Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 5193 ggr
Fialotta333
0

Mår illa konstant

Har snart ätit enligt LCHF i tre veckor och det mesta fungerar bra - vikten har gått ner liksom midjemåttet och magen är snäll och jag känner mig piggare rent allmänt.

MEN jag mår mer eller mindre illa konstant och börjar få problem med att äta fler och fler livsmedel.

Ägg går inte längre i någon form - kan knappt titta på sambon ens när han äter. Provade med smörägg i morse men dom höll på att komma i retur.

Trots hunger kan jag inte tänka mig att äta en bit av köttfärsrullen jag gjorde till middag igår - blä! (Det var inte fel på den - alla slukade den utom jag). Jag är helt övertygad om att jag skulle älskat den i mitt tidigare liv…Rynkar på näsan.

Är mest bara sugen på en rostad macka med lite smör och marmelad och en kopp te, men det går ju inte.

Kan tänka mig lite halvsmält brie, det funkar hyfsat, men all annan ost, korv, kött osv. känns omöjligt att stoppa i munnen.

Viktminskningen har avstannat helt och jag misstänker att det är för att jag inte får i mig tillräckligt med mat varje dag.

Hur ska man komma till rätta med detta - jag som tidigare har älskat det mesta i matväg, men nu har det tagit tvärstopp!

Ja, alla ni som haft magsjuka vet ju hur sugen man är på mat, hehe. Så har jag känt mig i stort sett hela veckan.

(Och nej, jag är inte med barn, äter ingen medicin som kan ställa till det, har inte magsjuka och har aldrig haft ätstörningar.)

Babz
0

Usch, det låter inte kul!

Själv har jag drabbats av nåt förkylningsvirus, är inte alls så sugen på mat som jag brukar vara. Men när jag är krasslig så struntar jag i energiprocenten och äter det jag är sugen på (vilket ibland blir rostat bröd med smör och marmelad, ibland äggröra och stekt fläsk).

Jag tror att det är viktigare att äta något överhuvudtaget än att äta precis rätt, speciellt om man inte mår så bra.

Du får prova dig fram till något som funkar och fortsätta resan därifrån!

Lycka till och hoppas du börjar må bättre snart!

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

Andina
0

Jag drog ner på fettkonsumtionen en aning och allra särskilt grädden. Det hjälpte på en gång mot illamåendet! Sedan dess har det inte varit några problem att äta ägg, med eller utan smör, eller dricka äggmjölk o dyl.
För min kropp var det uppenbarligen grädden som var "boven i dramat"…

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Zepp
0

Pröva att lägga till lite mer kolhydrater från i första hand grönsaker och även lite frukt i värsta fall!

Trappa sedan ner därifrån.. OM det var detta som gjorde illamåendet!

Fast det kan tänkas att du är sjuk oxå??

Eller att detta bara är övergående besvär??

Det är lite frapperande ändå hur vanlig mat kraftigt kan påverka hormonbalansen, och hos en del kan det leda till alltför stor påverkan och dessa kan då behöva mer kolisar än andra!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Fialotta333
0

Hm, sitter just nu och dricker te med en skvätt grädde - kanske skulle prova att skippa den helt (fast då får det bli röd mjölk istället, måste ha nåt i te och kaffe).

Jag har ätit en hel del grädde sen jag startade, men det är först senaste veckan som illamåendet kommit.

Eftersom jag varit tvungen att ta bort äggen på morgonen har jag druckit varm choklad på ca 1 dl grädde + hett vatten och kakao och lite sötningsmedel på morgon för att överhuvudtaget få i mig nåt innan jobbet.

Andina - vad åt du när du drog ner på fettet? Jag kommer inte på nåt jag kan tänka mig att äta just nu…Rynkar på näsan

Andina
0

4# -

Jag mådde riktigt illa av allt fett - kunde inte heller få i mig nästan någonting efter ett par da'r, mat lockade inte, fett lockade inte - bläh. Jag har bara gått på LCHF-linjen i knappt två veckor nu - men när jag drog ner på grädden särskilt och ökade kh en aning lättade det på en gång. (Dricker inte mjölk så jag vet inte om det hjälper att dra ner på det också.)

Eftersom jag är l-o-vegg så blev det lite mer grönsaker än tidigare.
* Sallader med ost och/eller ägg - som känns så mycket fräschare och inte så "tung-ätet". Kanske något du kan locka din kropp med, en fräsch sallad på ovanjordsgrönsaker och lite ost eller ägg i, o kanske lite oliver?
* Det har blivit mer omeletter och gratänger utan så mkt grädde. 
* Smör och ost i maten fungerar bra nu - alla sorter.
* Fick tips om mascarpone-ost (50% fett) som jag ska se om jag kan hitta användningstips för. Har inte hittat så mycket på forumet ännu. Räknar med att kunna ersätta fett från grädde med fett från ostprodukter ganska mycket framöver.
* Keso - Creme Fraiche - Yoghurt

Summa summarum så la' jag alltså till lite extra kh, jämfört med tidigare, i form av grönsaker samt minskade fett

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga

Wildrat
0

Ät mer grönsaker! Helst kalla, krispiga såna men vilka grönsaker som helst funkar bara du tycker om dem. Jag har svårt för alla grönsaker utom gröna ärtor (mkt kolhydrater men man får ta mindre mängd) så det hade jag till nästan all mat i början. Sen gav illamåendet med sig.

Problemet är att eftersom du är illamående så äter du för lite och lite mat gör att du blir illamående! Enda sättet att få tillbaka aptiten är att äta mer och grönskaerna hjälper dig med detta.

Fialotta333
0

Suck, jag önskar att jag gillade grönsaker…har aldrig tyckt om vare sig grönsaker (speciellt inte kalla, det växer i munnen även när jag inte mår illa) eller frukt.

Men det kanske är det som krävs för att "komma på banan" igen - försöka äta lite grönt trots allt? Kanske man kan steka zuccini och aubergine i lite smör?

Gurkstavar med lite mjukost?

Lättstuvad spenat?

Nää, jag kan verkligen inte tänka mig nåt som skulle vara gott just nu, fy vad jobbigt! Magen kurrar av hunger samtidigt som jag har kväljningar - hur i hela friden tycker kroppen att jag ska hantera det?Förvånad

Tack för era tips - även om jag inte kan tänka mig att äta just nåt så ska jag definitivt spara alla tips, jättebra att ha.

Zepp
0

Du kanske skulle pröva att smaka på den där köttfärsrullen iallafall, det kan lätt bli som så att man äter för lite på grund av illamående, vilket leder till mer illamående på grund av för lite mat!

Pröva även med en frukt.. i så fall är det nog övergångsbesvär.. vilket kan trappas ut!

Tilda-T
0

Många har vittnat om ett illamående som genast går över när dom äter, illamående = hunger!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Wildrat
0

#7 Finns det nånting annat med lite mer kolhydrater du gillar då? Kolhydrater ökar aptiten och det är just det du behöver nu. Sätt dig ner och tänk på nånting fräscht som du gillar, särskilt på sommaren när det är varmt… Är det nåt med mycket socker så ta bara lite av det så du får tillbaka aptiten. En liten dos en eller ett par gånger är vad som brukar behövas…

Andina
0

#7 - Ja, varför inte göra det lite "festligt" med gurkstavar (kallt, krispigt och fräscht) genom att äta det med kanske mjukost som du skriver, eller en god dipsås som du gör på Creme Fraiche o smaksätter med något som du tycker om? Jag började så, med krispig "salladsrullar" med gurka i, och med "dip" till. Det fick fart på mitt "matsug"
Och jag, håller med Zepp, det kan fungera med att ta en liten smakbit av maten i alla fall… (mig hjälpte det dock inte).

Andina
0

Saltgurka? Kan innehålla en hel del kh men man behöver ju oftast inte äta så mycket av den…

Fialotta333
0

Har nu stekt en fläskkarré och några zucciniskivor i smör och klickat över vitlökssmör över hela härligheten!

Sitter med tallriken brevid mig och tar en tugga i taget - än så länge är det OK - inte gott men det går ner.

Hoppas det stämmer att illamåendet = hunger…fast i mitt fall tror jag inte det eftersom jag mått mer eller mindre illa hela veckan, även efter att jag ätit.

Men vi hoppas på det bästa och tack för erat engagemang, det värmer verkligen med alla hjälpsamma människor på det här forumet.!Glad

Andina - känner faktiskt att det skulle vara gott med saltgurka!? Hur konstig är inte kroppen, hehe!

mikaelka
0

Jag har också haft problem med illamåendet (är bara inne på dag tre än så länge), illamående var också en av anledningarna till att jag började med kosten. Misstänker att stekt ägg i olika former gör saken mycket värre! Ska kanske prova att dra ner på grädden också som det tipsats om här!

Andina
0

Jabbaaa! Hungern vaknar igen! Grattis! :)

Kanske kan oliver vara nå't oxå - innehåller ju inte mkt kh alls.

Jag hoppas du fick en smaklig måltid!

Zepp
0

Johanna skriver så klokt om detta med hunger o varför man äter!

http://johannaskost.blogspot.com/2008/11/stsug-och-varfr-man-ter.html

Jennix
0

För mig har det absolut varit så att vid omställning så mår jag illa om jag är hungrig och även om jag inte är sugen så mår jag bättre om jag tvingar i mig mat, helst kött. Det har gått över snabbare för mig då.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Fialotta333
0

Så, nu är köttbiten uppäten och jag mår mer illa än nånsin, börjar trots allt undra om jag blivit smittad med nåt magsjukevirus ändå?

Så här illa har jag inte mått under veckan, det har varit mer som "molande" illamående och aptitlöshet.

Det är det jag funderar över och kanske ska jag prova att ta bort grädden några dagar för att se om det är den som är boven.

Men nu tror jag det är nåt mer akut som drabbat mig. Huvva!

Fialotta333
0

Puh, nu börjar man äntligen känna sig som en människa igen!

Undrar såååå mycket om det är möjligt att man kan få såna besvär av att gå över till LCHF?

Har ju hållt på knappt 3 veckor och mått jättebra, men som sagt, har haft ett molande illamående hela sista veckan och inte varit särskilt sugen på nånting just.

I går eskalerade det och till slut var jag tvungen att gå och lägga mig - visserligen kräktes jag aldrig men det var fruktansvärt nära. Inte dålig i magen eller ont i magen heller…underligt.

Under gårdagskvällen och natten har jag haft feber.

Idag har jag ätit lite köttfärssås med ost och creme fraiche i personalrestaurangen och nu lite korv i ugn till middag. Det smakar inte fortfarande men det går ner utan kväljningar i alla fall.

Vad säger era erfarenheter - kan det vara möjligt att få en sån kraftig reaktion på omläggningen till LCHF - och desssutom efter nästan 3 veckor?

Eller ännu värre - kan det vara en reaktion på de två Bright Brew- ölen jag drack  i lördags (endast 10 kolhydrater).Förvånad Nån som varit med om nåt liknande?

Tilläggas oxå att jag gått upp ett kilo sen förra veckan.Rynkar på näsan

Men nu är det nya tag och det ska säkert gå bra.Glad

ariaam
0

Jag har oxå mått illa, trodde att jag blivit mätt på allt fett men den  känslan börjar försvinna nu. Har bara grädde i kaffet, kanske skulle prova utan. På jobbet har jag inget att ha i mitt kaffe o det går bra.

Igår kväll tänkte jag äta lite kallrökt lax men det fick jag slänga för det tog stopp! Nåväl, det har ju lättat nu med illamående o dessutom så var jag ju förkyld för två dagar sen så nu hoppas jag kunna börja äta igen!

bluegoose
0

Man kan må illa under omställningen och då får man bara försöka ta det kallt och härda ut och fortsätta att äta så gott man kan. - Men om du har haft feber så tror jag att det snarare är ett virus som du råkat ut för.

Hoppas du mår bättre nu i alla fall!

Luccy
0

Fialotta det låter mera som du fått  i dig nån dum bacill som bråkat med dig. Illamåenden som slutar med feber låter som det. Hoppas det fixar sig så du kan köra vidare.

Annars kan du ju prova o ta den där marmeladmackan som hägrar o jag gissar på att den kommer smaka rent socker o päckel. Men det kanske kan få dig på banan igen.

Lycka till Kram Luccy