Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmedlemmar
Läst 2927 ggr
Liguli
0

Ligulis test!

Jag är snart färdig sjuksköterska och har så klart lärt mig att lära ut 50-60 % kolhydrater, 30 % fett till mina patienter. Men genom att även ha läst kroppens funktioner på cellnivå, så tyckte jag att det här med att hålla blodsockret i schack UTAN kolhydrater verkade vettigt. (Jobbar som usk på sjukhus nu, alla verkar acceptera och till viss del hålla med om hälsovinsterna med min kost - skönt.) Eftersom man inte vill avfärda något vettigt utan att testa det ska jag nu pröva åtminstone till mars. (För mått och startdatum se min profil! :))

Så det här blir min tråd tänkte jag! Dyker ju upp frågor, motgångar osv…

Kommentera gärna på om jag gör rätt eller fel!! Ni verkar vara jätteduktiga och kunniga här. =)

Liguli
0

För att summera min inledning till kosten så är det frukosten som varit problemet. Kan gladeligen få i mig ett par skivor bacon men vid ägg tar det tokstopp. Men idag upptäckte jag min räddning. Blandade lite lightsaft i min turkiska yoghurt och det blev gott! Nu vet jag så klart att lightsaft inte är nåt vidare men man kanske inte kan vinna slag på alla håll och kanter samtidigt… =) Verkar inte trigga mitt sötsug i alla fall.

Frukost/brunch: 100 g TY (lite lite light apelsin) 80 g bacon

Fika: Kaffe m kaffegrädde (det bästa jag kunde komma åt) 100 g salami + ovägd mängd brieost (60% men ingen riktig innehållsdekl…)

Middag: 200 g blomkål, 30 g smör, 100 g kallrökt lax.

Mellanmål: 80 g salami + lite mer brie

Kvällsgott: LCHF-chokladmousse, kanske 1/3 sats. ( 3 dl grädde, 2 äggulor, 100 g 86 % choklad, lite kaffepulver utgjorde den hela satsen.)

Så här blev det (brieosten exkluderat!)

Energi kcal:

2000,25

Energi kJ:

8263,75

Proteiner:

81,26

Fiber:

4,80

Kolhydrater:

29,05

Vatten:

494,52

Alkohol:

0,00

Fetter:

Fett:

171,42

Kolesterol:

215,54

E-mättade:

8,07

Mättade:

6,90

F-mättade:

4,34

Vitaminer:

A:

108,20

B1:

0,43

B2:

0,56

B3: