Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 755 ggr
ulrslo
0

Hjälp, vad gör jag för fel???

Hej!

Jag är helt ny på detta, men kämpar på så gott jag kan.

Tack alla som delar med sig så bra här, har fått massa tips när jag läst.

Jag har nu kört i 2 veckor. Första veckan gick jag ner 1,7 kilo och kände verkligen att jag var rätt. Denna vecka +0,1. Visst, det är inte mycket, men jag hade ju tänkt att gå ner….

Vad gör jag för fel???

Lite exempel på mat:

Frukost: Kokosbröd med baconost och skinka + kaffe

alt 1: keso, tonfisk, majonäs, yougurt samt stekt ägg

alt 2: två kokta ägg.

alt 3: OEs polarbröd (hittat här med keso, ägg, riven ost och olja) med baconost och skinka

Lunch: Skinkstek (några skívor från gårdagens skinkstek), gräddsås, röra med vitkål, lite baconbiltar, yougurt och majonäs

alt 1: Halv grillad kyckling med skinnet på, broccoli

alt 2: Köttbullar (endast blandfärs och ägg) med fetaost i mitten och till det broccoli och gurkstavar med philadelphiaost.

Middag: Liknande lunchen.

Idag var jag hungrig och tog en avoccado till mellanmål men det är ju inte varje dag

I helgen har jag ätit lite nötter och ett glas vin.

Vad gör jag för fel?

Wildrat
0

Inget fel alls. Vikten varierar alltid, särskilt på kvinnor. Du kommer gå ner nåt kilo och sen upp nåt kilo helt plötsligt men om trenden är att du går ner är det inget att bekymra sig över. Tat lugnt och njut av maten så kommer viktnedgången. Har inget hänt efter två månader eller om vikten ökat på samma tid då kan du börja justera kosten, men nu är det onödigt.

A-L--
0

Jag tror inte du gör något fel! Det är nog bara så att vi funkar olika, en del tappar 1kg i veckan andra mycket mindre. Jag te.x. blev också lite deppad när jag tredje veckan gått upp ett kilo….men veckan efter så var jag ju på rätt spår igen. Lägger in länk till min tråd och om du tittar på inlägg #18 så finns där en bild som visar min kurva. Du ser att det blir inte så många hekto per vecka jag går ner och jag är ganska noga med att undvika kolhydraterna.

Min tråd

Man får ju andra hälsoeffekter och så länge vikten i långa loppet går åt rätt håll och jag inte behöver vara hungrig så är jag mycket nöjd.

Annars så är väl vinet kanske tveksamt, åtminstone om det inte var nått riktigt surt Flört Samma med nötter, beror alltså lite på vilken sort du ätit. Vad dricker du till maten? Inte mjölk va?

Nää, jag tror att man ska ge LCHF i alla fall två månader innan man…….

MimLan
0

Enda felet verkar vara bristen på tålamod. :) Det här är ingen slaskpress-snabbfejkdiet, utan en livsstil med vettig kosthållning. Låt kroppen få ställa om sig och även få börja lita på att du ger den vad den behöver i längden.

ulrslo
0

Brist på tålamod stämmer helt :-)

Tack för era svar! Man hör så många som rasar i vikt direkt och eftersom jag är så ny på detta så var jag lite orolig att jag åt fel, för lite eller mycket fett eller så…

Jag dricker bubbelvatten till maten, eget, så det skall vara ok.

Vinet vet jag är lite sådär, men det vill jag gärna ha kvar :-)

Men skall försöka ha mer tålamod om ni inte tycker min kost ser fel ut.

Kram Ulrika

Emea67
0

Kanske du skulle behöva öka på fettet lite tycker vissa måltider ser lite magra ut tex där du skriver att du ätit grillad kyckling m. skinn och broccoli eller 2 kokta ägg till frukost där skulle jag lägga till lite smör eller majonäs.

Har du kollat fördelningen på minmat att du ligger rätt % mässigt?

Lycka till och välkommen hit!

[Pennylane1]
0

du kan vara VÄLDIGT glad att du har gått ner! Jag står still sen i september trots att jag är hyfsat strikt! Det är så olika så! Men jag tycker också att du ska kolla att du får i dig tillräckligt. Det kan vara där skon klämmer. MEn det kan också vara så att det tar lite längre tid, bara.