Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 3488 ggr
marsan-3
0

Rooibos

Vad är det med detta te som ni alla skriver om. Är det skillnad motför vanligt te? Måste jag genast gå och köpa det?? ;-D

Ayla
0

för min del är det mest gott :) plus att det är utan koffein vilket gör att jag för min del kan dricka det på kvällen…plus att det ska ha mycket bra ämnen bland annat när man har problem med magen…:)

Margareta
0

Afrikan Rooibos är ett rött koffeinfritt te som skall vara nyttigt. Jag dricker just nu Liptons.

Läs mer här:
http://www.nyfikenvital.org/?q=node/138

Numer pensionär i Nynäshamn

Mervi
0

Jag brukar dricka den med cocosfett. Helt Ok.

Margareta
0

Även jag har i någon msk kokosfett per kopp och det är ljuvligt för min annars rätt så lätt tröga mage…

Numer pensionär i Nynäshamn

Ayla
0

kan tillägga att det godaste jag har druckit är KRAV märkt Roibos chai te…finns i de flesta butiker, är en trekantig förpackning

[Saiva]
0

Ayla, det är samma som jag dricker. Jättegott, ekologiskt och utan koffein Flört

magma
0

Rooibos är visst gjort av barken från ett afrikanskt träd, eller om det var en buske, fick jag veta för ett tag sedan. Jag tycker det är någon bismak i det som jag har svårt för, men olika sorter kanske smakar annorlunda?

[Saiva]
0

Nja, det är väl blad från en liten buske som växer i Sydafrika. Rooibos=Röd buske. Gott med lite grädde i Flört

magma
0

Aha. Det var en kvinna som sålde thé som upplyste mig om att det var bark och inte blad, som med vanliga theér.

[Saiva]
0

DET visste jag inte! Skrattande Det förklarar varför det inte ser ut som blad! *fnissar* Flört

magma
0

Ja inte vet jag om hon hade rätt, men det känns liksom rätt… Om man närstuderar hur det ser ut Skrattande

Maia
0

Om rött té Rooibosbuskens latinska namn är Aspa´lathus linea´ris (syn. A. contamina´tus, A. cedarberge´nsis, Psora´lea linea´ris, Borbo´nia pinifo´lia), och den hör till ärtväxterna. Den växer naturligt endast i Kapprovinsen i Afrika. Det är bladen som torkas och jäses för att göra rött té.

Och något som man inte så ofta känner till är att detta té fanns i Sverige redan på 1700-talet, men glömdes bort. På senare tid har det fått en ny renässans framför allt pga den engelske författaren Alexander McCall-Smiths bästsäljande böcker om Mma Ramotswe i Botswana.

Rött té har en naturligt lite söt smak utan att vara sött i sig själv. Men om man köper smaksatt rött té i lösvikt kan det vara bra att kolla så att det inte är sötat. Jag har hittat rött té med tillsatt socker på nätet. Annars finns det en hel uppsjö av smaksättningar på rött té. Den som har nära till en tébod kan testa jordgubb-grädde till exempel. Rött té i lösvikt kan också beställas på nätet. Ett aber är att själva tebladen är väldigt finfördelade och den som inte vill ha tegrus i botten på muggen får använda ett filter av tyg eller papper, eftersom vanliga tesilar lätt läcker lite grand. Så det är inte gjort av bark, vad det verkar.

Nu ska jag ta en kopp kaffe, men det blir nog lite té senare, för nu blev jag ju sugen på det… /Maia

Källor: NE + erfarenhet

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

catlin
0

Min kompis i Sydafrika säger att där dricker man det - förutom att det är gott - mot ALLT. Det lär hjälpa mot eksem, förkylning, ledbesvär, magont osv osv. En riktig universalmedicin alltså! Jag dricker det med grädde eller kokosolja, BARA för att det är gott!

Matblogg: Chakulas LCHF

*stay calm - be brave - wait for the signs*