Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 5424 ggr
lundsabin
0

Vinterkräksjuka...

…har mina barn fått, lilltjejen igår under mellanmålet på dagis (härligt!), storebror kl 3 inatt Ledsen!

Nu verkar det i alla fall som dom kan dricka vatten utan att kräkas, men funderar på om ngn har bra tips på vad de kan börja med när maten ska introduceras igen? Lilltjejen ammas ju fortfarande så tänkte försöka med det, men annars är ju råden (netdoktor) att börja med pulversoppor, ,blåbärssoppa, ris o rostat bröd - är det ngn som har alternativa tips? Vi har osötat blåbärssoppa hemma men inte ngt annat, och vet inte riktigt vad som kan vara skonsammast.

alla tips tas emot med stor tacksamhet!!!

bluegoose
0

Amning måste ju vara jättebra för lillflickan. Annars kanske sån där  Äggmjölk-grädde! som Bookjones beskrev kunde vara nåt? (försöker länka, vet inte om det funkar)

Mona-Stina
0

Äggmjök-gräden måste vara perfekt. Prova det.

andreas0
0

Hemmagjord buljong är nog jättebra om du har tid att stå och koka det i dom 8-12 timmarna det tar. Finns ett recet här någonstans på KiF.

WiktZac
0

Jag kopierar in ett av mina sista inlägg på kost.ifokus innan jag blev avstängd för gott (utan motivering):

--- 

Vinterkräksjuka, eller norwalkinfektion orsakas av calicivirus vilka ger upphov till en akut mag/tarminflammation. När man sedan tömmer systemet totalt så åker dessvärre den naturliga bakteriefloran i tarmarna med. Det rör sig i runda tal om ett kilo bakterier som bara försvinner. Efter en sådan "akutfasta" så gäller det att vara mycket varsam med de bakterier som finns kvar och som skall bygga upp bakteriefloran till normala nivåer igen.

Ett tips som jag gudskelov inte behövt testa sedan jag fick det (har inte fått kräksjuka alltså) är att dricka sockerdricka och äta potatischips och banan. Sockerdrickan är mer pH-mässigt riktig jämfört med ex avslagen cola och dessutom har kolsyran kvar. Kolsyran gör att magmunnen öppnar sig snabbare och vätskan rinner ut i tarmen där den måste gå den långa vägen för att komma ut, d v s chansen för att man hinner ta upp energi och vätska är betydligt större än om den hade varit kvar i magsäcken, där man sannolikt ganska snabbt hade spytt upp den. Sedan för att stoppa diarréerna så äter man potatischips som med sitt fett- och fiberinnehåll håller tätt s a s… ;o)

För övrigt så undrar jag om inte frukt & grönt och lösgodis är de vanligaste smittovägarna… Tvätta noga är det enda råd man kan ge, lösgodiset är av naturliga skäl lite svårare - köp färdigförpackat godis när kräksjukan florerar som mest.

//ZaC

maucl
0

Vätskeersättnig:1 l vatten med 5-6tsk socker och en halv tsk salt.Lite i taget och ganska ofta ex teskedsvis.

Provivadryck som innehåller bra bakterieflora som hjälper tarmen att lugna sig.Ev dofilus som också har extra bra bakterieflora för att stabilisera magen.Inte söt,vanlig mjölk eller väldigt söt saft.Kan förvärra diarreerna.

Trots detta forum ,så mosad potatis med lite extra salt och extra smör.Kokt fisk.Ingen fiberrik mat.Vitt bröd med extra mycket fett. Maj eller risvälling i stället vanlig välling. Lilla barnet ammas ,kanske mer frekvent.

Små måltider,men tätare.Glad

Bengt-Olov
0

Tror du inte på tusan att min grabb åkte på det där igår också… Sån tur att han är hos sin mamma den här veckan då!? Flört Det är ju fantastiskt hur snabbt det sprids det här viruset! Hela landet drabbas samtidigt känns det… Min grabb blev nog smittad på lekis under måndagen. På mindre än 12 timmar efteråt, så "kommer det"…

Frågan är vad det här viruset kommer ifrån. Det är väl trots allt ett rätt sent kommen fenomen hos oss detta!? (Vi bodde väl relativt tätt redan för 20 år sedan, då väl viruset inte alls var särskilt vanligt… Nåväl, alla dagis är ju förstås fina smittohärdar, och dessa har väl inte funnits i stor skala i allt för många år innan sjukan blev vanlig. Hur som helst - ursprunget till viruset, var hittar man det?) Kan väl söka på nätet i.o.f.s. Dock är man ju lite skeptisk till etablissemangets förklaringar, och alternativa förklaringar är väl inte alltid så trovärdiga heller… 

Någon kunnig här som har något vettigt att säga?

maucl
0

#6 Eftersom mitt arbete består i sjukvårdsrådgivning, så vill jag hänvisa till mina tips i #5.

Vinterkräksjuka eller magsjuka har ju funnits i många år. Men självklart  blir det ju lättare att få det när man är tätt inpå. Det smittar ofta minst ett dygn innan det bryter ut och skall man vara noga och inte riskera att man smittar någon,bör man vara hemma i två dygn efter symtomfrihet. Inte alltför många är det,därför sprids det nog lättare nuförtiden .Glad

ToFat
0

Intressant det där med att kolsyrat fortare går ut i tarmarna…måste ju vara bra dricka för den som är förstoppad då ju..

anki1
0

jag antar att det är samma som den gamla hederliga maginfluensan som har bytt namn och det efter årstid. Vinter eller sommar. kanske man fått ett namn på viruset. Och att man skickat rillbaka barne till dagis för tidigt ellr att vi lever snabbare än förr. så vi hinner smitta fler.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Sagittaria
0

Jag kan rapportera hur det går just för mig om ett par dagar. Min sambo (som äter högkolhydratskost) har ju nu maginfluensa (om det just är vinterkräksjukan vet jag inte, kanske har du rätt anki1) sedan 1,5 dygn. Ännu har jag inte blivit sjuk. Nu ska jag dricka lite extra te med kokosfett för säkerhets skull. Vi får väl se hur det utvecklar sig… *peppar peppar*

Wildrat
0

Vinterkräksjukan är väl värre än vanlig magsjuka, kortare inkubationstid, snabbare förlopp och värre symptom.

MaMaMade
0

Mamma kokade alltid blåbärssoppa åt mig när jag skulle återhämta mig från magsjuka. Kokta stoppar, råa skjutsar på.

Själv brukar jag försöka pytsa i mig en del vätskeersättning i första hand + vichyvatten (blir sanslöst sugen på det efter jag har kräkts!…?…), lite svagt te + en vältuggad knäcke m smör på. Sedan har chipsoholicen i mig tagit över…samma sak när jag har ont i halsen…chips ska det vara…men nu är de dagarna över. Brukade också köra Verums drickyoghurt efteråt…den enda "filprodukt" jag fixar att äta.

Mega
0

10 vitpepparkorn stoppar jag alltid i mig om någon annan i familjen blir magsjuk.
Det fungerar oftast.

Var i Wien och besökte en familj i december och de berättade att Österrike var förskonat för denna sjuka.

Själv bor jag ju i Ungern och vi har peppar! peppar! inte varit riktigt magsjuka så den finns kanske inte här heller. Dock brukar alltid någon i gruppen (16 st familjer) åka till Sverige och hämta den relativt regelbundet!

KatarinaW
0

Många gör misstaget att gå ut bland folk för tidigt, man ska vara hemma 48 timmar efter att man frisknat till, annars finns risken att smittan sprids vidare.

Mimsivimsi
0

jag har också hört att vitpepparkorn kan förebygga kräksjukan. Inte vet jag varför.
Blåbär, hallon och björnbär har alla illamåendehämmande effekt. Koka dessa tillsammans med lite ingefära, gurkmeja och honung och låt det drickas ljummet.

Glennart
0

Det här är riktigt underbart att drabbas av! Jag fick det på julaftonskvällen och det är först nu jag börjat äta ordentligt igen. Första natten sov jag inte alls. Bara spydde och blev så uttorkad att jag nästan svimmade.

Rekommenderas starkt för en snabb viktminskning! Jag gick ner en 2-3 kg på bara ett par dagar! Skrikandes

Babz
0

Ett "snällt" sätt att börja äta på kan väl vara helfet filmjölk eller naturell yoghurt, för att hjälpa till att återställa bakteriefloran…

Eller vaför inte creme fraiche med lite blåbär/hallon i.

Det viktigaste tror jag egentligen inte är vad man äter utan att man tar det väldigt försiktigt, och äter teskedsvis, med ganska lång paus mellan skedarna.

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

Margareta
0

Glennart - hej på dig - den viktminskningskuren är nog mest för den som inte vill gå ner i vikt - vi som vill gå ner brukar inte få så mycket gratis av sjukdomar.

Kul att se dig - hur går det för dig annars med hälsan och vikten?

Numer pensionär i Nynäshamn

sarwen
0

När jag var liten fick vi (förutom cocacola och kallt te med lite socker o salt i) äggstanning. Har alltid förknippat det med magsjuka sen dess, o har svårt för det i andra sammanhang, men tanken är nog bra och nu när vi ligger däckade alla 5 i vår hyrda stuga i Åre :-( så är det mild äggröra och blåbärssoppa som serveras.

Fast i dag tog jag lite julskinka Tungan ute

Glennart
0

Tjenare Margareta! Det är rätt okej med mig. Är lite less på mörkret och längtar efter varmare och ljusare tider! Solsemester hade varit trevligt!

Hur är det själv?

Bengt-Olov
0

Nämen stackars Glennart då… Du får krya på dig! Vi får heala lite här…

Glennart
0

Ja healing! Det tror jag jätte mycket på. Skicka lite sånna där magiska vibbar. Jag ska testa lägga en katt på magen också.

Puhlo
1

Hej på er! Gurka, ingefära och papaya är bra om man mår ruskigt illa (de är bra mot illamående allihop) samt vitpepparkorn (hela, svalda) är bra också.

Förr när jag var illamående rätt ofta och min svägerska var gravid (samtidigt) gjorde jag ofta en sallad på gurka, papaya, präst eller cheddarost och sen en vinaigrette på sweet chilisås och ättika + lite ingefära och citron.

Ska försöka komma på ett bra recept utan sött i den, så kommer jag posta det här sedan!

Annars, för barn, tror jag att äggmjölksgrädde är bra saker. Den är ju lite ljummen också, så det gör att man inte behöver dra energi från resten av kroppen för att värma den i magen (vilket jag personligen har känt varit jobbigt när jag har varit väldigt sjuk).

Krya på er!

Bengt-Olov
0

"Ja healing! Det tror jag jätte mycket på. Skicka lite sånna där magiska vibbar. Jag ska testa lägga en katt på magen också."

Lite svårt att veta om du är allvarlig eller om du skojar, Glennart. Glad Kan du säga vilket!? Kan avslöja att jag själv har öppnat upp för både det ena och det andra "paranormala", under det senaste halvåret… Insikterna om hur fullständigt lurade vi är på kost- och hälsoområdet, fick mig snart att ana att vi även är lurade när det gäller evolutionen, miljön (i alla fall "växthuseffekten") och så mycket annat, och sen rullade det på… Mycket talar ju för att inte ens den mest kända naturlagen, "gravitationen", fungerar såsom vi blivit itutade… Ursäkta att jag drar iväg från ämnet lite, här… Glad