Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel-matfett
Läst 8100 ggr
mirre-71
0

milda??

på mitt jobb har dom milda smör i ask till maten är det smma smör som tex bregott eller är det ett margarin??

Melindrea
0

Milda är ett margarin. Bara Smör eller Bregott är riktigt smör. Jag tror bregott mellan också är okay, fast det är mer vatten eller något liknande?

Maia
0

Det enda milda som är ok är detta:

Milda makter, vad gott det är med smör!!! Flört

Allt som det står Milda på är margarin.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Emea67
0

# 2 Skrattande

Cowboy
0

Jag tror inte Milda skriver smör på paketet. Det är inte heller Milda som kallar sina andra produkter för gräddprodukter utan produkter på gräddhyllan.

Det finns affärer som skyltar med Milda gräddprodukter och det brukar jag försöka påtala och Willys har slutat med det.

bazz
0

Jag tror det står smörsmak på Milda dvs kemiska aromämnen…..

Kim-X
0

Bregott mellan är som en blandning av smör och margarin. Det innehåller bl a omestrat fett. Det ska man definitivt undvika om man vill undvika margarin och behålla hälsan.

Det är bra att frågan om vad som är smör och vad som är margarin tas upp. Undrar hur många det är som tror att de äter smör när det i själva verket är margarin de äter? Tungan ute

[Pennylane1]
0

men milda är väl tydliga med att det är baserat på växter!? Klokt och gott från växtriket upprepar dom ju som ett mantra i deras reklam… *kräks*

[Karro]
0

håller med #7

nyborjare08
0

#6 Omestrat fett i Bregott?? Bregott är väl en blandning av smör och rapsolja, för att det ska bli mjukare och lättare att bre? Eller är det oljan som är dålig här?

Så här står det på Arlas hemsida:

Ingredienser: Grädde, vatten, rapsolja, salt 1,0%, mjölksyrakultur, vitamin A och D

Vad är det omestrade fettet?

Edit: Aha, nu såg jag att du skrev Bregott MELLAN. Men det innehåller ju samma saker som vanlig Bregott + vatten. Så min fråga kvarstår.

Bregott Mellan innehåll: Grädde, vatten, rapsolja, salt 1,0%, mjölksyrakultur, vitamin A och D.

Wildrat
0

#6  Bregott mellan är smör, rapsolja och vatten. Inget margarin, inget härdat eller omestrat.

keja01
0

Jag frågade Arla vad "vegetabiliskt fett" i innehållsförteckningen för matfettsblandningen "Lätt och Lagom 40%" består av numera. Det var palmolja. Den var inte omestrad eller härdad. Ingen produkt från Arla innehåller något omestrat eller härdat fett.

Halvdansken
0

Läs Tess' uppsats om margariner i denna tråden så slutar du med margariner!

keja, du kan också läsa.

Ät smör.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Wildrat
0

#11 Palmolja som fett är ok men odlingssättet av oljepalmer är inte bra. Regnskog huggs ner för odlingen på många platser i världen…

Kim-X
0

Man måste skilja på Bregott MELLAN med 60 % fett och på Bregott ORGINAL med 75 % fett! Ingen tillverkare uppger om man använder omestrat fett, det är en process och ingen ingrediens. Det går inte att få ett matfett med 60% fett fast utan att det genomgår någon form av process.

Jag har en fundering som jag undrar om någon annan vet när det gäller det vanliga bregottet. Smör innehåller 80 % fett och rapsolja 100 %. Hur kan vanligt bregott då innehålla 75 % fett? Tidigare var fettinnehållet 80% men den matematiken går inte heller ihop riktigt. Har man behållt mer av vattendelen i grädden när man har kärnat den? Någon som vet?

MimLan
0

#14 Det är bara att titta på tillverkarens hemsida eller ett paket så står innehållsförteckningen. Den ingrediens som det finns mest av står först och resten i fallande skala.

Ingredienser

Grädde, vatten, rapsolja, salt 1,0%, mjölksyrakultur, vitamin A och D

Kim-X
0

Mimlan, läs hela min fråga en gång till?

Wildrat
0

#14 Jag har också udrat hur de kan få en lägre fetthalt av två fetare produkter, däremot är skillnaden mellan vanligt Bregott och Bregott mellan att de vispat i vatten i Bregott mellan, det är inte omestrat. Finns ingen anledning att omestra då smör är huvudingrediensen och det är fast i rumstemperatur.

Hela poängen med Bregott är ju att oljan gör smöret mindre stelt i kylskåpstemperatur, varför skulla man då göra oljan stel? Vattnet i Bregott mellan har samma effekt, Bregott mellan är inte alls lika stelt som vanligt bregott när man tar det från kylen.

Kim-X
0

Wildrat, är du helt säker på att de inte omestrar Bregott mellan? Man kan inte vispa i vatten i fett hur som helst. Det skulle skära sig och eftersom det inte innehåller emulgeringsmedel så återstår bara omestring.

MimLan
0

#16 Ja? Om du läser ingredienserna så står det vatten som nummer två. Du verkar förutsätta att bregott har en fördelning mellan grädde/smör och olja som gör att det blir fetare än vanligt smör, vilket hade varit rimligt om det nu enbart bestod av grädde och olja, vilket det inte gör. Du suddar bort vattnet ur ekvationen.

Wildrat
0

#18 En liten del vatten går hur bra som helst att vispa ner, faktiskt. Dessuom så skär sig Bregott mellan till liten del, ibland är det helt omöjligt att bre den då det blir en vattenfilm på smörkniven och fettet åker all världens väg.

Iaf jag har precis skickat frågor till Arla om Bregott (fetthalten och omestrering), får se vad och när de svarar.

Kim-X
0

#19 Det är nog rimligt att det är som du säger, men då är det högst troligt att Bregott är processat på något sätt och i värsta fall även bregott orginal eftersom fetthalten är lägre än summan av kärnad grädde och olja. Frågan är hur de får fett och vatten att hålla ihop?

Kim-X
0

#20 Det ska bli intressant att se vad de svarar. Jag är jätteskeptisk till om de erkänner omestring om så är fallet eftersom ingen kan kontrollera det. Hoppas att de har en annan rimlig förklaring Glad

Wildrat
0

#21 Helt omöjligt är det inte att göra en vatten-fett blandning utan emulgeringsmedel eller andra trick. Man kan faktiskt göra salvor och liknande av vatten och fett genom vispning eftersom själva vispningen fungerar som emulgering. Det här är från Shenet:

Vispning

• Man häller försiktigt i först lite grann under kraftig omrörning för att få igång emulgeringen, sedan resten.

• Hela blandningen kyls sedan av långsamt och under ständig och kraftig vispning, bäst med elvisp. Ju noggrannare man vispar, desto mindre blir vattendropparna respektive oljedropparna som omsluts av fett respektive vatten och desto fastare och stabilare emulsionen.

Om det nu går att göra så med hudkrämer, varför skulle det inte gå att göra med smör, olja och vatten?

annainorrland
0

Jag jobbar på ett gruppboende, och förut hade vi alltid bregott på bordet. Men nu har de bytt det mot  Milda  med motiveringen att det är nyttigare fett för de boende. Sjukt

subcalva
0

"Man häller försiktigt i först lite grann under kraftig omrörning för att få igång emulgeringen, sedan resten."

Typ majonäs  Flört

Wildrat
0

#25 I majonäs funkar äggulan med sitt lecitin som emulgeringsmedel men ja, i princip.

malinka
0

#23 Jo, det är helt omöjligt. Du kan få något som liknar en emulsion en stund men ett polärt och opolärt ämne kan ALDRIG stanna i det tillståndet. Du måste ha ett emulgeringsämne. Läs på Shenet igen så ser du att din hänvisning inte stämmer. Vad man gör är att man tillsätter ett ämne som har en polär och en opolär del, de är visserligen mer eller mindre polära så man är tvungen att välja med omsorg. Exempelvis hade du aldrig kunnat göra majonnäs utan äggula. Temperatur och i vilken ordning du tillsätter ämnena är avgörande för att lyckas. Om det inte finns emulgeringsmedel är omestring ett alternativ metod som inte finns med i innehållsdeklarationen.

Från Shenet;

1) Fet emulsion, vatten-i-olja, v/o
(t. ex. salva, cold cream, stearatkräm, boraxkräm)
Huvudingrediensen fett tillsätts fettlösligt emulgeringsmedel (t. ex. bivax, cetylalkohol, glycerylstearat, lecitin, alginater för mineraloljor) och sedan den mindre mängden vatten ("vatten-i-olja").
2) Mager emulsion, olja-i-vatten, o/v
(t. ex. emulsioner med cetylalkohol, som MF/VE-kräm och sur lotion)
Huvudingrediensen vatten tillsätts vattenlösligt emulgeringsmedel (t. ex. borax, natriumbikarbonat, natriumstearoyllaktylat, tensider som laurylsulfat) och sedan den mindre mängden fett ("olja-i-vatten").

/Malin

Wildrat
0

#27 Det står också på precis samma sida att smör redan är en emulsion. Alltså finns det ett naturligt emulgeringsmedel i smöret och det är väl det som utnyttjas när man gör Bregott?

Mat och dryck

1) Fet emulsion, vatten-i-olja, v/o
Exempel: Smör och margarin.

Wildrat
0

Smör är inte ett homogent ämne utan en blandning av bla smörolja, proteiner och vatten. När man gör ghee tar man ju bort allt annat och lämnar kvar den rena smöroljan som har 100% fett. Eftersom det redan är en emulgering (blandning) kan man ju blanda i mer av de redan ingående ämnena som tex olja och vatten, utan manipulering av varken det ena eller det andra.

Och förresten, vispning fungerar visst som emulgeringsmetod annars skulle grädden stiga till ytan i ALLA mjölkpaket men fettet är söndervispat så det flyter omkring i hela mjölkpaketet, kallas annars för homogenisering.

malinka
0

Vad jag kan minnas är smör inte en emulsion. Grädden innehåller fosfolipider som ju har ett polärt huvud och en opolär svans. När du kärnar grädden, separerar du ju fettet från kärnmjölken (som innehåller fosfolipiderna). Det blir kvar lite vatten och kärnmjölk men jag tror inte det är tillräckligt för att smör naturligt ska vara både polärt och opolärt. De fosfolipider som finns kvar används nog redan för att binda ihop vattnet med fett. Margarin är ju, som bekant, en blandning av olika fetter (oljor och palmfett) och vatten tillsammans med lecitin. Lecitin måste man tillsätta för att kunna tillsätta vatten och därmed sänka fettinnehållet.

Tror det ligger till så faktiskt.

/Malin

malinka
0

Wildrat skriver: Smör är inte ett homogent ämne utan en blandning av bla smörolja, proteiner och vatten. 

Det är inte det jag säger. Men att något inte är homogent innebär ENBART att det heterogent. INGET ANNAT! Bara för att smör inte är ett homogent ämne innebär inte att det är en emulsion.

_Wildrat skriver: Eftersom det redan är en emulgering (blandning) kan man ju blanda i mer av de redan ingående ämnena som tex olja och vatten._

Emulsion är inte synonymt med blandning. Enligt din tolkning skulle allt som blandas vara en emulsion, vilket det absolut INTE ÄR.  

Jag har ännu ett matexempel: när du gör béarnaisesås måste du tillsätta äggulor för annars kan du inte blanda smör med vitt vin och vinäger. Enligt dig så går det bra att blanda ner vatten i smör. Prova!!

Och förresten, vispning fungerar visst som emulgeringsmetod annars skulle grädden stiga till ytan i ALLA mjölkpaket men fettet är söndervispat så det flyter omkring i hela mjölkpaketet, kallas annars för homogenisering.

Om du tittar i #27 så säger jag att det är en sorts emulsion MEN att den inte håller speciellt länge. 

I NE kan du läsa följande: För att erhålla en emulsion som är hållbar under en längre tid krävs tillsats av ett ytaktivt ämne, en emulgator, som anrikas i gränsytorna mellan de två vätskorna.

Till slut;Homogenisering innebär att fettkulorna slås i sönder till mikroskopiskt små fettkulor. Därigenom förblir de jämnt fördelade i vätskan och gräddsättning undviks. Vid homogenisering pressas vätskan under högt tryck genom trånga kanaler så att fettkulorna splittras. Efter homogeniseringen tillsätts ibland emulgeringsmedel.

Dessutom stiger visst det fettet till ytan i de produkter som inte innehåller emulgeringsmedel (tex grädde) efter en tid. De separerar sig.

Det är en av grunderna inom kemin. Polära och opolära ämnen kan inte lösa sig i varandra utan en detergent. Du kan få en dispersion under en tid men utan en detergent separerar de ofrånkomligen.

Jag vill bara påminna dig om att diskussionen handlar om huruvuda bregott innehåller emulgeringsmedel (ej tillsatt) eller om det handlar om att det genomgått en behandling såsom tex. omestring   Flört.

Hej så länge och trevlig kväll på er alla!

/Malin

keja01
0
Kim-X
0

#31 Tack Malin! Du redogör fantastiskt bra för hur det hela fungerar!

#32 Det är inte ett svar på hur bregott mellan tillverkas. Frågan är hur detta kan innehålla så mycket vatten utan emulgeringsmedel osv.

Pasi
0

Tänk på en gräddsås som är kall…den består av grädde och fett (ev ihopkokt)….under 80 % fetthalt så skär gräddsåsen sig inte utan klarar att hålla en "emulsion"…se  - Ingredienser - Grädde, vatten, rapsolja (inte smör).

För övrigt så är bregott ett margarin enl definition, även om det inte innehåller härdade eller konstgjorda fetter.Glad

keja01
0

Definitionen för benämningen margarin har ändrats av EU. Bregott kallas numera matfettsblandning istället.

Se:

http://www.ungakockar.se/upload/UngaKockar/pdf/grav_djupt/gravdjupt_matfett.pdf

Det nämns också att Bregott mellan innehåller kärnmjölk.

keja01
0

Just kärnmjölk verkar vara det viktiga för att det inte ska behöva tillsättas emulgeringsmedel i Bregott Mellan.

Pasi
0

#35 Jaha!Förvånad
Man lär sig något nytt varje dag.

Babz
0

malinka - det går alldeles utmärkt att blanda fettfas och vattenfas utan emulgeringsmedel. Jag har själv gjort det otaliga gånger vid extemporeberedning av salvor/krämer. Jag har inte provat att blanda just smör och vatten, men har ingredienserna bara rätt temperatur från början (och dessutom samma temperatur) tror jag inte att det ska vara några problem. Man får röra i vattnet i småportioner, bara.

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

Wildrat
0

Nu har jag fått svar från Arla. Frågorna jag ställde var: Hur kan det komma sig att Bregott har en fetthalt på 75% då smör har 80% fett och olja 100% fett? Undrar dessutom om oljan i Bregott är omestrad?

Här är svaret jag fick:

Hej!

Tack för ditt mejl.

Orsaken till att fetthalten är 75 % i Bregott är att den är fastställd till
det och vi justerar fetthalten till det genom tillsats av vatten.

Omesterade oljor. Det används inte någon omestrad olja till Bregott.

Hoppas du fått svar på din fråga.

Med vänlig hälsning
Arla Forum
Marianne Landberg
020-99 66 99

Arla Foods
Besöksadress: Lindhagensgatan 126
105 46 Stockholm
Växel 08-789 50 00
www.arla.se
www.arlafoods.com

Har även ställt samma fråga på en särskild Bregottsida, få se om jag får svar därifrån också…

Margareta
0

*Jag flyttar tråden från Livsmedel generellt till den om matfett - så hittar vi liknande trådar lättare*

Numer pensionär i Nynäshamn