Trevlig effekt av att äta LCHF-kost
Hej!
Såhär på fredagen vill jag bara dela med mig av det positiva som jag upplevt sedan jag i augusti i år började äta på sätt:
1 Klarare i huvudet
2 Efter att ha haft problem med munsår i hela mitt liv, har jag inte haft ett enda sedan augusit i år. Inte ens "känningar" av att det skulle vara på väg…
3 Magen fungerar jättebra, inga problem med förstoppning eller hemorojder…
4 Mer stresstålig- får ej panik lika ofta när barnen lever rövare hemma.
5 Mer positiv och ser inte livet i nattsvart längre. Tidigare var mitt motto "livet är till för att genomlidas…"
6 Ej lika trött längre och somnar mer sällan framför tv:n.
7 Orkar mer att "ta tag i saker".
8 Bättre hy i ansiktet och mindre orenheter trots ibland slarv med rengöring/återfunktning, vilket tidigare var helt uteslutet om man inte ville ha grotesk hy….
9 Eksemen på knäskålar och armbågar är borta…
10 "Blåmärken" ovanpå fötterna är borta…
11 Menstrationen fungerar mycket bättre, mindre ont, kortare blödningstid, längre tid mellan menstrationerna…
12 Även om jag ibland slarvar med träningen och det kan bli lite långt mellan gångerna så upplever jag inte den "uppförsbacken" man hade tidigare när man väl släpar sig till träningslokalen. Verkar som om ändå musklerna finns kvar på någon sätt…
13 Magen är inte längre svullen och jag slipper ömmande och uppblåst mage som jag ofta hade på eftermiddagarna…
14 Blodsockret håller sig på en jämn och fin nivå och jag behöver inte använda så mycket enerig åt att komma på vad jag skall äta en gång i timmen….
Ja, detta var väl det jag kom på just nu. Det finns säkert mer om jag funderade lite.
Dock har jag inte fått någon viktminskning ännu, men jag köpte Skaldemans GI-Noll häromveckan och har därigenom kommit på att jag nog tillhör de som är VÄLDIGT kolhydratskänsliga och nu börjar det röra sig nedåt ordentligt. Det gäller bara att hänga i och inte fuska!
Trevlig helg på er allihop!
Tack för att du delade med dig av de positiva effekterna.
Jag har också bara goda erfarenheter. Min känsliga mage är som bortblåst. Vaknar inte på nätterna av förfärliga och sura uppstötningar (konstigt när alla påstår att det blir så om man äter för mycket fett).
Du ska se att din viktminskning kommer säkert igång. Själv har jag minskat 10 cm i midjan och faktiskt 4 kg i vikt. Det går framåt och jag är så nöjd. Tänk att få äta så gott och ändå gå ner i vikt, det är inte dumt alls.
Ha nu en fortsatt trevlig söndag. Kram GeAn

Kul att du verkar må så bra! Lycka till i fortsättningen!
"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk
En härlig lång lista med hälsovinster. Grattis. Vikten kommer nog också minska med tiden.

Tack så jättemycket för alla gratulationer!
En sak till som är helt underbar är ju att man inte blir hungrig lika ofta längre, vilket innebär att man inte hela tiden behöver tänka på att man snart behöver äta annars svimmar jag….
Grattis till så många positiva upplevelser!
Många kan jag också skriva under på, däremot ej hudförbättringarna. Jag väntar fortfarande på att jag ska slippa smörja in händerna och övriga kroppen varje gång de träffat vatten.
H. Thea
Medarbetare hästhoppning.ifokus.se
Ja grattis till dej.
Önskar jag kunde säja detsamma om nån av punkterna, men jag har ju knappt hållt på en månad:)
Samma här - har en månad bakom mig som ankianka, men kan ändå redovisa för
1. definitivt bättre mage
2. färre hungerskänslor, lååångt mellan måltiderna
3. sötsuget försvunnit till 98 %
4. redan nu märker jag ett bättre blodtryck
Men helt tydligt är jag mitt i övergången ännu, för fortfarande känner jag seghet vid motion, är lite trött… väntar på den där klarhetskänslan folk talar om! Viktnedgången någorlunda hittills, just nu ett kort stopp på gång. men det ordnar sig säkert med tiden…
Det positiva överväger!
Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg
LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017
Sockerberoende.
Samma här - har en månad bakom mig som ankianka, men kan ändå redovisa för
1. definitivt bättre mage
2. färre hungerskänslor, lååångt mellan måltiderna
3. sötsuget försvunnit till 98 %
4. redan nu märker jag ett bättre blodtryck
Men helt tydligt är jag mitt i övergången ännu, för fortfarande känner jag seghet vid motion, är lite trött… väntar på den där klarhetskänslan folk talar om! Viktnedgången någorlunda hittills, just nu ett kort stopp på gång. men det ordnar sig säkert med tiden…
Det positiva överväger!
Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg
LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017
Sockerberoende.

Ja, jag hoppas ju fortfarande på viktnedgången också. Har ju tyvärr gått upp nästan 2 kg sedan jag började med detta, men det verkar som om det stannat där i alla fall.
Är så glad! Efter tre år och en månad så har jag börjat gå ner i vikt, långsamt men säkert. Det rör sig visserligen bara om ca två kilo men det syns och känns på något sätt. Snälla ni, håll tummarna för att det fortsätter. Hade faktiskt en tanke på att hoppa av LCHF men om andra går ner i vikt, varför inte jag? Fortsätter ett halvår till, kanske lyckan håller i sig.
Håller tummarna 
Vad roligt att det börjat röra på sig för dig Isatis! Bra att du inte hoppade av.
Bernt, vad bra att det funkar för dej och jag hoppas ju fortfarande. Men jag har nu sjunkit till 101 i hb och är supertrött. Ofta hungrig, sugen men tycker att allt smakar blä. Nåt som faktiskt hänt, är nåt med mitt luktsinne och kanske också smaksinne…vet inte än om det är av ondo eller goda;) men allt smakar och luktar konstigare än vanligt. Står inte ut med tex vitlöksdoft och stekos..:) nej jag är inte gravid:)
Kollade vågeländet i morse, nu haver jag gått upp 1,5kg kanon, jag vill ner 18kg
Isatis - du och jag verkar sitta i samma båt. Jag har hållit på i 4 år och gick ner 8-10kg i början - ganska enkelt. Sen dess har det stått still och nu har det börjat röra sig igen.
Jag äter minimalt med kolhydrater (0<10g helst 0-5g) och kan inte göra några som helst avsteg - då fungerar det inte.
Numer pensionär i Nynäshamn
Va kul att du har fått så många positiva effekter! Kul att få tal del av dem!
Är det någon annan som känner av att håret blivit annorlunda..typ lite fett???
Annars känner jag en viss ljusning i huvudet..klarare kanske

#15 Ja, jag tillhör ju dem som behöver dra ner kolhydraterna till minimum och helst ligga under 10g per dag. Helst mindre. Problemet är att jag orkar oftast bara göra det under ett par dagar och sedan får jag ett sådant fruktansvärt sug efter en sallad eller en avokado eller dyligt och då spricker alltihop igen och jag samlar vatten direkt….
Så det är ju lite jobbigt, kan man säga!
Vi sitter i samma båt LN35 5g har jag som gräns
Numer pensionär i Nynäshamn