Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 1132 ggr
berndt
0

Proteinmängden?

Försöker greppa det här med de olika mängderna och trodde jag hade koll på det hela…Men när jag skottade snö i går kände jag mig verkligt kraftlös, utan den råstyrka jag brukar kunna ta fram när det behövs… är nu på tredje veckan med fakir-LCHF. Jag blev lite orolig och tänkte om det har med mängden protein att göra? Äter jag på mina muskler?

Enligt minmat har jag i genomsnitt den senaste tiden ätit:

122 gr potein, 180 gr fett och 12 gr kolhydrater; Skaldemans ratio blir i medeltal då 1,35 vilket ju torde vara utmärkt.

Men. men.. å andra sidan säger Skaldeman att proteiner skall ingå 1 gr/kroppskilo, för min del då c 88 gr, dvs jag har för mycket proteiner.

Kalorimängden borde vara c 25 kal/kg, för min del då c 2200 kalorier och det har hållit ganska bra, och jag har helt enkelt ätit då jag är hungrig och så mycket att jag är mätt…

Mängden fett känner jag att är på gränsen vad jag i dag kan äta, en gång reagerade magen på fettmängden med diarre. Minskar jag mängden protein.. blir jag inte mätt.

Men proteinmängden, per kroppskilo mot det jag ätit; vad säger ni om det?

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

Zepp
0

Proteinmängen skall vara MINST ett gram per kilo och dygn!

Är man man och aktiv kan man gärna äta två gram och tränar man flitigt kan man äta upp till tre gram.. men sen verkar det inte som om man kan tillgodöra sig mer.. iallafall inte i proteinomsättningen utan allt överskott omvandlas till antingen glukos eller mättat fett!

Att du är svagare är en del av musklernas omställning till fettdrift, det tar ett tag.. hjärnan ställer om till ketondrift på tre veckor men musklerna kan ta tre månader på sig!

När man konverterar till fettdrift ökar mängden mitokondrier och förmågan att syntetisera Carnitin behöver oxå uppgraderas!

Sen kommer du att orka mer.. och alldrig mer någon mjölksyra!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

berndt
0

TAck, det låter ju bra.

Jag återkommer ändå till Skaldemans text, när han på sidan 45 i Ät dig ner… säger att "proteinet skall hållas lågt första veckan. Det snabbar också på omställningen. Äter du mera än ett gram protein om dagen per kilo kroppsvikt så kommer omställningen att ta längre tid. Kroppen behåller sin smak för socker, med den skillnaden att den nu tillverkar det av protein. Det är mindre bra, eftersom du har ett proteinförråd i dina muskler. Du får inte lära kroppen att se protein som mat! "

Kombinerat med att jag kommer ihåg att han på annat ställe i boken påpekar att hjärtat är en muskel som också kan påverkas av det här; och man vill ju inte att hjärtat skall ätas upp… :-(

Vid vilka förhållanden inträder den här risken, att kroppen tar protein istället för fett?

Sockerberoende.

mikaelj
0

Vanligtvis räknar man med 1-1,5g per kg "lean" kroppsmassa, dvs fettfri vikt. Översätts ofta till 0,6 g/kg.  Proteinbehovet ökar en liten smula vid LCHF (för glukosbehov), så 1g per kg kroppsvikt är en bra riktlinje.

Till skillnad från vad zepp menar tror jag inte att det tillför något att äta mer än 1g/kg om du som sagt är fysiskt extremt aktiv. De studier jag tagit del av visar att man inte har någon nytta av mer än 1,6-2,0g protein/kg. Muskeltillväxt är nämligen sällan mer än några gram rent protein per dag.

Överskottsprotein (svårt att säga var gränsen går dock…) kommer användas som glukos, men enbart ~40% av det. För att tillverka 1g glukos går åt 1,6g protein. Resten försvinner som värme.

Med den mindre mängd protein kommer fördelningen av din energi också att ändras. Vanliga siffror är 20E% protein och 75E% fett, men i själva verket hamnar man oftare kring 10-15E% protein och 80-85E% fett.

berndt
0

äähh…?

Har du nån uppfattning; är min mängd protein för mycket eller inte? (se ovan) Kroppsvikten är 88 kg (BMI över 32)  :-) Jag förstod inte så mycket av ditt svar Mikaelj :-)

Sockerberoende.

mikaelj
0

Berndt,

Proteinbehovet 1-1,5g/kg i diverse studier räknar man utan fettet på kroppen. Vilket naturligtvis är helt omöjligt att göra för gemene man.  Därför har t.ex. Livsmedelsverket ordinerat minst 0,6 g/kg vilket passar de flesta.

Korta svaret är att 1 g/kg kroppsvikt är fullt tillräckligt för dig, särskilt eftersom du väger 88 kg där en stor del av din kropp består av fett. (jag förutsätter att ditt BMI inte är 32 för att du är vältränad)

Det gör ingen direkt skada som så att äta mer, men eftersom du inte heller har någon direkt nytta av det tunnar du egentligen bara ut plånboken. Kött är dyrare än fett!  Jag själv äter ungefär 1-1,3g/kg kroppsvikt, men försöker hålla nere det så nära 1 som möjligt.

Wildrat
0

Du äter lagom mycket protein. Det du upplevde var ett omställningsbesvär. Dina muskler har ännu inte vant sig att drivas av fett, därför trodde de att energin var slut fastän den inte var det. Det tar 2 veckor för hjärnans inställning, musklerna behöver ett par månader för att fullständigt ställa om sig.

berndt
0

Tack - nu känns det bra! - Kunskap är makt :-)

Sockerberoende.