Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: övrigt
Läst 3618 ggr
Fialotta333
1

Reaktion på kolhydrater?

Hej,

är ny här och har inte skrivit något tidigare, men däremot läst i forumet flera timmar varje kväll senaste veckanGlad…

Har ätit LCHF i ca 1 1/2 vecka och tycker det går utmärkt.

I dag bestämde vi att vi skulle äta sushi till middag - sagt och gjort - 9 bitar lax slank ner utan problem.

Nu har jag haft ont i magen flera timmar (som om den är uppblåst innifrån, det känns som om det ligger en fotboll i solar plexus), jag mår lite illa och känner mig MÄTT!

Är detta månne en reaktion på kolhydraterna i riset, eller är det bara en tillfällighet att magen "krånglar"?

Jag har försökt läsa mig till svar på reaktioner vid kolhydratintag, men hittar inget specifikt.

Om det kan kopplas till kolhydraterna så har jag definitivt lärt mig att det var inte värt det!Skäms

ullebull
0

Hej fialotta, hm… ris??? det ingår inte i kosten. Det gå r inte att äta LCHF i 1,5 veckor och sedan släppa in ris:::::::::.

Aja, baja. Låt bli det och du kommer att må mycket bättre. Avsteg, ja det gör vi ofta, eller ibland, medvetet eller omedvetet, men vi märker av dem omgående pgqa magont, gaser i magen, viktstopp osv.

Håll dig på banan och lycka till.

cajo1975
1

Jag hade tänkt skriva ett liknande inlägg, men jag svarar på ditt istället! Glad

Jag blir jätte svullen/uppblåst i magen när jag äter kolhydrater. Även gasig. KÄnns som att midjemåttet ökar med 15 cm.

Idag har jag haft en tenta och pluggade hela natten. Glömde äta frukost, så dumt så dumt! Kom till skolan dödshungrig. Fanns inget annat än fralla o kaffe. Åt en fralla (har inte ätit mjukt bröd sen i somras!) Just nu så har jag ett kraftigt ökat bukomfång och extremt mycket vätska i kroppen (ödem). Ser jättetjock ut i ansiktet. Fingrarna ser ut som prinskorvar och tårna som köttbullar som håller på skjutas ut ut fötterna.

Kan inte vara annat än kolhydrater! Så visst! Det är LÄTT o va utan.

I början fick jag hemsk hjärtklappning/hög puls, kallsvettningar och darrningar när jag ätit kolhydrater. Men TYVÄRR så har min kropp nu vant sig lite vid att "smyga" i sig lite kolhydrater då och då. Det är bara "lite" men är rädd att det ska spåra ur och gå över till "mycket" för att kroppen lär sig. Det är väl lite som med antabus för en alkoholist. Man mår jätte dåligt om man dricker vid samtidig medicinering med antabus, men om man dricker lite till och lite till så kan man lätt gå över gränsen.

Fialotta333
1

Hehe, nej jag vet att ris inte ingår i kosten, men föll till föga för fredagslatmasken och en del tjat från övriga familjen (vi är alla sushifrälsta)…Skäms

Det jag funderar över är om det är en typisk reaktion på kolhydratintag - i så fall blir det lätt att säga nej i fortsättningen - har inte haft en angenäm fredagkväll med "svullen" mage och lätt illamående.Rynkar på näsan

MillisB
1

Hejsan Fialotta!

Jag älskar sushi, men har gått över till att äta sushimi i stället, alltså bara fisk. Om någon hade sagt till mig för tio år sedan att jag skulle äta bara rå fisk så hade jag aldrig trott den personen… Men det är jättegott, och så får man ändå den goda sushin!

Jag får också reaktion på kolhydrater, kanske inte så omedelbar och kraftig, men går definitivt upp i vikt av det.

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend.          (David Perlmutter)

dufva
1

Oron i magen beror på att matsmältningsenzymerna har förändrats i riktning mot kött och fett samt att även bakteriefloran i tjocktarmen anpassats till din nya kost..

Snabba kast gör man som du märker inte helt ostraffat Skrattande..

lillalapinkulta
0

ja hade precis samma symptom efter att ha ätit 9 gram kh ur en frö/nöt-påse (150 g) efter att bara ha ätit den här kosten i fyra dagar :S.. antar att kroppen vänjer sig fort ändå och blev chockad! .. no more carbs.. I hope :)

upgradeyou
0

Hej!

Samma sak hände mig fast jag inte ätit denna kost alls länge, jättesvullen direkt! Magen blev stenhård och jag fick blodsockerfall! Får bli skärpning helt enkelt! Jag hade glömt bort hur seg man blir efter en kolhydrat-måltid!

Saintpaulian
2

Samma sak händer mig, men så har jag också IBS. Jag klarar definitivt inte av ens en halv deciliter kokt ris. Får jätteont i magen så som du säger.

Det är säkert kolhydraterna. Gör som MillisB ät bara fisken nästa gång du vill mysa med familjen! Skrattande

Hoppas du mår bättre i magen nu.

Fialotta333
1

Jo tack, Saintpaulia - den där svullna känslan försvann dagen efter. Jag har oxå IBS fast jag upplever att magen är MYCKET snällare nu efter 3 veckor med denna kost.

Fast idag sitter jag här istället med lite huvudvärk och svullen kropp  och +1 kg på vågen efter en trevlig kväll med goda vänner och några öl och några glas vin…Skäms.

Fast maten gick perfekt, (första gången vi hade gäster efter att vi börjat med LCHF), gjorde köttfärsrulle med grädd-dragonsås och kokt broccoli. (Gästerna fick potatis och sallad oxå, men helt ärligt saknade jag inte pärerna ett endaste dugg!)

Till kaffet serverades en god mandel/kokoskaka jag hittat receptet på här. Även dom "otrogna" tyckte den var jättegod.

Till snacks blev det tärnad västerbotten, cheddar, svarta oliver och tärnad salami.  Mums!

Tror vi var ganska bra ambassadörer för LCHF - kan nog till och med tänkas att gästerna hakar på om dom bara orkar komma igång.

Nu får man väl bara sätta sig och vänta på att det där kilot ska trilla av igen!Flört

Luccy
0

Jag tror åxå att jag är lite "allergisk" mot kolhydrater, blir uppblåst som bara den o stirrigare än vanligt. Sen vet jag sen förrut att vetemjöl triggar mitt ätande o då menar jag hetsätning.

#9 bra tips för fest Tungan ute