Vill säga hej.....!!!!!
Vill säga HEJ och presentera mig lite…..
Jag heter Annika och är 56 år. Jag sonen,( 17 år ) hund och några katter delar bostad. Vi båda älskar djur och är särskilt svaga för de som på ett eller annat sätt farit illa. Så för tillfället är det lite överfullt…..
Vikten har alltid varit ett problem och jag som många andra har prövat det mesta. Senaste året har jag gått upp mycket, men jag har klarat att motstå cigaretterna…… Misstänker också att jag är insulinresistent.
Jag har inte vägt mig (vill väl inte veta..) däremot finns det snart inte ett plagg i garderoben som jag kommer i….
I drygt en vecka har jag nu provat LCHF och det verkar som jag har hittat hem….
Magen mår bra (när jag bytte grädden i kaffet till äggmjölk), ingen halsbränna, piggare och gladare (redan!!??), midjan har minskat 6 cm (är det möjligt!!??) och bästa av allt - jag får skära skivor av osten och stoppa direkt i munnen, äta stekt fläsk utan dåligt samvete, bacon o. ägg som jag älskar. Helt enket, äntligen få äta det där jag gillar och inte stirra mig blind på att jag MÅSTE få i mig 500 g frukt o. grönt.
Jag har inte känt någon större längtan efter "mackor" eller choklad, vilket förvånat mig mycket………
Får nu försöka smyga på min sockerberoende son den här kosten. Det blir en grannlaga uppgift…. då får man ta till alla knep.
Har läst mycket i forumet under den här tiden. Jag har lärt mig ofantligt mycket. TACK alla underbara människor här som delar med sig av sin kunskap och erfarenhet.
En fråga till sist….. Är det viktigt att hålla reda på exakt hur mycket fett jag får i mig under en dag? Kan det bli för mycket?
En fråga till från en novis. Vad betydet OT? Vad sorterar under den rubriken?
GOD JUL allesammans!!!!!!
OT betyder att det är utanför ämnet, alltså har inte med lågkolhydratskost om det står i detta forum.
Välkommen hit!!

#1 Tack, då hade jag uppfattat det rätt.
jag skulle vilja veta om någon kan nåt om gi 1 metoden????
TACK FÖR ETT SNABBT SVAR!!
#3 Vannilja! Starta en egen tråd om detta. T.v. kan du klicka på Skriv inlägg. Sedan håller vi på med LCHF här, vilket är ungefär livsmedel som nästan har GI 0. Men det är kanske det du menar? Vi ses i din nya tråd som du skapar.
Och Garlica: Välkommen! Och grattis till att ha hittat hem!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
Nej det viktiga är hur LITE kolhydrater man äter, det är det ända man behöver kunna egentligen.
Fett och protin är det inga problem med.
TIPS: läs, läs det finns div böcker om kosten, den kunskapen kan aldrig bli förmycket.
Välkommen hit och lycka till.
OT är en förkortning av "Off Topic"
Visst är det skönt att slippa äta 500g frukt och grönt varje dag? Man känner sig lättare när man slipper dåligt samvete också
.
Välkommen hit!

Tack för hälsningar och svar!
Wildrat: Vi kommer att ses under våren - i föreningen.
Fungerar fortfarande bra…. Inga sug efter sött, kan till och med bjuda vännerna på fikabröd utan att känna mig minsta sugen.
Dåligt med pengar, så det har blivit ägg i alla dess formen. Börjar längta efter variation…… Pengar på fredag, då ska jag unna mig…..
Lycka till!
Numer pensionär i Nynäshamn

Välkommen och fortsatt lycka till - det verkar ju gå jättebra för dig!
Hej! *vinkar*
Lycka till, tror definitivt att du är inne på rätt spår! 
Ingenting är omöjligt. Det "omöjliga" tar bara lite längre tid... 

Tack alla!!! Ja, jag tror att jag är på rätt spår.
Känner mig lätt i kroppen ock knoppen…….
Rensar i röran och ramlade över Stephan Rössners: Hälsa till alla. Tänkte lägga den i påsen till Myrorna, men….. ska nå´n annan stackare behöva läsa hans syn på maten???? Har så svårt att kasta saker….
Tips???? Vad ska jag göra med RÖSSNER????
#12:
*asgarvar*
Ja, DET var då sannerligen ett dilemma! 
Ingenting är omöjligt. Det "omöjliga" tar bara lite längre tid... 

Välkommen!
Jag är också ny och det känns verkligen som jag hittat hem 
Jag har ju sett en del Jönssonligan filmer med barnen och kom på att en ståplats i Nybroviken med betongskor kanske vore lämpligt? *fundersam* Tänk att det kan vara så skön och att man kan må så bra över att göra fel (enligt andra)
Min mamma började banta när jag var i tonåren och fick pre-senil demens inte allt för många år senare. Hon hade brist på det mesta och hennes femur frakturer ville inte läka ordentligt eftersom hennes blodfläde var så dåligt. I min begränsade hjärna och mitt inskränkta synsätt
så finns det helt klart ett samband. Om hon hade ätit rätt så kanske hon hade levt idag.
Ha en bra dag!
/ Lena (pyre-lena)

#14 Tack Lena för välkomnandet!
Trist med din mamma. Du kanske har rätt i ditt tänk…… Min mamma hade en liknande historia - de kunde inte säkert faställa en diagnos - hennes kropp tynade bort, men dock klar i huvudet. Ingen gång funderade jag på om hon skulle klarat sig bättre på en annan kost. Vem vet, kanske det…. Man har ju länge sagt att sjukdomar som drabbar oss som äldre - har med vårt sätt att äta. Själv slutade jag med rött kött för flera år sen, då det skulle vara skadligt för oss. Nu verkar det som jag får tänka om på den punkten….
Ska bli intressant att se hur det kommer bli framöver… och vad den växande matdebatten för med sig
Ha det bra Du oxå!
/Annika

välkommen hit och lycka till

Hej igen!
Vll dela min glädje med Er alla….
Runt den 10:e dec började jag äta enl. LCHF. Midjemåttet var då 108 cm, vägde mig inte.
En vecka senare ställde jag mig på vågen, 89 kg. Midjemått: 100 cm, alltså minus 8 cm. Kändes KANON….!
Idag har jag vägt och mätt mig igen….. 87 kg, 97 cm i midja. HURRA!!!! 2 kg ner och 11 cm smalare midja - trots en del avsteg runt jul. Supernöjd! Måste erkänna att motion har det varit sparsamt med….
I övrigt då….?
* magen lugn o. fin. I stort sett ingen halsbränna sen jag startade….
* piggare, gladare - har börjat minska de antidepressiva som jag
ätit under många år. Gick rejält i väggen för ca 5 år sedan -
fortfarande hemma.
* "Tant-55+"…… Mina slemhinnor är mycket bättre och
vallningarna likaså.
De besvär jag haft (kör strikt 1-5 % kolhydrater) var under vecka två och det var främst min magkatarrsmage som gav sig ordentligt till känna + rejäla stresspåslag före jul (kanske jag skulle haft ändå)…. I övrigt har jag mest känt mig euforisk, faktiskt.
Jag är den utpräglade smörgås och bull-typen. Mäkta förvånad att jag inte varit speciellt sugen. Trots att jag bakade julbröd (matbröd) till mina grannar ……
Jag fortsätter på den inslagna vägen… Alltmer ser jag det som en livsstil och inte en ren bantningskur. Har läst en hel del under de här veckorna - både böcker, bloggar och här på forumet och har lärt mig massor. jag har fått en vilja att lära mig mer….
Som hjälp på traven startade jag (som så många andra
) en egen blogg igår….. Titta gärna in om Du har lust!!! Tack alla för att Ni finns!!!
[
Verkligen bra jobbat, Garlica! Härligt att höra!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna

#18 Tack Maia! En som jag inspirerats mycket av är Du. Vilken fantastisk prestation Du gjort!