Vin
Hej kanske en dum fråga, Jag och gubben har nu sagt att vi skall låta bli alkohol fram till påsk.. Inga större problem igentligen men när man tar ett glas vin , skall det då vara till maten? eller som någon sagt ta det efter maten? Förbränningen av maten blir annars fel
Ingen fråga är dum! 
Men jag har aldrig hört att man ska dricka vinet vid någon särskild tidpunkt för att förbränningen av maten skulle påverkas. Var har du hört det?
Själv dricker jag ibland ett glas vin medan jag lagar mat, ibland till maten och ibland efteråt. Jag märker ingen skillnad i förbränningen i alla fall!

Skaldeman säger ju att man ska se till att äta protein och fett INNAN man dricker vin, för att slippa ev. blodsockersvängningar. Är man känslig är det nog ett bra tips att följa, annars får man väl experimentera med hur känslig man är…om man törs! :o)
Frågan om i vilken ordning maten skall ätas tar Skaldeman upp i sin bok. Han anser att man alltid skall börja med det rätta, dvs fett o protein, och sen ta snedsteget, dvs vinet när kroppen hunnit ställa in sig på att ta vara på fettet.
Enligt honom är något/några glas vin i veckan inte ett farligt steg om man följer det här rådet.Vinet skall vara vin (torrt) , inte starksprit eller likör.
Börjar man med vinet har man öppat fettlagringen istället för fettförbränningen, och då lagras allt vin och maten efter…
bla sid 78 i Ät dig ner i vikt
Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg
LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017
Sockerberoende.
För mig stannar förbränningen av om jag dricker vin, jag har också bestämt mig för att inte ta något glas fram till påsk och se skillnaden.

En annan grej om vine - och särskilt då rött vin. Det innehåller ju en "del kolhydrater" som all annan alkohol med. Min fråga är alltså; när jag uteslutit kolisarna ur kosten känner jag inget sug efter ett enda glas rödvin (ngn annan sprit dricker jag inte). Fast vi äter gott kött med vitökssmör så längtar både jag och mannen endast efter ett stort glas kallt vatten ?! Jääättebra, tycker vi båda för det känns som att vi renar kroppen på riktigt nu!
jag tyckte tidigare att ett gott glas rödvin o god mat var den bästa av alla kombinationer… men i lördags när jag tog några glas måste jag säga att det första glaset inte alls smakade som det brukade….
jag tänkte att det där måste jag testa för mig själv så småningom.. ändrar LCHF också på smaken för vin?
din kommentar tyder ju på det!
Sockerberoende.

#6; Ja vi resonerade som så att i och med att suget efter sött, iaf för min del, helt försvunnit/uteblivit så är så med vinet också, alltså det är inte alkoholen man kanske suktar efter i första hand utan att kroppen vill åt kolisarna på fredagkvällen efter en lång vecka… Man kommer hem, sliten och vanan att ta ett par glas vin (eller mer ändå ibland ;)) kanske är kroppens sätt att vilja ha "söt-energi" som den är van vid? Nu när kolisarna ersatts med fett har kroppen inte samma referens längre?! Förstår du/ni hur jag tänker?
För min del känns det perfekt med vatten! Vi har egen brunn och frisk och gott vatten som vi nu uppskattar än mer än förr!
det är fullt möjligt; för jag trodde aldrig jag skulle kunna sitta bredvid o se när de andra i familjen slänger i sig något sött till kaffet; det var tidigare alltid jag som tog först o mest.. nu sitter jag kolugn och ser på!
Men jag har bara tre veckors erfarenhet hittills, så man får lära sig nytt hela tiden.. (-5 kg i dag!)
så vinet/upplevelsen av vinet kan mycket väl vara en del av den här resan…. OM jag tappar smak för gott vin tycker jag personligen att det är lite synd….
:-)
Sockerberoende.
#3: Jag har inte Skaldemans bok här man jag vill minnas att han på tal om vinet inom parentes säger (inte starksprit) - ge gärna lite mera info om det där.
Alkohol är ju socker i nån form, så på det sättet innehåller ju också starksprit mera socker än vin..? eller..? men det är ju klart att en likör har mest socker av alla spritsorter. nån (bio)kemist som kan förklara bättre?
Sockerberoende.
Jag läser en del på kostdoktorns blogg och där har han en bra sida om alkohol och kolhydrater. Enligt honom kommer 0% av kalorierna i starksprit från kolhydrater och bara 3% i torrt vin. Öl däremot bör man hålla sig ifrån pga kolhydratinnehållet, men det är inga problem för mig eftersom jag aldrig har gillat öl! 
# 11 Låter mycket intressant. Jag trodde som lekman att alkohol=socker, i kväll skall jag kolla med min biokemist till fru om vad hon anser. Stämmer det som kostdoktorn skriver ser ju livet mycket trevligare ut! Vad vore livet utan någon som helst drog! 
Sockerberoende.
Själv är jag ju pragmatisk av mig, så om jag märker att det funkar för mig att dricka lite sprit och/eller torrt vin ibland utan att mitt välmående eller viktnedgång påverkas, då fortsätter jag
Men jag gillar vin och få saker slår en god rökig single malt
så själv tänker jag nog fortsätta. Men jag tycker absolut att var och en ska göra det som funkar för en själv!
#13 precis den wiskey jag lärt mig tycka om! 
Sockerberoende.

Jaha då ser jag fram mot påsk
TAck för alla svar
i lowcarböl är det ju bara 0,5 % så det borde ju vara BÄTTRE än torrt vindå?!
äh blandar visst äpplen och päron nu, %av kalorierna var det… tja jag vet inte hur det blir med ölen då rå