ICA:s sista dagar
Har du fått dålig köttfärs på ICA?
Jag anser att ICA anger för lång hållbarhet för Euroshopper nötfärs. De anger 10 dagar. Så länge håller inte färsen och den är otjänlig innan angiven sista förbrukningsdag. Köpte 3 kg färs häromdagen och nedre tredjedelen i alla tre förpackningarna var grå och illaluktande. Det är likadant varje gång. Fick nedan svar från ICA där de påstår att färsen blir bättre om jag låter den ligga framme och få lite syre! Makalöst!
Kanske vi kan hjälpas åt att dokumentera, kanske fotografera, dålig köttfärs lämna in till kommunens hälsoskyddsenhet samt skriva och klaga dels hos ICA och dels i media. 10 dagar är alldeles för lång tid för köttfärs.
Subject: Angående ES Köttfärs PM1006496
From: kundkontakt@ica.se
Date: Fri, January 30, 2009 10:27 am
Hej!
Tack för att du har hört av dig till oss.
Din fråga:
kunden tycker att det är för lång hållbarhet. botten är grå och luktar illa. Detta har hänt flera gånger.
Vårat svar:
Vi har inga planer att sänka hållbarheten på denna produkt. Färgen på produktens undersida kommer förmodligen av att köttet ligger mot förpackning. När köttet ligger mot förpackning får det inget syre och därav blir blir det lite grått. Det går över om du låter köttet ligga framme och få lite syre. Råvarustatusen på färsen är bra och vi gör kontunuerliga tester på alla våra produkter. Vår leverantör har också kontrollerat aktuell färs och inte sett något avikande angående den.
Med vänlig hälsning
ICA Kundkontakt
Camilla Gustavsson
Tel ICA Kundkontakt 020 - 83 33 33
Fax ICA Kundkontakt 020 - 83 33 30
E-post ICA Kundkontakt kundkontakt@ICA.se
Webbplats ICA www.ICA.se
ATTENTION:
This e-mail may contain confidential information that is intended solely for the addressee. If you are not the intended recipient, you should delete this message and are hereby notified that any disclosure, copying, or distribution of this message, or the taking of any action based on it, is strictly prohibited.
Aj då… blir du 'prosecuted' nu?

Men oj vilken nyhet alla vet vi ju at ICA märker om sin färs :D

#0, vet ju inte om det är så här i det här fallet men…..är det inte så att de har i nått ämne för att hålla köttet rött? och att det grå är köttets riktiga och normala färg. Och är det inte så att de förpackar med nån gas och därigenom kan få en längre hållbarhet?

#2 Nej, den är inte ommärkt. ICA anger 10 dagars hållbarhetstid redan från början. De ansvarar för att varan är tjänlig fram till sista förbrukningsdag. Det är den inte!
Påståendet att den frisknar till om man låter den ligga framme och få lite syre låter som ICA helt saknar ansvar och kompetens. Tänk om någon gör som de säger och blir matförgiftad. Det är nog därför de hävdar att det de skriver är strikt konfidentiellt! Hur länge skall dålig, otjänlig köttfärs ligga framme för att bli bra igen? I rumstemperatur?
Detta är alltså inte vacuumförpackat kött? Har aldrig sett färs från Euroshopper i "min" ICA-affär, men den affären är visserligen ganska liten.
#0, #2, Det där med att färsen blir bättre om den får ligga framme och få lite syre stämmer faktiskt. Köttfärs (och annat kött till viss del, men köttfärs påverkas mest eftersom det har mycket större yta) blir grått när det inte är i kontakt med syre. Detta betyder inte att köttet är dåligt. Låter man det vara i kontakt med syre ett tag så blir det rött igen. Detta är relativt välkänt, jag har hört det från minst två olika källor, varav den ena källan är ett amerikanskt matlagningsprogram som omöjligen kan ha något med ica att göra. Testa själv så får du se. Den gråa färgen är inte sämre, utan det är bara av kosmetiska anledningar som man vill återställa den röda färgen. Fast jag håller med om att det ser äckligt ut när man får hem en förpackning och det är grått.
Att kött som har legat ett par dagar luktar lite betyder inte heller att det är dåligt nödvändigtivis. Det beror på hur det luktar, luktar det ruttet så är det såklart inget man ska äta, men om det är en lätt obehaglig lukt utan att det luktar ruttet så är det ätbart. Källan är samma matlagningsprogram.
Fast jag håller med dig om att 10 dagar är alldeles för lång tid, köttfärs bör man använda eller frysa in samma dag man köper det, även om det inte är dåligt efter ett par dagar så smakar det godast om det är helt färskt.
Förresten, meddelandet i slutet på ditt inlägg har jag sett exakt samma i e-post från flera helt olika företag. jag tror det är något mailserverprogram som lägger till den texten automatiskt.

#5 "Förpackat i en skyddande atmosfär", står det på baksidan av förpackningen.
De har i extra tillsatser för att kött, alla sorter, ska ta till sig mer vätska och följdaktligen väga mer. Och oftast har de salpeter i, detta gör att köttet behåller sin röda färg… I vissa fall tom efter tilllagning.

Det stämmer att kött kan vara lite grått där det har "legat i kläm", men det ska ju inte lukta illa. I min ICA-butik ser köttet ofta grådassigt och osmakligt ut 2-3 dagar före sista datum, och då pratar vi på ovansidan! Jag har också flera gånger varit med om att köttet faktiskt både luktar och smakar skumt när det borde vara ok, så jag har misstänkt att de antingen har ett problem med sitt kylsystem eller att de helt enkelt fuskar med märkningen där med.
Kan det vara så att de har förlängt hållbarhetstiden för att slippa märka om kött i smyg som de fortfarande tycker är ok? 
#10 Nä, de har förmodligen för varmt i sin kyl. Mina affärer här i stan har också det, har lärt mig nu att alltid ta ett paket lång ner i högen.
#9, Visst gör dom det ofta, men inte i köttfärs som tur är. Det är mest charkprodukter som är utsatta för den behandlingen.
#10, #11: Sedan får man tänka på att inte bryta kylkedjan själv. Om man har långt till mataffären så kanske det är en bra ide att ta med sig en frysbox till kött och fisk för att kyla ner. Fast om köttet har legat framme i affären sen tidigt på morgonen så är det ju redan uppvärmt seda länge, så det beror på affärens rutiner också om det är värt att göra.
Jag köper inte euroshopper köttet… Har provat någon gång, det luktar illa och ser inte fräscht ut, jag vågar inte chansa.
Köttfärs eller kött öht ska ha inte ha grådaskig färg när det är färskt.
Hoppas butikerna kan börja sälja bra kött så man kan lita på dem och slipper stå misstänksamt och vrida och vända på förpackningarna och hoppas att man denna dag har turen på sin sida. 
Som tur är så har vi en fin konsum butik här också som (peppar, peppar) har visat sig vara duktiga på kött.
Jag köpte köttfärs på ICA för en tid sen - som såg fin ut men som var äckelstinkanderutten tre dygn innan utgånget datum! Kräk!!
De var inte ICAs märke, det var från ett norrbottniskt slakteri som heter Nylen-Hugosson.
På ICA sa de att man använder en förpackningsmetod som innebär typ att man "gasbehandlar" köttet - tydligen ska det göra att det håller längre. Fråga mig inte hur/med vad för gas.. kanske nån annan vet.
Håller dock med om att det INTE håller så länge som de säger att det ska göra. Varken detta märke eller andra.. Luktar ofta "på gränsen" flera dar innan det angivna datumet..
Jag har slutat att handla köttfärs som är förpackat i gasatmosfär, jag tycker att köttfärs men också andra styckade köttdetaljer får en bismak. Där jag bor finns inte butiksmalt kött så jag köper djupfryst, helst skulle man ju vilja köpa färskt, men det djupfrysta smakar i alla fall bättre.

Min Icabutik har aldrig haft något från euroshopper, bara Icas eget kött. Det är och har alltid varit bra, ser fint ut och ja, det är gasbehandlat med lång hållbarhet pack dag 09-01-23 sista förbrukningsdag 09-01-31, så nu vet jag vad jag skall ha idag. Citygross maler själv, och har förbrukningsdag dagen efter packdag, de gasbehandlar inte.
Har jag kanske haft tur med fräscht kött trots lång datum.?
Färsen jag har handlat på ICa har alltid varit fint, både vacuumförpackat och vanligt. Gäller all färs, igår köpte jag lammfärs till halva priset som hade bäst före idag, gjorde goda lammspett imorse och det köttet var det inga fel på…
Jag tycker att köttfärsen hos ICA (inte euroshopper) har mycket högre kvalitet än köttfärsen hos coop. Det är nästan den enda animaliska produkter som ICA är bättre än coop på här. Dessutom har ICAs högre fetthalt, med minst 20%, medans coop har ofta har så lågt som 12%, ibland har dom 17% men högre än så har jag inte sätt. ICAs köttfärs brukar både se bättre ut och smaka bättre.
Det kanske varierar från butik till butik?

Borde inte variera Andreas eftersom det kommer från ett centrallager. I botten står att ca 30 % av färsen kan varit fryst, dvs det är väl så jädrans kallt i lager och bilar.
#19 Det är bara bra, då håller färsen bättre. Kött ska helst förvaras mellan 0-4 plusgrader. Har sett att det på lyxiga kylar finns särskilda fack där man förvarar kött och där är det 0-gradigt…

Jag har en sådan kyl men enligt beskrivningen skall den stå på 6 grader, man kan i alla fall ställa in den ena lådan för att snabbkyla mat, väldig fiffigt.
Varför köpa euroshopperprodukter överhuvudtaget? Det är ju en uppenbar lågpris/lågkvalitets-produkt.
Nermalda irländska "roadkills" ;)

Skulle aldrig fall mig att köpa Euroshoppers köttfärs. Har gjort det några gånger och det duger möjligen till att göra hundmat av. Skitkött rätt ut sagt. För övrig tycker jag att det mesta av Euroshopper-produkterna är rena skräpet och inte värt att betala för.
För övrigt så är det väl ett solklart läge för konsumentmakt: Köper man inte dessa produkter så försvinner de ur sortimentet? Varför hålla på att klaga och skicka mail: Låt bli att handla bara så löser det sig själv!

Jag har köpt Euroshopper-köttfärs ett par gånger (på Flygfyren i Norrtälje, som ofta är bra), och den har faktiskt varit helt ok!

# 22 "Nermalda irländska "roadkills" "
Har en ganska romantisk föreställning om att irländsk boskap är ute och betar gräs året om medan svenska djur är instängda i köttfabriker stor del av året och får kraftfoder. Så jag väljer irländskt kött!
Är man ute och strövar i frihet är förstås risken att bli påkörd större än om man är instängd, men jag tycker det är svartmålning att påstå att Euroshopper är "roadkills".
Man kan använda både "exit" och "voice" för att påverka. Bäst är nog att kombinera. Största kvalitetsförsämringen orsakas säkert i distributionsledet och av hanteringen i butikerna. Bäst vore frusen färs istället för att låta färs med orimliga sista förbrukningsdatum ligga och ruttna.
Såg annons i Metro Göteborg för en butik som säljer fruset kött till låga priser.
Skall nog leta fram farmors gamla köttkvarn och mala köttfärsen själv i fortsättningen.
Köttfärs ska faktiskt konsumeras samma dag som den mals. Det är alls inte säkert att äta köttfärs som legat ett helt dygn. Det är en av de saker jag kommer ihåg från utbildningstiden. Det handlar om fett och syre om jag minns rätt. Så för att vara på den säkra sidan så köper jag bara köttfärs som är malt samma dag. Den "gasade" produkten smakar väl okey när den är tillagad, men det luktar rätt illa när man öppnar paketet! Jag frågade på affären och de sa att gasen tränger ut allt syre, det är orsaken till den längre hållbarheten. Jag är skeptisk, det måste ju ligga kvar syremolekyler för köttfärs är ju liksom rätt fluffigt i och med malningen, om ni förstår vad jag menar. Att mala själv är lite platskrävande men framförallt så måste man ha något lämpligt ställe att skruva fast farmors (i mitt fall mormors) gamla köttkvarn. Den köttkvarn som följde med min moderna hushållsassistent är helt värdelös. Nackdelen med att mala själv är att man inte kommer ner i pris på köttfärsen, som ju ofta håller ganska mycket lägre pris än kött.
#25, Bilden jag har av irländskt kött är att det kommer från djur som har ätit massa hormoner och grejer. Minns inte var jag har fått den uppfattningen från.

Jag bodde på Irland när Galna Ko-sjukan slog till, och då var det en stor fördel med irländskt nötkött eftersom de hade en helt annan kontroll än de brittiska kossorna. Det lär ha inträffat fall av kosmuggling över gränsen från Nordirland eftersom kossorna även där var friska och kontrollerade men drabbades av det brittiska exportstoppet.
Undrar hur många kor man kan gömma i ett extrafack i resväskan?
Du får byta ut ett par skor mot ett par kor! :-)
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se