Paulun om LCHF
I artikeln LCHF - en metod med flera sidor finns en längre förklaring till hans påståenden om LCHF. Det är tydligt att en del är fördomar baserat på kortare studier av individer som går över till lågkolhydratkost. Han har några påståenden jag vill ta upp.
Försämrad insulinkänslighet för att ge mer socker till hjärnan
Just det här läste jag även i tråden på dietistsektionen. Det skulle alltså leda till att en icke-insulinresistent som börjar äta enligt LCHF kommer utveckla en resistens mot insulin, i kroppens strävan efter att ge hjärnan så mycket glukos som möjligt istället för att lagra in det i muskler och lever, dvs diabetes typ 2.
Benskörhet
Har diskuterats tidigare, men jag känner ändå att Pauluns förklaring verkar trovärdig. Dock lägger han in att man kan kompensera för det ökade behovet av kalcium genom att äta mer kalcium i kosten.
Antioxidanter
Här har jag förvisso bara anekdotiska bevis, så som Sten Sture, men att frukt, bär, grönsaker, baljväxter, örter och rotfrukter skulle finnas året runt, naturligt, är befängt.
Över till vad han helt missat.
Huvudvärk och förstoppning
Här har Paulun bevisligen inte gjort en längre tids studie. Jag har inte haft några av de besvären, vidare anser han att fibrer behövs för att magen skall fungera. Något som inte alls stämmer, då det högre fettintaget kompenserar helt.
Arg som ett bi
Ännu ett s.k. övergångsbesvär. Jag kan inte säga att det är ett med säkerhet, då jag själv inte har kort stubin och är ständigt ilsken. Detta skulle komma från att kroppen har konstant lågt blodsocker, och att kortisol, adrenalin och noradrenalin frisätts för att få upp blodsockernivån igen. Man skulle enligt Paulun ha en konstant hög kortisolnivå. Nå, jag får väl helt enkelt undersöka mig!
Ketoner är snarlika GHB, och man blir därför beroende av att vara i ett konstant lyckorus
Jag upplever definitivt inget konstant lyckorus, ibland kan jag (ojoj!) rentav vara nere ibland. Som alla andra människor.
Bensinbil på gengas
Nå, även om mitt exjobb kanske inte tar sig framåt i någon jättefart (heltidsjobb kombinerat med studier är inte helt lätt, även om man skulle äta kolhydrater), vill jag ändå påstå att jag är fullt kapabel till att formulera mer avancerade tankar än 1+1. Min handledare på Chalmers håller nog med.
Träningsgnistan slocknar
Mer i gruppen "övergångsbesvär". Vad jag märkt, däremot, är att min uthållighet igår var sämre. Om det beror på att jag haft ett uppehåll på en vecka sedan senaste passet, eller om det var för att jag gått upp mellan 4 och 5 de tre senaste dagarna vet jag dock inte. Orken är med mina mått mätt, sett till de andra som var med var jag ändå den som var mest uthållig och lyfte tyngst. Jag kanske bara är bättre på att "stålsätta mig", som Paulun beskriver det?
Mina första tankar om vad han skrivit.
#0 Ang. arg som ett bi
Det där är så tramsigt så jag mest viftar med handen i luften. Jag har mätt kortisolhalten, den var låg, 244 (ref:200-800), och det förvånades jag inte över. Den absolut starkaste och tydligaste förändringen för mig är att jag inte självklart stressad eller ångestfylld längre, det bara försvann efter att haft problemet i åtminstone 20+ år. Mitt låga blodsocker är på 3,6 och det är bra med det.
Ang. benskörhet
Det är inte kontroversiellt att problemet med benskörhet är kopplat till D-vitamin och/eller fettbrist. Trots allt förklarar han inte hur nordbor kan ha hög frekvens av benskörhet i kombination med högt intag av mejerier/kalcium.
Det är väldigt bra att du tar upp det han skriver för det är verkligen något som vi kommer att få stoppat ner i halsen många gånger.
När det gäller benskörhet tror jag att den ökade mängd ost som vi äter gör att vi inte precis ligger i nån riskzon. Många tar ju också D-vitamintillskott, som hjälper kroppen att ta upp kalcium.
Arg som ett bi? Ursäkta? Det är enbart med den här kosten som jag klarar humöret. Ibland, när jag fått i mig lite för mycket kolhydrater kommer mitt gamla humör på besök och skillnaden är så total att jag blir riktigt rädd. Och hur går denna anklagelse ihop med det där konstanta lyckoruset?
Bensinbil på gengas? Jag åt kolhydrater i höstas och levde som i en dimma. Fick mycket mindre vettigt gjort på jobbet än vad jag fått sedan februari. Jag arbetar som forskare och använder alltså hjärnan lika mycket som alla andra människor och skriver artiklar med precis lika långa referenslistor som Pauluns. Om än dock inte inom samma ämne.
Huvudvärk och förstoppning? Huvudvärk kan jag inte säga att jag har. Utom när jag hade med chokladkaka till jobbet i onsdags (LCHF, men med färska jordgubbar) och fick smällhuvudvärk. Extra mycket kolhydrater = huvudvärk, alltså. Men de tär ju inte det P avser. Däremot kan jag tillstå att det finns vissa tendenser till hård avföring, men det är inte en smula skillnad mot hur det varit i hela mitt liv. Snarare är det bättre.
- - -
Jag blir dock väldigt trött ibland… Men det beror helt och hållet på att jag läser artiklar av den här typen. LCHF är faktiskt det enda som håller mig frisk och på en vettig vikt. Inget annat har hjälpt. Det är klart att det kan ha vissa nackdelar, men om jag går över till t.ex. GI kommer jag att gå upp i vikt och dö av hjärtsvikt och av att jag inte kan röra på mig.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna

Här finns lite länkar till antioxidantstudier. Det finns mer och mer som tyder på att oralt intagna antioxidanter påverkar kroppens egna negativt.
Vad gäller benskörhet, så skulle jag vilja säga att i stort sätt alla svenskar äter mycket mer kalcium än vad som anses nödvändigt, ändå har vi en epidemi av just denna sjukdom (de äter dessutom inte LCHF). Orsaken beror varken på kalciumbrist, proteinöverskott eller ketos, utan får nog snarare sökas i D-vitaminbrist och kortisol.
Dagens stress, ihop med metabolt syndrom (blodsockersvängningar) ger höga nivåer på kortisol som bryter ner proteinerna i skelettet och ger bensköhet.
Den studie som veganerna använder för att visa att animaliska proteiner/högproteinkost ger benskörhet….när man tittade närmare på den så visade den inte alls detta. Den konstaterade att högproteinkost inte ger större "utsläpp" av kalcium genom urinen och att det egentligen inte skiljde mot en lågproteinkost….men när man tillsatte massor av fibrer (Paulun-mat
) gjorde den det. Alltså kan fibrer ha en negativ inverkan, men detta tas aldrig upp eftersom fibrer alltid anses som "the good guy".
Se - Cummings JH, Hill MJ med fler. "The effect of meat protein and dietary fiber in colonic function and metabolism"
Jag gissar att detta med ilska ("arg som ett bi") härrör från omställningsperioden, då många upplever humörssvängningar och irritation.

Det är ju synd att Paulun inte vill (törs) ha kommentarerna öppna på sin sk blogg.
Då hade vi ju kunnat bemöta honom mera direkt.
När han i artikeln utvecklar sina synpunkter lite så erkänner han ju trots allt att kosten har klara fördelar vid behandling av övervikt och för att hjälpa insulinresistenta (en liten utsträckt hand kanske).
Han känner helt klart att vår kost är på stark frammarsch och är ett hot mot hans GI-imperium och därför drar han fram allt tänkbart negativt han kunnat hitta i litteratur och undersökningar..
Med den erfarenhet vi har nu står det ju klart att det mesta han drar fram bygger på gamla föreställningar, enskilda markörer i tester, eller alldeles för korta studier utan någon koppling till reella hårda slutpunkter som sjukdom eller död
Detta blandar han sen friskt med sina egna spekulationer och anektdotiska berättelser från personer som upplevt sig få problem..
Vi har hundratals anekdotiska berättelser som vittnar om motsatsen.
Paulun väljer att i sina kostråd hålla sig närmast mittfåran för att inte stöta sig för mycket med SLV eller de rådande doktrinerna inom kostråden.
Om det är en lyckosam väg för honom att profilera sig mot oss är nog tveksamt eftersom stenen är i rullning i klar riktning i favör för LCHF-kosten.
Studie efter studie visar på klara fördelar för lågkolhydratkost och några bevis för dess farlighet har ännu trots massor med studier inte kunnat påvisas.

Jag kan tänka mig att han har bråttom att prångla ut sin bok nu eftersom det kan vara betydligt svårare om ett år då det finns ännu mer studier som förordar kolhydratsnålt.
dufva - Bra analys av dig!
Har någon koll på studier som direkt motsäger de han har tagit upp som referenser för sina punkter?
konstigt med benskörhet då jag får i mig mer kalcium än på vanlig kost. och även mer D-vitamin än vanlig kost.
antioxidanter ( vet fan hur det stavas) får i mig mer vitaminer än vad jag någonsin fått genom vanlig kost. allt enligt hälsovakten som visar väligt många vitaminer och mineraler. har aldirg någonsin fyllt min dagsranson av alla vitaminer under den tid jag skrivit upp den mat jag äter. men nu helt plötsligt när jag håller mig till min kalorier och LCHF så fyller jag alla staplar.
huvudvärk och förstoppning- magen har aldrig varit bättre och då har jag hållit på med kosten i tre dagar. och legat på ca 20-40 gram kollisar varje dag. så ingen strikt LCHF här. samt att mina analsprickor är borta som jag lidit av sen förlossningen för tre år sedan.
arg som ett bi- har inte varit lugnare och så lite orolig som nu med denna kost och de märkte jag av snabbt. och någon gladare än min dotter finns någ inte.
# Mer endotoxiner med mer fett.
Endotoxiner är gifter som bakterier i kroppen producerar och dessa är kopplade till ökade inflammationer och kan på sikt orsaka olika hälsoproblem som till exempel hjärt- och kärlsjukdomar. Studier har visat att en måltid med väldigt mycket fett kan öka halten endotoxiner i blodet med cirka 50 procent (11, 12). Ju mer fett en person äter desto mer endotoxiner absorberas till blodet och detta är kopplat till ökade inflammatoriska processer (11). Exakt vilken relevans detta har är svårt att säga eftersom detta är ett så nytt forskningsfält, men det att ha förhöjda halter bakterigifter i blodet i åratal är knappast något som gynnar vår hälsa. Både olivolja och måttliga mängder rödvin tycks dock motverka den inflammatoriska effekten som ett högfettmål orsakar.
-----------------------------------------------------------
# Det höga fettintaget kan öka risken för vissa cancerformer.
När man äter uppåt 60-70 procent av energin i form av fett kan det bli mer än vad kroppen kan hantera. Levern måste producera mer galla för att kunna lösa upp fettet innan det absorberas, vilket inte är särskilt hälsosamt. En hög produktion av galla har nämligen visat sig öka risken för tjocktarmscancer (24). Fler cancerformer som kan ha samband med ett högt fettintag är bröstcancer (25), hudcancer (26), och prostatacancer (27). Många ketogena dieter innehåller också stora mängder långkedjat mättat fett som specifikt tycks vara kopplat till lymfcancer (28). Under ju längre tid man äter mycket fett, desto mer ökar risken. Möjligen kan den lägre insulinhalten i blodet hos en person som går på LCHF motverka den ökade cancerrisken men det vet vi inte.
Behöver man bli orolig?
Han verkar ju ha en drös med referenser.. Hur mycket fett ska man äta egentligen?
#9 Om man är lagd åt det hållet kan man naturligtvis bli orolig. Men du kan ju fråga dig hur ett gäng professorer och andra lyckas ha drösavis med referenser utan att klara av att läsa/tolka dem. Vad är det med Paulun som gör att hans referenser är mer giltiga?
Jag vet inte, han skriver på ett ganska trovärdigt sätt ibland, och eftersom det hittills inte finns särskilt mycket negativt om LCHF så tar iaf jag in det mesta som kommer och analyserar..
Jag har läst här på forumet också att någon sa att vissa cancerarter livnär sig på fett? Många på socker också. Men fett..? Det tillsammans med det Paulun säger. Jag blir faktiskt lite skrämd
Cancer är rätt otäckt.

#9 Han har inte i närheten av lika många referenser som våra gamla fettsnåla kostrekommendationer. Dessa visade sig vara felaktiga ändå . Antalet referenser säger ingenting alls, det är vad studierna vekligen visar som är intressant. Inte Paulúns spekulativa farhågor.
Jag kommer att skriva mycket mer om detta närmaste dagarna. Själv är jag inte det minsta oroad utan tror detta tveklöst kommer hamna i kategorin "skrämselpropaganda utan egentligt vetenskapligt stöd". 
Ja, det är bäst du ser till att skaffa dig ett kroppsfett på 0%!
Seriöst dock, om det nu är så att det livnär sig på fett är du rökt i vilket fall som helst. Fett /är/ essentiellt, genom kosten tillförda kolhydrater är det inte.
Doc,
Utmärkt! Det ser vi alla fram emot.
Jag måste erkänna
att jag tyckte det var underhållande att läsa… oj vad dåligt vi mår, och oj vad gräsliga vi är i förhållande till andra (luktar illa, ilskna och kan inte ens äta deras mat…). För att inte tala om att vi inte vet vad vi gör; undrar om vi är på väg till Sundsvall allihop, höga på GHB…nej visst, BHB var det, fast det var ungefär samma sak… Visst har jag satt mig på fel tåg någon gång, men det var på min fettskrämda tid, och jag tror att även mitt jobb kräver en del tankearbete, logik och minne. (obs jag har inget emot Sundsvall
)
Kanske ändå tur att kommentarer inte är möjliga. Jag fick känslan av att det åtminstone delvis kunde handla om alla bloggar där blogginnehavaren blir bombarderad med kommentarer; inte alla sådana diskussioner har en trevlig ton. Åtminstone är de inte lockande att läsa - och tanken är väl att vi ska nå ut med budskapet.
Visst går det. Om inte annat, så går det galet
Egentligen vore det ganska intressant om man kunde samla ihop en grupp, hälften LCHF, hälften kolhydratätare. En del vältränade, en del som jag, olika åldrar etc. Ett frågeformulär: Huvudvärk? Hur mår din mage? Konditionstest. Styrketest. Test av tankeförmåga. Några relevanta blodprov. Och kanske något mer. Skulle någon expert utifrån detta material kunna avgöra vilka som äter LCHF och vilka som äter kolhydrater?
Visst går det. Om inte annat, så går det galet
Bjud in honom hit för att diskutera! 
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Idag diskuterar han hallon och kokosfett som fettförbrännare:
http://www.alltommat.se/12-matvaror-som-gor-dig-smal-1.11739
Så passande att jag köpte cocosa igår!
På vilket sätt -- utöver att man blir lätt illamående och inte särskilt hungrig :) -- tycker ni att cocosa/kokosfett är bra?
Jag köper "Cocos" på City Gross med tillverkare ALBA DALBY i 500 g paket och har funnit det alldeles utmärkt.
mlchfh :-).

Jag blir också lite orolig när jag läser sån't där. Men jag försöker påminna mig om det där med inuiterna. Knappt en kolhydrat i sikte, men de hade ju ändå inte de där sjukdomarna som räknas upp.
Annars kan man ju säga rent generellt att om man tittar på allmänna kostråd till friska så skiljer sig inte Paulún och Dahlqvist alltför mycket åt. I Dahlqvists senaste bok sägs att metabolt friska kan minska risken för övervikt och sjukdom om de håller sig till kanske 30-40 E% kolhydrater. Jag vill minnas att jag läst att Paulún (som ju faktiskt också är ett stenålderskost-fan) tycker fördelningen 40E% fett, 40E% kolhydrater och 20E% protein är rätt lagom.

# 19 Kokosfett är bra om man är trög i magen. Och om man har svårt att få i sig tillräckligt med fett på annat sätt, det är ju smaklöst. Iallafall mitt!
Mammeli,
Jag tänkte på ämnesomsättningsrelaterade fördelar. Fett är inte svårt att få i sig för mig. :-)

Aha, trög jag är, fast inte i magen;)
Apropå Paulún så bläddrade jag lite i en bok han skrivit om stenålderskost. Han skriver där att mättat fett är sämre eftersom kroppen lättare lagrar det än omättat. Man blir lättare fet av mättat fett med andra ord. Vidare gör det mättade fettet att cellmembranen blir hårdare och svårare att öppna för insulinet. Sockret i blodet far runt, runt eftersom det inte kommer in i cellerna, mer insulin frigörs, och vi utvecklar diabetes typ-2 pga av detta.
Enligt honom har vi aldrig tidigare i historien ätit så mycket mättat fett som vi gör nu (!), viltet vi åt under stenåldern var ju mycket magrare än dagens kött. Dessutomhade det en bättre fettsyrasammansättning, mer omega-3, och det kan jag hålla med om.
Vad sägs om resten? Detta med cellmembranen låter ju som ett skämt, men jag uppfattade att det var så han menade. Källor fanns, men jag kollade inte vilka de var. En kollega och tillika naturkunskapslärare påstod att mättat fett är sämre eftersom man blir fetare av det än av omättat fett; energin i mättat fett kan utnyttjas på ett effektivare sätt av kroppen och vi blir alltså fetare… Låter inte klokt tycker jag, men vad vet jag. Vet ni?

Och Paulún är på TV 1 ikväll hos Blossom kl 20.45, men det ser jag bara på 15 min, för sen kopplar jag över till 4:an och ser på Bert Karlsson, som undersöker skolmaten. Intressant.
Tittade på Fråga Doktorn för en stund sedan och där diskuterades LCHF. En tittare hade skrivit in och undrat om denna mathållning. Dr Gunilla höll med om att vi åt alldeles för mycket kolhydrater, men ville inte rekomendera en helt kolhydratfri kost. En bit på vägen ändå tycker jag.
Pauluns artikel aktualiseras i den här tråden.
Jag föreslår att vi fortsätter diskutera här istället.
Bl.a. skriver Paulun:
# För lite kalium.
Nivån av kalium i blodet minskar vid en lågkolhydratkost (13), men kan förmodligen motverkas av ett högt intag av grönsaker som har lågt innehåll av kolhydrater. Detta är viktigt att ta hänsyn till eftersom kaliumbrist är mycket allvarligt och antas ligga bakom de dödsfall som kopplats till Atkinsdieten (14). Det handlar om ett fåtal personer som man misstänker har avlidit som en direkt följd av en extrem kost med nästan inga kolhydrater under lång tid. De har hållit Atkins startfas under långa tider och inte, såsom rekommenderas, gått över till ett högre kolhydratintag med inriktning mot GI. Eftersom de främsta källorna till kalium är grönsaker, frukt, fullkornsprodukter och andra kolhydratinnehållande produkter kan problem uppstå. Ungefär 6 procent av alla med högt Blodtryck lider av en hormonell störning som gör dem särskilt känsliga för lågt kaliumintag, och för dem kan en långvarig lågkolhydratkost vara livshotande (15).
Detta har vad jag ser inte tagits upp i tråden. Hur har vi det med källor till kalium inom lchf?
Enligt vad jag läst om var kalium finns så finns det risk för brist men den kan avhjälpas genom att man byter ut sitt salt (och verkligen använder det) mot mineralsalt där en del av natriumkloriden bytts ut mot kaliumklorid.
Myrkrypningar och kramper kan bero på kaliumbrist och inte magnesiumbrist…
#25 Enligt vad jag har läst så gör omättade fettsyror cellväggarna sladdriga och ostabila. Det är därför Becel fungerar. De fleromättade fettsyrorna som Becel är full av byter ut de stabila fetterna i cellmembranen, kolesterol måste tas från blodet för att reparera de trasiga cellerna som bildats av de ostabila fettsyrorna ergo; kolesterolet i blodet minskar.
#29 Som Seltin då t.ex. skulle jag tro?
Kalium (fr. http://www.halsosidorna.se/Kalium.htm)
Bra för att:
Vatten- och syra/basbalansen, musklernas funktion, normal njurfunktion, nervfunktionen och sänkt Blodtryck.
Symptom vid brist:
Muskelsvaghet och kramper, störd hjärtrytm, diarré, kräkningar, dominingar, Depression, trötthet, dålig aptit, förstoppning, glömska, störd hjärtrytm, njurbesvär, hormonstörningar, förstoppning och högt blodtryck
Rekommenderad dagligt intag för att brist inte ska inträffa (RDI):
Barn 0,8 - 2,0 g, kvinnor och män 3,1 g (gravida/ammande 3,1 g).
Rekommenderat optimalt dagligt intag (ODI):
300 mg.
Terapeutisk dosering:
Finns inte.
Symptom på överdosering:
Mer än 15-20 g per dag kan göra så att hjärtat slår oregelbundet (hjärtarytmi), risk för hjärtstillestånd.
Att tänka på:
Kaliumbrist kan uppstå om man äter energifattig kost. Kalium förloras även vid kräkningar, användande av urindrivande mediciner samt laxermedel. Kaffe, alkohol, lakrits, socker samt vissa medicinska preparat kan försämra kaliumupptaget. Diarrér kan ge kaliumbrust. Kalium sänker ens blodtryck medan Natrium höjer det. Kvoten Kalium/natrium ska därför vara så hög som möjligt. Kalium-natriumbalansen är även viktig för kroppens vätskebalans.
Tycker att det är intressant med tanke på att det finns exempel på lchfare som fått kramper, njurbesvär, dålig aptit och förstoppning. Kanske enkelt kan avhjälpas med mer kalium?
#32 Eller med en minskning av natrium. 
Det är iaf bra att registrera sin mat ibland och kolla hur det ligger till med kaliumintaget.
Men hur sjutton överlevde dom där stenåldersmänniskorna från Gotland? Där dom levde på fisko o säl men inga spannmål? (Dom i den där tandundersökningen). Hur fick dom kalium?
Men hallå, vänta nu - dom är ju döda allihop…. Verkar inte varit nån nyttig kost..

Ok, jag orkade inte läsa allt dravel under nackdelar… men han definierar väl aldrig helt vilket fett som är dåligt? Mer än att det är mättat, men det kan väl lika gärna handla om onaturligt framställt mättat fett?
och naturligt mättat fett, det finns väl mest i mejeriprodukter? Eller är jag fel ute nu?
Du tänker på naturliga kontra onaturliga transfetter. De nyttiga finns i mjölk, de onyttiga i bl.a. kakor för att öka hållbarheten.
#35 Kalium finns i fisk om än inte så värst mycket.

Så är det nog.. vart finns det mättade fettet då?
Allt animaliskt, minus fisk, plus kokosfett. Vanligt nötkött är oftast ungefär hälften mättat, hälften enkelomättat.

mhm….. tack (…vadå Operan..?)
Operan??

#42 -inget…
Hm, apropå övergångsbesvär- sedan jag på allvar (ja ja, jag är återfallsförbrytare…) återgick till LCHF-kosten försvann alla mina PMS besvär. Allt till min sambos lycka o glädje, för att inte tala om resten av familjens glädje…
Jag är en ganska temperamentsfull människa så denna kost har, än en gång, bevisat för åtminstone mig att det är den rätta, enda och bästa…
Hm, lite ot här…