Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: övrigt
Läst 1909 ggr
GeAn
0

När godissuget sätter in...Lite tips tack.

Jag har alltid varit en riktigt stor godisråtta. Smågodis, choklad i alla former. Däremot har jag aldrig varit sugen på chips.

Igår blev jag riktigt paff när godissuget satte in, för under tiden som jag ätit LCHF har jag aldrig känt det tidigare. Som tur var så hade jag 82% choklad hemma och tog då en bit.

Nu till frågan….Är det någon som kan ge ett tips om något gott att äta när godissuget sätter in? Jag vill inte ramla i fällan och börja äta onyttigheter nu när allt går så bra och jag dessutom mår så mycket bättre.

Tacksam för svar. Kram GeAn

Babz
0

Nån god dessertost, kanske, Brie, Cantadou eller liknande

Rulla ihop ost och skinka och ta en tugga när suget sätter in

Salami (välj en sort som har få tillsatser, ungersk brukar vara bra)

Ett glas vatten eller en kopp gott te

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

Mikis75
0

Jag drabbades av ett enormt godissug en kväll för några dagar sedan… knaprade i mig en liten skål med fläsksvålar… och sedan var suget borta. Glad

Jag var egentligen sugen på något sött… men hade läst någonstans att salt häver sötsug… och det stämde ju.

berndt
0

Jag äter en 4-5 nötter (cashew), eller har torkat smala remsor av (stekt) hönsfile i ugn som man kan knapra på som chips, eller så tar jag en skinkbit med en stor klick majones innanför.

Men på det stora hela har jag med en ganska extrem LCHF diet sluppit suget efter nåt sött helt o hållet.

Jag har nu provat med ketosstickor och jag klarar också av 2-3 glas vin utan att tappa ketosen, vilket ju är kul. Men jag börjar alltid med nån LCHF matbit före vinet!

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

Gutis
0

Jag brukar ta några ostskivor som jag rullar in en liten bit paprika i. 3-4 ostrullar räcker gott och väl.

Annars håller jag med om att fläsksvålar är bra.

En dag i taget...

GeAn
0

Tack för era svar.

När ni pratar om fläsksvålar…är det friterade eller ska man göra dem själva? Har letat i våra affärer men ännu inte hittat några färska. Men det kanske kommer Flört

Mikis75
0

#5 Jag köpte mina fläsksvålar på Coop, hittade dom bland chipsen. Märket heter Lyka och dom har 0 kolhydrater.

Gutis
0

Jag har köpt fläsksvålar på Netto och i förrgår hittade jag på Willys i borås med.

En dag i taget...

flikkan77
0

Ostchips har jag börjat göra.

Jag gör bara så att jag tar en skiva ost  som jag viker dubbel och lägger på bakplåtspapper, gör så många jag vill ha och sen in i ugnen i ungefär 8 minuter på 200. Man får passa dem rätt noga, för när de väl börjar bli lite klara så går det fort tills de är för klara.

"You just have to belive…"

andkar
0

#3 var köper du ketosstickorna

berndt
0

Apoteket - först var dom nog lite frågande; men efter att ha kollat saken kunde jag få dem efter en vecka.

Man mäter i urinet.

Jag har varit i halvhög ketos - förutom en dag, när jag kände jättemycket i munnen o mätte - då var ketosnivån nästhögst.

Jag har nu här på forumet lärt mig att ketosdefinitionen är att när man äter under 100gr kolh./dag så är man i ketos…. men jag vill ha stickorna för att lite kolla - om och när jag faller i frestelsen - hur snabbt jag glider ur ketosen och när jag är tillbaka.

Men ännu har jag inte varit ur ketosen på en månad nu sen jag började med LCHF. Men obs; bara ketosen garanterar inte viktnedgång!

Sockerberoende.

Thea
0

Man biter ihop och håller ut! Flört

Skämt och sido, så är det nog det "enda" sättet. Jag själv är en fruktansvärd "sockerknarkare" som ÄLSKAR smågodis, något jag inte ätit sen jag började med LCHF i aug 2008. Jag hade GRYM sockerabstinens från v3-5 efter att jag första gången började med LCHF. Att äta hjälpte föga utan det var bara att bita ihop och rida ut stormen!

Nu får jag sötsug också, men inte alls av samma kaliber. Jag brukar sysselsätta mig med något så jag får tänka på något annat och suget släpper. Mitt sug sitter nämligen enbart mellan öronen! Flört 

Ibland kan jag känna visst sötsug när jag kommer hem från en kväll i stallet och då vet jag att kroppen är "soppatorsk". I det läget är det bara en god och FET måltid som hjälper!

Vad jag gör mot mitt sockersug beror alltså på NÄR det infaller. Efter fysisk aktivitet = mat/energi krävs. Efter måltid = hjärnspöken!

H. Thea

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

willowpysen
0

Vad bra inlägg, det här var vad jag behövde läsa, för jag är typ värsta godisråttan i hela sydsverigeSkäms. En ny favorit här är en STOR kopp Chai-te med en svätt grädde i (eller ännu hellre en klick vispad grädde) och eventuellt lite sötningsmedel, fast man får ha koll på om man tål sötningsmedel eller inte, den söta smaken kan ju göra så man blir ännu mera sockersugen…..

"En stund i taget - här & nu"

Johannika
0

#11: "Sockersuget sitter mellan öronen" Jättebra! Precis så är det för mig och då är det jättefarligt(i alla fall för mig) att ge efter och börja knapra på olika saker istället för godis. För då underhåller man bara beteendet, jag jobbar på att undivika beteendet och göra något annat, precis som du säger. Gå en promenad, bita i hop, sticka, lägga spel på datorn eller vad som helst som för tankarna bort från att stoppa något i munnen…

"It´s not today que le ciel me tombera sur la tete"

nyborjare08
0

Berndt, jag har förstått att ketosstickorna bara visar om det finns överskott av ketoner i urinen. Man kan vara i ketos ändå, utan att stickorna visar något. Jag tror att Mikael Jansson brukar skriva om det… Ett par glas torrt vin innehåller inte speciellt mycket kolhydrater av vad jag har förstått, men man säkert kan vara olika känslig. Däremot borde nog inte ett par glas vin göra att man går ur ketosen.

nyborjare08
0

Mitt sug sitter nog dels mellan öronen men dels i hormonerna tror jag! Glad Det kommer ofelbart ett par dagar före mens, varje gång utom om jag äter extra strikt de dagarna. Det kan komma i samband med ägglossning också.

berndt
0

# 14: Jo jag har börjat lära mig att det inte är själva ketosen som är det viktiga; men det är en av grundförutsättningarna för att gå ned i vikt.

Och lite känns det ju "rätt" när man kollar och är i ketos….:-)

men eftersom jag just nu har ett stopp (+1kg) märker jag ju att mycket annat också inverkar! - men snart måste det ramla nedåt med fart igen!

SSS säger/skriver att han inte bryr sig om ketosstickor men om nån har psykologisk hjälp av dem kan man använda…..

Sockerberoende.

Babz
0

#16 - Tror du inte att den psykologiska effekten bli den omvända, när kroppen väl är omställd - då har du inga överskottsketoner som kan ge utslag!

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk