Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 9768 ggr
Glennart
0

Potatisdiet

Jag har inte ätit nämnvärt med kolhydrater det senaste året, nu ska jag testa vad som händer om jag äter en liten mängd potatis vid varje måltid. Det blir ungefär Kwasniewskiformeln. ca. 50 g kolhydrater per dag. Det ska bli intressant att se om jag exploderar.  Cool

Från livsmedelsverket:

Potatis innehåller mycket näring Potatis bidrar med kostfibrer och flera viktiga vitaminer och mineralämnen. Till exempel  kommer en betydande del av svenskarnas intag av kalium och B-vitaminer från potatis. Potatisen tillhör dessutom de livsmedel som ger störst mättnadskänsla av stärkelse- och kostfiberrika livsmedel. Även om potatis har ett högt glykemiskt index har den alltså andra viktiga egenskaper som har betydelse för hälsan.

Just det. Där hör ni! Potatis är bra.

folke
0

Jag tror du kommer att explodera Förvånad

Lycka till med ditt farliga experment……..  Glad

"Google kan ge dig information men aldrig erfarenhet"

[cocuyo]
0

Trollvarning eller?  

Det där är väl inte hela historien, och det finns andra födoämnen med mer av det ena eller det andra som man med fördel kan välja i stället för potatis. Det stora problemet med potatis är väl just det höga stärkelseinnehållet som snabbt omvandlas till socker och ger högre insulinutsöndring. Kalium behöver vi ju väldigt lite av, och att välja potatis för att den innehåller det verkar inte helt vettigt tycker jag. De negativa aspekterna väger åtminstone för mig högre, och jag äter inte extremt lite kolhydrater.

Banan till exempel innehåller också kolhydrater, men i mindre lättsmält form, och den innehåller mer kalium än potatisen. Om man ska välja så finns det ju massor av andra källor både till långsammare kolhydrater och mer kalium. Främst hittar man dem bland grönsakerna och frukterna. Innan potatisen kom till Sverige var kål och rotfrukter de huvudsakliga kolhydratkällorna utöver sädesslagen. Potatisens stora popularitet ligger i att den är mycket lättodlad och ger stor avkastning, vilket innebär ett lågt pris. Som födoämne är den överskattad, och klippet från livsmedelsverket är så som det ser ut här ren desinformation.

Jag har fortfarande inte riktigt förstått vitsen med extremt lågt intag av kolhydrater om det inte är för att växla till förbränning av fett för att gå ner i vikt. Bland kolhydratkällorna tycker jag dock att man bör välja dem som inte ger en snabb ökning av glukoshalten i blodet med medföljande insulinhöjning, utan en mer svårsmält variant som ger jämnare belastning vid en lägre nivå av socker och insulin. Att käka potatis är mer eller mindre som att käka socker, och det är väl ändå inte det allra bästa man kan sätta i sig? - även om man tillsätter kalium…

Wildrat
0

Glennart är ju "gammal i gården" så han vet nog vad han gör men jag förstår inte heller experimentet…

Glennart
0

Jag har precis ätit min första potatis. Jag måste säga att det är lite barndom i att äta potatis med smör. Gott faktiskt.

Meningen med experimentet är att testa vad som händer om jag äter en relativt neutral kolhydratkälla dagligen. Får jag mer eller mindre energi? Kommer min mage bli dålig? Får jag cancer inom en vecka? Vad som helst kan hända!

#2 Jag driver bara med livsmedelsverkets argument. Jag anser inte potatisen som någon hälsobomb direkt. Men det var ju bra att du svarade så utförligt så fick SLV lite motargument ifall någon verkligen trodde att jag var allvarlig med deras budskap.

Angående GI värdet på potatisen så spelar det inte så stor roll när man äter LCHF. Äter man en liten mängd kolhydrater ovanpå en stor mängd fett så blir blodsockerkurvan hälsosam oavsett GI värdet  på livsmedlet. Potatisen är för övrigt lättsmält och innehåller inte några irriterande fibrer, fruktsocker eller antinutriter, därav mitt val.

reamdn
0

Förvånad att höra. Om du inte mår märkbart sämre, tänker du fortsätta äta potatis?

Glennart
0

Troligtvis inte.

Men om jag mår bättre, självklart.

folke
0

Så du har inte exploderat än ???   Förvånad

"Google kan ge dig information men aldrig erfarenhet"

Glennart
0

Inte ännu!

Känner inte ett smack än så länge.

Goooo Potatooooo!

Uttelille
0

Ja, det kan ju vara  gott att njuta av lite potatis och smör ibland. Hoppas det går bra!Glad

Frualbertsson
0

Ett par nypotatisar med mycket smör kan nog inte jag motstå i sommar….

Mervi
0

Potatis, speciellt nypotatis får mig att svälla upp och magen mår inte bra av det, har aldrig gjort det. Så midsommarmaten med potatis + massa jordgubbar gav ont i magen. Jag vågar inte ens tänka på att äta potatisen och jordgubbarna samma dag.

dufva
0

Jag brukar få halsbränna direkt när jag provarLedsen..

Vad som kommer att hända rent fysiskt är att du får mer energi direkt

Glykogenlagren dina kommer att maxas upp, så egentligen ska du ut och träna nåt eller springa en stump så du får nån nytta av experimentet..

Eftersom du ätit LCHF under en längre tid har kroppen i princip jobbat tillbaka glykogenet i muskler och extra stärkelse hamnar på toppen av detta.

Lite som att koppla in boostern på stereon blir det Glad 

Det som är mindre bra är att effekten är mycket kortvarig..

Gör du om samma sak imorgon ger inte potatisen nån extra effekt  alls..

Fortsätter du även i fortsättningen trilla potatis kommer alla negativa effekter av stärkelseätande att återvända smygande..

Glennart
0

Fortsätter du även i fortsättningen trilla potatis kommer alla negativa effekter av stärkelseätande att återvända smygande..

Det som ska utrönas är ju ifall dessa effekter över huvudtaget kommer! Förvånad

Johanna-Soderlund
0

Låter som ett bra experiment, man vill ju veta hur man själv fungerar. Många här på kolhydraterifokus mår dåligt av olika sorters kolhydrater och det som är associerat med kolhydrater t.ex. lösliga fibrer, olösliga fibrer, stärkelse, lektiner, fruktos, laktos, gluten eller bara den degiga effekten som bröd kan ge.

En viss person behöver ju inte må dåligt av allt som är relaterat till kolhydrater bara för att man mår bättre av mindre kolhydrater.

Glennart
0

Precis Johanna! Det finns så många faktorer till varför den kost som rekommenderas här fungerar. Det behöver inte nödvändigtvis vara kopplat till kolhydraterna i sig.

Glennart
0

Jag är lite konstig i magen just nu men annars känns det bra. Det är nog inte konstigt med tanke på att jag inte ätit några större mängder stärkelse på minst ett år.

Uttelille
0

Ska du æta potatis idag också?

Glennart
0

Jag ska äta potatis kanske en vecka eller två. Förutsatt att inte något väldigt negativt sker med min kropp. (explosion eller dyl)

Mår jag bättre efter denna provtid ska jag fortsätta med en liten mängd kolhydrater. Jag hade tänkt prova vitt ris också.

Uttelille
0

Ok! Hoppas verkligen att det ska gå bra!Glad

systerj
0

Oj.. jag säger som mervi, potatis innebär stor katastrof för min mage, även i begränsad mängd. men vi är ju alla skapta olika, så för all del, you go grrl!

Wenn
0

Ja vågar inte prova det jag slutat äta

Lycka till Glennart !!

Glennart
0

God Afton.

Idag har min mage gjort uppror. Var riktigt illamående på skolan idag.Irriterande. Jag kommer nog att avbryta detta experiment i förtid. Blir att testa ris istället.

Dessutom fyller jag år imorgon så det är nog dumt att äta massor med mat som jag vet kommer göra mig dålig i magen. Dålig planering. Jag kan ju inte avgöra om detta bara är en temporär omställnings grej eller om det kommer att fortsätta. Gissar dock på det senare.

#20 Girl?:S

Jennix
0

Glennart är ju vår toppen-kille! Skrattande

Apropå potatis och omställning, det kan vara så att det tar en vecka eller så för magen att vänja sig vid potatis igen - men jag tycker inte du ska riskera det om du har födelsedag eller så…

Jag har själv tänkt att testa olika saker på detta sätt, men inte förräns jag mår bra och har allt under kontroll. Då testar man en sak i taget, så man vet hur man reagerar.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

gejsa
0

Grattis i förskott Glennart! Det räcker väl med att du kanske tar en tårtbit i morgon i stället. Jag för min del fick världens magknip när jag tog en tårtbit när jag fyllde.

Glennart
0

Tackar så mycket. 

men tårtbit… näedu.

Här ska det firas med entrecote! Skrattande

Mervi
0

Grattis från mig med. Ha en riktig trevlig födelsedag utan magplågor.

Johanna-Soderlund
0

Ja du kan ju prova ris istället. Potatis innehåller lektiner, eller så var det något annat gift.

dahlith
0

Kanske inte världens bästa ställe att hämta info från men om du läser under Hälsorisker här så står det en hel del om potatisen.

Själv är jag sådan, och har varit i hela mitt vuxna liv, att om jag äter (om så bara en enda) potatis, så är jag på toa 5 minuter senare. Detta har dock bara gällt kokt potatis. Inte stekt eller omvandlad till pommes eller chips. Kanske att något försvinner vid den processen…?

För övrigt Glennart får jag önska dig en skön födelsedag! Skrattande

P.S Hittade ytterligare en länk från växteko.

Monsun
0

Grattis på födelsedagen Glennart!

Tilda-T
0

Hjärtliga gratulationer på den stora dagen, Hurra,hurra,hurra, hurra!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

molana
0

Stort GRATTIS! Ha en bra dag.  Skrattande

Glennart
0

Tackar

Uttelille
0

Gratulerar på Din dag!

smalochsmart
0

Haha vilket härligt experiment! Synd att det inte finns nån forskare som är intresserad av att följa upp :P

Brynhilde
0

Grattis Glennart!!!

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

reamdn
0

Grattis. På sätt och vis glad att höra att potatisen gjorde ont. :/

JohanBaltic
0

Grattis - smaklig entrecote!

Thistle
0

Grattis på födelsedagen!!

magma
0

Grattis Glennart, hoppas din entrecot smakade gott!

MiaKia
0

Här kommer ytterligare en födelsedagsgratulation!Glad

greensis
0

Grattis, Glennart!

Fabricati diem, pvnc!

Mcshep
0

Grattis Glennart

reamdn
0

Hur går det för dig?

Emlan
0

Missade att gratta dig igar, grattis i efterskott!

mommo
0

Igen ett grattisGlad

Glennart
0

Tack igen allihopa.Flört

Det har inte blivit någon mer potatis. Däremot lite gin + tonic och annat smått och gott. (jag saknar en smiley med horn här)

Blir en strikt kött,ghee salt och vatten diet för tillfället.

Nästa experiment blir att testa saltsyra tillskott i veckan och se vad som händer då.

Tilda-T
0

Usch, vad håller du på med egentligen?

Glennart
0

vilket tänker du på?

Tilda-T
0

Saltsyra låter otäckt!

Glennart
0

Nejnej det är ett väldigt vanligt tillskott. Extra syra till matsmältningen, jag har använt det förut.  Vill minnas att jag fick mer energi och mindre seg efter måltiderna.

Tilda-T
0

Ok , du har alltså skippat potatis/ris tillskott så länge?

Glennart
0

jo jag skjuter på det ett tag. Måste återhämta mig från potatisen. Skrattande

Tilda-T
0

Kan förstå det, var har du fått alla dom här ideerna ifrån?

Glennart
0

Antar att det är en slags personlig utveckling.  Jag hittade ju denna kosten just genom att prova mig fram. Det finns säkert fler saker som kan vara värda att testa. Om inget annat är det en kul hobby. Skrattande

Tilda-T
0

OK. jag förstår, tror jag!

Glennart
0

Vitt ris funkar faktiskt ganska bra har jag nu listat ut. Det är min "carb of choice" från och med nu. Skrattande Bra att veta ifall jag blir sugen på att bli tjock nån gång.

Maia
0

#56 Du menar att vitt ris inte gör att du får ont i magen, eller?

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Glennart
0

jepp!

Johanna-Soderlund
0

Det skull kunna bero på att du äter saltsyratillskott numera, syra hjälper till vid nedbrytningen av stärkelse. Det lät som att du haft problem att bryta ner stärkelse tidigare.

Eller så kanske din mage mår bättre av vitt ris än potatis på grund av mindre lektiner.

Glennart
0

Svårt att säga. Tror att jag har lättare för att smälta ris helt enkelt.

Glennart
0

Jag äter ris dagligen numera och känner inte några uppenbara negativa effekter av det.

Känner mig piggare och får en välkommen ökad aptit. Tror att jag sänkt min metabolism med LCHF. har käkat minst 50-100 g kolhydrater i två-tre veckor kanske. Har inte ökat i vikt, möjligtvis gått ner litegrann.

Maia
0

#61 Och du känner inte sug efter annat, eller?

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Glennart
0

#62 Nope inte alls. Äter jag något sött så får jag mer sug. Inklusive frukt.

mikaelj
0

Varför tror du att du har sänkt din ämnesomsättning genom ditt tidigare uteslutande av kolhydrater?

Glennart
0

Dålig aptit, trötthet, kall på morgonen med mera. Inga extrema grejer men jag tror det kan hänga ihop.

mikaelj
0

Får du i dig för lite energi och/eller för lite protein?  Det låter lite suspekt.

Jag vet att det testats med en svältdiet på 800 kcal, där T3-nivån sjunkte med 30% efter tio dagar, men hävdes med antingen mer protein eller kolhydrater (enbart fett gjorde ingen skillnad).

Dessutom verkar det ju på de flesta som att de är hur energiska som helst, och inte får de problemen som du upplever.

Eller vad säger ni andra?

vargensmat
0

Bara en tanke, dvs jag inget studiestöd för det, men kan det vara så att glukoneogenesen kräver vissa mineraler (kalium + magesium t ex) för att fungera klockrent.

När man sedan kört strikt LCHF en längre tid utan att äta dessa i tillräcklig mängd skulle ett underskott kunna ge Glennarts symtom. Och ätandet av en viss mängd kolhydrater upphäva desamma.

Glennart
0

Jag tror att kolhydraterna har ersatt en del protein. Fettnivån är fortfarande hög. Kanske har jag höjt intaget av kalorier något, svårt att säga då jag inte räknar alls.

Tänker i alla fall fortsätta på liknande bana och se vad som händer. Än så länge känns det bra. Lutz, Kwasniewski med fler rekommenderar ju att äta ungefär såhär mycket kolhydrater per dag så det kanske ligger något i det.

Glennart
0

En annan tanke är att på grund av min tidigare ätstörning så har jag skadat min metabolism på grund av mitt då väldigt låga kaloriintag och jag behöver lite kolisar för att stimulera förbränningen.

mikaelj
0

Vad var det för ätstörning tidigare?  De vanligaste såna brukar mest göra att man tappar muskler. Och sure, det funkar finfint att äta 50-100g kolhydrater om da'n, eller ännu mer. :-) Man behöver inte heller vara kolhydratskrämd.

Det intressanta, tycker jag, är huruvida ett lågt kolhydratintag faktiskt kan påverka kroppens funktioner negativt.

Jennix
0

Kan det vara så att metabolismen blir skadad av LCHF menar du??

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

mikaelj
0

Jennix,

Ja, det är precis vad jag undrar över.

(givet att man inte ligger på kaloriunderskott och får i sig tillräckligt mycket med protein och/eller lite kolhydrater att mata hjärnan med).

Glennart
0

Det var en form av självsvält. Ätstörningar har ju betydligt många fler negativa effekter än att man tappar muskler, många får men för livet i alla möjliga delar av kroppen.

Sänkt ämnesomsättning är ju en given effekt av kronisk svält.

mikaelj
0

Glennart,

Definitivt.  Kan det ha varit så att du ändå ätit för lite sedan du gick över till att äta mycket fett och lite kolhydrater?

Hur lång tid tog det sedan innan du blev frusen & trött?

Jag vill inte klaga på dig, utan jag är oerhört nyfiken.

Glennart
0

Eftersom att jag kom till denna diet från att ha varit undernärd är det svårt att säga. Jag fick ju givetvis fart på kroppen då. Men det känns som att jag blivit mer trött osv med tiden. Fått dålig aptit och svårare att sova.

mikaelj
0

Svårt att somna, somnar men sover lite eller sover länge utan att känna dig utsövd?

Du har väl ätit såhär ganska länge. När började de här problemen?

Glennart
0

Svårt att säga. Har kännt av det ganska länge. Halvår kanske.

Svårt att somna.

Flisan74
0

Jag har oxå svårt att somna!! Tycker att "alla andra" verkar ha fått det lättare med sömnen.. men inte jag inte ;-)

lizaohman
0

Fick först lättare med sömnen sedan var det illa igen ett tag, tills jag började ta magnesiumtillskott på kvällen. Rekommenderas!

Flisan74
0

Ok, ska snarast testa!!! Börjar bli desperat..

Johanna-Soderlund
0

Mycket lågt kolhydratintag kan för vissa ge för lågt serotonin, vilket t.ex. kan påverka dygnsrytmen.

Flisan74
0

Ja, något sånt är det…. jag är trött på kvällen men har svårt att somna… men när jag väl somnat så kan jag sova hur länge som helst… gärna hela förmiddagen! Men det går ju inte för jag har 2 småttingar som ska till dagis och skola… hmmm!

(Har haft rls tills nyligen men har blivit nästan helt bra efter att ha knaprat magnesium… tack till alla som har tipsat!)

mikaelj
0

Johanna,

Borde man inte bli sömnigare av ett lågt seretonin? (eller har missförstått det med att serotonin sjunker och melotonin går upp när det är dags att nana?)

SvartKaffe
0

I Life without bread (Lutz) så ligger väl hans uträknade kolhydratsmängd på 72 gram per dag.

I Protein Power (Eades) vill jag minnas att kolhydraderna begränsas till 100 gram om dan.

Detta för att uppnå hälsoeffekterna. De pratar visserligen även om viktminskning som en del av hälsoeffekterna men inte det primära målet med low carb-kosten.

Johanna-Soderlund
0

Serotoninet går upp på kvällen, man blir alltså trött av högt serotonin. Melatonin bildas utifrån serotonin.

De med lågt serotonin vaknar ofta tidigt på morgonen och kan inte somna om. Många har också svårt att sova på grund av att lågt serotonin brukar göra att man blir orolig och stressad av sig.

mikaelj
0

Tack.  Finns det någon orsak att ett lågt kolhydratintag (närmare 10 än 20g kolhydrater/dygn) skulle ge ett lågt serotoninupptag? (råvaran, tryptofan, får jag ju i mig genom maten)

Från http://www.serotonin.nu/articles.asp?ID=102

"Det är nämligen inte tillräckligt att få i sig tryptofan, utan kroppen behöver också hjälp att omvandla det till serotonin – vilket det krävs kolhydrater till!"

Fast jag föredrar den här förklaringen:

"Here is how ingesting sugar -- or some carbohydrate that is broken down into sugar after digestion -- can alter our mood for the better. When we digest carbohydrates, our blood sugar levels rise, and then insulin is secreted, lowering the blood levels of most amino acids with the exception of tryptophan, which is a precursor to serotonin. When there is more tryptophan than other amino acids, it enters the brain at a higher rate. The brain then produces more serotonin."

Å tredje sidan hittar jag "Carbs are essential for effetive dieting and good mood" (http://web.mit.edu/newsoffice/2004/carbs.html):

"And what do protein dieters (especially women) miss most after the second week? Carbohydrates. Women have much less serotonin in their brains than men, so a serotonin-depleting diet will make women feel irritable. […] This can explain why people may still feel hungry even after they have eaten a 20-ounce steak. Their stomachs are full but their brains may not be making enough serotonin to shut off their appetites. […] Furthermore, filling up on fatty foods like bacon or cheese makes you tired, lethargic and apathetic. Eating a lot of fat, she said, will make you an emotional zombie."

Uttelille
0

Ju mer man tar reda på, desto mindre vet man.

mikaelj
0

Ja. Jäkla "ålderdomens visdom"! Äh, jag väljer att inte tro på kolhydraternas roll i det hela.

Johanna-Soderlund
0

#86:

Det krävs insulin för att serotonin ska kunna bildas, och det är väl det som blir så olika för olika människor. Många människor behöver mer än 20g/kolhydrater per dag för att det ska bli tillräcklig insulininsöndring. Även om man i stor utsträckning kan vänja om sig.

Jag upplever själv att jag inte blir mätt om jag äter för lite kolhydrater.

Det behövs även B-vitaminer och omega-3 för att serotoninomvandlingen ska vara effektiv, så brister på sådant kan också ge lågt serotonin.

mikaelj
0

Borde man inte kunna äta massa ost för att få samma effekt?  Var ungefär tror du att din gräns ligger?

(i övrigt är det intressant. värt att tänka på!)

Johanna-Soderlund
0

Just ost höjer inte insulinet så mycket, då är det bättre med grädde.

Vart min kolhydratgräns ligger är olika för olika perioder, kanske strax över 50g kolhydrater per dag.

vargensmat
0

Körde mer eller mindre zero carbs feb 2008-dec 2008 men har nu lagt till 50g kolhydrater, för det mesta från långkornigt ris.

Tycker humöret påverkats positivt av detta, en gradskillnad till det bättre Glad

Några ytterligare argument för att äta ungefär denna mängd kolisar hittade jag på Kwasniewskiutövaren Peters utmärkta blogg Hyperlipid, se längt ner på denna länk t ex

https://www.blogger.com/comment.g?blogID=36840063&postID=6612934998026799625

PS Kwasniewski utvecklade LCHF[turbo] Flört för en sisådär 40 år sedan …

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.