hypotyreos - sköldkörteln
Vill bara fråga lite om detta.
Jag funderar på att kolla upp min, men ajg har lite av läkarskräck, pga nedvärderande behandling pga övervikt under mina tidigare år. Så jag skulle vilja veta lite om någon av er kan tala om för mig hur undersökningen går till och om det bara är att gå till vårdcentralen så hjälper de med detta.
vill veta för att känna mig lite lugnare och inte så rädd för att ta kontakt med vården, utan att springa ut ur väntrummet med panik, för att jag är rädd för att läkare och sköterskor ska vara lika nedvärderande som de har varit förr.

Med risk för att jag har fel - jag har aldrig behövt testa min sköldkörtelfunktion - så tror jag att det är ett enkelt blodprov man tar.
Du kan ju för säkerhets skull ringa vårdcentralen först, det kan ju hända att du behöver boka tid. Då kan du ju oxå passa på att fråga hur provtagningen går till.
"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

ska nog göra det, vill kolla bara för att se så jag är "frisk", mest då jag inte är ensam i familjen med stor övervikt, vi är 4 st av 5 som är det, så jag börjar fundera på om det kan vara så.

Hejsan
Ett prov på skölkörtelhormon tas som ett vanligt blodprov på fastande mage.
Be dom även kolla upp b12 och blodfetter och folsyran.
Mvh Evahelena

ok ska skriva upp det när jag ringer till dem.
tack så mycekt för de bra svaren.
Skrivfeber,
Det behöver inte vara fastande, dock. Ämnesomsättningsprov heter det, kort och gott. Se till att få med TSH, fritt T4, fritt T3. Vissa vill bara ta TSH och ev. fT4.
Mer info på http://www.StopTheThyroidMadness.com, blogg.expressen.se/skoldpaddor/ och http://www.turtles.egetforum.se

nu börjar det låta dyrt, vet någon vad det kostar att göra alla dessa prov, är det bara 150 kr som en vanlig undersökning eller tillkommer det något ? (kanske varrierar mellan olika landsting)
Helt vanlig undersökning, kring 150 eller vad du brukar betala.
Du måste dock ha en motivering till att du vill ta ett test på din ämnesomsättning…
(trötthet, frusenhet, koncentrationssvårigheter, viktuppgång, …)

tja viktuppgången samt frusen, nå jävulskt just nu, så mina anledningar finns, kan nog bre på med flera om det är så att de villha det.
just nu letar jag nummret till vårdcentralen och det var inte det lättaste att hitta.

har fått tid för detta och att kolla en förhårdnad i bröstet, på torsdags morgon. Så snart får jag nog svar på om det är så attjag har fel på min körtel.
Tack så mycket för all hjälp. (fick rekomendationen att inte äta frukost, innan).
De ville bara kolla ditt fasteblodsocker, inget som påverkar dina sköldkörtelvärden.
Skriv gärna upp resultaten här, vårdcentraler har en tendens att tycka att allt är normalt…

ok det ska jag självklart göra =) Litar ju inte riktigt på vc utan ska nog ha en andra åsikt.
uppdaterar så snar jag har fått resultatet.
There is a relationship with thyroid hormone here as well. "Raising GH has a profound effect on normalizing thyroid function … " (Jamieson, p.100).
However, "Studies also show that diets that continuously restrict carbohydrate (like the Atkin's diet, for instance) cause a reduction in T3, and that administering carbohydrate can restore T3 levels after they have declined" (Faigin, p.139). This reduction in T3 is another reason people will often plateau on low carb diets.
Någon som vet mer om det här?
Hej Mikael
Det finns lite olika uppfattningar om kolhydratnivåer när man har hypo, det optimala kan ligga någonstans vid 40 gr enl en del som engagerat sig, protein skall inte heller ligga för högt. Dock är kolhydratsbegränsning hälsosamt men man kanske inte skall sträva efter djup ketos. Viktigt med fetter, både kokos och smör.
Fick just hem "The Schwarzbein Principle" , man presenterara henne: Diana Schwarzbein, M D is a leading authority on metabolic healing. She founded The Endocrinology Institute of Santa Barbara in 1993. She sub-spezializes in metabolism, diabetes, osteoporosis, menopause and thyroid conditions. (Bokus.com, ca 170 sek 365 sidor)
Hon skriver om kolhydratbegränsning, om fetter och om riktig mat, inte "matprodukter" och hennes filosifi känns nära LCHF.
Jag tror att man där också måste testa vart det rätta nivån för var och en ligger, huvudsaken är enl. min erfarenhet att plussa på både kokosfett och smör om man känner att man fått en stopp.
Men - jag har inte direkt ngt direkt undersökning/forskning att referera, mest erfarenhetsutbyte och egna erfarenheter om ämnet.
Marja-Liisa,
Tack för infon! För mig handlar det inte om vikten, utan att nivåerna av T3 hålls uppe så att jag fortsätter vara en glad person.
Jag läser just nu igenom "Solved: The Riddle of Illness" av Stephen Langer, som är mycket informativ. Boken av Schwarzbein kan vara värd att titta på också, tack för tipset.
Jag förstod det också så, Du efterlyste mer info, finns tex
https://beardocs.baylor.edu/bitstream/2104/4210/1/ashli_thomas_masters.pdf
en diskussion om hur matens kolhydrater påverkar T3.
Är T3U samma som fritt T3?
Dessutom visade båda grupperna en sänkning, även om HC-gruppen var en smula lägre än HP-gruppen. Ingen provar egenligen en högfettkost, dock. Resultaten påminner om en studie jag läste där de kom fram till att T3 hade minskat med totalt 30% efter 7 dagar på en diet på 800 kcal, men som gick upp igen när de åt mer protein och/eller kolhydrater. Jag undrar varför grafen fortsätter peka nedåt i studien du länkar till även efter dag 7 när de har positivt energibalans.
Jag läste en annan studie som publicerades nyligen, restriktion av kolhydrater från 48E% till 8E%, där fritt T4 ökade med 13%. Dock är det svårt att avgöra huruvida det hade med kolhydratrestriktionen att göra eller andra faktorer. Det var fritt energiintag, för övrigt.

Intressant Schwazbein satt jag och funderade på då jag någonstans (kanske här på KiF till och med) hittade en länk att Larry Hagman (JR i Dallas) gått över till low carb.
En länk till några filmer på hennes sida
Det här med att begränsa kolhydraterna för långt när man har hypotyreos verkar vara ett inte så enkelt ämne. Ska nog ta och beställa boken eller skaffa den som e-bok

så då har jag varit och gjort en hälsokontroll, berättade om min bakgrund, så jag har lämnat både blod och urinprov, Ska få kolesterol och hela rubbet kollat ?
tror listan blev rätt lång, och svaren får jag om ca en vecka. Fick lite extra grejer efter att jag berättat om mina tidigare ätstörningar. Så får vi väl se. förhoppningsvis får jag provsvaren hemskickade som jag bad om.
nu blir det till att vänta lite och sen se om jag är frisk som en häst, eller om jag ska bädda ner mig som en sjukling ;-)
mamma var med också så då fick jag reda på att detta problem ligger i familjen så långt bak som till gammelmormor, så troligen har vi funnit lösningen till varför min viktnedgång inte funkar så bra. Så det är bara att vänta och se vad som händer och sker. Men läkaren som jag fick träffa var väldigt bra, så det känns som att jag lyckades täcka in det mesta i mina prover.