LCHF och läkemedel?
Har precis börjat med en antidepressiv medicin (Sertralin Sandoz) och äter inte LCHF just nu. Om jag nu går tillbaka till LCHF och målet att gå ner 5 kilo i vikt, hur stor är risken att medicinen kanske hämmar detta?
Plus att det kan bli svårt för mig att avgöra läkemedlets verkan om jag lägger om kosten, många känner ju att humöret påverkas av denna bra kost. Just nu mår jag illa och känner inte för att äta överhuvudtaget, allra minst kött och fett, så det blir mest mjölk och flingor.
Är det fler som äter "tunga" mediciner och äter LCHF? Hur funkar det med humör och viktnedgång?

Min sambo medecinerade mot Depression i höstas. Hon äter LCHF. Inget negativt på grund av det. Vi tänkte att eftersom möjlig viktuppgång är en av biverkningarna så kan den här kosten vara t.o.m bra. Hon gick i alla fall inte upp.
Hej,
jag åt Sertralin Hexal i ett års tid-har aldrig varit så smal!
Matlusten försvann totalt. Hur SSRI preparat påverkar aptiten är helt individuellt, en del får problem med ökat matsug. Tilläggas bör att jag åt vanligt under medicineringen, om du får oönskade aptitförändringar kan du alltid be att få byta medicingrupp.
Vill passa på att varna för att låta Apotket byta Sandoz mot något annat, det skiljer enormt i kvalitét mellan olika märken
Bah, jag tror inte på SSRI. Ju mer jag läser på det desto mer är jag övertygad om att hormonobalans är orsaken till de flesta åkommor (depression, trötthet, oförmåga att gå ner i vikt, högt kolesterol, frusenhet, …).
För skojs skull kan du be om att få mäta ämnesomsättningen på vårdcentralen (TSH, fritt T4, fritt T3) och få ut provresultaten på det.
Se till att få utskrift på provresultaten!

SSRI mediciner är enligt min åsikt och kunskap ingen "tung medicinering". Jobbar inom psykiatri och ser den stora fördel dessa mediciner för med sig i minskad ångest och minskat lidande. Kosten hjälper humörssvängningar dämpar ångest i viss grad, tror de funkar bra ihop.

#3 Har du någon gång känt av Panikångest? Jag led av det i över 20 år och kämpade mot den med olika alternativa metoder, akupunktur, frigörande andning och homeopati. När allt var som värst, kunde jag inte vara ensam hemma, inte ta emot någon kund utan att min man var med, inte åka med till affären och inte tänka mej att gå 500 m till min syster. Livet var ett rent HELVETE tills jag sökte hjälp inom psykiatrin och fick Zoloft 50 mg/dag. Det tog säkert 1 månad innan jag fick en positiv effekt av medicinen.
Nu har jag en underhållsdos på 25 mg/dag och vågar gå i affären, vara med på sammankomster och t o m åka på semester utomlands. För min del har faktiskt denna medicin hjälpt mej tillbaka TILL LIVET.
Jag provade antidepp en månad och fick ett helvete, jag skulle inte våga ändra massa saker samtidigt som man äter dem, eftersom man kan få en massa insättningsproblem samtidig som man får övergångsbesvär av LCHF.
Då är det bättre att vänta tills antidepp besvären går över och sen gå över till LCHF annars blir det dubbel belastning.
Jag äter inte antidepp mer men jag hoppas att dom funkar för dig, så ta det lugnt i början tills dom börjar verka,
#6 Vad skönt att du fått livet tillbaka Thyra! Vill egentligen inte utsätta min kropp för en massa konstigheter men ibland är andra saker viktigare. Sen ska man ju inte medicinera bort problemen utan utreda också.
#5 "tung" var väl fel ord. Menade medicin som inte är tillgänglig för alla. sen kan visst antidepp ge stora biverkningar.
#3 Jag har inte ätit antidepressiva tidigare, bara annat, så jag är osäker på hur effekten blir. Vi får se.
Återigen…. gör ett ämnesomsättningstest på vårdcentralen. Om det är så att du har en underfunktion (du har väl svårt att gå ner i vikt?), så kommer SSRI bara maskera symtomen men aldrig lösa problemet. Snälla?
Jag äter tung medicin för svåra smärtor oxycontin.Lyrica
Det går bra
Läkarn jag hade kollade alla värden innan hon skrev ut ssri. Hon sa att allt såg bra ut. Förutom att hb? var lågt. Fick järntabletter för det.
Nu äter jag inte ssri sedan något år. Lchf ger en helt otrolig skillnad på humör, stabilitet, känslighet, ångest. Lchf fungerar så mycket bättre än de ssri jag provat.
Um, min läkare bad mig svara på några frågor sen skrev hon ut till mig direkt.