5 minuters mat?
Tänkte jag skulle ta tag i mig själv och testa LCHF igen. Kruxet är att jag redan nu äter för lite och har samtidigt en övervikt på ca 20-25kg.
I inlednings fasen måste jag ha mat som går att fixa till på 5-10minuter.
Jag känner mig själv, vet att krångliga maträtter och saker som kräver tid inte blir av.
Får jag bara en "kick" av att jag går ner i vikt, så kommer jag säkert att må bättre och fixa mer i matväg. Men i nuläget behöver jag tips som går fort och enkelt.
Annars blir risken att jag lever på rå prinskorv på dagarna. Vilket är regält enformigt och inte vidare nyttigt.
Så tips tas gärna emot.
/Från Latmasken
/Elisa

Ägg med smör och några skivor ost?

Vitkål som man river på rivjärn eller skivar tunt, och steker i stekpannan, går blixtsnabbt! Jättebra tillbehör till kött.
spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus
5-minutersmat är det inte men min verkliga snabbmat är lax. Man tar ett par portionsbitar av lax, tinar (jag använder micro), sen skär jag dem så de blir hälften så tjocka. Kryddar och steker i smör. När de är klara tar jag antingen av steksmöret eller lite nytt smör på fiskbitarna och så äter jag upp alltihop. Enkelt och snabblagat.
Lax eller kyckling i bitar i kokosmjölk med grön curry, limejuice och salladslök.
Makrill i tomatsås.
Färdigkokta ägg med majonnäs.
Gör massor med färsbiffar och frys in. Ät med majo, värm med grädde, osv.

Äggmjölk - tar typ 5min att fixa och sedan kan man ha en kanna stående i kylen över dagen.
Omelett: vispa några ägg och häll i smörad stekpanna. Lägg på valfri fyllning på halva: (som riven ost/makrill/spenat/skinkbitar osv) vik över och vänd någon minut. Fyllig, snabb och mättande.
elefantöra, dvs uthamrad lövbiff, är också snabbmat. Steks på någon minut, klicka ut en avocado + creme fraiche brevid.
Fabricati diem, pvnc!
Ägg o bacon.
En VÄLDIGT avancerad makrill i tomatsås: Blanda med majonnäs! Protein och fett ihop, fixas på en minut!

Jag har alltid ägg, räkor och majonäs hemma. Det blir riktig snabbmat när man kommer hem från jobbet och inte orkar stå vid spisen. Ibland lägger jag till kallrökt lax också.

Jag har alltid ägg, räkor och majonäs hemma. Det blir riktig snabbmat när man kommer hem från jobbet och inte orkar stå vid spisen. Ibland lägger jag till kallrökt lax också.
Låter som goda tips allihop..:-)
Får bara sparka igång mig att börja äta också.
/Elisa

Koka ett gäng ägg så att det alltid finns färdigt.
Stek köttbullar eller färsbiffar (går utmärk i långpanna i ugnen) så att det också finns att stoppa i sig direkt.

Färdiggjorda cevapcici från liedl som steks samtidigt som man sätter fram tallriken och besticken med en bytta bea-sås eller majjo..gott gott..tar runt 5 minuter faktiskt.
Eller stekt ägg med ost på och någon korv eller bacon. Skinka som steks eller äts kall.
Brie ost med lite skinka eller salami och gurka.
tja, det var några tips…

När jag är panikhungrig funkar bacon bra ;) är jag riktigt hungrig har jag mayo eller annan röra till.
spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

Får man 10 minuter på sig så hinner man värma en stekpanna och steka kött fisk, strimlad kyckling, ägg, bacon eller vad man nu vill som sedan äts med smör eller creme fraiche.
Har man bara 5 min så får man nog ha nåt färdiglagat och röra ihop….burkfisk + creme fraiche, kallrökt lax, ost, oliver, tidigare kokta ägg eller tillagat kött osv (även här finns det mängder av valmöjligheter).

Förbered saker som t.ex. kryddsmör, forma till en rulle, skiva och lägg in i en burk i frysen.
Skiva champinoner och frys in.
styckfrys fläskarré skivor
Dela smör i stekstora bitar och förvara i burk
Detta kan tas fram vid måltid, micra köttet medan du steker champinornerna och sedan på med köttet, skär lite paprika och plocka ur diskmaskinen under tiden. :)
Så….detta har tagit dig 5-10 min, och då är disken fixad också

föresten, jag brukar steka på någon extra karré, skiva och lägga in i kylen, bra som snacks
Sallad på vitkål, tomater, tjocka tärningar med ost eller kanske även fetaost i tärningar, strimlad skinka eller bara ta skinka som man har på mackan och riv sönder i salladen, eller tonfisk från burk kanske, strimlad bambusskott, kokade ägghalvor, sen creme fraiche, gräddfil eller majones på?
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

Här finns recept på "lövbiffar" av köttfärs. Snabbstekt och gott med bea på burk till. …eller sås/röra på creme fraiche/majonnäs/kryddor.
Kräver ju lite förberedelser någon dag när man har en stund över, men det är det värt - sketagott!
Kom precis ihåg en snabb, enkel vitlökssås vi brukar göra till grillat: En burk CF, en halv buljongtärning. Pressa i en klyfta vitlök. Hetta upp i en kastrull - KLART!

Jag brukar göra diverse "kuvert" av lövbiff. Viker den dubble med ost, eller ost och backon (riven ost, mjukost, hyvlad ost, vad jag nuråkar ha hemma). Fäster med en tändsticka o steker, blir lite såsigt pås amma gång. PErfekt

!burk tonfisk i olja låt oljan rinna av, en stor klick majonäs, hakad rödlök/purjolök, salta & peppra rör om klart!
Supergott att ha färdigt i kylen är stekfläsk. Stek det i bitar, låt svalna och ät med tex några skivor ungersk salami och några ostbitar.
Protein drink, pulver vatten och handvisp!!
Det ater jag till frukost varje dag

RESTER! 2 minuter i micron sen är det bara att hugga in. Om man hatar att laga mat så är det en bra idé att göra allt på en gång, man gör storkok och fryser in portioner som man kan värma senare.
Tonfisk med några matskedar majonär, lite osötad senap + ev hackad lök och gurka.
Proteindrink blandad med vatten, grädde och ett par råa ägg/ äggulor. Använd en frappé mixer eller annan blender för en len och god drink. Se till att hitta ett bra proteinpulver bara utan massa kolhydrater/soja/sötningsmedel.
Ägg ála Rocky! Knäck 5 ägg i ett glas (ev på med lite salt o tabasco) och halsa! 
Annars lagar man maten i ugnen, man slänger in tex en stek och gör något annat medans den sköter sig själv. När timern ringer är det bara att hugga in!
Eller varför inte en tallrik med rökt/gravad lax? Öppna paketet, (skiva) lägg upp och njut!

Bah blev dubbelpost
Massa bra tips! Tack! 
#21 Håller med. Stektfläsk är mums!
#23 Ägg ála Rocky… *urk* Kan käka rått ägg om jag vispar med socker, vilket inte är så smart i detta läge 
/Elisa

Jag tycker också att det är behändigt med just stek, eftersom den kan man ju ha i kylskåpet ett par dagar sen och ta lite av. Kokar bara nån bukett blomkål till och häver på med smör - tar ingen tid alls! =)

Inte fem minuter, men… Skär upp litet vitkål, stek i mycket smör. Lägg till rejält med köttfärs, stek tills det är färdigt. Häll på litet grädde eller creme fraiche (eller inte), låt bubbla en stund. Bör inte ta för lång tid =)
Matlådor is the shit! 
Gör storkok sällan ; det är ju liksom inte 10 gånger jobbigare att göra exempelvis 10 portioner köttfärssås istället för en, eller kanske en stor sats kycklinggryta…
Gratänger sköter sig själv i ugnen ; är lätt att göra stora som räcker till flera portioner. Köttfärsslimpa eller kålpudding likaså ; en insats -> många måltider…
Pling in i micron - smaska i sig!
Tjänstehjon åt Bröderna Bus
Kruxet är att jag inte har något riktigt kök. Har en spis och ugn men inga avställningsytor. Har 30 cm bänk & 40 cm diskbänk och där måst jag ha grill och mikro med mera…
Nästan omöjligt att fixa storkok.
/Elisa

I våras (bodde 9 veckor i vindskydd) fixade jag all mat på ett grillgaller och en brasa, utan avlastningsytor (Ja, en och annan stubbe och bräda fanns). Levde mest på snabbstekt kött och fisk, samt en och annan fin tysk korv. Någon gång byggde jag en stenugn och bakade en stek….allt går mao utan allt för mycket problem….speciellt om man har spis och ugn (vilken lyx!
).

#0 : köttfärslimpa och sånt är utmärkt utan avställning. :) Gojsa ner allt i en skål, smöra form, ha ner smeten i formen och skjuts in i ugnen! Massa måltider på kort tid. :)
#30: pasi, du är fan min idol. Bo i vindskydd? VARFÖR? :D

#31 Jag var på en praktikplats som lovade att ordna boende, men det gick inte som tänkt. Trivdes dock bra i mitt vindskydd (fast det bara var ett som var gjort av brädor).

Jag har tidigare aldrig varit en soppmänniska, men som lchf-ätare är det ju optimalt för då "slipper" man tillbehörssubstitut som blomkål. Och jag är en fanatiskt fan av alla sorters kål men då kommer ju kolhydratsfrågan in i bilden.
Hur som helst, innan idag ugnsstekte jag en stor kycklingfilé och det blev lite över. Smälte då redigt med smör i en kastrull, svettade lite hackad gul paprika (som jag emellanåt bör ha i mig) tillsammans med den överblivna kycklingen i delar. Hällde på lite krossade tomater (mest smaksättning) som redan var öppnad i kylskåpet, en skvätt grädde och självklart en redig bit kokosfett. Resultatet blev en god soppa som tog bokstavligen tog 5 min att göra.
Så man kan ju göra soppa också av rester som man har liggande. Köttfärssås kan man lätt göras om till en soppa med lite piff och då blir det en helt ny rätt!
Hur går det för dig med lchf-maten annars? 
Går urdåligt. Kommer inte igång att äta som vanligt. Hade varit så mycket lättare om det var fler här i halland som åt detta och man kunde hjälpas åt att laga mat.
Tipsen är jättebra, men det hjälper inte, så länge jag själv inte har motivationen..
/Elisa

Motivationen måste ju komma från dig själv. Känns som du vill lägga ansvaret på oss andra här på forumet.
Antar att du äter nånting nu också och alltså besöker en matbutik ibland? Om du inte orkar ta dig samman och koka upp några ägg så köp bara hem färdig mat då. Skivad rökt lax, skivad ost, skivad skinka, grillad kyckling och smör.
Självklart måste motivationen komma från mig själv. Annars kvittar det hur bra eller dålig man är på att laga mat.
Det händer tyvärr en del krångligt i mitt liv just nu. Så jag har lagt det lite på is nu bara…
/Elisa

Jo, ante mig att det inte alltid är så här. 
Men mitt råd kvarstår, köp hem färdig lchf-mat. De flesta, eller åtminstone många, mår psykiskt bättre av denna kost och om du bara börjar känna dig starkare i dig själv så blir det en positiv spiral. Lycka till!

Men vad äter du nu då? Du måste ju äta nu med? Köper du bara mat av typen McDonald's och så nu då? För det är definitivt inte svårare att att laga lchf-mat än vanlig mat, så då antar jag att du kanske inte lagar mat alls nu…?
Hoppas allt blir bättre snart!

Jag har det inte så himla bra nu heller, men varför göra allt sämre genom att äta skitmat?