Tips om gott grönt te?
Jag dricker svart te men hade tänkt pröva att gå över till grönt tedrickande. Ska vara bra när man har diabetes. Tidigare har jag inte varit så förtjust i grönt te så jag vill ha tips om något sådant som är gott.

Jag dricker ett ruskigt gott chai te som är smaksatt med kanel, kardemumma, peppar, ingefära, muskot och kryddnejlika.
Annars brukar jag gå runt i affären och köpa alla sorter som ser goda ut, te-oman som man är :)

Friggs citron-ingefärate är mitt absoluta favoritte. Dricker minst en kopp varje dag. Annars är Yogi Teas Green Chai också väldigt gott.
Dricker KOBBS EARL Green tycker det fungerar till vardags. Sen har KOBBS ett rättvisemärkt grönt te som jag lyxar till med ibland som smakar mera.
Tar en stund innan man fattar hur mycket lägre temperatur man skall ha på vattnet när man brygger grönt te för att det inte skall bli beskt.
LCHF hälsningar :-).

Dricker gärna Oolongté, små rullade blad.
Dricker på kinesiskt vis; dvs lägger i en liten nypa blad i muggen och häller över aningen avsvalnat vatten(typ 90 gr). Dricker tills det är ca 2 cm vätska kvar i koppen. Då ställer jag undan muggen med ett lock på. Nästa gång fyller jag bara på varmt vatten.
Kineserna själva dricker 3 ggr på varje laddning blad- de säger att första koppen är ltie för stark, den tredje lite för svag, och den bästa då följaktligen nr 2.
Det är ett rätt smaklöst té men fullt med antioxidanter och mineraler, och efter ett tag lär man sig verkligen uppskatta det.

Earl Green är gott om man är van vid svart te. Annars gillar jag grönt te i lösvikt som är smaksatt med grädde, rabarber och vanilj…. smask!! Vet dock inte vad det heter. Kolla i närmsta te-affär =)

Här i Umeå har vi ett tehus där de säljer massvis med teer i lösvikt. Mitt favorit te är en grönt te som heter Grönt och skönt. Så har du något ställe närheten som säljer lösteer så kolla om det finns, jättegott är det iaf:)
Sen kan jag starkt rekommendera yogi teerna som finns på Hälsokosten.
Jag dricker grönt chai te från Karls Kaffe ^^

Grönt té med vanilj. Friggs?
Det enda (!) gröna the som jag gillar (kaffe-oman) är ett med körsbärssmak. Det fanns förut hos cafékedjan Roasters.
Det smakar mums och doftar mums..
#4 Jag dricker en förenklad typ av din metod. Jag tar dock bara teblanden i koppen i början av arbetsdagen och sen häller jag vatten kontinuerligt på den. Misstänker att det är sikverte jag dricker vid slutet av arbetsdagen :D
Teet som jag använder är förresten Jade Rings från Tehuset java i Lund. De har en webbutik men jag vet inte om de säljer Jade Rings där.

Jag vet inte vad märket heter, men de finsn på vanliga ICA, det är tepåsar o det grönateet med hallon är kanon, de har även te med ingefäära för matsmältningen och kanel som är så bra för svulna magar (även om det inte sker så ofta längre)
tänk på när du gör grönt te att vattnet absolut inte får var 100C, låt det svalna nån grad, annars blir teet bäskt.

Ni vet väl att chai betyder te? Grönt te ska egentligen drickas utan smaktillsatser!

Om man skall dricka grönt te utan några tillsatser kan man genom Gröna Draken köpa grönt the Long Jin.
Men min favorit är ändå Kusmi The (tsarens te) som nu är en Paris-firma (Kouschmikoff) . Det köper jag gm en gotlandsfirma som heter Choconet.se. De har ett grönt te som heter Bouqet Vert, som är jättegott.
Jag har tre gröna favoriter från Kahls Te och Kaffehandel
1) Kustfägring (med havtorn, underbar doft och smak)
2) Grön våryra (Starka kryddor)
3) Earl Green
Jag tackar o bugar för alla spännande tips jag fått!

Friggs har goda (som flera redan nämnt). Och så har twinings (?) ett som heter Tchaé oriental. det är supergött! (Är en grön förpackning med lite rött på.. ;) )

Ett lite mer "udda" grönt te som jag (som mest dricker kaffe och svart te) gillar är Gunpowder. Stora hoprullade teblad, ser lite ut som blyhagel, när man brygger det blir det en krutliknande "fällning" i botten av kannan/koppen (därav namnet). Smakar riktigt bra, men man kan behöva vänja sig vid det…
"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk
Jag har hittat mitt absoluta favoritte: Yogi Tea, Green Chai. Pröva det!

Alla yogi-theerna är kanon tycker jag!
Om du är van vid svart te så prova ett Oolong te som är ett mellanting mellan svart och grönt. Det är bara lite fermenterat (halv grönt) så fördelarna från det gröna finns kvar. Jag dricker ett te som heter Tie kuang yuin som är nästan grönt med en härlig god arom. På en teceremoni fick jag lära mig att grönt te dricker man på morgonen och Oolong på dagen och kvällen. På mig stämmer det bra, jag kan inte dricka för mycket grönt te för då blir jag sur i magen men Oolong går bra.
Kustfägring är gott! Men nu har jag nya favoriter, Gröna Madame och Blå Passion, det senare är ekologiskt och ser ut som potpurri med små söta rosenknoppar i!!! Från Kahls.
Jag dricker oftast Friggs gröna teer med smak blåbär, citron&ingefära och pepparmynta. Saknar dock mitt honung i teet… Men köpte FÄRSKT grönt Japanskt te i förra veckan som ska vara ännu bättre/nyttigare än det vanliga gröna teet. Smakar lite gräs, och färgen är läckert grön, men man dricker bara små koppar och det är ju alltid roligt att testa något nytt. kolla på www.carinstea.se

Har de tagit bort Friggs te smak Bergamott hos er också? Jag saknar det otroligt mycket!
Pukka gör en serie med helt underbara ört teer. Det finns en som heter "protect" och är grönt te men jasmin, kardemumma och rosmari.
De har en hel del andra också med bla lakritsrot- supergott.
Jag gillar inte de överparfymerade smaksatta teerna, då tycker jag man ska köpa ett riktigt grönt te.
Här hittar du riktiga kinesiska teer:

Min favorit är Twinings gröna te!

Och Kung Markattas grön te!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Jag har några friggs grönt te med vanilj kvar att dricka, men tänker gå över till roiboos och honeybush istället för grönt te, eftersom de är naturligt utan koffein.
Jag köpte ett grönt roiboos igår hos kaffehandlaren. Smaksatt med nånting tropiskt (den heter caribbean), jättegott.
Har läst på lite och upptäckte att rött roiboos, precis som svart te, är jäst. Vissa kan vara känsliga för detta särskilt om man har problem med candida. Då är ju grönt och vitt (vanligt) te och grönt roiboos bättre eftersom det inte är jäst.
Jag tycker roiboos är bra dels för att det är koffeinfritt, dels för att det inte blir bitter oavsett hur länge det får dra. Honeybush innehåller pinitol som ska hjälpa mot högt blodsocker och öka muskelmassan, så det tänker jag prova härnäst. Honeybush ska också finnas ojäst.
#0, Som lite av en te-nörd så ska jag ge dig lite tips:
(Jag använder ordet tillaga i inlägget, för jag vet inte vad det heter egentligen. Brygga känns fel.)
Först lite tips som gäller all te-sorter:
* Köp lösvikt, inte det där skräpet dom kallar för te som finns i te-påsar.
* Tillaga i en te-kanna. Låt teet ligga fritt i te-kannan, det ska inte ligga i någon kula, någon insats, eller något sådant. Om bladen inte ligger fritt så har dom inte tillräckligt med utrymme att svälla. Häll teet genom en sil när du häller upp i muggen/thermosen/etc. istället. Värm te-kannan med varmt vatten och häll ut innan du lägger i te-bladen och te-vattnet, så inte kannan suger åt sig för mycket av värmen från te-vattnet.
* Värm färskt vatten som du precis har tagit kallt i kranen. Låt det spola någon minut innan du tar vattnet. Låt inte vattnet stå och koka. Detta för att det ska vara så mycket syre i vattnet som möjligt, ju mer syra desto bättre smak.
* Använd en tesked för att dosera. En riktig te-sked inte ett sånt där mått. Det är därför dom heter te-sked från början, för dom är perfekta att mäta te med. Ungefär en rågad te-sked per 1.5 dl vatten.
* Teet ska förvaras mörkt och i en lufttät burk. Så investera i en bra lufttät burk att ha teet i, inte en glasburk får då är det inte mörkt. Gör man detta så håller bästa tesmaken i sig i två år. Gör man inte detta så håller den i sig i ett par veckor. Låter man det ligga kvar i påsen man transporterade hem teet i så försvinner en massa smak inom bara ett par dagar.
* Vill du ha det bästa teet så köp dom sorterna som inte är smaksatta med annat, till dom smaksatta teerna så använder dom teet av sämsta kvalitet eftersom dom tillsatta smakerna ändå maskerar den sämre te-smaken. Det finns massa olika sorters teer som inte är smaksatta och som ändå smakar väldigt olika. Till exempel teer från olika regioner.
* Köp te i en riktig te-affär, inte i en mataffär. Teet i en mataffär är oftast av sämsta kvalitet. Och mataffärer förvara oftast teet i ljusa burkar som inte är lufttäta. Ingen vidare te-smak med andra ord.
* Vill du ha mer smak så öka på mängden te-blad. Ökar du på tillagningstiden istället så blir det inte mer god smak, bara beskare.
* Och till sist: Te är endast en dryck som är gjord på blad från te-busken (camellia sinensis). Om det gäller ett avkok av några andra blad så kalla det alltid för ört-te eller något liknande, för det är inte riktigt te då. Det heter te på svenska, inte the eller något liknande.
Och för grönt te specifikt:
* Temperaturen och tillagningstid varierar beroende på te-sort. Ibland vet dom i te-affären, eller har en bok som dom kan slå upp det. Annars kanske man kan kolla upp det på nätet.
* De flesta gröna te-sorter ska tillagas mellan 1-2 minuter på runt 70-85 grader, beroende på sort. Varmare än så eller längre tid än så och det blir beskt. Någon enstaka sort ska vara så kort tid som 30 sekunder, fast dom sorterna lär man inte köpa av misstag utan att veta om det. Använd en vattentermometer för att kolla vattentemperaturen innan du häller i det i te-kannan!
* Min favoritsort heter Sencha, det är ett japanskt grönt te, det är den sorten som är vanligast att använda som vardags-te där. Denna tillagar jag i ca 1.5 minuter vid 75-80 grader, fast jag gillar när det är lite beskhet med också, egentligen ska den tillagas vid 70-75 grader, och kanske något kortare tid
* För många gröna teer så går det att återanvända bladen upp till 3 gånger, så länge man inte väntar för länge med att använda dom igen. Det blir lite mer ekonomiskt, och många tycker att det smakar bättre vid andra tillagningen än vid första. Det går att göra med min favoritsort som jag nämnde ovan. Fråga i te-affären om det går att göra med sorten du köper. Detta ska man aldrig göra med svarta teer.
Och för dom som föredrar svart te:
* Vattentemperatur på 100 grader, tillagningstid ca 3-5 minuter beroende på hur starkt man vill ha det.
Och för alla göteborgare:
* Den bästa te-affären i göteborg är enligt mig den som ligger inne i nordstan, vid utgången mot nils-ericsson terminalen/centralen. Kommer inte ihåg namnet just nu.
#23, Te med smak av bergamot är väl den allra vanligaste smaksatta te-sorten, det är den som kallas för earl gray. Så du ska nog inte ha några problem med att hitta det om du vill ha det. Det finns även en motsvarande för grönt te som kallas för earl green, jag har aldrig testat den.
#28, Grönt te är lämpligt om man vill undvika koffein. Visserligen har det lite koffein i sig, men det är inte mycket. Du får dricka väldigt många koppar grönt te för att det ska motsvara en kopp kaffe koffeinmässigt. Fast jag blir pigg av det ändå, jag funderar på om det är något annat ämne i grönt te som gör en pigg.
du kan ju botanisera på www.aromia.se (se upp för deras chai, det är massor med socker och kolisar i det :/)
Green tea orient på jobbet och citron och ingefära här hemma.

#31 - vilket suveränt inlägg!!
"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

Jag gillar Drakens Gröna te, finns i Hälsokosten och är riktigt nyttigt & KRAV märkt =)

Grönt chai te som finns på välsorterade mataffärer eller hälsokost är fantastiskt gott ihop med en skvätt grädde och lite sötningsmedel!
Jag var förresten in på Aromia för att köpa mitt favoritkaffe Hallon/Grädd och då såg jag att de reade ut dessa två gröna teer:

.