för att bli koffeinberoende. Så om du nu blivit koffeinberoende av cola, hur många burkar om dagen drack du egentligen tidigare?
Koffeinet i ett glas cola som du säger att du dricker nu är så lite att det känner man inte ens av. Så du kanske skulle klara av att sluta helt? Har du testat?
Är man beroende av coca cola så är det inte koffeinet man är beroende av i första hand, utan sockret. Socker är mer beroendeframkallande än kokain, enligt studie. Frågan är om det är det är själva sockret man är beroende av, eller bara den söta smaken, så att ett substitut av sötningsmedel fungerar som avvänjning? Enligt studien så är det så, det är smaken man blir beroende av.
I vilket fall som helst så hoppas jag att du hittar en utväg.
# intressant att höra skillnaden på koffein i cola och kaffe.
Har en jobbarkompis som är colaberoende och hon hävdar alltid att eftersom hon inte dricker kaffe så måste hon dricka cola för att få i sig koffein.
Hon dricker nog iallafall en 50cl flaska per dag och säger att hon får en koffeinkick på det men enligt dig så får hon ju bara i sig koffein som motsvarar ca 1,5 koppar kaffe så förmodligen är det en sockerkick hon får.
http://www.winthers-skafferi.se/
#10, 50cl cola ger inte koffein motsvarande 1.5 koppar kaffe, det ger koffein motsvarande knappt 0.5 koppar kaffe. 50cl cola är ju ungefär 1 och en halv burk.
Eller du kanske menar en 150cl flaska? I vilket fall som helst så håller jag med dig, det är antagligen en sockerkick hon får.
En burk cola är ca 34mg koffein, siffran är tagen från coca colas hemsida. En kopp kaffe har ungefär 130mg koffein.

Earl grey är ett ganska bittert te, tror det kan vara bra att pröva vanligt English breakfast om man ska börja dricka te istället för Cola.
Annars är Chai himla gott - starkt men uppiggande!!
Ta i någon droppe stevia om du vill ha sötman

Jag har lyckats bli av med mitt coca cola beroende genom att önska mej (den billigare variante av) en sodastream i julklapp!
Nu dricker jag upp en liter kolsyrat vatten om dan istället.
Men om jag äter ute tillsammans med någon så kan jag inte motstå en cola. Är jag ensam däremot så kan jag oftast hålla emot. Vet inte varför.
Lycka till!
Agneta
#12, Earl Gray behöver inte vara bittert, det är skillnad på Earl Gray och Earl Gray. Definitionen på Earl Gray är svart te och bergamotolja. Sedan finns det en massa olika sorters svart te med olika graders bitterhet. Oftast brukar dom ta dom sämsta och mest bittra sorterna när dom gör smaksatta teer som Earl Gray, eftersom den sämre te-smaken maskeras av den tillsatta smaken. Men det går att hitta bra också i bättre te-affärer, och man kan ju göra själv om man vill det. Håller man sig till skräpet man hittar i livsmedelsaffärer så får man nog acceptera att earl gray blir bittert, men det är inte det enda alternativet.
Tillagningsmetoden skiljer sig också, personer som vill ha starkare smak på sitt te brukar ofta ta längre bryggtid, men det gör inte att det blir mer av dom goda smakämnena, utan bara mer av dom bittra. Bättre att då ta mera teblad och kortare tid, då undviker man bitterheten, och får mer av den goda te-smaken.

#14 Jag håller med, jag köper aldrig Earl Grey på ICA tex! Jag dricker själv Earl Grey ibland, men jag nämnde att det kan upplevas som bittert eftersom vissa sorter är dåliga och smaken blir blaskig och bitter, medans de bättre märkena verkligen tar fram den djupa, fylliga smaken som faktiskt är helt suverän.

Jag dricker mitt Lipton Earl Gray flera muggar om dagen och gör jag inte det blir jag bitter
.
Tack allihopa för era tips och råd!
Jag har periodvis druckit alldeles för mycket coca cola och sen gått över till cola zero. Vid vissa få tillfällen tycker jag att en iskall coca cola m is och citron är riktigt god och läskande…om förhållandena runt omkring är de rätta…ungefär som jag på samma sätt kan tycka att det är att få en iskall öl i rätt glas en varm sommardag när allt runt omkring är perfekt.
Men oftast tycker jag inte att colan är god, utan det har mer blivit ett beteende,…jag upplever att jag blir lite piggare om jag får ett eller ett par glas cola om jag är trött…men nu skall det bli slut på det.
Min plan är nedtrappning, vecka ett, max ett glas cola zero/dag, vecka två max fyra glas på hela veckan och vecka 3 max tre glas och sen skall det vara slut.
Men redan idag skall jag gå till en riktigt tebutik och hitta en gott te som jag kan dricka istället!
Håll tummarna!
Hej
Jag var också cola light beroende, och dricker inte kaffe. Jag har alltid dryckit te, men kroppenn svarade på cola light på ett helt annat sätt. Även vid fysisk aktivitet, en gång när jag var på skidtur och vi hade ca 6 km kvar hem när det började snöa och jag hade fel vallat och snö frös på skidorna, jag var helt slut drack en burk cola light efter 10 min h ade krafterna kommit tillbaka.
Vändpunkten för mitt missbruk kom advent 2007, då jag köpt 4 * 1,5 l cola light på Rusta billigt, med kort datum. Datumet var nog lite för långt fram i tiden. Drickor med sötningsmedel smakar förfärligt när de blir gamla. Den smaken hade dessa drickor fått, När jag tömde ut dessa drickor bestämde jag mej för nu fick det vara slut cola drickandet, Jag slutade tvärt. Min konsumtion var ca 1½- 3 liter per vecka. Jag blev som en zombie i drygt en månad när jag slutade.
Efter den här månaden började jag med LCHF och efter en vecka med denna kost vaknade min hjärna igen.
Jag upplever inte att te piggar upp så mycket, kan bero på att jag vill ha väldragit te(ca 4min). Jag upplever att mörkcholad eller kakao kan var lite uppiggade för min hjärna.
Det är jätte skönt kunnat slutat med cola lighten.
Håller med alla de som har slutat vara beroende av cola light i olika former. Nu kan jag ta ett glas någon gång i bland, men jag får inte samma känsla av drycken längre. Beroendet är borta nu.
/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend. (David Perlmutter)

Light i alla former går bort för mig. Har varit beroende av Cola som så många andra, men bytte ut den mot kolsyrat vatten för 2.5 år sedan o det gick riktigt bra. Det man inte har hemma kan man inte dricka, sen försvinner suget.
Ligth läsk triggade mig att äta HUR mkt som helst, skönt att vara av med den motorn.

Jag brukar dricka "Gamla Söder", Söderblandning motsv när jag dricker svart te.
På "invandrarhyllan" på min Coop Extra har jag hittat ett te med mate, Deran Active & fit. Mate är en sydamerikans växt med uppiggande egenskaper. Uppiggande, men tyvärr går luften ur en efter en stund. Smakar Coca-cola gör det också.
För några år sedan var jag riktigt beroende av Coke - vi snackar 1,5 - 2 liter om dagen, från tidig morgon till sen kväll… 
Började med att jag hade ett väldigt stressigt jobb, och oftast inte kom åt att ta en lagom lunchrast. En cola och en macka tog mig igenom dagen. Fick jag inte mina doser av Coke under dagen kom huvudvärken som ett brev på posten, och jag blev seg och lättirriterad.
Vändningen kom när en kompis kom över från Sverige och hälsade på. Vi åkte in till London, och han köpte en underbar nygjord smoothie med mango och jordgubbar och jag vet inte vad. Den var himmelsk, men jag var "tvungen" att köpa en Coke istället eftersom jag kände huvudvärken komma smygande. Då blev jag riktigt arg på mig själv och sa att det fick vara nog!
Jag "avgiftade" mig genom att dra ner successivt. Mot slutet köpte jag hem 2-litersflaskor, och fyllde över i en 500ml flaska på morgonen. Mindre och mindre för varje dag, och sen fick jag inte dricka mer än vad som fanns i flaskan. Det funkade för mig. En dag när jag var nere på kanske 2dl om dagen, glömde jag flaskan hemma. Och då insåg jag att jag hade klarat mig ur behovet!
Efter det kunde jag ta ett glas då och då kanske en gång i veckan, men bara när jag kände för det. (Nu blir det förstås inget alls efter att jag började med LCHF!)
Andra kanske föredrar att sluta "cold turkey" och ta sig igenom de första dagarna. När jag slutade snusa för ett år sen tvärslutade jag, och det gick bättre än väntat!
Lycka till, det kanske går lättare än du tror!
I never worry when I get lost. I just change where I want to go.

Koffeinabstinens ger huvudvärk.
Har minskat ner avsevärt på Cola Zeron…har t ex idag bara druckit ett halvt glas, vilket känns bra.
Har visserligen försökt med svart te, men känner inte att det är något substitut, så jag tror istället jag kommer ta till bubbelvatten eller vanligt isvatten…tyvärr har jag egen brunn och det vattnet är inte gott, så det blir att ta till köpevatten.
Men just nu känns det som att jag snart kommer vara av med Cola Zeron…hurra!!!
Grattis Hockley - ett halvt glas bara, det är ju jättebra! Kämpa på, du har inte långt kvar…

I never worry when I get lost. I just change where I want to go.
#24 Ett halvt glas skulle inte jag nöja mig med så varför inte skippa det oxå, skippa det helt?? Vatten är gott. Ditt kranvatten är det inte, men hur smakar det på jobbet??
#26 Jag kommer skippa detta halva glas också…men det är väl ungefär som att varför skippar vi inte alla som vill gå ner kolhydrater helt och hållet…och ser jag till att man plan var att minska ner det på längre sikt, så är jag nöjd med att jag kommit längre än vad jag hade hoppats.
Tyvärr funkar inte kranvattnet där jag jobbar att dricka heller.
Bra jobbat med colan 
Jag drack en hel del (=varje dag) cola light men när jag började med LCHF för drygt en månad sedan la jag av.. rakt av! Dricker bara vatten och te! Det var verkligen inte lätt, särskilt eftersom min familj dricker vidare som dom alltid har gjort.
Men när jag förra helgen skulle åka bort så bestämde jag mig för att inte krångla med värdparet som jag skulle bo hos så jag gav mig lov att äta kolhydrater över helgen.
Eftersom jag längtat som en GALNING efter cola light så stannade jag på McDonalds och köpte en cola light när jag skulle ge mig ut på den 5 timmars färden i bilen.
Jag höll på att spotta den över hela bilen!! Smakade sååå söttt!!
Jag blev i det närmaste chockad!! Sen stannade jag och köpte Maraboue Mjölkchoklad som jag också längtat efter som en galning.. Och jag gillade inte den heller..
Sen åt jag i alla fall kolhydrater, mackor och sånt som dom bjöd på på frukost. Och blev helt sjukt svullen i magen!! Och mådde nästan lite illa av det..
Nu är jag tillbaka på LCHF vagnen igen men jag vägde mig inte denna veckan. Det får vänta till nästa vecka då jag hoppas att de kg jag möjligen drog på mig över helgen har försvunnit!

Hockley kul att läsa att du dragit ner din konsumtion så bra! Du är på rätt väg 
Alla måste hitta sin egen väg det som fungerar för den ena behöver inte fungera för den andre, tycker du gör det jätte bra!
#30 Tack!
Super bra att du trappat ner !
Det är extra svårt att avvnja sig med sån't som är så socialt accepterat. under mina graviditeter o ammande perioder haf jag varit nästan helt koffein / tein fri o det har varit svårt för folk att stötta i detta beslut. Så bra att det går så bra !