Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-att-laga-hemma
Läst 1886 ggr
Libbe7
0

Pajdeg???

Förr i tiden, på den tiden då jag inte hade koll på vad jag åt gjorde jag ofta en paj med bl a ost o skinka i.

Så här e receptet på pajskalet

4dl vetemjöl

½ tsk salt

175g smör

1dl kallt vatten

Skulle man kunna byta ut mjölet mot kanske mandelmjöl och lite fiberhusk?

mikaelj
0

Skippa botten helt och gör en quiche!

Libbe7
0

Nu är ja inte så himma bland alla konstiga namn så jag googlade så klart på Quiche. Det visar sig att alla vill ha en pajdeg i botten  Foten i munnen

mikaelj
0

Ah, då mindes jag fel.

Hursom, skippa botten var huvudpoängen.

Luccy
0

Pajdegen är bara att skippa följ receptet så blir det en schysst gratäng o supernyttig. Lycka till Kyss

Jennix
0

Atkins har recept på en pajliknande sak med broccoli. :D

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Lino
0

Vill du ha en botten till din paj borde det gå att blanda:

ca 100 gr mandelmjöl,

ca 50 gr smör

1 ägg

ca 1 dl riven ost

Jag brukar göra kex av denna blandning som blir väldigt spröda och goda! Har tyvärr inget exakt recept, men prova dig fram! Och som sagt, det borde funka, men den kanske inte håller ihop lika bra som vanlig pajdeg. Jag skulle nog rekommendera att förgrädda och pensla med ägg. (borde kanske prova själv först innan jag rekommenderar nåt Skrattande)

Mammacatta
0

Hej, jag är ny på sajten och här kommer mitt första inläggCool.

Jag har testat receptet på "Underbar pizza!!" som finns i en annan tråd här på sajten. Jag tycker den påminner om en pajbotten i konsistensen. Jag har uteslutit alla örtkryddorna och haft den naturell. Tänker att om man tillsätter smält smör i st f olja kanske den smakar som pajbotten med den underbara smörsmaken mmm… Har dock inte testat än.

Man kanske kan grädda den i en ugnsform för att få kant och kan fylla den, det ska jag prova nästa gång. Tungan ute