Mandelkakor/chokladpaj
Nu är jag lite emot att man skall äta sötsaker jämt och ständigt, men tänkte ändå bjuda på lite idag:
150g mandel
50g kokos
1/2 tsk vaniljsocker
Sötning (stevia 1/2 krdm el efter smak)
125g skirat smör (häll på smöroljan som ligger överst)
ev ett par bittermandlar
Mixa allt och pressa ut på ett bakplåtspapper. Låt stelna och skär i fyrkanter.
Mandel och stevia går ganska bra ihop men för de som skyr stevia går det lika bra med suckrin, blandning av glycerol och stevia eller kanske fruktsocker och stevia (att blanda ut stevian dämpar bismakerna rejält).
Mandel kräver hyfsad sötning för att smaken skall blomma ut, tycker jag.
Själv siktade jag lite socker över kakorna (kanske 2g vilket gav totalt 14g kolhydrater för 300g kaka
) så de kändes riktigt onyttiga!
Chokladpaj
Pressa ut massan i en pajform, och häll på en lös tryffel (2dl grädde kockas upp varefter man smälter ner 140g fin choklad under omrörning). Låt kallna lite så tryffeln stadgar sig och ät med vispad grädde.
Själv provade jag att även klicka i ekologiskt jordnötsmör, vilket blev gudagott, men gav mig astma. Baljväxter är inte bra!
Pasi - Din frestare där! 
Mums! Variation behövs vid de få tillfällen jag lagar tårta. Hm? Nästa gång är visst i slutet på mars…
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna

-----------------------------------------------------------------
Tillägger att kolhydratinnehållet i kakan ligger på strax över 2E% med det extra sockret ovanpå….motsvarar ungefär en bra korv med 1,5g kolhydrater.
Tack vare att man bara använder smörolja så håller den sig läääänge i rumstemperatur…..kanske bra som mat under ansträngande vandringar då fethalten ligger på 70%…rena energibomben!
men JAG fyller år nästa vecka
dä blir fint dä!! Tack tack!
#3 Ämnar strunta fullständigt i hur många kh den där kakan innehåller… Jämförelsen med "en bra korv", hm.. blev lite krock i huvet där.. 
Sen läste jag inte smörolja, utan smörjolja och blev ännu mer förvirrad. Inte lätt!
Och
tillbaka!!

#5 Kan man tänka sig en bit korv, späckad med kemikalier, så kanske man även kan tänka sig en mandelkaka gjord på naturprodukter.
Vill du hellre använda smörjolja så går ju det fint….rapportera om resultatet, för jag är givetvis nyfiken!
Jag funderar på det där du säger om att mandel behöver sött för att blomma ut i smaken. Kanske man kan tillsätta nån droppe bittermandelolja t ex istället för att söta?

#7 Du kan prova…men min erfarenhet säger att även bittermandelsmak behöver sött för att smaka nåt, främst kanske för att det egentligen är en doft (känns främst i näsan).
Men Pasi - du överträffar dig själv ibland
Numer pensionär i Nynäshamn
Ska man bara använda smöroljan som ligger överst och kasta resten? Jag är inte så hemma på det där med att skira smör.

#10 Riktigt!
Det som lägger sig i botten är bara vatten med lite protein, socker och saltet förstås (egentligen gjorde jag så bara för att jag bara hade saltat smör hemma
).

nu har jag en sån här i svalen…

#12 Pajen? Vilken choklad använde du?
är det socker i smör? Det måste vara väldigt lite då det ju är nära 0 kolisar?

#14 Det är väldigt små mängder…jag bara nämnde det i förbifarten. Det var saltet (till större delen) jag ville göra mig av med….lite salt gör ju inget…speciellt inte då man gör pajen. Salt gör sig bra med choklad.

Den är verkligen jättegod!
och så här såg den ut vid servering… (pekar på bilden)
TACK Pasi för en underbar bjudtårta!
/Fjällmor
Nej men oj! Nu finns det bild med… nu är det kört! denna tråden bokmärkes!
Gjorde mandelkakorna här om dagen och tillsatte ca 1 1/2 msk kakao - det blev jättegott! Påminner lite om Schweitzernöt…
Även våra "otrogna" kompisar som var här på middag igår tyckte dom var goda till kaffet.
Jag har inget av de sötningsmedel ni nämner ovan men tog lite "suketter strö".

Bokmärkt för framtida behov!
"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

Det får bli ett bokmärke på den här!
Kanske lite snabbkaffepulver i chokladsmeten kunde vara något också? *funderar*
Måste bokmärka jag med! Låter verkligen supergott!!!!

Jag smaksatte med lite arrakessens…men det blev inte nån punschsmak då jag tog för lite, utan det smakade banan. Gott med vispad grädde.
Har aldrig tänkt på att punsch och banansmak hade nåt gemensamt.
Fjaellmor - Vilken fin bild (även de bilderna du har på din matblogg)!

tack pasi 

Jag försöker lära mig fotografera av maken fotografen. Det är ett skoj sätt att "förädla" min matlagning..
(och minnas vad jag lagat *skratt*)
/Fjällmor
Oj vad gott, jag som inte ens var chokladsugen…