Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettom-sajten
Läst 2769 ggr
Margareta
0

Du som kom hit via Google

Välkommen hit du som kom hit via en sökning i en sökmotor!

Hoppas att du hittar det du söker. Om du inte gör det får du gärna ställa frågor. Registrera dig här nedan så kan du ställa dina frågor direkt. Det tar bara en minut och kostar ingenting. Bland alla fördelar med att vara medlem finns:

* Du kan sätta bevakningar på diskussioner du tycker är intressanta.

* Du kan skriva kommentarer och starta egna trådar med dina egna frågor 

* Du kan delta i och läsa röstningstrådar.

* Du blir medlem i hela iFokus med samma medlemskap.

* Då får ett fotoalbum, blogg och gästbok.

* Alltihop är gratis!

Vänliga hälsningar

Margareta
Sajtvärd på Kolhydrater iFokus

Numer pensionär i Nynäshamn

molana
0

Vad bra att det finns lite tips till nybörjare som just har hittat hit.

Bra Margareta att den här tråden finns.  Skrattande

Bonzar
0

Tack för detta….:)

Jonaz
0

Hej..

Jag har läst en del om LCHF och ställer frågan: om man äter mycket kolhydrat och lite fett så leder det till viktökning enligt denna lära.

Men hur kan kolhydrat omvandlas till fett ?? Är det så att det är kolhydraterna man förtär som omvandlas till fett ??

Skaldeman har skrivit om björnen i skogen som på hösten äter enorma mängder bär och då går upp i vikt, detta antyder att kolhydrat kan omvandlas till fett. Jag som trodde att kolhydrat inte innehöll någon näring alls, bara energi…

Jag som trodde att fetter innehöll unika viktiga näringsämnen men enligt LCHF så OMVANDLAS tydligen kolhydrater (socker)  till dessa viktiga näringsämnen.

Hur tusan kan man bli fet om man äter socker men inte fett ??

Margareta
0

Det är inte fettet du äter som lagras som fett.

Insulinnivån i blodet som när du äter kolhydrater och fettdepåerna fylls då. Med låg insulinhalt i blodet blir det tvärtom och fettdepåerna töms

Det är fler hormoner (tex kortisol) som påverkar vilket gör att stress kan göra att vikte ökar/inte minskar.

Corv1
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nämen, så trevligt att man hittade hit.  Kom mycket riktigt in via Google när jag sökte kolhydratinnehåll på en del frukter.

Nu ska jag titta runt här lite.  Ser fram emot intressanta diskussioner och att lära mig lite mer!

Hälsningar fårn "Corv1"

Margareta
0

Välkommen Corv1

Sockersmulan
0

Hittade in hit igår och blev förtjust och registrerade mej som medlem.

Behöver gå ner ordentligt i vikt och är nu inne på att testa det här med lågkolhyratkost. Har provat det mesta som går att testa bl annat viktväktarna men det fungerar ganska dåligt på mej. Visst har jag kunnat gå ner lite men känner sånt sug hela tiden.

Fråga:

Ska man utesluta allt på en gång eller ska man trappa ner lite???  Hur reagerar kroppen på en sån omställning???  Att från ena dan äta lightprodukter och mycket kolhydrater till att äta fett, sockerfritt och nästan inga kolhydrater?????

Kan jag äta frukt som mellanmål???  Är ingen fruktfanatiker men äter 1-2 frukter om dagen nu.

Hälsn  Sockersmulan

Margareta
0

Välkommen hit Sockersmulan!

Frukt är väl inte precis vad vi rekommenderar som mellanmål - testa en ostbit istället.

Om man skär ner allt på en gång eller tar det etappvis är en smaksak. Ungefär som att det är olika hur man drar av ett plåster som suttit ett tag.

Du får gärna starta en ny helt egen tråd under "Medlemmar" och berätta om hur du tänker göra. Då kan vi stötta dig allteftersom du kommer igång.

Jonaz
0

Det är inte fettet jag äter som lagras som fett…

… utan det är sockret jag äter som lagras som fett…eller..?

…innebär då detta att sockermolekylerna omvandlas till

fettsyror och hur kan detta vara möjligt?

Vad är en fettdepå?

Babz
0

Under huden i kroppen har alla människor fettceller. Är man överviktig är dessa fettdepåer (främst på magen, runt låren och på rumpan) överfyllda. Äter man mer kolhydrater än kroppen kan förbruka för stunden, så ombildar kroppen (i levern) överskottet till fett (via glycerol och triglycerider), som lagras i depåerna.

Ett litet fettlager var bra för våra förfäder, som inte hade så jämn tillgång på föda som vi har idag. Nuförtiden ställer den stora tillgången på mat (och speciellt kolhydrater) till med problem, eftersom vi då lagrar på oss fett i större utsträckning än vi borde. Våra förfäder åt säkert kolhydrater när de kom åt, men det var ju mest på hösten när bären mognade.

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

mikaelj
0

Jonaz,

Det finns en riktigt bra bok i ämnet, Good Calories, Bad Calories av Gary Taube. Kom ut i år och diskuterar ämnet djupgående. Rekommenderas starkt.

Jonaz
0

Tack för tipset, ska leta upp den boken…

Då har jag fått svar på min frågeställning. Kroppen omvandlar alltså sockermolekyler till fett; tack för den upplysningen!

Dock; när jag har läst om LCHF så framgår det att fetter är väldigt näringsrik föda. Men om nu levern inte kan lagra så mycket kolhydrat utan gör om dessa kolhydrater till fett då borde väl människan inte behöva äte så mycket fett ty kroppen kan ju själv skapa det!?

mcclane
0

Jag hittade hit med det.

mcclane
0

Jag har ätit efter Annica Dalqvist i 2 veckor. Men jag har ätit frukt och jag har gått ner 5 kg redan.Tungan ute Jag vet att har fått fläsket av alla mina mackor….. Älskar mackor..

Men nu skippar jag det och jag har bestämt mig för att bli smal till sommaren.

magma
0

#12: Välkommen hit för det första, och välkommen till alla andra "nyingar" i den här tråden:)

Jonaz skrev: "Men om nu levern inte kan lagra så mycket kolhydrat utan gör om dessa kolhydrater till fett då borde väl människan inte behöva äte så mycket fett ty kroppen kan ju själv skapa det!?"

Ärligt talat är jag inte helt klar över exakt vad du frågar. Vi som äter LCHF äter ju inte mycket fett för att kroppen inte skulle kunna "skapa" det själv, utan för att vi inte vill ha extra fett? De flesta vill ju istället bli av med det överflödiga fett vi redan har! (Inte att förglömma alla skadliga processer som spannmål och socker orsakar ikropp och hjärna! Dessutom äter många här LCHF av hälsoskäl, inte för att de vill gå ned i vikt.)

Visst lagrar kroppen fett när den får i sig ett överskott av kolhydrater, eftersom det är insulinets sätt att reglera och sänka blodsockret. Kroppen använder ju bara en viss andel av de kolhydrater vi äter som omedelbar energi till kroppens bränslebehov, resten lagras som fett. Detta leder alltså till en ökande kroppsvikt och så småningom övervikt. Fettinlagringen när vi äter kolhydrater är alltså inte en önskvärd, primär effekt och problemet är att de flesta får i sig ett överskott av kolhydrater. Du har blandat ihop begreppen litegrann:)

Det som LCHF gör är: när kroppen inte får kolhydrater i den mängd som krävs för att driva sig själv, så måste den använda ketoner (fettsyror) som bränsle istället och detta fett tas både från fettreserverna och från fettet i kosten. Denna omställning tar 1-2-3 veckor beroende på hur man gör sin kostomläggning. Om man inte ersätter kolhydraterna i kosten med fett så lämnar man kroppen delvis utan bränsle, och i värsta fall tvingas den bryta ned muskler för att försörja sig. Man kan/bör inte ta bort eller minimera en energikälla ur kosten utan att ersätta den med något, dvs fett.

Jonaz
0

Först vill jag säga att är i grunden positivt inställd till LCHF. Förut var jag mer inne på "stenåldersmat" så som den brukar presenteras av Staffan Lindeberg eller Fredrik Paulun med flera. Men dom förordar ju en uttalat lågfettdiet som inte känns riktigt övertygande. Jag saknar dock kunskap och det är därför jag ställer frågor på denna sajt.

Det är förstås så att om vi äter LCHF så äter vi mycket fett därför att vi inte vill ha extra fett på kroppen. Kolhydrater d v s socker innehåller bara energi och jag finner det svårfattbart att något som innehåller ingen näring kan omvandlas till något näringsrikt d v s fett.

magma
0

Det är ju energi som omvandlas till fett, inte näring- och kolhydrater är energi.

Ett tips är att du startar en ny, egen tråd med dina funderingar, så är det lättare att få svar. Eftersom det inte framgår av trådens rubrik att den handlar om något annat än rubrikens ämne, kanske inte så många läser dina frågor annars:)

Siggebus
0

17#

Ja det där känner jag igen från hästvärlden också Glad

Vi har häst och räknar foderstat till den och en sak man har lärt sig är att en häst som får för mycket energi i maten blir fet.

HarrietKiara
0

Nyfiken som jag är så ska jag ge det här en chans nu trots att jag är en pasta och brödmänniska i grunden. :)

Återkommer med resultat.

Love my Kelpie!

Braille
0

#19 HarrietKiara

Välkommen! :)

Melindrea
0

#19 välkommen, hoppas du kommer trivas och må bra. Tveka inte att ställa frågor i forumet om du undrar över något. =)

Lena123
0

Hej.är oxå ny här . Har några frågor som jag skulle vara glad om någon kunde svara på men vet inte om det hä är rätt ställe,vi får väl se…

Har ätit enligt GI-Metoden i omgångar tidigare.Vid första tillfället för ca 2 år sedan gick jag ner ca 8 kg i rask takt men började sen sakta men säkert att återgå till gamla vanor och gick upp nästan allt igen.

Har nu ätit enligt GI ca 3 månader nu men ingenting händer med vikten.Kan LCHF dieten ge mig min efterlängtade viktminskning?Har ca 10-15 kg övervikt.

Hur fungerar LCHF ihop med träning?Jag tränar styrketräning,spinning eller core ca 4ggr/v.

http://www.winthers-skafferi.se/

Lava
0

Hej Lena 123

Skriv gärna en egen tråd och lägg under medlemmar. Då är det större chans att folk ser den och kan ge dig tips och råd.

Jag tror inte du har nåt att förlora på att börja med LCHF (förutom några kilonFlört)

Det finns många som tränar och äter LCHF. Man kan vara lite seg i början innan kroppen ställt om sig, men sen blir man starkare.

Fossane
0

Hej, hittade precis hit… mina föräldrar har börjat med lchf kosten sen en vecka tillbaka och de är överraskande positiva. nu blir jag oxå nyfiken , men lite orolig. har precis fått veta att jag måste ta bort alla mjölkprodukter och ägg utom riktigt smör och grädde från min kost pga att de innehåller pencillin och mögelrester, har tidigare ätit laktosfria alternativ men min mage kollapsade fullständigt för två veckor sen och nu känner jag mig rädd för allt som jag stoppar i mig. Har du ngra tips om hur jag kan gå till väga samt om det finns mer info att läsa om pencillin och mögel i mat och hur det påverkar  kroppen.

Väldigt tacksam för ledning vill så gärna ha ett liv där inte maten och magen är konstant i fokus

Linda

carola21
0

Är också nybörjare, har kört det här i ca en vecka nu. Mår ganska bra, oftast mätt och inte så sugen längre på allt "förbjudet". Undrar hur det går om man bestämmer sig för att göra ett uppehåll med det här, och äta typ normalt under jullovet? Ska till Thailand i 2 veckor, och vill gärna äta av all god frukt och slippa fundera jättemycket på vad jag stoppar i mig. Förstör jag allt det goda jag har uppnått fram till dess om jag gör det?

odezza
0

Välkomna hit, Fossane och Carola21!

Starta gärna en egen tråd med era frågor, då blir det mycket lättare för andra medlemmar att hitta er, och hjälpa till. Dessutom brukar det uppstå fler frågor under resans gång, det kan vara bra att ha allt samlat i en egen tråd. Glad

"still lost in space and time"

Babz
0

#25 - Vill du gå ner i vikt blir det svårare om du äter frukt. Jag ser inga problem med att du kör LCHF fram till din resa och sedan "börjar om" när du kommer hem igen. Risken är att du kan få lite omställningsproblem igen när du börjar om. Det beror lite på hur strikt du kan vara i Thailand.

Lycka till!

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

sill
0

Hej jag hittade hit via Google och är ny medlem här. gillar att man kan finna andra som äter lika som en själv och kan få tips och råd.

odezza
0

Välkommen, sill! Glad

desi
0
  1. fråga kan jag dricka flera koppar kaffe.
Denna kommentar har tagits bort.
odezza
0

#30 desi… det blir fler som kommer att hitta dina frågor, och du kommer att få fler svar, om du inte ställer dom i den här tråden… Glad

Starta gärna en egen tråd under gruppen "medlemmar", då kan du dels ge en beskrivning av dig själv, dels ställa frågor allteftersom dom dyker upp. Glad

vincy
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har kopierat ner en del av vad jag funnit intressant bland texternaCool. T.ex. självklara listorna om vad jag kan äta etc.

Menmin make, John, som är med i vår matplan vill all för ofta

överskridit grönsaks och godiskontot. Jag följer gärna med.

Nu behöver vi en mera påtaglig plan för det händer för ofta att

vi ökar igen vikten vi minskat.Skäms

Jag tror det blir lättare om vi är med i något som kan hålla vår

planering vid liv.

Vi behöver recept.

odezza
0

#33 Hej vincy! Låter som en bra idé, det där med planering… Men du kan väl starta en egen tråd om det, och använda den tråden för frågor som dyker upp, och till eventuell peppning, osv…

Recept hittar du om du scrollar ner i menyn till vänster! Glad

Margareta
0

Vincy - hoppas du hittat rätt bland trådarna nu - om inte så kanske du måste peta mer fett (smör) i din och makens mat - det är lättare att avstå från kolhydraterna då.

Pian63
0

Hej på er! Har hört talas om den här dieten ett bra tag, men först nu har jag läst på ordentligt och fattat galoppen! Efter andra dagen med LCHF-kost kan jag konstatera att magen är lugn och har slutat bråka. Problemet är att jag är väldigt förtjust i frukt, men nu har jag bestämt mig för att prova detta och se vad som händer. Att magen slutat krångla är ju ett stort plus!

Margareta
0

Välkommen!