korv...
Hej. Jag älskar Sibyllakorv som innehåller 220kcal, 8,5g protein, 2,5g kolhydrater, 19g fett. Varför är det inte bra att äta korv? Den innehåller ju så lite kolhydrater… Undrar också om man får äta sås gjord på 1dl grädde och 1dl tomatjuice som innehåller 80kj, 1g protein, 4g kolhydrater, 0,5g fett, 1g fibrer, 0,2g natrium och 6,1g lykopen. Får man äta vispad grädde med osockrade hallon och blåbär? Tacksam för svar, jag har nyss börjat med dieten. MVH Anna

men sibylla korven på plåtburk tror jag innehåller mindre kolisar än 8,5. Det är nog den enda korven jag äter. =)
det är inte bra att äta de kolisarna, eftersom det oftast är potatis sträkelse, eller någon form av gluten mjöl i korv som utfyllnad. Ibland har de också tillsatt socker eller liknande.
Samt att korv oftast innehåller förtjockningsmedel och liknande e-kemikalier Som vi inte vet om de är nyttiga eller inte.
Man akn göra egna korvar som är helt fria från sådant och mycekt nyttigare. Men det kan vara lite jobbigt.
begränsar man sig och är medveten om sitt "övertramp" inte äter korven så ofta och att man är medveten om sitt val av extra kolisar ser jag inget fel i att äta korv. Men bestämd dig för en sort, max 2.
själv äter jag någon gång ibland (varannan månad ungefär), sibylla korv, eller bullens pilsnerkorv. (då äter jag itne en hel burk själv, utan delar med min kära pojkvän). Men annan korv äter jag inte.
Jag brukar äta korv då o då, brukar köpa dem på Lidl finns massor där som har från 0-1g kolisar per 100

börjar gilla lidl mer och mer, kan det vara för att de inte har svensk mat utan mat som ännu inte hunnit påverkas av nyckelhålet?
Ska till lidl och kolla här i stan, fast jag är juförsig inte så förtjust i korv, men någon gång kanske det kan avra trevligt. =)

Det finns ibland en del tysktillerkade korvar i butikerna, bl.a. Bratwurst, de brukar ligga bra till med kolhydrater. Smakar dessutom riktigt bra.
"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk
Kolla även hos ICA, deras Kabanoss mm innehåller mycket köttråvara och lite kolisar.
Som sagt; Lidls korvar har ofta ett väldigt lågt kolhydratsinnehåll och få kemiska tillsatsämnen. Böklunders korv funkar också, ICA brukar ha dem. Beträffande grädde och osockrade bär går det alldeles utmärkt att äta. Men många av oss upplever att grädden stoppar upp viktnedgången och för mig personligen triggar det helt klart sötsuget som jag försöker bekämpa med näbbar och klor! Medn det är inte likadant för alla, en del klarar grädde galant.
"It´s not today que le ciel me tombera sur la tete"
# 1 men de innehöll 2,5 kh inte 8,5 (det var proteinet som var 8,5) det låter väl ganska ok!
ottobus: Jag tycker din korv verkar ok - jag kollar alltid enmmmer och innehåll innan jag väljer korv.
Numer pensionär i Nynäshamn
#0 - Det är nog inte andelen kolhydrater som gör att en del tycker att korv inte är bra mat. Det finns en gammal visa, där refrängen låter:
Ät aldrig korv om du vill leva ett långt och lyckligt liv! Ät aldrig korv för du vet aldrig vad som finns i!
och det kan vara väl värt att tänka på, kanske. Men, naturligtvis äter jag själv tusen gånger hellre en Sibyllakorv än vilket socker som helst i världen. En gräns för 4E% kh håller sig många här till, så det andra du undrar över är nog helt okej. Hallon är bättre än blåbär, men lite blåbär kan du säkert unna dig ändå.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus