Varför Dijonsenap och inte fransk?
Egentligen säger rubriken allt… Jag ser Dijonsenap som krydda i nästan alla recept… Jag tycker inte om smaken och använder alltid fransk senap. Finns det något LCHF skäl till att ni inte använder Fransk senap? Nu blir det ju inte särskilt mycket på den egna tallriken även om man har i en hel massa i grytan - men ändå. Jag är nyfiken på svaret..

Osötad senap är väl vad de flesta söker. Sen vad den heter spelar ju ingen roll… Slotts franska gourmetsenap är rätt god t.ex men dom kallar den dijon dom oxå…
http://swedelink.jetshop.se/default.aspx
sen har dom en dom kallar fransk…
Medarbeterare på Kost

Ja, Slotts har en Dijonsenap och en fransk senap. Det var just skillnaden mellan dem jag undrade om…*ler*

Jag trodde inte att det var någon skillnad…
"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

Jo, smakmässigt är det stor skillnad. Jag tycker fransk senap är kanongod, medan dijonsenapen är för "spetsig". Antar att det är någon krydda eller specifik senapsfrö. Väldigt ofta står det dijonsenap i recepten. Framförallt här inne på LCHF. Det är därför jag undrar om det finns någon skillnad, eller om dijonsenap är något man använder av gammal vana…. Jag tycker inte att fransk senap smakar sött.

Finessen med Dijonsenap är att den är kryddad med pepparot!
Annars så är det väl som så att svensk senap går inte att äta överhuvudtaget då den till stora delar består av socker… varför har dom socker i senap.. det skall inte vara socker i senap.. ioförsej får det finnas kolhydrater från senapsfröerna.. men vaför socker..???
Senap är inget man sötar med.. om man vill ha socker på korven kan man ta sirap eller honung!!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

French's har varit standard de sista 2-3 åren.
Passar även till Julskinka om man inte lyxar till sig med hemmagjord senap.