Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-på-stan-hur-gör-jag
Läst 15632 ggr
callerobertsson
0

Måltidsersättning utan kolhydrat

Finns det någon måltidsersättning eller bar som inte innehåller kolhydrater (eller väldigt lite) och massor av fett?

Har hört att grav undernärda kan få en väldigt fet form av måltidsersättning. Nån somkänner till det?

mvh

/Calle

mikaelj
0

Riktigt fett & salt potatismos hörde jag något om från en sjuksköterska. Inte kolhydratfritt dock. (men det kanske är en bra idé för underviktiga, eftersom de ju inte har något kroppsfett)

Aniara4
2

Det finns näringsdrycker på Apoteket, som man ger till undernärda patienter och äldre, men den innehåller både mycket fett och mycket socker (och protein och mineraler).

Ett alternativ om man av någon anledning inte vill/kan laga mat är kanske proteinshakes, som finns på gymaffärer och liknande. De brukar vara extremt fettsnåla, men om man byter ut en del av vattnet mot grädde blir det bättre. Sen kan man ju diskutera sötningsmedlen också, men det är en annan diskussion.

Vill man öka fettet är det bästa sättet att äta kokosfett eller ha det i te eller kaffe. Kallpressat kokosfett är riktigt gott att äta med sked! Tungan ute

Maia
0

UNICEF delar ut jordnötskräm till svältdrabbade. Säkert är det en del socker i, men framför allt fett och protein skulle jag tro.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

callerobertsson
0

Jo, tackar för svaren. Men som sagt söker jag något utan kolisar.

Maia
0

Lycka till med det då!

[tillbakalutat]

sarag
0

Om man gör äggmjölk med mycket lite vatten.

Dvs Smält fett, smör eller cokosfett ett ägg och några äggulor. Sen lite hett vatten och vispar. Man kanske måste hetta upp i vattenbad eller mickro för att det skall bli "tillagat".

callerobertsson
0

#6: Hmm, låter intressant. Jag tänkte egentligen om det fanns nått färdigt att köpa, men det kan ju vara kul att exprimentera lite själv.

Har en idé att använda riven kokos och smält kokosfett för att göra energi-bars som är fetare (och godare) än min hemmagjorda pemmikan.

chilisalsa
1

Jag skulle rekomendera något proteinpulver, finns många att välja mellan. Ett billigt kassein (mjölkprotein) är http://www.gymvaruhuset.com/?pid=195673. Nackdelen är att det är sukralos i det. Det finns andra proteiner som vassleprotein men det kan i större dos ge något insulinpåslag.  

Vill du komma något billigare undan så kan du ex.vis välja något sojabaserat. Exempelvis http://www.naturell.se/default.php?p=prod_sojapro och blanda med helmjölk, eller ännu hellre vatten och grädde. Sisst jag köpte sånt  kostade det ca 140 kr för en 1kg-hink på Hemköp. Det var iofs ett tag sedan. Använder det mest i matlagning till att reda och likn.

Medarbeterare på Kost

Fetrik-Snubbe
0

Lykkes eller andra kh fria fläsksvålar med aoili. Tungan ute

Lava
0

Tänker du på Calogen? Det används inom vården men är väl inte en måltidsersättning, utan mer ett komplement. Det innehåller inga kolhydrater.

Fettinnehållet är raps- och solrosolja… vet inte om det är så bra ur omega 6-synpunkt…

vargensmat
0

Håller med #6 - äggmjölk är väl rätt svårslagbart! Såg ett recept häromdan här på sajten och bestämde mig för att köra det ISTF proteinpulver i samband med styrketräning - känns ju otroligt mycket "naturligare" med detta:

1) Koka upp vatten

2) häll 2dl kokhett vatten i en mugg

3) bryt ner 2 ägg i vattnet

4) klicka ner en rejäl smörklick i vattnet

5) blanda med en gaffel

6) krydda med kanel eller något annat gott

[Pennylane1]
0

koagulerar inte ägget om man knäcker ner det i hett vatten? Man brukar ju mixa medan man häller på vattnet för att undvika det?

Per_W
0

Det trista svaret är nog dessvärre att det inte finns något bra måltidssubstitut på marknaden! De bars som är märkta med "Low Carb" är proppfulla med sockeralkolholer av olika slag och de bars som är märkta med "Low GI" är proppfulla med fruktos.

Om du verkligen behöver en bar så gör din egen. Ta 85 % mörk chocklad och blanda i lite nötter typ. Eller gör ischoklad av kokosfett och choklad. Inte helt kolhydratsfritt men bättre än det som finns på marknaden.

glitterfisk
0

Varför vill du ha måltidsersättning?

För att ha något lätt och snabbt och ta med? Eller av andra skäl?

När jag ska iväg och inte orkar hålla på med maten, brukar jag koka 3 ägg, lägga i en plastpåse i handväskan och en tub majonnäs. Sedan skalar jag bara ett ägg, klenar på lite majjo och biter. Vet inte om det är måltid, eller ersättningObestämd, men funkar.

callerobertsson
0

#10: Ja, det tror jag det var.  Men priset är 948 kr/l på apoteket så det är otänkbart.

#11: Jag ska prova äggmjölk

#13: Jag misstänker att du tyvärr har rätt.  Jag testade lite ikväll med att blanda riven kokos med smält kokosfett och låta det stelna.  Ätbart som det var men det går säkert att få det smaka bättre med lite kakao, eller liknande.

#14: Anledningen är att jag springer långt, riktigt långt och då behöver få i mig energi och näring. Sprang 8 mil i augusti och kommer att springa 12 mil i maj och 16 mil nästa augusti.  När jag är ute så länge känns det bra att fylla på reserverna lite.  På kortare sträckor typ 3-4 mil klarar jag mig fint med vatten.

Dessi101
0

Atkinsbars?

Finns i många livsmedelsbutiker. Dock innehåller de nog sötningsmedel men jag brukar ta en om något annat alternativ inte finns för tillfället.

vargensmat
0

#12 - det är möjligt att det koagulerar något lite - om man inte gillar det kan man använda mixstav, jag har kört utan då jag inte har någon på jobbet :)

Maia
0

#12 Mixer är inte nödvändigt.

Börja med att lägga smöret i botten på en mugg och häll sedan på kokande vatten så att smöret smälter.

När du sedan knäcker ner äggen (eller lägger ner äggulorna, eftersom en del inte vill ha med äggvitorna) så vispar du samtidigt häftigt med en gaffel eller lägger i äggen och snurrar sedan en ballongvisp mellan händerna i muggen (du blir din egen mixer, ett väl beprövat knep).

[tillbakalutat]

glitterfisk
0

#16 Atkinsbars år jag ibland tidigare men efter någre månader utan socker eller sötningsmedel smakar de vedervärdigt. Spottade sist jag försökte…

#15 Det förklarar saken. Då skulle jag också tro att äggmjolk är den bästa energidrycken.

[Pennylane1]
0

#318 jo det tror jag alldeles säkert att det går, det var det här med att knäcka ner äggen i kokande vatten som jag tyckte lät vanskligt, med mixa menade jag i den bokstavliga betydelsen, alltså blanda, sen om man har en elektrisk mixer eller agerar en själv spelar mindre roll!

Dessi101
0

#19: Haha! Jo jag får lätta kväljningar när jag känner lukten. Men if u gotta go u gotta go ;)

glitterfisk
0

#21 av äggmjölk?

jag tycker att det är så gott att jag får ransonera. Men smaken är som baken…Glad

jenpa74
0

Jag har en kompis som äter ett pulver som heter extravaganza. Hon äter inte lchf, utan bara pulver för att gå ner i vikt. Hon har tappat drygt 10 kg på fem veckor. MEN, hon påstår att kolhydratsinnehållet endast är 12%, jämfört med många andra pulver om har mellan 30-60 %. Antagligen är det inget fett i kan jag tro….. och jag tar inte på mig ansvaret för att detta är ett bra pulver, men som sagt, inte så mycket kolisar i alla fall.

HanneU
1

På kortare sträckor typ 3-4 mil klarar jag mig fint med vatten. Ja, allt är ju relativt!! Jag brukar ta dig som exempel när folk hävdar att man ju tyvärr inte kan utföra kroppstungt arbete utan kolhydrater….. Hejja!!

SvartKaffe
0

Varför inte testa att hacka nötter och mandel, blanda med kokosflingor. Smält kokosfett och choklad och blanda med de torra ingredienserna. Bred ut på bakplåtspapper och låt ställ svalt att stelna. Skär i bitar.

Har inget exakt recept men gjorde något sånt förra julen som inte var helt fel. Kanske funkar som energibars också??

monkan
0

Markazits har en sån typ bar i sin receptsamling - visserligen med lowcarb müsli, men kan säkert bytas ut mot hackade nötter http://www.markazits.com/diet/recept.pdf. Sök efter Müslibräck

Calmare
0

Intressant tråd Glad

uzie
0

Var inne på en hälsokostbutik på jakt efter proteinpulver för att ha som nödproviant när jag inte har ork eller lust att laga mat. Jag jobbar skift och kommer ibland hem hungrig mitt i natten eller skall gå till jobbet klockan 3 på morgonen och har glömt att förbereda med kokta ägg eller dyl i kylen.

De var chockade över att nån bara kunde komma på tanken att äta enligt LCHF men visade nåt pulver som innehöll i princip bara protein och mycket få kollisar. Kommer inte ihåg vad pulvret hette för jag hade för kul åt deras chock för att memorera det men det var en jätteburk för ca 4-500:-. Tyckte det var för dyrt så jag köpte inget den gången och det fanns inte nån möjlighet att få provsmaka det först.

pokergirl
0

Hur är det med Holistics proteinpulver?

vargensmat
0

Holistics proteinpulver innehåller runt 10% kolisar (troligen från Laktos) - provade lite sånt före nyår - inte skoj direkt, men går ju om man har mycket bråttom!

Pasi
0

När du springer långt så vill du ha mycket energi… massa protein är onödigt och tungt…och det bör vara så energitätt att det inte tynger för mycket!?

Pemmican - nästan oslagbart!Glad
Fet ost eller grädde - hyfsat energitätt.
Mitt recept på mandelkaka - ca 70% fett…inte helt illa då det nästan är lika fett som smör.Tungan ute
Macadamianötter är inte heller fel.

Sanna1
0

Great Earth Best Whey proteinpulver innehåller "bara" 7% kolhydrater, sockerfritt och utan aspartam.Blanda den med grädde och smör….Lång mättnadskänsla.