Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettfrågelåda-minmat
Läst 1898 ggr
anettean
0

kolhydrat procent på minmat

Hej. är ny på detta… Undrar lite om hur många procent kolhydrater per dag man bör ligga på för att gå ner i vikt. Om man äter mejeriprodukter kommer man snabbt upp i mängd. Jag är redan på 19 procent idag och då har jag bara ätit en dl fil + ett flatbröd. pannbiff med sås till lunch och en näve pistagenötter + lite ost. Ska man inte ligga på 2-3 procent per dag i kolhydrater?

Mervi
0

Man brukar säga att ca 5 % kolhydrater. Men 5 % säger ju ingenting om mängden bara hur mycket av det dagliga intaget kommer från kolhydrater. Om man skriver in maten i MinMat och kollar in hur många gram kolhydrater det blir. De flesta här håller kring 20 gram.

Mejerier (undantaget smör) ger mycket kolhydrater, och lika så brödet. Nötterna innehåller också en hel del.

Lycka till.

.

magma
0

Flatbrödet och nötterna är de värsta bovarna skulle jag tro. Pistagenötter har väl runt 30% kolhydrater?  Kanske har du också ätit väl lite fett, och då blir fördelningen fel till kolhydraternas fördel.

anettean
0

ok tack för svaren. menar ni att jag ska utesluta mejeriprodukterna för att gå ner snabbare?

Babz
0

Det är många som skippar fil eftersom det innehåller relativt mycket kolhydrater / lite fett. Själv har jag käkat 2 löskokta ägg till frukost i stort sett varje dag sen mars 2006 - än har jag inte blivit less!

Om du inte kan tänka dig något annat än "filfrukost" föreslår jag att du "fettar upp" den med creme fraiche eller grädde och att du kanske håller igen på nötterna en del.

Mer fett i maten gör att du blir mer mätt av mindre mängd mat. Se bara till att du väljer bra fett - smör, kokosfett och ev. kallpressad olivolja.

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

nyborjare08
0

Hej och välkommen hit! Glad

Jag tror inte att du helt behöver utesluta mjölkprodukter, men håll dig till de fullfeta varianterna. Dvs turkisk/grekisk youghurt, grädde, creme fraiche, etc. Macadamianötter och paranötter har lågt kolhydratinnehåll och är goda! Tungan ute

Ät tills du blir mätt av "tillåten" mat är väl det enklaste rådet jag kan ge. Jag tycker inte att du behöver ändra så mycket nu om du bara har hållt på ett kort tag. Ge det lite tid. Om du får den effekt du vill ha är det ju toppen och bara att köra vidare! Om du om några månader fortfarande inte fått resultat DÅ kan du fundera på om du ska utesluta saker.

Lycka till!

berndt
0

Olika människor reagerar på olika saker - somliga har berättat om problem med mejeriprodukter, Skaldeman skriver i sin bok om nötter.. man måste prova ut vad som passar och inte passar.

Jag misstänker att mejeriprodukter inte passar för mig så jag kommer nu att hålla paus med dem för att se om jag får mera fart på viktminskningen. Mina kolhydrater har legat på c < 5 % dagligen och fettet på 75-80 %.

Sajten innehåller massor med trådar om olika problem - sök med sökfunktionen uppe på sidan så hittar du säkert passliga diskussioner!

Lycka till!

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

anettean
0

tack för hjälpen. jag ligger nu på 40 gram kolhydrater. Det är alltså dubbelt så mycket som jag bör äta per dag?

Mervi
0

Du kan äta 40 gram om du med den mängden går ner i vikt. Det vet du bara genom att testa. Mjölkprodukterna, helst de fetaste, är inte det första man plocka bort. Men ta bort brödet och nötterna.

Det finns inga bestämda mängder utan var och en får prova själv, vi är så olika. Jag måste hålla mig under 10 gram helst ännu lägre med kolhydraterna för att överhuvudtaget ha en chans att minska i vikt. Andra kan äta betydligt mer.

Lycka till!

nyborjare08
0

För att öka din förvirring Flört så kan jag säga att det är olika! Vissa personer kan mycket väl äta 40 g kolhydrater och mer än så om dagen och ändå gå ner i vikt. Andra måste vara striktare. Personligen varken väger eller mäter jag men jag håller mig till livsmedel som innehåller max 5% kolhydrater.

Men en bra riktlinje till att börja med kan vara max 20g kolhydrater per dag. Efter ett tag kan du experimentera lite så du hittar en nivå som du trivs med och som funkar för dig.