Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 4350 ggr
solmar
0

småäter

Är nu inne på min tredje dag, kännt mig lite yr och illamånde ibland.

Men det känns som jag är sugen jämnt går och småäter ost  och nötter mellan måltiderna som består av proteiner och grädde med lite grönsaker.

Kan det vara bra att småäta sådan fet mat hela tiden.

Men jag börjar känna mig piggare och smaklökaran har förändrats. Åt lite olika nötter bla casew nötter som jag har tyckt så mycket om men nu var de aldeles för söta, konstigt.

Jag är rädd att jag går upp i vikt istället.

-Krista-
0

Ost är väl helt ok, men många nötter innehåller rätt mycket kolhydrater. Jag blev väldigt förvånad över att just cashew innehåller så mycket kh (upp till 30 g/100 g - beror på vilken tabell man läser i, men jag tror jag sett allt från 25-30 g).

[Anega]
0

Ingen aning om hur det är generellt, men jag småäter gärna ost och nötter och jag är smal år efter år.

andreas0
0

#0, Det gör ingen skada att småäta så länge det är "tillåten" mat man småäter. Fast nötter är som sagt inte det bästa man kan äta.

Att du är lite yr och illamående är normala övergångsbesvär.

nyborjare08
0

Att man känner sig sugen och att hungerkänslorna spelar spratt med en i början är inte ovanligt! Om du är hungrig - ät! Glad Efter ett tag brukar suget och hungern normaliseras.

Och välkommen, förresten! Cool

solmar
0

Jisses, då ska jag sluta med nötter, trodde faktiskt att det var bra mellanmål.

nyborjare08
0

fineli.fi har en bra livsmedelsdatabas i alfabetisk ordning där du enkelt kan hitta kolhydratinnehållet. Vissa nötter är bättre än andra, makadamia och paranötter har lågt kolhydratinnehåll. Visst kan man äta andra nötter också men eftersom vissa kan vara ganska kolhydratrika så kan man lätt få i sig mycket kolhydrater av en liten mellanmålsmängd. Ost är i så fall "säkrare" mellanmål eftersom det inte innehåller så mycket kolhydrater, och fet ost mättar bra.

Margareta (sajtvärden) har lagt ut en bra lista i någon tråd här, med nötters kolhydratinnehåll. Jag hittar bara inte tråden nu…

Babz
0

Margaretas info om olika livsmedel ligger under Artiklar. Klicka på knappen uppe till vänster på sidan.

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

cizu
0

Hej solmar. Jag trodde också att nötter var ok. Ska börja med lc kost om några dagar. Håller på att informera mig och  försöker läsa på. Behöver hjölp vad ska jag läsa? Jag menar  typ resept o så.

Babz
0

cizu - Här hittar du Kostdoktorn - mycket bra info om lågkolhydratkost, diabetes m.m.

Annika Dahlqvist har ett Kostprogram för LCHF här och en Introduktion här

På startsidan här på kolhydrater iFokus finns en artikel "LCHF-Folder" som du hittar om du scrollar ner en bit.

I vänstermarginalen här på sidan hittar du en massa recept och annan info, rubrikerna kommer fram under listan med inlägg om du scrollar ner en bit.

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

cizu
0

Tack Babz Känner mig ny och lite vimsig, även ovan vid datorn men jag hittade en del tips. ska försöka komma igång så fort som möjligt.