ingen Lchf här inte
Shit, vad jag har vräkt i mig godsaker igår och idag.
Inte var det mycket som var protein heller…
Ägg och bacon som vanligt till frukost men sen har det slagit slint framåt lunch.
Jaja, nu vet jag i all fall att i morgon är jag LCHF:are igen,
För jag mår illa och är uppblåst som en Zeppelinare, och jag kommer att få sona dessa två dagarna på vågen ordentligt
I morgon ska jag till gymmet och sen blir det en stadig äggmjölk, Beach 2009 nu kommer jag!
Hur har det gått för er andra?

En hel del godis "slank ned", och det blir fortfarande litet till. Men maten var mycket bra, vilket ju inte var så konstigt eftersom mor också är LCHF-are. =)
Det kunde ha gått bättre. Åtar mig alltid att koka flera sorters julgodis- knäck, kola, fugde. Detta fast jag vet hur det blir- jag äter upp nästan allt själv utan att det ens är gott. Nu är magen full i gaser. Imorgon ska jag bli strikt igen, känns ibland tråkigt- men humöret blir bättre.

Det har gått ganska bra för mig. Lite mkt nötter och prinskorv, men inget godis eller så.. Joettglas vin blev det också..

Jag åt upp en halv chokladask igår innan jag kom ihåg att jag inte äter socker.
Mådde riktigt dåligt imorse, sockerbaksmälla.
Agneta
Alldeles för mycket godis, en halv potatis till sillen och två skedar Jansson annars LCHF= upp 1,5 kilo nu gäller det att komma på banan igen.

Gick åt fanders för mig med. Igår kväll mådde jag riktigt dåligt.
Men idag har jag bestämt mig för att vara på banan igen. Slänger det godis som finns kvar eftersom jag VET att suget kommer framåt em/kväll även om det inte finns just nu =)
Har varit så frestad av ic-mintchokladen som vi gjort själva + några apelsinskalgodisar som jag aldrig provat tidigare. de blev såååååå goda.
Några koppar glögg , lite gröt o nåra skedar ris a la malta har gått ner.
Men jag mår o har mått jättebra, vart på promenad i finvädret (solen tittade fram ! ) + till gymmet en sväng i går
Vaknade piggelin idag med
Fuskat grymt mycket… Men inte på mjölmat, potatis el liknande utan bara godis som choklad. Jag var väldigt selektiv och tänkte på något jag läste härinne om att ska man fuska ska man tillåta sig det för att slippa ångra sig efteråt. Blev påtrugad janssons osv men där var jag bestämd och lät bli.
Idag får det vara bra, jag ska verkligen försöka låta bli godisresterna, känns inte värt det alls att fortsätta smälla i sig mer.
#6 Samma här för mig… Sötsuget kommer att komma framåt em/kv… Suck.

Glögg, några knäck, en kola, ett antal tryflar, några pepparkakor, en liiiten bit Jansson (med mkt grädde), några mandariner och vindruvor.
Känns okej, men upp 1½ kg, förhoppningsvis vatten så att dom försvinner snart. Blir nog lite knäck och kola ikväll med, men sen får det va nog.
Jag har gjort precis som ni andra. Potatis och spannmål är väl ingen konst att vara utan, men godis och glögg. Jag var så ivrig att ta på mig att göra godis till gottebordet. Allt enligt GI-recept baserat på mörk choklad. Vem lurade jag egentligen. Inte ens mig själv. Jag vet faktiskt att GI-godiset är ok om man tar pyttelite. Det är inte alls gott att vräka i sig. Men inte stoppade det mig.
Jag har också ätit mycket godsaker - gravat och rökt lax, hemlagat kalkon och skinka, lite sill, ostar av minst tio sorter, en tomat, gurka, smörstekta morötter etc. Till kaffe och grädde Finncrisp med smör och ost. Ett par glas rödvin till middag och vatten naturligtvis.
Chockladpralinerna och dyl. har den snällä släkten tagit hand om.
Och av ngn anledning känner jag mig inte ens duktig utan bara nöjd.

Hemma har jag bara haft LCHF mat, men hos mamma och pappa åt jag lite fudge och ett par knäck, och hos svärmor blev det Ris ala malta.
Tack och lov har jag inte mått dåligt eller fått nåt sötsug. Det är ju bara jul en gång om året, så dåligt samvete har jag inte heller. :)
Ojoj, här har det ätits både det ena och det andra! Men det var jag inställd på redan före jul. Vissa grejer ville jag absolut inte avstå ifrån. Några knäckar måste jag ju ha! Janssons och rödbetssallad är också en nödvändighet, liksom en skvätt julmust.
Det har alltså slarvats flera dagar i rad för min del. Men något frossande har det inte blivit. Jag har bara ätit småduttar här och där. Jag mår utmärkt, reagerar inte alls på tillfälliga avsteg, inte ens på vågen, men längtar ändå efter ordning och reda på matfronten igen.

För er som sett filmen "Chocolat" så kan ni tänka er borgmästaren när han vaknar upp i skyltfönstret i chokladbutiken - jag känner mig som han såg ut!
Det enda jag inte ätit hejdlöst av så är det nog potatis. Resten har jag tryckt i mig med ett stort juligt flin på läpparna. Julöl till maten, snaps, sillsallad, Janssons frestelse, godis, vörtlimpa, söt senap på skinkan, julgröt med socker och kanel - rubbet! Till och med några sliskiga drinkar i går kväll…
Vågen säger +3,5 kg, men annars mår jag finfint! Lite ovant bara att man måste gå på muggen så ofta ;o> Får nog köra stenhårt ett bra tag efter den här helgen.
Det låter som det är många som ramlat i sockerträsket, däribland mig själv räknat. Men igårkväll bestämde jag att nu får det vara nog och nu håller jag på att kravla upp ur hålet. 2 kilo + och svullen mage som "belöning" har jag fått. Började dagen med en vanlig LCHF frukost och tänker köra vidare som om ingenting….
Lycka till!
några bitar ur Paradis-asken (inte särskilt goda, för söta)
mina egna chokladtryfflar, gjorda på grädde/cf/smör/70%choklad
lite annat chokladgodis
äggost (massa ägg, mjölk, grädde, cf)
litegrann av den ihopkokade vasslan; smakade mesost (vad annars?)
mera ägg, med kaviar
ost
några pepparkakor (något halvdussin kanske, eller lite mer)
ett par clementiner
långkål (första försöket att laga det; liten skvätt sirap i)
risgrynsgröt med kanel och smör och mjölk
kålrotslåda
köttbullar
julskinka
Vad kan jag ha glömt?
Mår tämligen som vanligt, möjligen lite svullen i fingrarna. Och lär inte få några större problem att gå tillbaka till strikt kost. Inget har givit något direkt sug, så i det fallet har jag tur.
Visst går det. Om inte annat, så går det galet
Jag har gått upp 3 liter under jul av allt salt och sött. Få se om 2 dgr hur mycket som har hamnat i toaletten. Har så svårt att acceptera att jag tvångsäter. Om det ändå vore gott. Men det är inte den 15onde biten hemkokt knäck. Ock det vet jag så väl…….
Hm bestämde mig för en dags avsteg, och det höll jag , nästan. Om man räknar bort Budapest-bakelsen o morötterna ( nej inte samtidigt) lillejulafton och Janssons på juldagen, plus lite sill o rödbetssallad o en snaps till det, cirka tre kilo upp. Men det räknade jag med. Inga problem med magen, men mina fötter o rygg. Dags att ta nya tag, det är snart nyår, SÅ GOTT NYTT ÅR.
*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻

jag hade bestämt före jul att äta vad som helst under julhelgen, och så blev det oxå. Utan dåligt samvete eller magknip. Lite magknip fick jag allt, men om det var av mängden mat eller för att det var ovant, det vet jag inte. Kändes iallfall helt okej, jag har njutit i fulla drag, men har inga problem att gå tillbaka till LCHF-livet nu, eftersom jag vet att det är där jag mår som bäst.
Strikt LCHF som vanligt. Efter ett helt liv som sockerslav och sedan ett år befriad från "arbetsrelaterad" led- och muskelsmärta, astma, allergi och migrän, njuter jag i fulla drag av ägg och fläsk, blomkålsjansson, gräddost, sill och majonäs och allt annat gôtt som man mår bra av.
God och fet fortsättning önskar jag er alla!

Jag är helt nöjd med mina utsvävningar, de blev i den proportion jag tänkt mig. Lite nötter och mörk choklad samt rött vin. Smakade på en sillbit, men hu så den smakade sött. Då de andra åt risgrynsgröt åt jag vispgrädde med keso och kanel.
Nu blir det att planera nyårsmeny, någonting med ägg och räkor skulle sitta bra.

Jag har gjort som min syster copia, men alldeles för mycke godis.
Jag har gjort avsteg med ett par pepparkakor,sockerfri glögg, kålrotslåda,
rödbetssallad,lite mörk choklad,julmust light.
Firar snart ett år med LCHF och har inte mått illa av mitt planerade jul- avsteg mer än möjligtvis lite halsbränna.
Jag har skött mig näst intill exemplariskt under julhelgen. Inga utsvävningar. Har ätit julbord där jag inte tog av Janssons och drack ingen glögg med lussekatt till Kalle Anka heller. Brydde mig inte ett dugg om att övriga församligen gjorde det. Tog ingen risgrynsgröt heller och jag tyckte inte ens att det var jobbigt att avstå.
Min enda lilla synd är att jag tagit ett par pepparkakor till kaffet idag.
Svärföräldrarna kom över idag, och eftersom jag fyller år på julafton hade de med sig en tårta *suck* som jag var tvungen att smaka på så att de inte skulle bli besvikna… Tog en 1 cm skiva och lämnade hälften av kristyren. Urk. Tyckte inte mycket om sånt slisk ens innan LCHF!
Annars har vi varit duktiga. Skippade det mesta av julmaten, och firade med varsin stor bit oxfile och hemmagjord bea (för mig) och stekta palsternackor (inte LCHF men typiskt engelskt, för honom). Frukosten på julafton var räkor, avocado och majonnäs. Har ätit en del nötter, ost, salami och lite konjaksgrädde som godis.
Alla chokladkartonger mm som vi fått till jul får vi väl dela ut till personal och vänner!
I never worry when I get lost. I just change where I want to go.
#25 Grattis i efterskott, Babybel!!!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
Fy farao!
Jo du, så här många gånger som jag behövt gå på dass denna julhelg har jag nog inte behövt på ett bra tag…
Zeppelinare, där slog du huvudet på spiken…. 
Nä, from imorgon, då vi ska åka hem igen, då blir det lchf igen.
Förresten, log lite när jag läste dagens löp på gt/kvp/expressen… "Gå ner 3 kg med vlcd till nyår!!!" (vlcd= very low calorie diet)
Tjo! Det kommer jag ha gjort utan deras kostråd, jag som samlat på mig enorma mängder vatten under denna vecka…
GOD JUL!!! Eller, god fortsättning!
LCHF-Jansson
Jag har sett i flera olika trådar att Kif-arna avstår från Jansson i jul. Men kära kamrater - varför gör ni inte Blomkålsjansson. Förvälld blomkål i stället för potatis, häll bort spadet från ansjovisen, på med purjolök, häll i smör, grädde, creme fraiche…. you name it…. och NJUUT!

Ååå, vilken glädje att upptäcka att jag inte är den enda som inte kunde hålla fingrarna i styr… Jag skötte mig så bra när det gällde maten - men framför TVn sprack det med knäck och chokladkrisp… Har vräkt i mig, men samtidigt bestämt att i det här hushållet tar det slut på julgodiset i dag, annan dag jul. I morgon går vi tillbaka till ett normalt leverne igen…
Kram på er andra!

Började julafton med bacon och ägg och hade bestämt mig för att ta några pepparkakor - inget mer. Åkte förbi sonen och kramade honom och hans familj. Där tog jag ett halvt ägg med majo o räka. Sen vidare till dottern och hennes familj barn, barnbarn och ett barnbarnsbarn. Vi hade knytkalas där och maten var det inget konstigt med, MEN dottern hade gjort en cheescake med pepparkaksbotten och saffransgrej ovanpå. Jag var tvungen att smaka. Jättegod var den, men jag fick hjärtklappning, så efter det tog jag det lungt.
Ingen jansson,potatis eller risgrynsgröt blev det.
Igår blev det saffranspannkaka med grädde och hallon och idag kladdkaka med grädde och hallon. På olika ställen förstås.
Magen mår inte bra och i morgon är jag tillbaka på banan med LCHF.
Mår rätt ok, men jag kunde inte låta bli Janssons Frestelse det är bara så gott och jag vill inte äta något substitut utav denna rätt.
Sen var det någon som hade köpt chips så min hand gick ju automatiskt dit två nävar blev det.
Allt som heter godis, choklad o sötsaker m.m det kan jag lätt va utan för det lockar mig inte, mår bara illa.
Mitt enda sug som jag har sen jag börja med denna kost det är efter potatis,
Men nu är det att ta nya tag igen!

Jag har inte kommit upp på banan igen efter två täta graviditeter. Men nu efter frossandet under julen börjar jag känna mej lika svullen som när jag var höggravid. Efter nyår blir det en försiktig övergång till ett bättre matliv.

Tack alla för denna tråden! Jag är inte ensam. 
God fortsättning och lyckad återgång!

Lätt illamånde, dagen har varit ett h…ete. Sockermonstret sliter och river i mig, jag kan fan inte låta bli, mina föresatser i morse brast idag. Vågen visar nästan 4 kg upp och allt är pest =(
Har inte ätit något godis men väl fruktsallad med grädde på julafton

Nåja, nu är julen över, och vi kan alla mer eller mindre återvända till våra "normala" liv!
Grattis alla som klarade sig undan sockermonstret, upp i smöret igen för alla av oss som inte gjorde det! =)

Var hos mina föräldrar i går, bra mat med kalkon, broccoli och sås, även om den sistnämnda är gjord på mjöl och lite för lite grädde så gick det bra.
(Måste bara göra en liten parantes med såsen, min mamma bad mig smaka av såsen, det är nämligen inte riktigt hennes grej att göra sås. Jag smakade och den var god, men behövde lite mer grädde…..vilket jag sa till henne…och hon reagerade med, nääää….jag har redan haft i 2 dl!!!!!! Ja ni läste rätt, DECILITER, och då var det 1½ liter sås, snacka om vara fettskrämd)
Men nu till det jag egentligen skulle skriva….. Sedan blev det julgodis.
- Geicha - inte ett dugg gott, men åt upp hela iaf
- Pappas kola - smakade blääää, jag som ÄLSKAR hans kola
men åt tre iaf 
- Pappas knäck - hyffsat goda, blev nog 4-5 st
- Mandariner - gott, åt 2 st
Det jag tycker är mest spännande är att jag äter fast jag tycker det är äckligt
Vilken vansinnigt tur ni har som tycker att det smakar äckligt, jag tycker det smakar himmelskt gott och det gör det ju ännu svårare att låta bli
Jag har ätit lite av varje, men om jag jämför med förr (på tiden innan LCHF) så har jag ändå fått i mig bara lite kolhydrater och det är jag glad över!
Så det dåliga samvetet finns inte! 

mmm. Just nu sitter jag här hemma med ont i kroppen och halsen och huvudet. Kroppen kan jag inte skylla på matvanorna (det tror jag nog har att göra med träningspasset jag hade i torsdags, med hantlar =), men halsen och huvudet misstänker jag har att göra med för litet och för dålig mat.

Jag har gått upp 3 kg enbart på att äta för mycket och för salt och sedan dricka för mycket ramlösavatten en del vin. Jag har också ätit en clementin varje dag och rätt mycket nötter. Annars har jag noga undvikit allt som inte är lchf. Det ska bli ett rent nöje att se hur vågen dalar de närmaste dagarna 
God fortsättning ALLA med fortsatt firande 

Spännande med uttrycket "jag tvingades äta av …"
Vem tvingade er och med vad? Är det under pistolhot? Kniv mot strupen? Kampsportsgrepp med tummen över känslig punkt på kroppen? Armen böjd i konstig vinkel bakom ryggen? *smått nyfiken*
Julmaten gick bra! Lax, bomkåls-jansson (sååå god den blev, men nästa gång kör jag med sardeller istället så slipper jag sockret från anjovislagen), köttbullar utan trams i, kabanoss och ostkaka. Åt tre valnötter och drack Kahl's goda julte när de andra drack glögg. God fortsättning!

Åkte dit så att det ryker fortfarande!!! Ska skriva mer om det i min egen tråd så att jag har lättare att gå till baka och läsa när jag behöver påminnas om hur jag mådde!

Själv tog jag mitt stora avsteg på andra advent, när jag traditionsenligt bjöd hem vänner och bekanta på grötlunch och adventskaffe. Då hade jag i förväg bestämt att jag fick äta lite risgrynsgröt och en lussekatt eller två. Naturligtvis blev det mer än så, och fler dagar i sträck dessutom. Men fy bubblan vad dåligt jag mådde sen! All värk kom tillbaka i knän och axlar, så jag kunde varken gå i trappor eller hitta en bekväm sovställning på över en vecka. Sen fick jag migrän.
Det här gjorde det naturligtvis mycket lättare att avstå över själva julen, när jag hade i färskt minne hur högt priset blir. Men lite för mycket mörk choklad blev det, och väldigt mycket för mycket vispgrädde! Jag har ju sen tidigare konstaterat att jag inte kan äta lika mycket grädde som jag gjorde i början längre, men tar fortfarande till det i nödlägen ibland. Det svåra för mig när jag är hemma hos mamma är inte att låta bli dålig mat, utan att jag inte får i mig tillräckligt med bra mat. Då blir jag hungrig och trött och grinig. Jag förstod att det var dags att göra nåt åt det när pepparkaksburken plötsligt hade samma mystiskt okontrollerbara dragningskraft på mig som Ringen på Frodo framemot slutet av historien. Men jag lyckades stå emot och ta några köttbullar istället!
Sen blev det snabbmat på hemresan, hamburgare utan bröd och sånt (blä). Dessutom har jag druckit en del vin och snaps också, och det är väl ingen katastrof men inte direkt bra heller.
Facit: 2½ kilo upp av adventskaffet, 2 kilo ner emellan, och så ett kilo upp igen över jul. Kunde ha varit värre.
Nu kvarstår en släktmiddag och så nyårsafton som jag ska ta mig igenom utan större snedsteg, sen är socialätningssäsongen äntligen över och man får vara hemma hos sig själv och laga sin egen mat igen! Då ska det nog bli andra bullar.

#44 Andra bullar? Jag som trodde det inte skulle bli några bullar alls! =)

Jag och älsklingen fick hemgjord algerisk couscous av svärmors nya man, och det ville vi liksom inte tacka nej till. Det var gott, och sådär, men vi åt inte all couscous och jag hade en mindre driva smör på (som bara gjorde det extra gott!!)
Vi har sagt att vi får göra avsteg tills nyår, och sen blir det fakir ett tag för att avgifta oss ordentligt och hamna på banan igen. Det är rätt skönt att tänka så, eftersom Coop hade extrapris på fläskfärs igår, så jag köpte 3 kg för 30 kr. :) Det var dåligt datum på den, men den åkte direkt in i frysen.
Idag har jag fuskat lite, redan, med gravlaxssås till min lax, men jag blandade ut den i ungefär 1 dl majonnäs, så det borde inte vara så stort problem.
Ikväll ska jag dock göra köttfärs nånting med blomkålsgratäng till. :)

Jag var duktig i det stora hela. Men jag åt en skål med ris alla malta och lite vanlig vitsås till lutfisken, och oj va dåligt jag mådde… Magen och huvudet har krånglat i 2 dagar… Sedan igår morse äter jag nu bara go LCHF mat och sakta men säkert börjar jag känna mig som vanligt. Skönt!!!
Jag är lite stolt över mig själv att jag klarade av att inte äta lusse bullar och peppar kakor i år. Andra jular kan det bli en burk om dan annars… Jag drack "bara" två små koppar glögg. Men socker tar inte lika hårt som mjöl och ris mat på mig så det gick rätt bra.
Till nyår blir det tre-rätters LCHF mat!

#45 Köttbullar ju!
Lite frukt har jag ätit 1 om dagen har det blivit. Och så lite godis. Inte så mycket som det brukat bli tidigare om åren. Nu har jag ju det där "vidundret"i sovrummet som håller kollen på vartenda hekto. Det gjorde inte den gamla vågen. Den har dragit bort 3 hg de senaste dagarna så lite snällare har den blivit.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk
Har ätit Jansson och lite lussebröd + glögg såklart,för övrigt LCHF mat som skinka,sill,lax,ägg osv.
Är inte så förtjust i läsk så det var ingen konst att avstå från julmusten…smakade ett glas men drack bara några klunkas,smakade bara socker, tvi 
Har gått upp 1,3 kg över julen och det var väl väntat…är mest förvånad att man blev så uppsvälld i magen och konstigt mätt för att sedan bli hungrig igen efter en stund,hade förträngt att man blev sån efter en kolhydratrik måltid.Med LCHF är man ju behagligt mätt och blir heller inte tokhungrig.
Nu börjar man om mad nya friska tag.
http://www.winthers-skafferi.se/