hypotyreos - sköldkörteln
Vill bara fråga lite om detta.
Jag funderar på att kolla upp min, men ajg har lite av läkarskräck, pga nedvärderande behandling pga övervikt under mina tidigare år. Så jag skulle vilja veta lite om någon av er kan tala om för mig hur undersökningen går till och om det bara är att gå till vårdcentralen så hjälper de med detta.
vill veta för att känna mig lite lugnare och inte så rädd för att ta kontakt med vården, utan att springa ut ur väntrummet med panik, för att jag är rädd för att läkare och sköterskor ska vara lika nedvärderande som de har varit förr.

Med risk för att jag har fel - jag har aldrig behövt testa min sköldkörtelfunktion - så tror jag att det är ett enkelt blodprov man tar.
Du kan ju för säkerhets skull ringa vårdcentralen först, det kan ju hända att du behöver boka tid. Då kan du ju oxå passa på att fråga hur provtagningen går till.
"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

ska nog göra det, vill kolla bara för att se så jag är "frisk", mest då jag inte är ensam i familjen med stor övervikt, vi är 4 st av 5 som är det, så jag börjar fundera på om det kan vara så.

Hejsan
Ett prov på skölkörtelhormon tas som ett vanligt blodprov på fastande mage.
Be dom även kolla upp b12 och blodfetter och folsyran.
Mvh Evahelena

ok ska skriva upp det när jag ringer till dem.
tack så mycekt för de bra svaren.
Skrivfeber,
Det behöver inte vara fastande, dock. Ämnesomsättningsprov heter det, kort och gott. Se till att få med TSH, fritt T4, fritt T3. Vissa vill bara ta TSH och ev. fT4.
Mer info på http://www.StopTheThyroidMadness.com, blogg.expressen.se/skoldpaddor/ och http://www.turtles.egetforum.se

nu börjar det låta dyrt, vet någon vad det kostar att göra alla dessa prov, är det bara 150 kr som en vanlig undersökning eller tillkommer det något ? (kanske varrierar mellan olika landsting)
Helt vanlig undersökning, kring 150 eller vad du brukar betala.