Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 2952 ggr
Vargalyster
0

Rödvin

Kanske är en dum fråga… men får man dricka rödvin på lchf? Går man ur ketosen? Funkar torrt vitt vin?

lizaohman
0

torrt vin ska fungera vad gäller kolhydratintag. Andra nackdelar finns dock. Ett torrt rött vin kan nog fungera lika väl som ett torrt vitt. I rött vin finns ju också en del nyttigheter. Ur ketosen går du inte så länge du håller dig under 100 kh/dygn, enligt expertisen. Sanningen är nog att man vandrar ut och in i ketos under dygnet. Även den som inte äter LC är i ketos när de vaknar på morgonen t ex.

kaisakavat
0

Du kan nog dricka nåt glas torrt vin ibland..

Kanske bromsar det fettförbränningen lite, men håll dig till små mängder och inte så ofta.

linavdp
0

När jag dricker vin så dricker jag torrt, vitt vin, men jag försöker ändå hålla mig ifrån det då jag har kommit fram till att man blir lätt sugen på onyttigheter ju mer man dricker samtidigt som självdiciplinen försvinner sakta men säkert Flört

/Lina

missaz
0

jag dricker ibland något glas vin, oftast rött, men torrt vitt funkar det med. Jag har inte märkt några hälsoproblem av det så länge det inte blir för många glas samma kväll…

[vildablid]
0

ok, jag behöver inte gå ned i vikt mest orolig ifall det hindrar muskeltillväxten. Dricker ett litet glas 1-3ggr i veckan.

cacao
0

Ett glas rött vin till fredagspepparbiffen med beasås är givet ;)

Köpte ett rött mkt gott Spanskt vin förra veckan som heter Tierra de luna. Mörkt och mkt fylligt.

Enligt "minmat" ger ett glas (ca 2,5 dl) rödvin dessa värden.

Energi kcal: 180,00 Energi kJ: 752,50
Proteiner: 0,00

Fiber: 0,00
Kolhydrater: 2,00

Vatten: 222,50
Alkohol: 24,75

Fetter:
Fett: 0,00 Kolesterol: 0,00
E-mättade: 0,00 Mättade: 0,00
F-mättade: 0,00

Vitaminer:
A: 0,00 B1: 0,00
B2: 0,00 B3: 0,25
B6: 0,00 B9: 0,00
B12: 0,00 C: 0,00
D: 0,00 E: 0,00

Mineraler:
Fosfor: 37,50 Järn: 2,75
Kalcium: 17,50 Kalium: 275,00
Magnesium: 30,00 Natrium: 7,50
Selen: 0,25 Zink: 0,25

250Gram Rödvin 12 vol. %

Medarbetare på sajten irishcob

berndt
0

Jag har några av mina fem LCHF veckor på lördagkväll druckit 3-4 glas rödvin - på morgonen har jag provat ketosen med ketosstickor, och jag har alltid varit i ketos fortsättningsvis. så ur ketosen går man inte för de få glasen vin!

en annan sak är hur det påverkar viktnedgången. Jag kan inte säga, för för tillfället står jag stilla - få se efter nån vecka om nedgången fortsätter av sig själv eller om jag måste börja lämna bort något av det jag äter… jag äter som regel kring 0-5 % kolhydrater, men jag funderar lite på min mängd protein som brukar bli lite mer än 1 g /kroppskilo per dag. nåja..

men alltså; rödvin i sig OK - och gott! och livet skall vi ju njuta av eller hur? är det inte därför vi äter LCHF för att få ett gott och bra liv!?

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.