Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: off-topic-ot
Läst 4663 ggr
maxiq
0

OT - Bojkotta Israel

Detta är ju inget forum för politik men jag började fundera lite idag när de pratade på radion om att vi borde bojkotta Israel. De pratade om tennismatcher som inte skulle spelas, att vi inte skulle åka dit på semester, inte gå och se israeliska filmer på bio (nåja) och framförallt att vi inte skulle äta israelisk frukt eller grönsaker.

Det var då jag kom på hur vi LCHF-are kan bidra: Om vi istället för att inte äta frukt från t.ex. Spanien eller Italien så kan vi inte äta frukt och grönsaker från Israel. Det borde lära dem en läxa!

Nä jag är inte helt seriös… ;-)

Jennix
0

Ja, absolut! Jag ska genast bojkotta all frukt från Israel! :D

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Aniara4
0

Nobbade varenda apelsin i affären idag. Särskilt de israeliska.

MillisB
0

Jag är också med på bojkott av Israel. Ska genast fortsätta att inte köpa någon frukt, heller inte från Israel… Oskyldig

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend.          (David Perlmutter)

Pasi
0

Ja, jäklar vad de skall ångra sig när de upptäcker det.
Du är fyndig du!Skrattande

Jag skall gå ett steg längre, jag tänker inte bara bojkotta deras frukt utan tom deras griskött och automatvapen…..passar även på att bojkotta palestinska självmordsbomber.

Libbe7
0

Blir vi tillräckligt många borde dom väl fatta ett o annat  Foten i munnen

kaisakavat
0

Ni e bra skojsiga, ni! Skrattande Det är bra det!

Själv e jag lite allvarsam, har just kollat på Adaktusson på TV8. Normalt tycker jag han är en duktig en, men ikväll hade han Staffan Scheja (jo! pianisten) där för att kommentera Israel-Palestina-konflikten.

Adaktusson var noga med att poängtera Schejas alla titlar som musiker och musikprofessor. Ööööh.. Och eftersom Scheja har släkt och vänner i Israel.. så blev han alltså kompetent att uttala sig och hans åsikter relevanta för vem då..? ..ööööh..?

Näe, jag fortsätter låter bli att köpa frukt från Israel jag också…

Luccy
0

Absolut här körs ev grönsaker som dekor o dom ska absolut inte komma därifrån. Frukt har jag inte ätit på 3 mån Kyss

Puhlo
0

Annars kan jag ju avslöja för herrskapet att Avocado, som då faktiskt är tillåten, ofta kommer från Israel. Om man då faktiskt VILL bojkotta.

elize-l
0

Nu är jag inte superinsatt i konflikten i Gaza men det är sällan ens fel att två träter. Hamas skjuter mot, skickar in självmordsbombare mm i Israel oavbrutet men det skrivs det inte mycket om =( Men apelsiner från Israel köper inte jag heller =)

raphanus
0

Jag lovar att inte äta griskött från Israel!

Aniara4
0

#9 Världen är sällan så beskaffad att en är helt god och den andre helt ond.  Men här råder ju inte direkt ett jämlikt styrkeförhållande. Och oavsett vilket - om man verkligen vill göra ett folk mindre benägna att bli självmordsbombare, är det då verkligen en smart taktik att göra dem dubbelt så desperata, döda en massa barn och beskjuta hjälporganisationer? Kommer det att få potentiella självmordsbombare att säga "jaha oj då, vi hade visst fel, egentligen har vi det ju skitbra här - vi ska genast sluta bråka"?

Som Dr Phil skulle ha sagt: How's that working for you?

Det är ett vanligt argument när man själv gjort något elakt att säga "jamen h*n gjorde ju det och det". Inte minst på urspårade internetforum. "Ja, visst kallade jag nisse377 för en jävla idiot som aldrig borde ha blivit född, men vaddå, han sa ju saker om min mamma!". Istället för att titta på och ta ansvar för sitt eget beteende tycker man det är ok så länge någon annan beter sig ännu värre (och vilket beteende som är värst är ofta en subjektiv fråga). Man strävar alltså inte efter att vara den klokaste och vettigaste, utan nöjer sig så länge man tycker att man bara är den näst värsta idioten. Det är inte ett särskilt konstruktivt sätt att tänka, och upphov till många sandlådeslagsmål.

Och en förmodat demokratisk stat borde verkligen ha uppnått en högre mognadsgrad i sitt tänkande!

För att vara lite allvarlig en stund alltså. Så, nu ska jag återgå tilll att inte äta israeliska apelsiner till frukost!

systerj
0

Applåd! Kunde inte skrivit det bättre själv.

Fortsätter bojkotta.

parsley
0

Avocado kan komma från Israel, annars är det nog fritt fram i livsmedelsbutiken som vanligt. Skönt att vara politiskt korrekt.

[slamslams]
0

Men Hamas då har inte dom någon skuld i denna konflikt, inte ens fel att två träter.

Jag tycker att diskusionen är något ensidig om man bara skyller på Israel.

( För många år sedan när mina barn började skolan sa jag till dom, att om någon gör något dumt mot dej ex sätter ut ett ben och försöker fälla dej ,eller om någon bakom dej drar dej i håret, så ser ingen detta.

Men om  du försvarar dej, smäller till dessa kamrater då är det du som är den skyldiga, för det ser man.)

Jag tycker man kan likna denna konflikt med detta,dock i större skala.

Hamas skickar sina raketer och säger att man skall utplåna Israel men när Israel försvarar sig då är det Israels fel.

Man brukar säga att man kan spotta på en sten tills den blir våt.

Varför inte få bort Hamas, vad jag förstår kastar dom första stenen.

För övrigt äter jag/vi inte frukt sen ca 1,5 år tillbaka ,mer än lite som växer i trädgården på sommar o höst, pga att vi äter LCHF-kost, så det är inte problem för oss.

lkn02001
0

hamas kan inte utplåna israel, men israel kan faktiskt utplåna gaza, det är det som händer.

Jag lägger inga värderingar i vem som har rätt eller fel i denna konflikt, den är för omfattande och har pågått för länge för att jag ska ha grepp om den. Däremot tycker jag att det är Israel som har gått för långt nu, de skiter totalt i vad resten av världen tycker det finns till och med motstånd inom regeringen. Presidenten har fått nog och nu ska dom jävlarna få tills dom inte kan få mer verkar han tänka.

Jag tänker på alla oskyldiga barn som tas ifrån rätten att leva eller rätten att få träffa sina föräldrar igen. Jag tänker på det faktum att de som överlever detta aldrig kommer att fungera som människor igen. Och jag undrar vem som har rätten att bestämma detta.

Om man läser vad som rapporteras inifrån Gaza vittnar det om oerhörd grymhet från Israels sida, de respekterar inte krigslagarna till exempel.

Nä, det omedelbara kriget måste stoppas även om det inte möjliggör en lösning på konflikten. Vi måste hoppas och tro att Obama snarast lägger sitt veto till Israel, för jag tror inte att de vågar säga emot USA.

lkn02001
0

#14: samtidigt som du sa det till dina barn sa du att om de är den som rycker i håret eller fäller krokben kan de med största sannolikhet komma undan med det…

Aniara4
0

#14 Läs mitt inlägg igen.

"Och oavsett vilket - om man verkligen vill göra ett folk mindre benägna att bli självmordsbombare, är det då verkligen en smart taktik att göra dem dubbelt så desperata, döda en massa barn och beskjuta hjälporganisationer? Kommer det att få potentiella självmordsbombare att säga "jaha oj då, vi hade visst fel, egentligen har vi det ju skitbra här - vi ska genast sluta bråka"?

Som Dr Phil skulle ha sagt: How's that working for you?"

kajsa71
0

slamslams!

Tack för ditt vettiga inlägg i denna tråd! Jag ser att du och jag är ungefär jämnåriga!

Övriga inlägg i denna tråd verkar vara skrivna av personer som inte känner till vad Hamas står för. Kanske är den yngre generationen mer okunnig i den historiska bakgrunden till konflikten i Mellanöstern?

lkn02001
0

Hamas är INTE = Gaza. Däremot är det otroligt svårt att slåss mot en fiende som inte är militär, vem som helst kan vara fiende liksom.

Som sagt så lägger jag inget värde i vem som har rätt och fel i konflikten. Att ta människoliv är aldrig rätt, och att neka folk krigshjälp såsom mat, vatten och sjukvård är vidrigt.

Det är intressant att judarna står inför en egen förintelse nu, de rättfärdigar det de gör mot palestinierna men glömmer sin egen historia i Europa.

Jennix
0

Ja, jag ska inte gå in på vad jag tycker, mer än att jag tycker att folk i allmänhet är väldigt partiska till Israel, och jag förstår inte varför när det är båda sidors ansvar.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Aniara4
0

#18 Jag är 36 år och tämligen allmänbildad. Den första meningen i mitt inlägg #11 (som jag tror var det första seriösa inlägget i den här tråden) (ok, elize var före) var "Världen är sällan så beskaffad att en är helt god och den andre helt ond.".

Du drar automatiskt slutsatsen att alla som tycker Israel gör fel när de öser splitterbomber och vit fosfor över civila som inte har någon möjlighet att fly, samtidigt per definition stöder Hamas. Det är ett logiskt felslut, men ett mycket vanligt sätt att resonera. Ibland måste man väl få kritisera en sak i taget utan att samtidigt vara tvungen att nämna allt annat som man också tycker är dumt.

Jag tycker självmordsbomber och raketattacker mot civila är dåliga.

Jag tycker också det är dåligt att en etablerad nation med enormt stöd från USA och andra rika länder begår uppenbara brott mot folkrätten. Jag tycker f.ö. även att hela ockupationen, murbygget på palestinsk mark osv. är dåligt.

Förstår du mig nu?

[slamslams]
0

#16 ikno 2001.

Jag förstår inte vad du skriver,hur menar du?

Förtydligande: jag tycker självklart inte att Israel har rätt att bomba, men var ligger skulden till det hela.

Nästan ingenting hörs om Hamas skuld i detta krig, det är detta jag reagerar på, varför ger sig ingen på dom.

Se till att få bort dom  så det kan bli lugn o ro i området.

Kanske skall vi bara vända andra kinden till.

lkn02001
0

Eftersom jag inte talar om skuld så går hela det tänket bort. Jag anser mig inte tillräckligt insatt i konflikten för att fälla kommentarer om det.

Däremot kan jag INTE vända andra kinden till när människor slaktas i något man kan likställa med ett jättestort fångläger (folk hindras att ge sig av).

Se till att få bort dom, vilka? Palestinierna? som har levt där i tusentals år? Det är ju inte riktigt så enkelt.

Min sambo menar att det största misstaget var att engelsmännen lämnade styret i Israel, eftersom de inte var mogna att regera i fred själva. Kanske är det så, jag vet inte.

Det enda jag vill föra fram i den här tråden är att jag tycker att det är otroligt fel det Israel gör JUST NU, sen vad som hänt tidigare värderar jag inte.

Jennix
0

#22  Hamas är väl folkvalda, eller hur? Hur menar du att vi ska ta bort dom? Har inte Palestina rätt att bo på Gaza menar du?

Halvdansken
0

Hamas (och Hizbollah) är också stämplad som terrorrister av USA och EU. De använder människor som levande sköldar, och ger f*n i vem som dör.

slamslams och Kajsa71 - skönt att det finns fler som vågar tro annat än den politiskt korrekta åsikten.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

lizaohman
0

Jag sätter också mitt hopp till att Obama ska visa sig vara mindre rabiat än Bush mfl tidigare presidenter och arbeta för freden i världen. Jag hörde häromdagen att det mäklas för fullt från alla håll i världen och jag hoppas det ger resultat snabbt.

Kalle-B
0

Om Hamas slutar skicka raketer så betyder det troligen vapenvila.

Om Israel lägger ner vapnen så fortsätter Hamas att döda Israeler…

Så är läget just nu, och det är fakta, inte åsikter.

Pasi
0

#25 Klart att värdens mest krigsförande nation (USA) klassar motståndarna som terrorister.Tyst För övrigt kallas de terrorister eftersom de inte har snygga uniformer, dyra vapen och för att de tillhör motståndarlaget.
Finns det några som skapar terror globalt så är det USA, de bombar där de känner för.
Rekommenderar verkligen folk som inte tidigare sett dem, att se Zeitgeistmovie….2 intressanta filmer som handlar om hur vi styrs genom propaganda, religion, pengar och terror.

kaisakavat
0

Hamas styrs i hög grad av krigshetsare och våldsmän. De utsätter israeler för dödsattacker och de utsätter medvetet sitt eget folk för risker. De borde verkligen få bära ansvaret för det de gör.

Staten Israel skapades med hjälp av västmakterna efter andra värdskriget och har sedan dess begått många brott mot folkrätten. De har en snarast en "tradition" av brott mot folkrätten och har många mord och förstörelseräder på sitt samvete. I flera omkringliggande länder. De borde få bära ansvaret för det de har gjort och gör..

Kort efter statens utropande började Israel ockupera mer land, vilket inte är tillåtet enligt nämnda folkrätt.. I omgångar har de skaffat sig allt fler bosättningar på palestiskt område. Om palestina hade varit en stat hade detta varit kanske omöjligt att genomföra. Som det är nu tycks ingen (FN) kunna göra nåt, vilket förstås passar Israel och dess folk som mest tycker synd om sig själva. Verkar ha förträngt orsakerna till allt bråk och kallar all kritik för antisemitism.

De styr och ställer och blockerar det palestinska samhället och dess människor i det dagliga livet. Bygger murar och bosättningar långt utanför sitt eget territorium. Det finns statistik på antal döda och i den leder Israel stort - alltså när det gäller hur många som man DÖDAT. Bosättningarna slukar resurser för lyx som de fattigare palestinierna inte ser röken av.. T ex vatten till konstbevattning av gräsmattor, medan palestinierna törstar..

Detta beteende är förstås provocerande för de som hela tiden måste flytta på sig och dansa efter israeliska soldaters pipa. De blockeras i vardagen från sjukvård, att åka till sina jobb, att hämta vatten, m m.. Inte svårt att värva unga radikala till olika terrororganisationer under sådana förhållanden.

Aniara har en stor poäng: Detta funkar inget vidare - inte för nån av sidorna. Men nya krigsivrare föds och fostras hela tiden - på båda sidor..

kaisakavat
0

Fast jag ändrar mig lite.. Det funkar ju visst - ifall man inte vill ha fred.  Obestämd

Många i dessa samhällen vill verkligen ha fred, men kanske är viljan till makt på bara de egna villkoren alltför stor bland de styrande.

Adur
0

#25 Vad är egentligen den politiskt korrekta åsikten? Jag tycker den här frågan spretar så fruktansvärt att det är helt omöjligt att välja vilket lag man ska hålla på, liksom.

Och vem har rätt att bo på ett ställe - de som har bott där de senaste generationerna, eller de som bodde där tusen år innan? Det är ju omöjligt att svara på.

Ungefär som den senaste renägarkonflikten som jag hörde om på radion. Några jordbrukare i Västerbotten var trötta på att ständigt få sin mark söndertrampad av betande renar varje år. Samerna å sin sida hänvisade till sin urgamla betesrätt och vann tvisten i domstol.

Jag förstår båda sidor och det krävs nog både en och två Salomon för att döma rättvist.

lkn02001
0

#29 Kyss precis!

olmertz sa ju i förra veckan att han skiter i vad alla andra (inom partiet, tom försvarsministern) tycker. nu jävlar ska vi bomba tills dom ger upp.

men samtidigt måste man tänka, hur mycket har de att förlora? de har ju nästan inget som det är. kanske tänker man då att det är bättre att köra på nu och kanske vinna NÅNTING. kanske är det lättare att riskera sitt liv under de förhållandena.

det enda rätta är att båda slutar skjuta samtidigt.

läste någonstans en paralell till apartheid, i sydafrika fick FN gå och bryta säga stopp och bestämma hur det skulle bli. bestämma att alla har rätt att vara överallt i landet. kanske behövs något liknande här.

Halvdansken
0

Alltså min personliga "lösning" på detta är att man bygger en mur runt om alltsammans, och alla de som tycker att det är en dålig ide att skjuta ihjäl varandra flyttar ut temporärt.

Alla som tycker att det är en skitbra ide att skjuta ihjäl varandra stannar kvar och gör det.  När det inte finns fler att ha ihjäl rensar vi upp och så kan folk flytta tillbaka igen…

ja, jo, jag är cynisk, men var ska man göra? Alltsammans handlar om hämnd på det ena och andra hållet. 

Pasi, det var inte bara USA. Också EU är inne på terrorrister.

Den PK:a åsiken tycker jag verkar vara att Israel är onda och det är synd om Hamas som inte har gjort nånting alls.

lkn02001
0

det ärinte synd om hamas, det är synd om palestinierna i gaza. alla palestinier i gaza är inte hamas!

problemet just nu är ju att ingen egentligen blir utsläppt ur gaza.

kaisakavat
0

#31 Adur, m fl. Den politiskt korrekta åsikten har olika ansikten, beroende på vad vi pratar om, vem vi pratar med.. Skrattande

Folkrättsmässigt är det också både klart och oklart. Fel och rätt är i och för sig kanske i och för sig ofta rätt klart, däremot finns ofta inte prejudikat/sedvanor när det gäller sanktioner… Ofta tillämpas folkrätten olika, beroende på vem som begått brottet.. Att vara nazist visade sig så småningom vara orätt, medan folkmord i andra sammanhang inte lett till några som helst problem. Rätt och fel skrivs/tolkas i praktiken av de starkaste.

Rättigheter enligt urminnes hävd ÄR starka. Samerna - eller samernas förfäder - var det folk som fanns häruppe i norra skandinavien efter istiden och länge efter detta. Därav deras rätt. Ändå har de husats och jävlats med av svenska staten och det "etniskt svenska" foket i århundraden nu, närmare bestämt började det gå åt h-e under 1700-talet om jag minns rätt, och sen värre och värre i takt med jordbrukets spridande norrut och inåt landet. Svenska staten hade då börjat uppmuntra jordbrukandet och plötsligt struntade man i samernas rätt och den juridiska sedvana som tillämpats innan. Före detta skedde en hel del av samexistens och samarbete mellan samer och svenska staten. Generellt sett..

Men israelerna har aldrig någonsin i historien varit de enda på den markplätten som idag kallas Israel, så ursprungsrättigheter eller sedvana torde inte vara tillämpliga i det fallet. Vad jag har fattat..

Medlem
0

Har inte läst hela tråden men jag vill komentera inlägg #25

Hamas är hjältar i arabernas ögon, och terrorister i USA´s ögon. Hamas är som någon här nämnde är folkvald, det kan Carl Bild (stavning?) bevittna. Han var där som observatör vid valet.

Hamas är Palestinas största parti som tar hand om att bygga skolor, unviersitet, sjukhus och tar hand om de fattiga bortdrivna palestinier.Att påstå att Hamas använder människor som levande sköldar är en stor lögn. Israel anfaller Gaza, ett litet område med en stor befolkning 1,5 miljoner människor. Dessa människor är familjer till Hamasmedlemmarna. Hur kan man använda sin familj och släkt som sköldar det får Halvdanskan svara på.  När Israel bombar sönder byggnader och skolor och påstår att där finns Hamas är bara löjligt. Låt Israel tillåta civila i Gaza fly så kan de fånga varenda Hamasmedlem. Faktum är att Israel håller gazabo som fångar i en koncentrationsläger. Man kan inte fly nånstans utan man väntar på att få en bomb på sitt huvud när som helst eller vänta på sin död pga hunger och törst.

Israel förbjuder jornalisternas inträde i Gaza så att vi i väst inte får ta  del av terrorattacken. Som tur var befinner sig tv-kanelen Al-Jazeera där och sänder nyheter om den hemska och inhumana attacken mot palestinierna. De norska läkarna Erik Fosse och Mads Gilbert som befann sig i Gaza och hjälpte till att vårda de skadade funkade som nyhetsförmedlare. De bevittnade en ny förintelse. 1000 palesitner dog och mer än 4400 skadade, varar hälften är kvinnor och barn.

Så här lyder den norske läkarens nöd-sms som han skickade från sjukhuset Al-Shifa i Gaza:

"Vi vasser i död, blod og amputater. Masse barn. Gravid kvinne. Jeg har aldri oppleve noe så fryktelig. Nå hörer vi tanks. GJÖR NOE! GJÖR MER! Vi lever i historieboka nå, alle!"

Will
0

#25, tack för den.

kaisakavat
0

Medlem - Mycket är sant av det du skriver.

Vill bara minna om att propaganda och desinformation sprids från båda parter. Vi får försöka hålla oss kalla till det, och så småningaom kanske få se vad som är sant.

Däremot ska vi inte förhålla oss kalla till lidande och förstörelse. Hur avtrubbade är inte världens makthavare..??

Att Israel försöker smutskasta Hamas är ju en del av det hela… Ibland blir man rätt illamående av att höra Israelföreträdarnas självömkan och självrättfärdigande. Men Hamasledarna är inga gullegossar de heller och de "spelar" med sitt underläge som en stretegi, deras metod är att söka sympatier: "se hur vi lider" och risken för viss grad av osanningar är stor!

Medlem
0

Det här är vad israel bombar som vi inte får se i svensk media

http://www.youtube.com/watch?v=X0T3jMRNwV8

Halvdansken
0

"Som tur var befinner sig tv-kanelen Al-Jazeera där och sänder nyheter om den hemska och inhumana attacken mot palestinierna."

Ja det är ju en opartisk tv-kanal….eh…

Om Mads Gilbert kan man läsa i SvD " Han har arbetat aktivt för palestinierna sedan 1970-talet."

" Den norske läkaren är förvisso inte bara läkare. Han är också medlem i revolutionära demokratiska socialistpartiet Rödt och inte den mest opartiske läkaren på plats."   http://blogg.svd.se/ledarbloggen?id=11133

Sen; en gång till USA och EU har klassat Hamas so mterrorrister. OCH EU!!

Medlem, du och jag står väldigt långt från varandra politiskt sett, det vet vi sen innan.

Medlem
0

#38 Håller inte med om att Hamas använder metodet "se hur vi lider". Det är ett folk som inte räds för israels välutvecklade missiler. Det sista Hamasledaren sade var att de hade segrat över israel, så de är inte ute efter sympatisörer som sionisterna brukar göra när de rättfärdigar sin terror på civila genom att framkalla tårar om vad som hänt judrarna i nazityckland.

Hamas är palestiniernas ledare och har all rätt i hela världen att skydda sitt folk och att ta tillbaka sitt hemland från ockupanterna. Fyra raketer gör de i sitt eget land och på egna tomtar som judiska bosättarna som kommit från östeuropa har stulit från palestinier och drivit  ursprungbefolkningen bort från sina hem och marker till att leva i exil eller i koncentrationslägret Gaza.

Medlem
0

Halvdansken

Al-Jazeera sänder nyheterna i direkt-sändning. En annan tv-kanal är TVpress som också befinner sig där och sänder. Även västerländka medier medget att det är 1000 dog och mer än 4400 skadade varav hälften är barn och kvinno. Ljuger de? Ljuger de norska läkarna? Vad gör israel i Gaza, blåser små söta balonger åt palestinsika barn och fyller deras fickor med godis?

Ja må Hamas klassas som terorister av USA och rasistisstaten israel, det ändrar inte det faktum att de är hjältar i minst 300 miljoner människors ögon.

Ja vi är inte överrens om många saker men det betyder inte att dina inlägg inte får kritiseras och ifrågasättas precis som vad som helst.

Halvdansken
0

Från en ledare-artikel i Expressen: http://www.expressen.se/debatt/1.1423210/hamas-anvander-barn-som-skoldar

"Hamas vägrar att erkänna Israels existens och talar öppet om att utplåna staten Israel."  Utplåna, Medlem…

"Hamas förlägger med flit sina militära högkvarter mitt inne i civila palestinska kvarter i Gazaremsan och använder alltså oskyldiga personer - inklusive kvinnor och barn - som sköldar mot möjliga israeliska angrepp. På samma sätt gjorde Hizbollah i Libanonkriget sommaren 2006."

"En ledare från terrororganisationen Izz al-Din al-Qassambrigaderna sa under lördagen att Hamas har mängder av självmordsbombare redo att möta de israeliska soldaterna i Gaza."

Vaddå skydda sitt folk?

Margareta
0

Jag tänker inte lägga mig i denna debatt med mer än detta enda inlägg som inte skall betraktas som debattinlägg utan info. Jag har inte tagit ställning alls. Tycker båda sidor verkar vara ganska kortsiktiga i sitt handlande.

Fick igår kännedom om att Hamas använt sig av taket på ett sjukhus (någon form av missionssjukhus, Sv kyrkan i Gaza) för att skjuta en missil in i Israel. Israel svarar med eld mot samma punkt, varvid sjukhuset blir skadat.

• Vem lider mest av detta?
    De som var i sjukhuset och framöver får sämre vård
  • **Vem får skulden?
    **Israel som bombade utan att ta reda på vart
  • Vems var felet?
    Hamas valde att skjuta från sjukhuset och därmed lockade till moteld. De offrar alltså sina egna redan sårade. Hur dum får man vara?

Jag avstår också från apelsiner - oavsett ursprungslandFlört
(Inlägget är editerat eftersom jag blev avbruten innan jag var klar)

Numer pensionär i Nynäshamn

Halvdansken
0

"Ja vi är inte överrens om många saker men det betyder inte att dina inlägg inte får kritiseras och ifrågasättas precis som vad som helst."

Nä, har jag sagt det?

Och vad gör Hamas? Hjälper Israeliska små barn över gatan till Synagogan?

"Ja må Hamas klassas som terorister av USA och rasistisstaten israel"   OCH EU!!   Du bor i EU eller hur…

Medlem
0

Halvdansken

Har du hört talat om källkritik? Det får man lära sig om redan på högstadiet.

1. Din artikel är missledande och saknar grund. Det står att det var Hamas som började attacken. Det är en lögn. Även CNN har angett att det var israel som började.

2. Det är sant att Hamas strävar efter att ta tillbaka sitt bestulna land, men det är inte sant att de vill döda alla judar. Läs historien hur judar och araber levt sida vid sida före ockupationen.

3. Det är en lögn att påstå att Hamas använder civila som mönskliga sköldar. UN har avslöjat att det är en israelisk lögn http://www.youtube.com/watch?v=z1nQYKzJF1s

4. I brist på vapen som omöjligt kan jämföras med israels enorma militäriska vapen tänker förtyckta folk att använda ett annat vapen- nämligen sina egna kroppar. Det är orättvist att det ska vara så här. USA förbjuder Ryssland att sälja vapen till Hamas samtidit som de förser israel med de välutvecklade missiler.

kajsa71
0

Vi som inte sympatiserar med Hamas tycks vara mycket få i denna tråd. Tråkigt tycker jag.

Medlem
0

#45 Jag bor i EU men jag sväljer inte allt med hull och hår som vissa gör.

Arabiska judar har alltid levt i fred med sina kusiner (araber). Det hela började när sionisterna ockuperade landet, massmördade befolkningen och drev bort resten till att antingen leva i exil (flyktingar i EU bla. som du är emot) eller i ghetto som Gaza och västbanken.

kaisakavat
0

Medlem - Hamas fyrar av raketer in i Israel också. Inte bara mot mål inom sitt eget territorium, enligt nyhetsrapporteringen.

Ändå:

- Vad uppnår Hamas med sin politik?? Vad blir bättre? Vem vinner på eviga våldsdåd? Kan en parts vådsdåd helt ursäktas, oavsett hur de ser ut? Vilka vinster kan fås för Hamas av att inta en "offerroll" med hämnd som följd, istället för att ägna sig åt uppbygglig verksamhet, att stärka det egna samhället?

Det blir inte bättre av att bara peka finger i en konflikt, vi måste se båda sidors bidrag. Den andres brott kan förklara mina reaktioner, men de ursäktar inte mina egna brott. De egna besluten och handlingarna måste vi ju stå för själva.

Om Barak Obama. Han är en hårding, vilket jag gillar skarpt. Hoppas verkligen att han ska sopa mattan med de styrande i båda läger,  kräva att de slutar svamla omedelbart. Börja ta ansvar! Ingen av dem tar ansvar idag och bortsett från typen av handlingar så beter de sig som småungar: "Det var han som började.. Näe - det var hon som började". Sandlåda med liv som insats. Ungefär som Bush..

Dayanna21
0

Jag tycker det är fel att bojkotta ett land som försvarar sig mot terrorister.

Nu får det bli ett slut på dessa raketer mot Israel. De fick många varningar, men slutade inte att skjuta mot Israel. Hamas är valda av civilbefolkningen. De gick i val med löftet om att "utplåna Israel". Fattar de inte att de är levande sköldar när raketramperna är uppställda intill vanliga bostadshus i tättbebyggda kvarter. Varför skjuter inte Hamas från åkrar, eller utanför Gaza City?

Israel bygger bunkrar för civilbefolkningen. När en raket är på väg ljuder ett larm. De har då 20-30 sekunder på sig att söka skydd i en bunker innan raketen träffar. Varje hus har en bunker i källaren.

I Gaza finns det också bunkrar, men de får ej civilbefolkningen utnyttja. De är till för Hamas-milisen att gömma sig i, för att ligga i bakhåll. Ser ni skillnaderna? Hamas är som sagt folkvalda.

Det var allt från mig!

Nu ska jag äta en Sharon frukt

Medlem
0

#47 Om judarna hade samma sits som palestinierna har det idag skulle jag vara på deras sida mot Hamas.

kaisakavat
0

Kaisa71 - Läs inte denna tråd som *** läser bibeln. Inte många i denna tråd sympatiserar med Hamas.

Allt är inte svart eller vitt här i världen!

kaisakavat
0

Anna_D_ - Ariel Sharon - namne med frukten och jag tror att den är döpt av/efter honom åxå - har flera alldeles egna massmord på sitt samvete. I flera länder. En människa med totalt förakt för människoliv.

Men käka på du ifall du nu vill!

Medlem
0

Robert Fisk som har lite mer erfarenhet än de flesta berättar att han hör både rykten att kriget kommer att sluta när Obama kommer till makten, och rykten som tyder på att det kommer att fortgå. Han berättar att västvärldens aggerande i situationen är detsamma som alltid, likt ett kassettband som återupprepar sig. Han framhäver dessutom att själva historian i konflikten är att de palestinier som bor i Gaza kommer igentligen från det som idag kallas Israel och att de raketer Hamas skjuter, landar på tomterna som de själva igentligen äger och att just detta är något som västländska medier ignorerar. Om det hade varit en annan plats, en annan konflikt så hade man rapporterat om just detta.

http://www.youtube.com/watch?v=XumCnJwZOaE&eurl=

kaisakavat
0

#54 Jag gillar Robert Fisk! Ger ofta en alternativ syn på saker och ting.. Oändligt många bra reportage och dokumentärer kommer från honom.. Viktigt! Skrattande

Ingen sitter dock inne med hela sanningen. Pusselbit ska läggas till pusselbit..

Halvdansken
0

Medlem "Jag bor i EU men jag sväljer inte allt med hull och hår som vissa gör."

Och vad för nåt har du svalt med hull och hår?

Jag avslutar mina inlägg i denna tråden med att citera Ulf Nillson från Expressen

"Det kunde vara så annorlunda. Med hjälp av Israel, dess teknologi och kompetens, kunde arabvärlden lyfta sig ur fattigdom, diktatur och kvinnoförtryck, kort sagt: medeltiden. Tyvärr pekar utvecklingen, nu som alltid, i rakt motsatt riktning."

Medlem
0

#54 Ja han har ju bott i mellanöstern i många år och är bekant med hur situationen är där.

Palestinierna sitter inne med hela sanningen. Det är ett folk som lider under förtryck och daglig terror. Lösningen är att de återta makten från ockupanterna så att judar och araber kan leva i fred precis som de gjorde innan i tusentals år.

Grundaren för den brittiska tidningen Al-Quds, Abdul Bari Atwan gästas hos George Galloway i PressTv: http://www.youtube.com/watch?v=Z7LeJp2vf8A&eurl=

Medlem
0

Halvdansken Jag sväljer inte sionistisk propaganda som är så bered i EU utan jag granskar vad jag hör och ser genom att kolla andra medier än de västerländska.

Ulf Nilsson är lika okunnig som många andra västerlänningar som tror att läget i arabiska länder inte kan förbättras om inte alla araberna skriver under kontraktet att israel får behålla Palestina. Så är det inte. Ulf Nilsson och dig med Halvdansken borde läsa historia om att medeltiden existerade bara i väst. Under den tiden var araberna framstående och rika. Idag när länderna lyder under ockupationen av väst på ett indirekt sätt, och en del på ett direkt sätt och att diktaturerna är där för att tygla folks vrede mot ockupanterna kan de inte bli av med fattigdomen. Här talar vi om en kolonialism som fått sitt fäste sen 1800-talet.

Medlem
0

A JEWISH Rabbi Weiss Criticizes Zionist Occupation of Palestine
http://www.youtube.com/watch?v=Gg8dEyGSH1k

kaisakavat
0

#57 Medlem - Snälla du..? Menar du verkligen det du skriver - menar du att Palestiniernas sanning är samma som "hela sanningen"..?

Efterlyser perspektiv!

Blir även lite allergisk mot "romantiseringen" av de historiska förhållandena.. "Historien" är ingen saga där alla levde lyckliga i alla sina dagar. 

Sant är dock att araber, även under de tider då de varit expansiva territoriellt, har varit mycket mer "fredliga" av sig och toleranta mot andra kulturer, jämfört med t ex kristna som oftast farit fram med våld och utplåning.

Dock agerar åtminstone vissa araber ibland med våld som uttrycksmedel, eller hur? Likväl som vissa i de flesta andra kulturer..

#56 Hurra! Det israeliska samhället är tydligen fritt från kvinnoförtryck och politiska "fasoner", och därmed en förebild för andra!! Vilken nyhet - när hände det?  *spydig*

Jennix
0

Ja, herregud… Jag har läst en hel del i både svensk och utländsk media OCH jag har faktiskt läst en hel del politik.

Visst kan man kritisera Hamas metoder, och med all rätt MEN att Israel skulle framstå som några hjältar kan jag inte se, inte som dom betett sig mot Palestina.

Förstår inte varför man skulle vara för Hamas bara för att man kritiserar Israel? Men det är tyvärr den sortens tänkande som gör att allt delas upp i två läger, oavsett diskussion.

Medlem
0

Om du kollar den länken jag lade in så får du svaret varför palestinierna har hela sanningen.

Araber använder våld när det behövs som i t.e.x Palestina idag. Men att araber skulle använda våld mot minoriteterna som israel gör mot araberna är inte en arabisk moral och om det skulle hända så händer det av mycket få. Här kan du få se och höra en arabisk jude om hans  vittensmål om detta

http://www.youtube.com/watch?v=T1NLdRVkJiA&feature=related

Medlem
0

Angående terrorist-stämpelen som USA och EU fritt ger till vilka de vill, efter behag och lust så får vi inte glömma att Nilson Mandella och Yaser Arafat angågs vara terrorister förr. Efter en tid hyllades de som hjältar av väst. Så om 50 år får vi kanske bevittna hur Hamas hyllas som hjältar av USA medan en annan grupp får denna heliga stämpel. Flört

kaisakavat
0

# 62 Ger upp.. bortslösad kraft..

När f*n "behövs våld"?? Egentligen?? Vi har självförsvarsrätt i en akut situation, men inte mer än till vad nöden kräver. Hur långt tycker du att denna nödvärnsrätt ska utsträckas? För alltid??

Isåfall kommer ALLA nationer ALLA folk ALLTID att ligga i krig. Är det det du vill ska hända??

Det finns gott om sätt att agera förutom det på vilket dessa parter agerar.

# 61 Jennix - håller med om det du skriver.. tack!

Halvdansken
0

Jag hittade detta

http://www.youtube.com/watch?v=RTu-AUE9ycs&NR=1

ang levande sköldar.

Men nu slutar jag Glad

Margareta
0

Det är därför jag håller mig utanför - det känns lönlöst.

Numer pensionär i Nynäshamn

kaisakavat
0

margareta - Jag råkar vara mycket intresserad av politik - statsvetarnörd.  Flört 

maxiq - Förlåt - snacka om trådkapning!!? Skäms

madshus
0

Jag försvarar varken den ena eller den andra sidan utan tycker att de är SAMMA kålsupare. Men en sak som jag inte kan finna någon som helst försåelse för är självmordsbombare som görs till martyrer för att de utfört handlingen i "det heliga kriget", och då särskilt barn! Hur kan man använda sina barn som ett vapen?? Därmed har jag heller inget till övers för hur judarna använder sitt historiska martyrskap för att rättfärdiga terrorn mot araberna. Sen ska man också komma ihåg att det är världsamfundet dåvaranade NF som mer eller mindre gav palestina till judarna.

madshus
0

Glömde det sista, tror inte Israel bryry sej i om apelsinförsäljningen går ner några procent. Det finns fina rödviner från Israel och dom tänker jag fortsätta att njuta av med gott samvete.

Medlem
0

#64 Du frågade och fick svar. Jag förstår inte varför du är arg? Men jag svarar på dina frågor ändå.

Våld behövs när någon attackerar dig, ockuperar ditt land, massmördar dina släkt och driver bort dig och dina barn från ditt hus. Om du inte anser det är en akut situation för att använda våld mot ockupanterna  får du göra det. Ja om västerländska nationerna vill delta i ett tredje krig är det väl ingen nyhet i väst?

Medlem
0

#65 Hur var det nu med källkritik?

Filmklippet är från 25:e februari 2008 då palestinierna gjorde en mänsklig kedja för att protestera mot den israeliska blockaden. Uttalandet av Hamas ledaren kom efter 2 dager.

Monday, 25 February 2008, 16:14 GMT(BBC news)

Gaza protesters form human chain:
Thousands of Palestinians have formed a "human chain" in Gaza in protest at Israel's blockade of the territory. Organisers had hoped up to 50,000 people would make a 40km (25-mile) chain from Rafah to Beit Hanoun.

"Men nu slutar jag"

Ja det är kanske bäst du gör det.

Medlem
0

madshus

Jag svarade på din fråga om självmordsbombarna om varför de utför det. Däremot hyllas de inte av alla araberna, men vi araber har förståelse för deras agerande. Att man skickar barn som spränger sig själva är jag inte bekant med.

Fortsätt med att dricka vin som pressats av vindruvor som vattnas av civila palestiniernas blod. Jag har inget emot ditt val.

kaisakavat
0

Medlem - Jag är helt o-arg. Blev bara lite bestämd i min skriv-ton (det där "f*n"et).. trött på din kategoriska inställning (brist på perspektiv). Tänker att det är sådant som gör att konflikter lever vidare.

Jennix
0

Jag skulle tro att det är svårt att förstå hur det är att leva med krig och våld så nära, när man har vuxit upp i Sverige som är bland det tryggaste landen i hela världen.

Det ska mycket till för att man är beredd att offra sitt liv för ett land, och jag kan knappt tänka mig hur det skulle kännas… Jag förstår också att det finns otroligt mycket lidande där nere, för vanliga människor, som vi aldrig får se.

Däremot stör det mig att många i västvärlden ställer oss över sånt här, och uttrycker nåt slags förakt, när vi själva inte har nån aning om vad det innebär att våra liv eller våra hus är hotade. Vad skulle vi göra i samma situation, för att skydda våra barn?

Jag är övertygad om att alla är fina människor så länge vi är trygga, men när det väl gäller så slåss vi med alla medel tillåtna.

Se bara på USA, allt snack om mänskliga rättigheter for åt skogen när det gällde att beskydda USA från framtida terrorister, då är det OK med waterboarding och tortyr och inga som helst lagliga rättegångar.

Medlem
0

#73 Helt okey för mig om du bli arg eller trött. Det är kanske inte såna svar på dina frågor du vill höra, jag vet inte.

Konflikter lever vidare så länge omvärlden ger ockupanterna tummen upp att fortsätta ockupationen och förtrycket av civila. Eller vill du att jag ska acceptera tjuveriet i bekostnad av palestinierna? Jag kommer inte att göra det,  med en bestämd skriv-ton om du vill Glad

Medlem
0

Jag har upplevt två krig i mitt hemland. Det första började när jag var 8 år gammal och jag förstår palestiniska barn när de säger att de är rädda och förtvivlade. Jag har medkänsla med palestinierna när de säger att de lever i skräck, att deras hus är söndebombade att de tvingats lämna sina hem och tillhörigheter för att leva i exil där folk avskyr att få såna hemlösa folk. Jag förstår om palestinierna väljer att spränga sig själva- i brist på makt och vapen som israel har och som får av USA när det behövs. Jag har full förståelse för de äldre palestinier när de gråter över att deras olivlundar som de haft sen 200 år tilbaka jämnades med marken av israelerna.

Jag har full förståelse för folk som förtrycks av diktaturer, men jag har ingen förståelse för västerlänningar som rättfärdigar israels agerande och som accepterar ockupation av ett land.

Ingen har rätt att ockupera andras länder och marker.

MillisB
0

Som sagt. Jag ska fortsätta att inte köpa apelsiner, heller inte de från Israel…Oskyldig

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend.          (David Perlmutter)

kaisakavat
0

Jennix - Kloka tankar…

Om det är mig du syftar på när det gäller förakt, vilket det skulle kunna vara.. så har jag misslyckats/uttryckt mig mkt klumpigt. Skäms

Hyser jag förakt så är det för människor som gärna offrar andras liv för sin egen sak. Jag har stor medkänsla med människor i lidande och sorg, även om jag naturligtvis inte kan veta hur deras liv ser ut i detalj. Det som pågår är ett enda stort elende.

Våldsoffer finns på båda sidor i konflikten, men förtrycket från de olika parterna gentemot den andra har klar slagsida. Till palestiniernas nackdel eftersom Israel är en mycket starkare krigs-/occupationsmakt som än så länge har västs stöd, i form av förd politik och pengar.

Det jag menar med mina inlägg - sammanfattningsvis - är att "lösningen" inte finns i en våldsspiral utan ände. Lösningen finns i samtal och förhandlingar, överenskommelser om långsiktigt samarbete. Samexistens. Där båda parter måste "göra avkall" på vissa krav. Där vissa gamla oförrätter måste regleras, t ex skadestånd och tillbakadragande av occupationsstyrkor.. 

Båda parter måste också se reella vinster i förhandlingsresultaten. Så att de motiveras att fortsätta fredsarbetet.

Medlem - Se ovan.

Pasi
0

Det är väldigt lätt att sitta trygga i TV-soffan efter ytterligare propagande och bedömma, nedvärdera och dömma människors handlingar runt om i världen.
Hur skulle samma människor i TV-soffan handskats med situationen om de själva befunnit sig under samma förhållanden som de de sitter och dömmer? Bortkörda från sitt land…bristande tillgång på mat, vatten, förnödenheter och plattTVapparater. Testa att slå sönder deras bil och de är beredda att döda (men då anses det skäligt av någon anledning).Flört

Halvdansken - Eu dansar alltid efter USAs pipa!
Terrorism (från latin terror 'rädsla, fruktan')[1] avser det systematiska användandet av våld eller förstörelse. EUs och sveriges def -Enligt denna definition är terrorism en gärning som allvarligt kan skada en stat eller mellanstatlig organisation om gärningen syftar till att:

1. Skapa fruktan hos en befolkning eller befolkningsgrupp, 2. Tvinga offentliga organ eller en mellanstatlig organisation att vidta eller avstå från att vidta en åtgärd, eller 3. Destabilisera eller förstöra grundläggande politiska, konstitutionella, ekonomiska eller sociala strukturer.[14]

Vilket land skapar mest rädsla och fruktan runt om i världen, förstör eller destabiliserar ekonomiska/sociala/politiska strukturer osv?
Se gärna Zeitgeistmovie….den är bra, upplysande och gör att man ser världen med andra ögon.Glad

Jennix
0

#78  Nej, absolut inte! GladDet var INTE riktat åt någon, det är mer generella tankar som har funnits och finns, när man ser på TV och hör folk diskutera osv. Bara en liten tanke som jag hade.

madshus
0

Medlem!

Jag kommer att fortsätta njuta av mitt goda israeliska vin. Jag tror inte att vinrankorna vattnas med annat än vatten, där får du nog svårt med att övertyga åtminstone mej. När det gäller vilka som skolas och används till självmordsbombare så gick det en dokumentär på TV för ca ett halvår sen. Där kunde man se hur barn och andra unga människor hjärntvättas i Allahs namn till att bli martyrer. Nu är jag inte säker på vilket arabland det var filmat i, men det visar på vilka fasor som existerar med "det heliga kriget". Jag kommer också ihåg 11/9 när palestinska kvinnor dansade i TV när de nåtts av budskapet om tvillingtornen. Därmed inte sagt att jag har mer till övers för de extrema israelerna som gömmer sej bakom judendomens histora för att rättfärdiga sitt agerande.

fantub
0

Hm… Jag brukar säga att krig börjar på skolgården… Om du och jag inte kan behandla varandra med respekt och visa att alla har lika värde så klarar inte stora nationer det heller.

Hörde ett supperintresant inlägg i radion i förgår. En kvinna hade intervjuvat olika palestinska medborgare. Både för och emot Hamas. De flesta var emot Hamas och kriget. De vill ha fred med sina grannar.

En ung flicka berättade att Hamas hade skutit raaketer från deras trädgård vilket de försökte förhindra, gick inte… Konsekvensen blev att de fick fly från sitt hus för att Israel bombade platsen raketerna kom ifrån. Numera hatar hon både Hamas och Israel.

Krig löser inga konflikter, det gör inte hat heller.

Om du och jag börjar med att lära oss själva att visa respekt, sluta kränka andra så tror jag att vi kan skapa en bättre värld för dem som finns nära oss.

Fast det är alltid lättare att ha ett stort engagemang för sådant som ligger långt borta och som jag slipper ta ansvar förSkäms

Må både Israel och Palestinas folk vara välsignade och må de få uppleva fred!

magma
0

Oj vilken engagerad tråd detta blev:)

Jag har inte läst hela, men jag såg att det fanns en del om det tveksamma i att beskjuta hjälporganisationer.

Idag läste jag i vår tidning (det var redaktören som skrev) att Hamas har bombat Israel genom att sätta upp uppskjutningsramper mitt inne i FN:s flyktingläger, inne i civila bostadsområden osv. Vad ska då Israel göra, låta sig bli beskjutna eftersom Hamas använder dessa barn, kvinnor och civila män och flyktingar som en mänsklig sköld? Det är en invecklad och svår problematik som inte har någon enkel lösning…

kaisakavat
0

Såg just en nyhetsrubrik om att Hamas har sagt ja till eld upphör. Hoppas verkligen det går bra denna gången, att vi kan se början på något nytt.

Medlem - Det palestinska folkets lidande är verkligen ett faktum. Jag kan aldrig förstå det för jag har inte varit där, men jag vet att det finns och att människor drabbas hårt varenda dag. Mina inlägg i diskussonen kanske inte tydligt visar detta, jag vill så gärna diskutera "lösningar" på problemen, så jag kanske låter som om jag struntar i människorna.

Själv skulle jag nog göra både det ena och det andra ifall det var jag själv eller de mina som attackerades. Så visst fattar jag delvis…

Men det är ju just detta hemska lidande som jag ju vill ska ta slut, därav mitt "perspektiv" i diskussionen. Människor behöver få erkänsla och upprättelse för allt elende som hänt dem genom åren. Detta skulle kanske kunna ske i en fredsprocess, om den tas på allvar och om den has om hand av troväridga förhandlare.

Ett fortsatt krig läker dock troligtvis inga sår, skapar bara fler.

elize-l
0

Säga vad ni vill men detta blev en mycket intressant tråd trots att den kapades =( sorry mitt fel jag började =(

Dayanna21
0

Alla har vi minst 1 liten Israelisk grej hemma, eller kanske till och med i fickan.

Vaddå???

Jo, i din mobiltelefon, MP3-spelare, eller i din lilla digitalkamera finns ett litet minneskort som det står SANDISK på. Denna lilla grunka är uppfunnen av en Israel som heter Eli Harari 1988. Ska ni bojkotta frukt och grönt så ska ni väl bojkotta era små minneskort också, men det är jag säker på att ni inte gör.

Jennix
0

#86  Så…om man väljer att bojkotta en sak så måste man alltså bojkotta allt? Flört  Vem har bestämt den regeln?

Dayanna21
0

Det är väl ingen bestämd regel, men se det som olika frukter då. Skulle du bojkotta Sharonfrukt men äta Grapefrukt från Israel. Ska man bojkotta så ska man göra det fullt ut, annars märks det ju inte lika bra, eller. Jag VISSTE att jag skulle få mothugg ang det där minneskortet. Haha

Jennix
0

#88  Ja, jag förstår fortfarande inte varför nån kan säga att man SKA bojkotta allt om man bojkottar en sak… Det är som att säga, vilket vissa också gör, att om man stödjer en välgörenhet så kan man ju stödja alla.

Jag tycker det räcker om man gör så mycket man orkar och vill göra. Om det irriterar nån får det väl göra det. Flört

Pasi
0

#88 Tidigare har jag bojkottat frukt från EU och frukt från länder utanför EU, samt Spanien. Nu väljer jag att även bojkotta frukt från Israel och Palestina, för säkerhets skull.
Men om du tycker det är bättre kan jag ta bort bojkotten på de 2 sista men behålla de 3 tidigare….är det ok att använda minneskort då?Tyst
Vi kanske har en del ord i vårt språk som är uppkomna i Israel….och som också borde bojkottas!?Skrattande
OBS Bibeln har jag bojkottat för länge sedan, en östromersk ( Bysantinska riket) uppfinning, men skrifterna är ju från Israel.Flört

Fetrik-Snubbe
0

Personligen försöker jag bojkotta alla de ting som kommer norrifrån (gränsen går vid Hallandsåsen typ). Jag bor i av svear ockuperade skåne, sitter vid min dator och dricker öl och äter fläsksvålar (danska) och smider illsinnade planer på hur jag ska kasta invektiv på "the man" vid tillfälle. Drömmer om den dag vi blir fria.

Pasi
0

#91 Jag hoppas verkligen att ni en dag skall bli befriade från er fångenskap i Svea rike!Skrattande
*Lägger till även svensk frukt på min bojkottlista*

Fetrik-Snubbe
0

Tack tack. Jag och många med mig hade uppskattat det.

Medlem
0

kaisakavat- Eftersom du har tröttnat på min iställning så är det bättre för mig att inte besvara dina inlägg. Med det menar jag inte något illa utan jag vill inte irritera någon.

Det var en metafor som är mycket nära till verkligheten. Blod som spills på marken sugs av marken och växter. Du får fortsätta handla vilka varor du vill. Jag är inte en diktatur som pressar folk att göra som jag vill Glad

Självmordsbombning och "det heliga kriget" har inte med islam att göra (sorry för ot men viktigt att besvara). Alla araber och muslimer är inte för självmordsbombning. Men vi har förståelse för palestinier som väljer den vägen istället för att sitta som gamla kärringar och gråta sönder sig av sorg. Jag skrev ovan att sjlvmordsbombarnas tankesätt går på att använda kroppen som en bomb, i brist på vapen som är lika effektiv som fiendens. Efter egna erfarenheter med krig, ockupation och ett liv under diktaturer förstår jag att när en människa mister allt hon har av en fiende/ockupant som slaktar egna barn, själ eget hem och egen mark, bränner eget hus, hugger av sin odling och låter den människan vara helt ensam och förtvivlad. Livetkänns hemskt och dystert efter att ha förlorat allt. Den människa har inget annat än att hämnas genom att använda sin egen kropp som bomb. Jag tror att även du skulle tänka i samma banor om du satte i samma sits som den personen.

Det är även samma sak med de palestiniska kvinnorna som dansade i TV när de nåtts av budskapet om tvillingtornen. USA är israels allians som förser landet med vapen som mördar barn och makar till dessa kvinnor. Det är naturligt med deras agerande tycker jag. Hämnd är ljuv sägs det på svenska.

elize-l
0

#91 Som en av folket säger jag bara, hugg av skåne och låt dom flyta iväg, då skulle vi högre upp få närmre till kontinenten Skrattande

Aniara4
0

Säger det bara en gång till.

Bara för att man är emot en sak betyder det inte automatiskt att man är för en annan.

Anders-S
0

Det finns tydligen ingen hejd på all aggression. Att demonstrera ger sällan resultat men vi kan allihop visa vår avsky mot dödandet genom triviala vardagshandlingar riktade mot bägge sidor.

Äter du inga BLODapelsiner? Det räcker inte:   

Bojkotta alla produkter från Israel.  Bojkotta alla företag som säljer produkter eller tjänster från Israel.  Dela ut flygblad och gör mejlupprop mot företag som säljer israeliska produkter, t.ex. Willys/Axfood. Se till att dagis/skolor/vård inte upphandlar israeliska produkter.

Kräv att Sverige avbryter diplomatiska förbindelser med Israel och omgående utvisar deras diplomater.  Skriv eller ring till dina riksdagsledamöter eller andra politiska eller ideella representanter och företrädare.

Kräv att Israel skall tvingas betala krigsskadestånd och bygga upp allting de förstört.  Fortsätt bojkott tills allting är betalt och återuppbyggt.

Den andra sidan kan vi också påverka genom att minska vårt beroende av olja, bensin och diesel från oljeländernas diktaturer och helt avstå från turism. 

Försök aktivt minska förbrukningen av olja, bensin och diesel. Det finns bilar idag som drar en bråkdel mot tidigare, t.ex. 3 dl/mil. Välj alternativa drivmedel och bränslen. Samåk!

Medlem
0

För att svara på frågan så har jag börjat bojkotta israeliska varor så länge jag kan minnas. Och tänker allvarligt nu på att bojkotta egyptiska varor för Egyptens skitagerande att de inte tillåter hjälporganisationerna att komma in i Gaza för att hjälpa civila.

madshus
0

Medlem!

Eftersom du anser det naturligt att dansa som ett uttryck av hämndglädje likt de palestinska kvinnorna efter tvillingtornen finner jag ingen anledning att fortsätta diskussionen. Att uttrycka glädje över det som Al quada utförde är sjukt! Det var ju en massa människor som fick sätta livet till utan att vara inblandad i något krig! Kom inte dravlande med att alla USA:s "ickefiender" är palestiniernas fiender, så enkelt är det inte. För mej kommer alltid Al quadas dåd runt om i världen att väcka avsky.

madshus
0

Pasi #90 Spanien ingår i EU.

Pasi
0

#100 Och Israel ingår i länder utanför EU. Det är ju ett skämt att man skall bojkotta frukten man inte äter.Flört

#99 Al Qaida finns inte utan är ett påhittat namn (av USA) efter en databas.
Vem som utförde dåden i USA vet vi inte utan kan bara spekulera i. Tror inte det var en grupp "terrorister" som bor i en grotta i Afganistan, hur som helst.
Hade jag levt under de förhållanden som de palestinska kvinnorna lever, uppväxta i den kulturen, så hade säkert jag också dansat. Lätt att dömma andra då man står utanför

Halvdansken
0

Pasi, läs en bok som heter "The looming towers" så lär du dig lite om Al-Qaida.

Pasi
0

#102 Om databasen?Flört
En bok baserad på fakta istället för propaganda?Glad

Aniara4
0

Är det värre när kvinnor gläds över terroristattacker än när män gör det?

keja01
0

När det gäller dansande palestinier 11 september 2001 så var det barn som dansade på uppmaning av några franska journalister. Föräldrarna till barnen klagade sedan på att barnen blivit lurade att glädjedansa för att journalisterna skulle få ett bra TV-inslag.

Halvdansken
0

Pasi, nä om hur Al-Qaida startade och växte fram. Nu kan det ju vara en enda stor lögn och propaganda och indoktrinering alltsammans eftersom det är skrivet av en amerikansk journalist som dessutom fick Pulizerpriset för boken, men där står inget om att det var nån databas. Vad för en databas?

Det är mycket man ser på TV - oavsett sida - som inte är sant.

maxiq
0

Hej alla kapare! (Trådkapare alltså, alla andra kapare kan dra dit kolhydraterna växer)

Fastän jag skrev i början "Detta är ju inget forum för politik…" så har denna tråd dragit iväg åt ett håll där folk börjar idiotförklara varandra för att de har en åsikt. Jag kan förstå hur en liten meningsskiljaktighet kan eskalera till ett fullskaligt krig.

Jag har läst allt i tråden och försökt lära mig vad konflikten beror på och vems fel det är (jag är ganska ointresserad av utrikespolitik) men jag har inte blivit något klokare.

Låt därför denna tråd som startade med ett dåligt skämt och lite självironi dö ut eller fortsätta på den ironiska linjen. Vill ni diskutera Israel-frågan så finns t.ex. Politik i Fokus och denna tråd där diskussioner pågår. Tack!

P.S. Jobbar kapare halvtid?

Obestämd

Denna kommentar har tagits bort.
Dayanna21
0

Jag ska genast åka till Maxi och köpa hem massor av frukt från Israel. MUMS!!!

De har så himla god och saftig frukt. Man skall ta tillvara på allt gott livet har att ge!!!!

Pasi
0

#106 Det finns en hel del att läsa om databasen Tyvärr är det väldigt lite som visas på TV eller skrivs i tidningarna som har nån större mängd sanning….det mesta är propaganda, reklam osv ett sätt att styra folket (mot en ideologi el vissa normer osv).

Medlem
0

#99 Om du inte ser deras reaktion som hämnd att glädjas över för vad de utsätts för dagligen av israel med hjälp av USA så förstår jag inte varför du diskuterar en så känslig fråga som denna.

Alqaida? Jag är inte dum och köper USA´s propaganda om att det finns något överhuvudtaget som heter Alqaida. Alqaida betyder bas på arabiska, det är amerikanernas hemliga kontor som sköter terrorism i världen.

Angående terrorattacken mot NY kan du läsa om här och inte köpa amerikas propaganda och lögnmaskineriet.

Medlem
0

#101 Pasi - tack för dina inlägg!

Medlem
0

#109 Om du är lchf:are så bör du se dig för kolisarna som finns i frukterna.

#107 Jag ber så mycket om ursäkt. Det här blir mitt sista inlägg i denna tråd.

madshus
0

#111 !

Om du anser att terrorattacken i Ny är båg från USA:s sida i syfte att smutskasta araberna så tycker jag verkligen synd om dej! Det är inte undra på att världen ser ut som den gör om det frodas sådana konspirationsteorier.

Pasi
0

#114 Du menar att du tror på det?
Att det saknades vrakdelar vid pentagon bara för att planet förgasats, men att man kunnat identifiera piloten (låter troligt)!?Flört

Jennix
0

#114  Det finns faktiskt många experter som har dessa teorier, men det har inte med att smutskasta araber att göra - snarare har det med pengar och olja och makt att göra.

maxiq
0

Ni kan tydligen inte hålla er så jag hänvisar återigen till Politik.iFokus

madshus
0

#115 och 116 !

Jag är helt övertygad att 11/9 är utfört av fundamentalistiska muslimer i syfte att åsamka USA så stort lidande som möjligt med så liten egen insats som möjligt allt Jihads namn.

sarag
0

Jag håller med maxig. Lägg ner detta nu, snälla!

Skapa eget inlägg i Politik.iFokus.

Anders-S
0

Förstår inte varför det är så viktigt att förvisa just denna OT-diskussion till ett annat forum.  Vi har en sak gemensamt och det är intresset för lågkolhydratkost. Vi har alltså en gemensam nämnare.  Det är intressant att diskutera någonting annat med folk man ändå har viss värdegemenskap med.

Får vi bara diskutera randningen på bordduken här och annat menlöst? Är all kommunikation förbjuden som inte gäller hurrarop till nyatillkomna bantare?

Här är en länk till en läsvärd artikel av Naomi Klein.

maxiq
0

Vi kan naturligtvis diskutera vad som helst här men det som inte passar in är tonen i inläggen.

elize-l
0

Håller med. Kan man inte hålla diskussionen på en trevlig nivå och acceptera att man ser saker på olika vis kan det lika gärna vara att diskutera =(

Anders-S
0

#121 Läget är fasansfullt. Alla känner nog inte att det går att skämta bort det som händer i Gaza. För dem där fettvalkarna är livets stora problem kan det kanske vara bra med ett annat perspektiv.

Läs här om barnens situation i Gaza.

maxiq
0

Klart att det är fasansfullt och vi inte försöke skämta bort det utan det ursprungliga inlägget var ett försök att skämta med oss själva och med de som ropar på bojkott till höger och vänster. Är man mer intressead så finns det andra forum för det.

elize-l
0

Anders-S ge dig nu va. Inse vad det från början egentligen handlade om. 90% av oss här inne äter inte frukt redan tidigare så skämtet handlade inte alls om kriget från början. Stämningen i tråden övergick i sandlådenivå och elakheter och då ska den genast avslutas. Vuxna människor borde kunna diskutera på ett vuxet sätt men avsaknaden av den förmågan hos en del är delvis en orsak till att det ens blir krig. Snälla någon som kan..lås tråden

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.