Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmedlemmar
Läst 2927 ggr
Liguli
0

Ligulis test!

Jag är snart färdig sjuksköterska och har så klart lärt mig att lära ut 50-60 % kolhydrater, 30 % fett till mina patienter. Men genom att även ha läst kroppens funktioner på cellnivå, så tyckte jag att det här med att hålla blodsockret i schack UTAN kolhydrater verkade vettigt. (Jobbar som usk på sjukhus nu, alla verkar acceptera och till viss del hålla med om hälsovinsterna med min kost - skönt.) Eftersom man inte vill avfärda något vettigt utan att testa det ska jag nu pröva åtminstone till mars. (För mått och startdatum se min profil! :))

Så det här blir min tråd tänkte jag! Dyker ju upp frågor, motgångar osv…

Kommentera gärna på om jag gör rätt eller fel!! Ni verkar vara jätteduktiga och kunniga här. =)

Liguli
0

För att summera min inledning till kosten så är det frukosten som varit problemet. Kan gladeligen få i mig ett par skivor bacon men vid ägg tar det tokstopp. Men idag upptäckte jag min räddning. Blandade lite lightsaft i min turkiska yoghurt och det blev gott! Nu vet jag så klart att lightsaft inte är nåt vidare men man kanske inte kan vinna slag på alla håll och kanter samtidigt… =) Verkar inte trigga mitt sötsug i alla fall.

Frukost/brunch: 100 g TY (lite lite light apelsin) 80 g bacon

Fika: Kaffe m kaffegrädde (det bästa jag kunde komma åt) 100 g salami + ovägd mängd brieost (60% men ingen riktig innehållsdekl…)

Middag: 200 g blomkål, 30 g smör, 100 g kallrökt lax.

Mellanmål: 80 g salami + lite mer brie

Kvällsgott: LCHF-chokladmousse, kanske 1/3 sats. ( 3 dl grädde, 2 äggulor, 100 g 86 % choklad, lite kaffepulver utgjorde den hela satsen.)

Så här blev det (brieosten exkluderat!)

Energi kcal:

2000,25

Energi kJ:

8263,75

Proteiner:

81,26

Fiber:

4,80

Kolhydrater:

29,05

Vatten:

494,52

Alkohol:

0,00

Fetter:

Fett:

171,42

Kolesterol:

215,54

E-mättade:

8,07

Mättade:

6,90

F-mättade:

4,34

Vitaminer:

A:

108,20

B1:

0,43

B2:

0,56

B3:

11,14

B6:

1,03

B9:

112,90

B12:

8,68

C:

146,00

D:

10,16

E:

2,26

Mineraler:

Fosfor:

399,20

Järn:

1,81

Kalcium:

110,00

Kalium:

1171,60

Magnesium:

68,30

Natrium:

1672,40

Selen:

37,48

Zink:

1,55

För mkt kolisar och något för mkt protein.

Ska göra bättre ifrån mig imorn! =)

Pasi
0

Välkommen!
Ser väl bra ut även om jag inte är nån "fan" av kemikaliesmörjor som lightsaft. Det finns en orsak till att dylika kemikalier inte får tillsättas i djurmat….Flört
Men för mycket protein var det inte, utan jag anser att alla nivåer mellan 1 och 2g/kg är helt ok.

lizaohman
0

Hej och välkommen!

Vilken bra idé med detta experiment som jag hoppas blir permanent. Alldeles särskilt som det finns mycket att vinna ifall just sjukhuspersonal inser vitsen med kolhydratreducerad mat. Funderar på en sak. Choklad triggar sötsug om man nu är känslig för det. Om du känner chokladsug så blev jag med flera hjälpta av att äta magnesiumtillskott till natten. Det är inget man äter hela livet har jag förstått men den initiala viktnedgången (vare sig det är bara vatten eller inte) sköljer bort en del mineraler och ställer till med lite obalans.

Emea67
0

Välkommen hit!

Att vänja sig vid nya kostvanor och livsmedel kan ta lite tid så ta det sakta men säkert!

Lycka till!

Liguli
0

Tack för tips och stöd! =)

Tänkte höra hur ni gör med saker utan innehållsförteckning. Min älskade Brieost som är billig och det står med stora bokstäver 60 % på, vilket jag tolkar som fetthalt. Förutom det står bara vilka ingedienser den innehåller, hur ska jag få in den i min beräkning varje dag…?

Liguli
0

Stora SIFFROR så klart, och inte bokstäver… hehe

Pasi
0

#5 60% är fetthalten beräknat på torrvikt….bara så du vet.

Magica1970
0

Som svar på vad du kan festa till med så brukar jag själv dricka whisky. Även om det är dyrare än öl så dricker du inte samma mängd.

Välkommen hit! Du är välbehövd i sjukvården :D

Liguli
0

Whiskey alltså…? =)

Dagen har varit seg och känner för att äta mest hela tiden.

Frukost: 100 g TY blandat med 10 g grädde, 60 g bacon

Fika: Brieostbitar

Lunch: 100 g kallrökt lax med lite citron droppat på.

Middag: 100g kokt blomkål, 20 g smör, 80 g kabanoss.

Kvällsmål: 80 g frysta bär (blåbär, hallon) mixat i 180 g grädde. Gott med ett par droppar vaniljarom.

Åt dessutom upp det sista från min LCHF-mousse, men nu är den i alla fall borta! =)

Kommer behöva äta nåt mer i köttväg om en stund, men jag är så trött och seg i kroppen. Har en liten deppdag, och vad brukar man normalt sätt pigga upp sig med då?? Jo, godis. Ätit choklad nästan varje dag de senast 13 åren… Suck

MimLan
0

Skulle rekommendera att du lägger på lite mer när det gäller proteinet. Det ser snålt ut om det.

Liguli
0

Jo, jag vet, därför tänkte jag äta nåt i köttväg snart, bacon t ex. =) Eller kanske salami.

Liguli
0

Märkligt! Idag hamnade jag i en situation där jag helt enkelt var tvungen att först vid middagen äta potatis med gratäng som säkert innehöll mjöl eller liknande, och sedan till kvällsmat äta en fullkornsmacka. (Jobbar bl a extra på barn-och ungdomspsykiatriska akutvårdsavdelningen, där vi bl a behandlar unga med ätstörningar, och då ingår det i vad vi kallar miljöterapi att äta det som de äter. Kan alltså inte mixtra med mat inför dem.)

Ställde mig på vågen imorse och den pekade då på 69.7 kg. Inte gjort något toabesök efter det så att säga. Efter alla skrämselhistorier om att bland in kolisar igen efter att ha ätit fett gjorde att jag redan nu ikväll ställde mig på vågen igen. Och hade gått ner 1 kg, men vattennivå hade gått upp så jag har alltså inte drivit ut nåt. Min våg brukar vara ganska stabil och ligger runt samma, så ett tekniskt fel verkar konstigt. Samtidigt går man ju knappast ner 1 kg på 16 timmar, om det inte har med vatten att göra. Dock kanske kissat mer än vanligt idag. Magen är nog kanske lite svullen. Hmm…

Det har säkert någon logisk förklaring, men ska numera noga fundera över mitt intag i relation till vikten och försöka se samband.

Liguli
0

Är inte hungrig, men otroligt sugen! Vill äta hela tiden nu ikväll, och det tar inte riktigt stopp. Jag kanske är hungrig i alla fall, men jag är inte så duktig på att känna just hunger, verkar bli mer sug. Sitter framför tv:n med en salamikorv (0-1g kolisar/100g), ätit en avokado med majonäs och lite räksallad, gjort ischoklad på 17 g 86-%ig choklad med 50 g kokosfett. Det sistnämnda var inte så gott, så jag tog bara 2 små bitar.

Brukar äta brie som snacks med men har tröttnat efter lite för mkt av den varan. Och det är dyrt att äta så här!

Ska knapra lite salamikorv till och hjälper inte det så ska jag unna mig själv lite mixad grädde med jorgubbar. =)

Pasi
0

#13 Så du tänker ge efter för sockermonstret!?Förvånad
Jag lovar - det ger ingen vinning alls förutom att du ökar hungern på morgonen och ev får lite störd sömn pga sockersvängningar.Flört
(Ost funkar oförskämt bra mot sockersug, by the way)

Liguli
0

Jordgubbarna är väl inte så farliga? 5 g kolhydrater, sen tillkommer det ju så klart lite med grädden också. Men du kanske syftar på att det smakar sött?

Pasi
0

#15 Avser både kolhydraterna, den söta smaken….och framförallt att man ger efter för sockersuget!
Erfarenheten säger att man gynnas av att hålla sockermonstret i hårda tyglar första tiden. Fast du avgör ju själv….jag skall inte kasta onda blickar på dig för det!Flört

Liguli
0

På min front går det vare sig upp eller ner, och då äter jag bra med fett och inte mkt kolhydrater. Dock blir det lite avsteg, pga mitt extrajobb, där man äter med ungdomar med ätstörningar som sagt. Men under 100 g är jag alltid men oftast runt 20-30 g.

Idag har jag hittills bara ätit 140 g bacon, och lite godis. Godiset bestod av 40 g 86%-ig choklad (19 g kh/ 100g) samt 60 g 40 %-ig grädde, som jag smälte ihop med ett par droppar vaniljarom och åt. Vilket resulterade i att jag inte är hungrig alls (sötsuget försvann med råge dock!), men jag får väl göra lite köttfärssås med squashspaghetti ändå… Känns inte bra annars, hehe…

Mår faktiskt inte helt hundra längre, trött, yr och allt det där. Jobbigt när man vet att man har ett par månader framför sig att prestera typ 200 %. Jag ska plugga utomlands snart och innan dess får man läsa lite dubbelt samt jobba en hel del för att skrapa ihop med pengar och ordna med en massa praktiska detaljer.

Om jag nu fortsätter med LCHF, vad ska jag då äta i Indonesien? Någon som har bra tips?

Margareta
0

När jag läser tycker jag det ser magert ut - men det kanske finns fett som jag inte ser? Du skrev lax med citron - ingen majjonnäs eller aioli tex.

Jag vet inte tillräckligt om dig för att veta - men jag vet att vi är många som inte går ner i vikt när vi äter mer än 20g kolhydrater. En del måste betydligt lägre än så för att minska i vikt. Åtminstone i starten när man startar fettbrasan som Sten Sture Skaldeman uttrycker det.

Numer pensionär i Nynäshamn

Liguli
0

Den dagen med laxen där, så kom jag upp i 75 % fett faktiskt. =)

Mitt problem är väl egentligen att jag helst har grädde som fettkälla, och då blir det så klart lite kolhydrater där. Plus det här med jobbet som häller vatten på min brasa innan den ens kommer igång. Känner att jag måste röra på mig lite också.

Tar ni promenader eller hur gör ni? Och jag gillar inte lever i ren form, men jag har ju ätit leverpastej på mackor innan. Vet ni någon som är bättre än någon annan och vad äter ni till i så fall?

Liguli
0

Så här har det blivit totalt idag enligt mina uträkningar:

Fett - ca 155 g

Kolhydrater - ca 21.5

Protein - ca 57 g   

(ca 1700 kcal)

Hoppas att jag kan somna ikväll annars kommer jag bli hungrig igen, och då kan det skena iväg. =)

Liguli
0

För någon timme sen åt jag fläskfärs, stekt i både smör och baconflott, med grädde i och lite squash. Ändå kände jag mig lite "sugen" nu, så jag bestämde mig för att svänga ihop nåt sött.

Hade 70 g sötmandel, 20 g kokosfett, 20 g smör, 5 g kakao (typ), 5 g fruktsocker (smakar sötare med mindre mängd än vanligt socker). Och det smakade satan så sött!! Jag har tydligen blivit väldigt känslig mot sockersmak…

Åt hälften, sen tog det tokstopp! Men det var definitivt ett bra alternativ till chokladbollar, vid mysiga hemmakvällar! Kommer dock inte att söta med fruktsocker nästa gång. Om det behövs sötas tänkte jag pröva ett-två gram honung, innehåller ju antioxidanter så då får man nåt för sitt kolhydratfusk.

Liguli
0

okej, jag åt allt… Typiskt! Flört

mariech
0

jag har fått in vana, eller sug, att äta frysta bär som hallon eller jordgubbar m grädde på kvällarna, kan det vara det som stoppar viktminskningen? annars som kolisar är det squasch champinjoner, paprika lite tomat, protein i normalportion, och fet grädde och creme fraiche i matlagning, och ganska mycket smör. Grädde har jag i kaffet o dricker några koppar per dag.

Liguli
0

Jag har också fått in den vanan, tyvärr… =) Du kanske borde pröva utan mjölkprodukter? Hur länge har du hållit på? Hur mkt kolhydrater äter du per dag?

Liguli
0

Jag är nu ganska dålig. Har hållit på med LCHF sen den 18:e december. Har alltid haft lågt Blodtryck men igår när jag gick upp mådde jag riktigt dåligt. Trodde att jag hade fått vinterkräksjukan. Illamående, kräkfärdig, yr, domning i bakhuvudet varifrån kallsvettning spred sig ut i kroppen. Fick lägga mig igen och efter ett par minuter var det puts väck. Det var ett ordentligt blodtrycksfall.

Har inte tagit blodtrycket sen start med lchf, men mitt vanliga ligger på 105/65 ungefär. Det kan inte fortsätta så här, då får jag börja äta kolhydrater. Inträffar det akuta saker på jobbet kan jag ju inte svimma när man reser sig upp för att springa dit.

Även om jag sätter mig upp från liggande känner jag mig yr. Och fasansfullt trött. Orkar ingenting alls, slö.

Ska göra en kycklingfilé i ugnen och äta med smör till. Hoppas att jag piggnar till sen så att jag kan åka och handla samt ta itu med disken. Inget roligt det här. Gråter

lizaohman
0

Hu! Jag kan bara anta att även lågtryckare får trycket normaliserat till slut, men jag har läst om de som haft problem under rätt lång tid. De flesta verkar ha fått så goda andra hälsovinster så att de tar problemen på köpet. Jag kan bara hålla tummarna för att det går över för dig, för tanken att någon människa ska gå tillbaka till giftet känns långt ifrån bekväm. Nej fy! Men kanske mer grönsaker kan rätta till det för tillfället? Det finns ju kolhydrater och kolhydrater menar jag! Lycka till!

greensis
0

#25 Jag hör till de som fått blodtrycket ytterligare sänkt med LCHF och det ligger kvar lågt efter drygt 2,5 år. När jag mäter hos doktor (vilket jag avskyr, puls osv går upp) hade jag senast 103/60. Vad jag har hemma har jag inte funderat på.

Det som hjälper hos mig är tre saker:
*inte äta LCHF för strikt utan ha ordentligt med grönsaker till maten åtminstone två mål/dag
*inte slarva och äta för lite
*ta en fingertopp salt när yrseln blir akut, och börja dagen med några muggar kaffe (För en hiskelig massa år sedan blev jag på Studenthälsan ordinerad rött kött och rödvin mot lågt blodtryckSkrattande

Till historien hör att jag i normalläget tränar rätt mycket (löpning, cykel) och har besegrat min vardags- och ansträngningsastma med LCHF, syftet är inte direkt viktminskning, mer allmänhälsa och viktkontroll.

Så mitt stalltips är att lägga till lite grönsaker för att få upp kolhydratintaget/dag en aning. Jag tittade också på vad du äter och det ser lite ut som om det är aningen knappt med protein (brukar ha samma problem). Kommer du verkligen upp i minst 1g/kg?

Fabricati diem, pvnc!

Pasi
0

De senaste dagarna har jag sprungit på en del studier som visar att protein kan höja blodtrycket, eller omvänt - brist på protein kan ge för lågt blodtryck….troligen styrs detta via kortisolet (som inte alltid är av ondoFlört).

Liguli
0

Tack alla för gensvaret! Jag äter bra med protein oftast, kollar på minmat.net och det hamnar väl vid 70 g/dag de flesta dagarna. Jag älskar alla typer av kött, och äter minst 2 mål baserad på kött om dagen. Det som kanske sabbar ibland är att man inte är så hungrig som förr och så får man för lite av allt.

Men jag har tänkt att jag ska öka på saltet lite, dricka ytterligare något mer och kanske att jag faktiskt mår lite bättre på något mer kolhydrater. Som ni påpekade, är det ju skillnad på att äta det genom grönsaker, än när det blivit processat en massa.

Idag mår jag ganska bra, lite trött som vanligt men jag står i alla fall upp! :P

Ska göra lite köttfärssås, med både kokosfett å smör i, samt lite grädde. Med god ångkokt broccoli och blomkål som jag ska salta lite extra! Med smör på det också så klart! :)

Hoppas ni har en alldeles suverän lördagkväll!Glad

mariech
0

*Liguli Du undrade hur mycket kolisar jag äter, förutom bären så försöker jag hålla mig till varor med upp till 5 gr per 100, har inte räknat ut som många av er gör, tycker det är så/verkar så krångligt.

Läste vidare att du inte mådde bra o jag tänkte som du, jag har ganska lågt Blodtryck, har alltid haft förutomnär jag snusade en period när jag slutade med cigg, då hade jag högt Blodtryck. Jag går omvårdnadprogrammet nu o vi övade på Blodtryck o sånt då hade jag väldigt lågt, minns inte hur, måste nog ta reda på det, jag har ju haft sådan huvudvärk till o från och undrat hur det kommer sig, för så många man läser om här har fått mindre besvär av den arten istället. fikat nu när sonen fyllt och fuskat med en bulle och pytteliten bit tårta, hade gjort grädde o bär till mig o sambon, tur det för det mättar så man inte blir sugen på så mycket annat. Haha det där med att man inte är så hungrig hela tiden är ju nåt nytt för mig, du skrev att du kanske äter lite för lite, samma här ibland. Lite ovant för mig att det är så, brukar vara småsugen hela tiden annars.

Blomkål med smör på det är mumma, likaså med blomkålsmos, trodde aldrig det kunde vara så gott!!

MVH Marie