Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 4449 ggr
Anna63
0

Äggmjölk????

Kära vänner

Hur smakar det. Jag har lovat mig att testa detta. Men jag är fördomsfull. Obestämd Fast jag inte vill vara det.

Förlåt mig men det låter faktiskt inte gott.

Min fråga är använder ni det till matlagning också eller dricker ni det bara i kaffet eller som något liknade välling?? Läste om den liknelsen någonstans. Jag tycker inte om välling. Fast det verkar som om man behöver byta ut grädde ibland. Hade det problemet när jag åt från Atkins kokbok.

Fatta inte vad som var problemet tills jag tog bort en del av grädden.

Förlåt mig ifall jag förolämpat er äggmjölk. Jag skall prova detta.Flört

jejjja
0

Jag dricker det som den är varm med kakao och lite vanilj i. Min dotter tyckte det smakade som risgrynsgröt. det har ju med vad man blandar med. den gången tog jag kakao och muskot och vanilj.

jag tycker helt klart att du måsta prova FlörtGlad

zealousnfo
0

Jag provade först med normalsaltat Smör, men det blev för salt i min smak. Bäst gillar jag det med häften kokosfett och hälften osaltat Smör.

Dricker det sedan med vanligt bryggkaffe ca 50/50…

Lycka till!

jennyka
0

Jag var mycket skeptisk i början , men jag älskar min äggmjölkGlad

Ibörjan tog jag kokosfett ,men har bytt till smör

Tar ett ägg+ en extra gula, 50g smör & 2 dl vatten

rikligt med kanel och ibland kardemumma.

Gillar inte riktigt detta i kaffet utan har den som frukost alternativ som den är.

Du måste provaFlört

babybel
0

Jag kör också med hälften kokosfett och hälften smör… känns som att det ger en trevligare smak!

2 äggulor, 2 - 2,5 dl vatten, 20 g kokosfett, 20 g smör, lite kakao eller kanel och ev sötning om jag måste.

I never worry when I get lost. I just change where I want to go.

Luccy
0

Jag älskar min äggmjölk o jag var verkligen skeptisk, stod o rynkade näsan ända tills jag druckit glas 2 då fattade jag!!!!

3 äggulor

50 gr smör

3 dl kokande vatten

mixar i matberedaren dricker kall med kaffe som latte, ev med lite kanel i.

Prova vettja det är göttis Tungan ute

flikkan77
0

Har hittat en supergod kryddkombination, saffran och kakao!

"You just have to belive…"

jennyka
0

#6 saffran, det ska jag prova direkt!

Luccy
0

Kyss Jag tycker inte det smakar välling, även om det ger en mild känsla i magen, mera åt milkshakehållet.

Var nu en modig tjej o gå till köket o prova, smör o ägg har du väl hemma, hihi så vi får höra vad du tycker.

lizaohman
0

Saffran ger en tunn men distinkt smak. Saknas nåt liksom. Smaken är som baken…

Jag har följt en del trådar om äggmjölk och på grund av ett giftämne som finns i äggvitan och som inte försvinner förrän den kokat i en minut, så gör jag min äggmjölk på endast äggulor. De som experimenterat säger att äggvitan måste uppnå 70 grader i minst en minut och den uppnår bara ca 50 grader med konventionella metoden (mixa med kokhett vatten). Ville bara säga det :)

annamanna
0

När ni använder kokosfett, går det bra med den som man köper i vanliga mataffären (silvriga). Har bara gjort äggmjölk på smör men har ett silverpaket liggandes i kylen som väntar på att användas till något.

Luccy
0

Jag använder det silvriga ja, det har samma funktion som det dyrare men innehåller mera kemikalier, E-nr o så.

Anna63
0

Nu har jag smakat FÖRVÅNADFörvånad

Udda men ok faktiskt

Johannika
0

Eller hur? Udda första gången, sen alltmer beroendeframkallande! Skrattande

Jag brukar köra 1 helt ägg, två äggulor, 3 dl kokande vatten samt smaksätta med kanel och vaniljpulver. Först hade jag det i kaffet, så att det blev som en jätte-latte. Sen drack jag det helt sonika direkt som det var. Provade också med kakao, men det gillade jag inte nå´t vidare….

"It´s not today que le ciel me tombera sur la tete"

Luccy
0

Tungan ute En till i gänget!!!!

flikkan77
0

Jag hade jätteproblem med äggmjölken ibörjan, de tre första gångerna kom den upp efter 10-15 minuter. Obestämd

Sen är jag lite, tja kanske korkad?, så jag testade igen efter någon månad och nu fungerar det bra. Började med att byta ut en deciliter vatten mot grädde och sen har jag minskat på den och nu är det nästan ingen grädde alls. Tror den sista lilla gräddskvätten mest är psykologisk. Oskyldig

[Pennylane1]
0

jag mätte i morse med min baktermometer och den gick upp över 70 och sjönk till 70 som den höll ett bra tag… rumstempererade ägg och smör.

flikkan77
0

Hur länge kan man ha ett ägg i rumstemperatur innan det blir dåligt? Kan det stämma med i alla fall 4-5 dagar?

Medeltempen ligger nog på ca 18 grader hos oss.

[Pennylane1]
0

Det var någon som skrev att man kan ha dem i rumstemperatur väldigt länge. Minns inte men någa veckor var det i allafall.

flikkan77
0

Tja, ett äggpaket räcker ju inte några veckor direkt. Oskyldig Ska bara övertala maken om att det går med, han är sådan som kan slänga min grädde bara för att den gått tre dagar över "bäst före datum". Skrikandes

babybel
0

Här i England är det ingen som förvarar äggen i kylen! Jag var enormt skeptisk och anti i början, men min sambo försäkrade mig att inget otäckt skulle hända om äggen stod på köksbänken istället… och till slut fick jag ju faktiskt ge honom rätt!!

Nu räcker ju inte äggen så länge nuförtiden  Flört, men ett par veckor i rumstemperatur är nog helt okay…

I never worry when I get lost. I just change where I want to go.

Luccy
0

Jag har mina ägg i skafferiet som ligger på lite högre temp än kylen. Dom håller jättebra där o länge. Nu står ju inte ägg så länge hos mig numera, men förr så.

Ställer man dom med spetsiga toppen nedåt så håller dom ännu längre Glad

flikkan77
0

Då är det bara maken som ska övertalas, kanske kan börja med att ha framme fyra ägg i taget så att de räcker till två äggmjölk om dagen också ta fram efterhand. Det gäller att vara klurig när det ska luras! Glad

Andina
0

Förr i tiden, före kylen, förvarade man också ägg i dåtidens hushåll…  Då användes skafferi och möjligtvis jordkällare (alla hade ju inte värpande höns). Så - det ska nog gå bra att förvara dem utanför kylen ett bra tag.

Å andra sidan så kanske en hel del av dessa "förr i tidens"-människor är just på andra sidan…

;-)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

flikkan77
0

Vår jordkällare är otäck! Men vi har faktiskt en. Glad

Jag har faktistk lagt fram fem ägg i en skål på bänken nu och det verkar gå bra. FörvånadFlört

[Pennylane1]
0

jag läste någonstans att hållbarheten sjunker 4-5 dygn när man förvarar äggen i rumstemp. jag tror alla vi äter äggen gott och väl 4-5 dagar före bästföredatum ,Flört jag lägger några i en skål och fyller på allteftersom.

Popruta
0

Hm nu har ni fått mig nyfiken också.. :-D

Men om man gör äggmjölk men inte dricker upp (smaksatt med tex kanel) går det bra att värma i micron sen utan att det blir konstigt?

Andina
0

Jag värmer min äggmjölk - på platta visserligen eftersom jag har andra motstånd mot micro - och det går alldeles utmärkt. Jag rör/vispar under tiden, för jag vill gärna ha det lite 'fluffigt' - till min ägg-cappuccino.
Dricker jag den kall så skakar jag om äggmjölken ordentligt dagen efter.

Jag använder en "termos-mugg" (som kunde varit bättre betr behållningen av värmen…) att ha äggmjölken i. Men ska jag värma den så åker den ner i kastrullen som jag se'n ställer på plattan. Så oavsett du vill värma i micro eller på spis så fungerar det bra. Ett bra tips är dock att skaka/vispa ganska rejält innan du ställer in den i micron - och kanske även efteråt.

Annars - no problemos!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga

Popruta
0

Tack så mycket! Blir att testa imorgon då, ska bli spännande!

(nu är jag nämligen mätt som en plätt… :D)

magma
0

Om nu äggen skulle råka vara befruktade (tex om man köpt dem hos en granne), så kan det vara bra att veta att kycklingens utveckling startar någonstans vid 22 grader eller strax däröver om jag minns rätt.

[Pennylane1]
0

Men inte om de varit kylda emellan väl?

magma
0

Jojemen:) Man kan förvara ägg svalt i upp till 10 (14???) dagar innan man börjat "värma" dem så kycklingen börjar utvecklas. Nu har jag inte mina hönsböcker bredvid mig, annars skulle jag ta reda på dagantal och gradantal mer noga, men det var något sådant.

flikkan77
0

Magma: Men hjälp! Nu ska vi inte skaffa höns förrän till våren men det där lät lite otäckt. Vill ju inte få en halvfärdig kyckling i äggmjölken! Det tar väl några dagar innan ägget börjar bli kyckling men bara tanken av det är lite läskig.

Hur fort blir ägget en kyckling? Vill veta ungefär hur lång tid jag skulle ha på mig att använda ägget.

magma
0

En kyckling är klar på 21 dagar.Tungan ute

flikkan77
0

8 Då har man ju inte så många dagar på sig att äta ett ägg. Hur länge tycker du man kan ha ett ägg i rumstemperatur och ändå sen kunna äta det?

Är så blödig ibland så skulle jag råka knäcka ett ägg med en halvfärdig kykling i så skulle jag försöka "laga" den.Oskyldig Kan man ha höns utan tupp? Har för mig att jag har hört att höns vill ha en sådan för att trivas bättre.

Anna63
0

Jag såg ett program där man visade att ägget genom sitt skall har sitt eget skafferi.. Och kan därigenom förvaras utanför kylen.

En tanke dök upp..

Det sägs det ju att ägg tar åt sig smak om man har det nära lök tex. Undrar vad som händer om man lägger 1 ägg och en öppnad vaniljstång eller en kanel stång i en påse Kan ju bli en hit i frukost bordet att få ett ägg med smaksättning.

Det kommer nog att dröja innan jag dricker min äggmjölk som den är men skall defenetivt använda den som latte mjölk. Vart kanon med den gamla mixerstaven. ( kom den till användning igen).

Men jag kan hålla med om att det var mer gott en ogott Flört

flikkan77
0

Tänk sen när jag har egna höns!

#35 Ska ägget ta åt sig smaken genom skalet då? Eller menar du med kokta ägg?

Kan inte äggsmaken vara olika beroende på vad man matar hönan med också?

lizaohman
0

VA, kan man kläcka äggen? Kan jag få kycklingar genom att lägga äggen bredvid elementet?

[Pennylane1]
0

om dom är befruktade , fast jag tvivlar på att de blir helt fullgågna?

Hade min engelske svåger här över natt och jag berättade om äggmjölken och att det går att förvara äggen i rumstemperatur men att om det var "Farmeggs and they have a cock there they might turn into chickens…"  han garvade läppen av sig närapå… kom på att rooster kanske var ett bätre ord…

Effie
0

#37 de ska väl ha en jämn temperatur. Och så ska de vändas med jämna mellanrum. Har en gång haft en äggkläckningsapparat hemma, och det blev en del söta kycklingar.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

flikkan77
0

#38 Den där var riktigt, riktigt bra! Skrattande En sådan sak hade jag också kunnat säga.

lizaohman
0

I så fall, Flikkan77 (ja, och Pennylane1 också förstås) hade du varit i gott sällskap. Såvida det inte är en vandringssägen, så sa Yngve Holmberg (fd högerledare och landshövding) på en flott middag, antagligen i USA? att middagen var utsökt och "my thanks to the cock" :)

[Pennylane1]
0

men visst LÄRDE man sig i skolan att tupp heter cock? All stupid things I know I learned in school!! All good things I know I lerned on KiF Flört

sqrulan
0

Glad Japp, äggmjölk är gott! Har nyss testat med vanilj och kakao och det påminner lite om varm mjölkchoklad, hoppas bara att jag kommer att må bra av det också.

flikkan77
0

#42 Frågade min man som läser och skriver mycket på engelska, översätter bland annat en del, och när jag frågade vad tupp heter så sa han cock. Glad

Effie
0

#38, 42 etc. Jag slog upp "tupp" i Skolverkets lexikon på nätet. Det heter "cock". Sedan vände jag på det och frågade vad "cock" blir på svenska. Det var mycket. Kompis, fågelhanne, skitsnack, k-k, hane på gevär, hövolm, kran… så cock var rätt, men vill man missförstå så kan man ju alltid göra det. Rooster är amerikansk engelska.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

flikkan77
0

#42 Ibland kan missförstånd vara lite kul med! Finns ju rätt många ord med som kan betyda samma sak.

Får får får?… Nej, får får lamm!Flört

[Pennylane1]
0

nja jag tror att man idag inte använder det i engelskan för tupp för det ger sas fel associationer, jag tror inte han VILLE missförstå men det var nog svårt att låta bli Flört

flikkan77
0

#47 Hade någon sagt så som du sa till mig så hade jag också missförstått. Inte med vilje allså utan för att det bara skulle bli så. Jag menar, hur ofta hör du ordet cock där det menas tupp? Glad

magma
0

Nu har jag rotat fram hönsiga boken:) Det verkar inte vara någon risk för att det börjar utvecklas en kyckling vid bara 22 grader, jag kom ihåg fel! Det ska vara över 30 grader.Tungan ute Så det borde vara riskfritt att ha dem på köksbänken.

Om kläckning utan höna så står det såhär (sammanfattat) om förvaringen innan man börjar förvara dem i en äggkläckningsmaskin:

Ägg som ska kläckas kan man spara i runt 10 grader och upp till 10 dagar- sedan avtar befruktningen. De förvaras med den smala änden nedåt och kartongen ställs lutande och vickas två ggr/dag.

I äggkläckningsmaskinen så vänds de sedan minst 3 ggr/dag.

Isa56
0

Nu har jag också testat äggmjölk o tog bara lite pepparkakskrydda. första klunken sände mig tillbaka till barndomen. Min mormor kokte mjölk och la i en klick smör när jag var förkyld, jo hon smorde in bröstet och la på en bit kamelhår också( gamla huskurer)Skrattande. Det här ska jag göra fler gånger det var gott.

*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻

Sheena
0

Har funderat på om man som vissa gör livnär sig enbart på äggmjölk under en period får man verkligen i sig tillräckligt med protein??

Har kollat lite på minmat då jag funderar på att testa under några dagar en det ser ut som att det blir alldeles för lite protein, om jag nu räknar rätt.

Tanke om detta, eller kanske förklaring??

flikkan77
0

#51 Det där undrar jag med, hur får man till det med proteinet?

linda85
0

Jag har också varit skeptisk till äggmjölk men känner att jag nu måste prova! En del verkar använda hela ägg och andra tar bara äggulor, vad blir det för smakskillnad?

Nån som testat båda som kan ge en novis på äggmjölk lite tips?

linda85
0

Jag har också varit skeptisk till äggmjölk men känner att jag nu måste prova! En del verkar använda hela ägg och andra tar bara äggulor, vad blir det för smakskillnad?

Nån som testat båda som kan ge en novis på äggmjölk lite tips?

Sheena
0

enda skillnaden jag märkt är att om man har med mycket vita i blir det lite fluffigare och man får skum på toppen, vilket vissa vill ha och andra inte.. sen har det väl o göra med det jag frågade om tidigare, proteiner o sånt..

[Pennylane1]
0

om man räknar som många säger med 1 gram per önskad vikt, 8 ägg ger  61 gram protein. Ska man bara äta äggmjölk så måste man nog äta så många för att inte få i sig för lite näring.

linda85
0

# 55

ok! jag tror jag provar utan äggvita till att börja med!

magma
0

Helt utan äggvita kan nog bli för lite protein, ja.

8 gulor ger bara 18 gram protein medan 8 hela ägg ger 55 gram (räknar med Calcounter fortfarande).

En god idé kan ju vara att man gör en god omelett på vitorna varje dag, med varierande tillbehör, plus ett extra ägg.

jejjja
0

Idag provade jag äggmjölk på fyra gulor och lite kakao. sötningsmedel och 50g smör och tre dl vatten. Gud vad gott det blev, det blev mycket mer fluffit skum än när man hade hela ägget. Konsistensen blir nästan att bara dricka skum men det mättar vill jag lova. Och det går inte sluta förens allt är slut hihiTungan ute

StinaLisa7
0

Idag har jag testat detta för första gången och oooh så gott det blev, vilken klok uppfinning!! Jag hade bara i lite kakao och kanel. Att dricka lite sånt här funkar ju helt klart när man är lite sugen.

Men jag ska bara göra halv sats nästa gång *fniss* (gjorde på 3 gulor + 3 dl vatten + 50 g smör) i min Magic-Bullet *fniss*, det rann över Skrattande, väldigit mycket över…

Har nu torkat köksbänken och ställt bulleten upp och ner så den goda mjölken kan rinna ur. Sitter nu här och väntar på att mitt the ska dra så jag kan testa om jag kan ersätta min gräddskvätt med detta.

flikkan77
0

#60 Låter som första gången när jag gjorde det med stavmixern, det var äggmjölk i halva köket och på hela mig. Fast vovvarna blev glada. Förvånad

jejjja
0

Jag kör med elvispen i en stor skål. Tungan uteFlört

flikkan77
0

#62 Har inte ens tänkt tanken att det skulle gå att använda elvisp! Förvånad Nästan pinsamt…

jejjja
0

Jo det fungerar alldeles utmärktFlört

GreenWorm
0

lizaohman, jag funderar över det du skrev i #9 om ett gift i äggvitan, vad är det för gift? Det enda jag vet att jag har hört som skäl till att inte använda råa ägg är salmonella vilket vi ju, tack och lov, inte behöver bekymra oss om i sverige.

Eller nån annan som vet?

PiaC
0

Hej!

En del skriver att dom blandar äggmjölken med vanilj, är det vaniljsocker då?

Hur blir den i kylen, klumpig?

Stelnar smöret som i mat?

Pia

flikkan77
0

#65 Du kan läsa om äggvita och avidin här.

Förstår det inte tillräckligt bra själv för att förklara. Glad

diondra
0

När ni gör äggmjölk, använder ni vanligt smör eller osaltat?

Lava
0

#68 Jag använder osaltat, men det är en smaksak.

MariaTherese
0

Jag använder "vanligt" och tycker det funkar jätte braGlad

linda85
0

Nu är jag fast! Jättegott! Men jag förstod inte förrän jag drack det andra gången!

Luccy
0

Flört Jag måste dra ner på äggmjölken jag är "portad" hos äggköparen vill ni läsa mer kolla min blogg

magma
0

#66: Nej, inte vaniljsocker skulle jag tro utan ekologisk hel, mald vaniljstång som finns att köpa som ett pulver i en liten glasburk. Här finns den både hos Ica och Konsum numera.

Andina
0

#72 - Skrattande Undrar om inte "bondmoran" skulle tänka om lite och investera i en eller annan höna ytterligare och därmed få merförsäljning till den troligtvis bästa äggkund hon någonsin haft!
Tipsa henne om det!
Vem vet hur många i trakten som du kommer att inspirera - ser inte "bondmoran" till att ha tillgång till tillräckligt mycket ägg jämfört med efterfrågan, jag då går också försäljningen ner till slut…

Kul 'incident'! Tack för den 'storyn'!

Luccy
0

Skrattande Hon sa det nog mest på skämt, tror inte hon vill ha mig krypande som en tjuv om natten i hönshuset.

Greddelin
0

Äggmjölk innehåller alltså ingen mjölk…?

flikkan77
0

#76 Nä, ingen mjölk alls. (Jag har dock en skvätt grädde i min.Glad)

jejjja
0

Ja det går ju en del ägg. Det är så roligt för gubben köper cigg, jag har slutat för tre veckor sedan och nu är jag beroende av ägg. Så fort jag går in i en affär så nog har jag med mej ett packe ägg med mej ut. Gubben undrar om jag tror att det tar slut på äggen  på affären efter som jag kommer hem med mer. Nä du röker jag äter ägg. HAHATungan uteSkrattande

Bin555
0

Nu har jag också testat! Och det var väl inte någon helt oanjenäm upplevelse men jag klarade inte av att dricka ett helt glas. jag undrar om det går att ta mindre smör för det är det som spökar.

Annars är det ju en oerhört praktisk dryck för även om jag inte fick i mig allt så var jag mätt väldigt länge.

Luccy
0

Tungan ute Röka är farligt o Äggmjölk är bara gott Kyss sa hon som snart varit rökfri i 6 mån.

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.